Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Közel 2000 kilométeren keresztül faggattuk a Porsche Performance Drive verseny keretein belül a Porsche talán legnagyobb érdeklődésre számot tartó újdonságát, a Cayenne V8-as dízelmotorral szerelt változatát. Ukrajna helyenként hófödte hegycsúcsait meghódítva, kátyúk ezreit magunk mögött hagyva, majd a lengyel autópályákon száguldozva űztük a multifunkcionális négykerekűt, így a lehető legszélsőségesebb próbatételben volt része tesztautónknak. De vajon kiállta-e a próbát?

Szélsőséges teszten túl - galériaSzáguld az idő. Mintha csak néhány éve történt volna, hogy egy sportautók gyártásával híressé vált vállalkozás álmodott egy nagyot és SUV-t dobott piacra. A Cayenne sikeresen egyesítette a márka filozófiáját a praktikummal, parittyaként egekbe lőve az eladásokat. A Porsche félig megszűnt családias vállalkozás lenni, s néhány év, valamint egy generációváltás után már több új modellsorozatot is útnak indított, megnyitva és kiteljesítve a ’prémium plusz’ szegmenst.

Sorsfordító - jókor, jó irányba indult a Porsche

Mindent bele - galériaNos, ez a néhány év valójában egy teljes évtizedet jelent, miközben a Cayenne második generációjával immár három esztendeje találkozhatunk. 2010-ben ezt meg is tettük: a háromliteres dízelmotorral hajtott típus már akkoriban a Porsche legnépszerűbb modelljének számított. Ez ma sincs másképp, miközben az Audi/VW-féle hajtáslánc változatlan formában történő felhasználásért folyamatosan éri kritika a márkát. A Cayenne Diesel és S Hybrid lemezei alatt ráadásul az összkerékhajtási rendszer is egyszerűbb, mint az erősebb testvérekben. A válasz megérkezett: az S Diesel továbbfejlesztett, 4,2 literes V8-as dízelmotorja nem csak a kategória egyik legerősebbje a maga 382 lóerős teljesítményével, de képességek terén is a márka legjobbját nyújtja.

Csak őrültek panaszkodnak erre - galériaMielőtt azonban rátérnénk a hajtáslánc kérdésére, nem árt megnézni, mivel is állunk szembe. A Cayenne méretek tekintetében a kategória átlagát hozza. Nem is akar óriás lenni, hiszen a sportosság kategóriájához mérten kiemelkedően magas helyen szerepel a fejlesztési rangsorban. Viszont ez koránt sem jelenti azt, hogy a helykínálat nem lenne megfelelő. Kelet-Európát átszelő túránkon négy felnőttet, ötnapnyi csomagjukat és még jó pár táska útravalót elnyelt a legmagasabb Porsche. Ennél, a litereknél és a centimétereknél még fontosabb, hogy ez a négy felnőtt olyan kényelemben ülte végig a naphosszat tartó autózást, hogy egyszer sem fordult meg a fejükben az, hogy ki kellene szállni kinyújtózni. S nem csak azért mert mindvégig a győzelem reménye lebegett a szemük előtt…

Nem hibátlan, de hosszú távon is pihentető

A kényeztetésben a bőséges helykínálat és a kényelmes fotelek mellett a szép számmal rendelhető opciók is kivették a részüket. A Cayenne extráinak száma ugyanis szép csendben folyamatosan bővül, így a ma elérhető szinte összes biztonságtechnikai és vezetést segítő kiegészítő elérhető a típushoz, miközben a kényelmi tételekkel eddig sem akadt probléma. A luxus és az exkluzivitás sem áll távol a modelltől: ha kellően szélesre nyitjuk pénztárcánkat, a legeldugottabb felületeket is kérhetjük bőrborítással, s a szép számú gyári kiegészítő mellett az Exclusive részleg képzeletünk szárnyalását erős hátszéllel segíti.

A központi rendszer fejlődhetne - galériaA Cayenne pilótafülkéjében meglehetősen sok gombot találunk, ez tény. Viszont felhasználói oldalról ez nem jelent problémát, sokszor ugyanis egyszerűbb jól betanult saját autónk egy pontját megérinteni, mint három almenüben keresgélni. A Cayenne-ben pedig különösen, a központi rendszer ugyanis sajátos logikája mellett kissé idejétmúltnak hat a fejlődést jobban követő konkurensek árnyékában.

A legnagyobb csalódásról viszont egyértelműen az elméletben csúcstechnikás Burmester audiorendszer gondoskodott. Óriási csalódás a Burmester rendszereA 16 egyenként vezérelt hangszóróból és egy 300 W-os aktív mélynyomóból álló, több mint 1000 Wattos hangrendszer hiába rendelkezik több mint 2.400 cm2 hasznos membránfelülettel, hangzása és színpadképe másfélmillió forintos felárához képest kimondottan soványnak tekinthető. A túlzott és nem éppen szép mélyek, s a rendszer csiszolatlansága engem tulajdonosként minden bizonnyal arra biztatna, hogy garanciális problémára gyanakodva a szerviz felé vegyem az utamat. Inkább spóroljuk meg a hiábavaló kerülőt: a 400 ezer forintos Bose rendszer kiegyensúlyozottabb képet nyújt, így még audiofilként is inkább ezt pipáljuk be az extralistán.

A következő oldalon mély hörgéssel beindul a nagy dízelmotor, de lesz, ami nála is nagyobbat szól. Érdemes hát lapozni...