Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Talán nem kell ecsetelnem, hogy mennyire fontos is egy autó esetében a gumiabroncs: versenyben helyezések, közúton életek, a hétköznapokban pedig súlyos forintok múlhatnak rajta. Valahogy így van ez a cipőknél is – egy jó lábbeli nem csak öltöztet, de védelmet is nyújt a mindennapok során. Ha pedig ezen mindennapokat a volán mögött töltjük, akkor miért ne hordanánk erre a célra tökéletes lábbelit? Ha körülnézünk a piacon, a márkák között szemlélődve felhasználó-központú szemléltével kiemelkedik az amerikai Piloti cég.

Autós/verseny cipő, különleges recept szerint.Versenycipőkkel Dunát lehet rekeszteni, meg különben is, mi a nagy kunszt egy vékony talpú cipőben? – teheti fel rögtön a kérdést az ellenzék. Nos, a helyzet az, hogy ilyen lábbelik viselésekor is elkerülhetetlen – az autóvezetés/autóversenyzés feladatán felül – a járás, futás és gyaloglás. Elég csak a Forma-1-re gondolni, de a pályaautózás minden szakágában sok időt kell az autó mellett tölteni, hogy a raliról vagy éppen a közúti vezetésről ne is beszéljünk. Ilyenkor pedig nem éppen megfelelő viselet egy vékony talpú cipő. Ezen kérdésben bátran hihetnek nekem, én már megjártam a poklok poklát, mikor a hajszálvékony talpú vitorláscipőben kényszerültem túrázásra és ettől komfortban a versenyzői cipők sem térnek el nagyban.

A Piloti ez ellen vette fel a kesztyűt, olyan cipők megalkotását tűzve ki célul maga elé, amelyben tökéletes pedálérzetben lehet részünk, sőt a heel&toe-zás feladatának leküzdéséhez is támaszt kapunk, miközben a járműből kipattanva maximális kényelem és tökéletes felhasználhatóság fogad. Ez így papíron jól hangzik, a gyakorlatban viszont a kompromisszummentesség sokszor sok kis kompromisszumot jelent, így hát különösen örültem, amikor felkeresett minket a forgalmazó, hogy mint autózással foglalkozó személyek, próbáljuk ki a márka termékeit és vessük őket alapos nyúzópróba alá.

Kapva a lehetőségen, nem sokat haboztam, hogy lábfejemet a főként utcai, hétköznapi vonalat képviselő, a legújabb technológiával ellátott Tifosi fekete, bőr lábbelibe bújtassam. A kéthónapnyi tartós nyúzás tapasztalatát rövidesen összegzem, addig viszont nézzük meg, hogy mitől válik az egyszerű cipő autós lábbelivé, avagy hogyan lett a Piloti távoli elképzelésből valósággá.

A vezetés szenvedélye

Egy 21. századi történet - galériaFangio, Moss, Gurney, Hill, Bondurant, vagy McLaren neve egyet jelent az autóversenyzéssel. Ezekben a bajnokokban közös a bátorság, valamint az autók és a siker iránti szenvedély. Az ő nyomukban járva vált az autóversenyzés szerelmesévé a Piloti alapítója, Kevin A. Beard is. Kevin vérbeli hot-rodos volt fiatal korától kezdve. Diplomáját ugyanakkor a pasadenai Art Centerben szerezte meg, terméktervezőként – autók belső terének kialakítására specializálódva. A tökéletes állást keresve Kevin csatlakozott a németországi Adidas® Advanced Design Group-hoz, ahol a forradalminak számító újdonságokkal előrukkoló biomechanikai tervezőcsapat sikeres tagjává vált. Kulcsszerepet játszott az első FEET YOU WEAR darabok, koncepció megalkotásában. Ám ez csupán a kezdetet jelentette Kevin számára.

Versenycipővel kezdett a Piloti - galériaMiután néhány éven át részt vett a Reebok® és a K-Swiss® legnépszerűbb termékeinek kifejlesztésében, vissza akart térni a régi szerelemhez: az autókhoz és a versenyzéshez. A fejében pedig már megfogant egy új cipőmárka ötlete. Így 1999-ben lemondott a K-Swiss-nél betöltött igazgatói posztjáról, hogy végre azzal foglalkozhasson, amivel mindig is szeretett volna: olyan hiteles autóscipő sorozat készítésével, amelyek innovatívak és tökéletes teljesítményt nyújtanak a kemény versenykörülmények között, egyúttal stílusos és kényelmes viseletet jelentenek a mindennapokban is. E szenvedélyből született meg a Piloti.

A Piloti név olaszul annyit tesz „autóversenyzők”. Nincs is ennél találóbb név, amit választhatnánk Kevin cipőinek, melyeket a biomechanikában és a dizájn terén szerzett tapasztalatait felhasználva alkotott meg: az egyedülálló Roll Control™ sarokkiképzéssel, Nomex® tűzálló béléssel, megerősített sarok- és lábujjrésszel, rendkívül tartós kétsoros varrással, valamint olyan külső talpfelülettel, amely az 1950-es évekre jellemző gumiabroncsok mintázatát idézi.

A márka gyorsan vált népszerűvé - galériaCipői a dicső régi napokat hozzák vissza, amikor Kevin megbűvölten nézte a Le Mans-i, és Sebringi pályán száguldó versenyzőket. Az autóversenyzés e legnemesebb hagyományaiból merített inspirációt és Kevin technológiai tudását ötvözve a Piloti cipők olyan mai NASCAR, sportautó- és raliversenyzők kényelméhez és kiemelkedő teljesítményéhez járulnak hozzá, mint Robby Gordon, Scott Pruett vagy Colin McRae.

A Piloti ma már egy kifejezetten az autó-, rali- és street rod-imádók részére tervezett utcai kollekcióval is bővítette kínálatát. A tesztalanyunkat is magába foglaló Piloti Touring-kollekció darabjainak felépítése teljesen azonos a valódi versenycipőkével – a Nomex® bélést kivéve. E lábbelik rajongói közt találjuk többek közt Jay Leno amerikai tv-sztárt, Jerry Seinfeld komikust, Chad McQueen autóversenyző-filmproducert, vagy épp az Aerosmith együttes tagjait.

Mikor először felhúzzuk a Tifosit, csupán azt érezzük, hogy egy nagyon kényelmes utcai cipőben járunk. Szélesebb lábfejjel – mint amilyet nekem adott a sors – a megszokott új lábbelis szorítást érezzük, amelyet remekül oldhatunk a fűzőkA trükkök egyike - a megerősített sarokkel, de egyébként nagyon gyorsan felveszi a láb alakját a Piloti és utána szorosabbra húzva a fűzőket remek tartást és a kipárnázott talprész következtében egyúttal felettébb kényelmes járási komfortot is kapunk.

Viszont a lényeg a vezetésen van, így hát én is izgalommal foglaltam el helyemet új lábbelimben az aktuális tesztautó volánja mögött. Azért útközben feltűnt, hogy a cipő elülső részénél – ahol a pedált nyomjuk és érezzük – vékonyabb a talp, amely járás közben abszolút nem zavaró, viszont a volán mögött helyet foglalva nem csak a pedál széleit, de kis túlzással a mintázatát is érezzük.

A cipő jobb külső felének megerősítése jól érezhető, ha a megfelelő autóban helyet foglalunk, valóban könnyebb kivitelezni a sarokkal adott gázfröccsöket. A Roll Control sarokkiképzés hatása is áldásos, viszont csodákra nem képes: nagyon hosszú úton itt is hajlamos fáradni a sarokcsont mögötti lábrész, amelyet az egyébként is kötelezően beiktatandó pihenésekkel azért így is orvosolhatunk. Egyébként az előző, második generáció a forgalmazó elmondása szerint ide bővebb bélést kapott, viszont a talprész kidolgozása kevésbé volt finom – de a mérsékeltebb pedálérzetet a tartósabb talpkiképzés és a még határozottabb heel&toe kierősítés ellenpontozta. Továbbá – ha már a kritikánál tartunk – a két hónapos tényleg nagyon intenzív nyúzás hatására hátul a sarokrészen egyetlen öltésnyi darabon a fehér cérna felfeslett, viszont utána jól tartott, így ez a probléma tökéletesen orvosolható maradt.

A talpbetét növeli a kényelmet - galériaTesztcipőnk, a Tifosi már az új generáció képviselője, ennek megfelelően pedig egy különleges, kivehető talpbetéttel is fel van vértezve. A Racing Comfort névre hallgató talpbélés nagysűrűségű poliuretán habból készül, amely jól szellőzik, elvezeti a nedvességet, egyben antibakteriális tulajdonsággal is bír. Ráadásul a Piloti által használt hab 100%-ban újrahasznosított poliuretánból valamint természetes parafából és újrafelhasznált gumiból készül. A lényeg viszont, hogy remekül kiegészíti a cipő által nyújtott összképet.

Tisztában vagyok vele, hogy 34.900 forint nem kevés egy cipőért. Viszont sokszor szinte ugyanennyit kiadunk olyan márkás cipőkért, amik mögött fele ennyi fejlesztés és technológia sem rejlik, hanem csupán a névvel és a formatervvel próbálják meg eladni magukat. A Piloti remek anyagokat és éveken át csiszolt technológiát alkalmazva kínál olyan cipőket, amelyek az autók iránt rajongók szívét melengetik. Utóbbiból pedig jóval több akad, mint gondolnánk: bár nagyon sokan idegenkednek a négykerekűektől, én még olyan embert nem láttam, akit egy Ferrari vagy Rolls-Royce látványára ne mutatott volna érdeklődést.

Ezért teljesítménye alapján bárkinek szívből ajánlom a technikás autós cipőket, akár hétköznapi használatra is. A forma persze itt is ízlés kérdése – de a tradicionális jegyeket már a teljesen bőr, luxus verziótól a hasított bőr sportosig mindenféle kiadásban fellelhetjük, így valószínűleg mindenki megtalálhatja a maga szíve választottját.