Aktuális összehasonlító tesztünk alanyai jól ismert, de mégis különleges autók – bár mind az Opel Insignia, mind pedig a Peugeot 508 sok-sok éve tartozik az utcaképhez, a puttonyos verziókból kialakított, kicsit emelt hasmagasságú és számos műanyag kiegészítővel/koptatóval ellátott ’telekjáró’ változatokkal ritkán találkozhatunk.
Régi ismerős, de még mindig megállja a helyétEz nem is csoda, hiszen mind az Insignia Country Tourer, mind pedig az 508 RXH kizárólag magas felszereltséggel és komolyabb motorokkal érhető el (ami különösképp az oroszlánosra érvényes), így nagyon drága autókról beszélhetünk: tesztautóink például a listaárak alapján 13 millió forint körül mozogtak, ami nagyon sok pénz – cserébe viszont mindkét emelt kombi nagyon jó autó, így az elvárható magas ellenértéket kapjuk meg pénzünkért. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy épp ennyire nem muszáj telerakni extrákkal a kombikat, ráadásul mindkét importőr komoly kedvezményekkel kecsegtet, vagyis a valóságban inkább 10 millió forint körüli összegekről beszélhetünk hasonló konfigurációban, ami már sokkal jobban hangzik – főleg annak tudatában, hogy már-már prémiumkvalitásokra képes mindkét autó, márpedig ilyen méreteket hasonló hajtáslánccal és felszereltséggel bő másfélszer drágábban kapunk csak meg a prémiumkörben.
Nagyon vagány az 508 RXH kiállása - galériaAlapvetően azt is mondhatnánk, hogy két tesztalanyunk bármelyike egy ideális világ ideálig családi autója, hiszen szépek, biztonságosak, bőven elfér bennük a család csomagokkal, dinamikusak, takarékosak, sok-sok extrával kényeztetnek és még hosszasan sorolhatnánk – az más kérdés, hogy hazánkban nagyon kevesen tudják megengedni a tízmilliós autók luxusát, de erről egyáltalán nem tehetnek tesztalanyaink. Az Insignia és az 508 erőforrásai is hasonlók, előbbiben egy 170, míg utóbbiban egy 180 lóerős 2-literes dízelmotor dolgozik azonos 400 Nm csúcsnyomatékkal, azonban míg a most tesztelt Insignia erejét hatfokozatú kézi váltó továbbítja mind a négy kerékhez, addig a Peugeot-ban egy alaposan átdolgozott 6-fokozatú Aisin automatán keresztül jut el az erő az első kerékhez.
4x4, vagyis összkerékhajtással érkezett az OpelAz Insignia különben több konfigurációs lehetőséget kínál, hiszen az első-/összkerékhajtást és a kézi-/automataváltót kedvünkre kombinálhatjuk, míg ezzel a motorral a Peugeot csak ilyen felállással kérhető – bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy az RXH még mindig elérhető a korábban általunk is tesztelt PSA-féle 200 lovas összteljesítményű dízel-hibrid hajtáslánccal is, ahol az elektromotor a hátsó kerekeket is bekapcsolja a hajtásba, viszont higgyék el, összkerékhajtás ide vagy oda, sokkal jobban járnak a finomabb váltóval szerelt, olcsóbb, 120 kilóval könnyebb és harmonikusabb ’sima’ dízel-automatával, főleg, hogy itt már a Peugeot meglehetősen új BlueHDI erőforrása dolgozik a motorháztető alatt.
Hajtásláncok, menetteljesítmények, fogyasztás
Remekel a BlueHDI - 180 ló és 400 Nm mindenre elégHa már a hajtásláncokba így belelendültünk, rendhagyó módon indítsunk az összehasonlítást ezzel a témával. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy mindent egybevetve ezekbe az autókba a 170-180 lovas dízelek jelentik az ideális motorizáltságot, mindkét helyen jól vizsgáztak a bevált négyhengeres egyturbós egységek. A mindkét autónál 400-400 Nm-es csúcsnyomaték fokozattól függetlenül komoly vonóerőt biztosít, már amennyiben a fordulatszámmérők mutatója túllendült az 1500/perces értéken, alatta ugyanis a nagy karosszériákkal érezhetően meggyűlik a kétliteresek baja, amin nem lehet meglepődni, de igazából nem kell ennyire a pincében dolgoztatni őket, ami a Peugeot esetében könnyű, hiszen mindent elintéz az automata.
Vörösben szokatlan, de különleges az InsigniaAz Opelhez szintén ajánljuk a mindössze 380 ezer forintért kínált hatfokozatú automatát, ami jól passzol a nyugodt Insignia Country Tourer karakteréhez – még a drága, 750 ezer forintos összkerékhajtás árán is, amire szerintünk csak nagyon keveseknek van szükségük, és nekik is csak ritka esetben. A kissé akadós kézi váltóval különben - főleg a jóval rövidebb áttételezés révén - 10 lóerős teljesítményhiányát magasabb tömege ellenére is ügyesen kompenzálja az összkerekes Insignia, amely érzésre közel olyan fürge, mint az RXH, mérések alapján viszont elmarad dinamikában a franciától: a 0-100 km/h-s sprintben például bő egy másodpercnyi előnyre tesz szert az oroszlános, végsebességben pedig 15 km/h a különbség, ami sok, viszont a nagy különbségben az összkerékhajtás is ludas, azonos hajtásképlettel szorosabb lenne a verseny.
Szerethető a Peugeot Aisin-féle automatájaAz Opel menetteljesítményei elsősorban a nagy tömeg, na meg persze összkerékhajtással kombinálva a nagyobb súrlódások áldozatává esnek, bár a Peugeot sem éppen egy pehelysúlyú jószág a maga bő 1,7 tonnás tömegével. A franciánál még érdemes megemlíteni, hogy a 2-literes BlueHDI egység ritka csendes és kulturált, az Aisin-féle automata pedig az évek alatt sokkal jobb lett, start/stop rendszert kapott, mindig időben és finoman kapcsol, a második fokozatban (kb. 1500/perc körül) aktiválódó áthidaló kuplung révén pedig bolygóműves konstrukciója ellenére nem csúsztat és meglepően közvetlen. Tesztfogyasztásunk mindkét autónál 6,5 l/100 km körül alakult, ami bár messze van a 4,6 (RXH) illetve 5,6 (Insignia) l/100 km-es gyári értékektől, a specifikációk ismeretében korrekt érték. A gyakorlatban a Peugeot mintegy fél literrel takarékosabb ugyanolyan körülmények között, de a valós különbség kevesebb, mint a papírforma szerinti.
Összességében a hajtásláncokkal itt is, ott is meg voltunk elégedve, de a tesztelt változatokban a Peugeot egyértelműen diadalmaskodni tudott ebben a versenyszámban, hiszen egy kicsit mindenben jobb volt, de az Opel egészen biztos, hogy ’sima’ elsőkerékhajtással vizsgálva közelebb került volna a franciához, vagyis tényleg érdemes alaposan átgondolni a drága 4x4 szükségességét.
Futómű, komfort, menettulajdonságok
Két arca van az Insigniának az állítható futóművelAmit az Opel ’eldobott’ a hajtásláncban, azt visszanyeri kényelemben, legalábbis a tesztautó feláras, állítható FlexRide futóművét választva. Merthogy már normál módban is, de a kényelemre hangolt Tour üzemmódban különösen finoman siklik a dögnehéz Insignia Country Tourer, a nagy 18 colos kerekek ellenére csodásan kisimítva az útegyenetlenségeket, ráadásul a zajok is alacsonyak, így ha nem törnék meg az utazás csendjét a beltérben itt-ott nyöszörgő, zörgő műanyagok (ezt a szépen szóló, feláras BOSE hifit felhangosítva tudjuk eliminálni), az utazás élménye már-már luxusautós magasságokban lenne. A Peugeot RXH nagyon egyben volt, egyetlen neszt sem hallatott a remekül összerakott és igencsak korrekt minőségű belső, de a futómű annyira már nem kényeztette az utasokat, a 245 mm széles 18 colos sportos kerekeken jóval sprődebbül csillapított az 508, amihez sajnos nem lehet kérni állítható csillapítást – na azért rázásról vagy döcögésről szó nincs, így is rendben van a kényelem, csak szembeötlő a különbség a finom Opel után.
Egészen dinamikus, de lehetne puhább - galériaVezethetőségben döntetlent hirdethetünk, amit az Opel szintén az állítható futóműnek köszönhet: Tour módot választva az 508 jóval dinamikusabb, pontosabb és kevésbé dől, a Sport állásban az Insignia magára talál és meglepően szépen fűzhető egyik kanyarból a másikban, ügyesen rejti el súlyosságát, kormányzása ráadásul közvetlenebb, mint ellenlábasáé – az 508 viszont párját ritkítóan jó fékrendszerével tud ellenpontozni. Összességében a Peugeot egy hajszállal gyorsabb és dinamikusabb, az Opel viszont jóval kényelmesebb, vagyis ez a fejezet ha csak kis előnnyel is, de végül az Opelé – az Insignia bár 8 éves, még mindig piszok jól vezethető autó. Apropó, itt jegyezzük meg, hogy az óriási, 12 méter körüli fordulókörök mindkét helyen zavarók, városban bizony egyik autóval sem álom a szűk helyeken való manőverezés.
Utas- és csomagtér
Kívül óriási, belül nem - az Insignia hátul kicsit szűkMind az Opel, mind pedig a Peugeot nagyon nagyra nőtt: utóbbi túlnyúlik a 4,8 méteren, a Country Tourer pedig még a 4,9 méteren is. Ennek ellenére meglepő, hogy az Opel helykihasználása mennyire gyenge, az új Astra kombi például bő 20 centis hosszdeficitje ellenére jóval tágasabb hátul, mint az Insignia. Főleg a lábtér korlátozott a második sorban, de a befelé ívelő ablakok/tető miatt oldalirányban sincs annyi helyünk, mint amennyi egy ilyen óriási karosszériában illendő lenne – persze ez nem újdonság, hiszen már hosszú évek óta szidjuk az Insignia helykihasználását, ahol főként a szép formaterv volt a preferencia. Na azért helyszűkére nem kell gondolni, ráadásul a kombi karosszéria révén a fejtér teljesen rendben van, az ülések pedig elöl-hátul kényelmesek, akad hátul középső légbeömlő, az üléspozíció pedig mindenhol jó.
Nagyon kényelmesek és illatoznak a valódi bőrtőlIgen, de nem annyira, mint az RXH-ban: picit kompaktabb külső méretei ellenére az 508 nagyobb belül, főként hátul, ahol minden irányban bőséges a helykínálat. Ráadásul a franciák (egy dolog kivételével, de erről mindjárt) mindent átgondoltak, jó helyen vannak a könyöklők, az RXH-hoz (és a GT modellhez) szériában járó kihúzható combtámaszos első fotelek még az Opel sportüléseinél is kényelmesebbek, ráadásul ha fizetünk 470 ezer forintot, akkor nagyon jó minőségű, finoman illatozó nappa bőrkárpitozást kapunk, mi több, az ülésmasszírozás is felkerül a fedélzetre, akárcsak az elektromos állítás memóriával. Az RXH-hoz az óriási, bő 1,6 négyzetméteres fix panorámatető szériában jár, ami szintén imádni való, órákig le tudja foglalni a gyerekeket. Egyetlen dolog nagyon zavaró, mégpedig a kevés tárolóhely, ráadásul az a kevés, ami van, még szűk is – itt bizony még a mindennapi kacatok elhelyezése is problémát jelent. Cserébe tágas és jól használható a csomagtér, ami rengeteg pakkot képes elnyelni, akárcsak az Opel puttonya.
Kényelmes és szerethető autó az InsigniaKényeztetésből egyik autóban sincs hiány, mindkét járgány roskadozik az extráktól. A Peugeot esetében fekete pontot érdemel, hogy hiányos az asszisztens rendszerek kínálata, cserébe az alapfelszereltség szinte teljes, alig akad néhány opció, amivel az RXH-t ki lehet egészíteni. Az Opel jóval hosszabb listával dolgozik és alapfelszereltsége alacsonyabb, aminek előnye, hogy ha akarjuk, olcsóbban is összeállíthatjuk. Nem minden opció működik tökéletesen, az Opelben például a kétzónás digitális klíma körülményes érintős panelje igényel megszokást, míg az 508-ban zavaróan tükröződik a szélvédőben a széria vetített kijelző kerete – kár érte, mert így a mindennapok során így többet árt, mint használ. A kényelmes kulcs nélküli rendszer ajánlott mindkét helyen, akárcsak xenon (Opel) illetve LED (Peugeot fényszóró), vagy az opciós hifi – különösen az RXH 150 ezer forintos JBL rendszere pirít oda nagyon, bőven hozva a 4-500 ezres prémium hifik tudását; rég élveztem ennyire autóhifit. A multimédiás/navigációs rendszere viszont az Opelnek jóval gyorsabb, okosabb, modernebb.
Ismét szoros a verseny: alapfelszereltségben a Peugeot-nál a pont, de az Opelnél nagyobb a mozgástér és még több elérhető extra van a kínálatban, kisebb-nagyobb hiányosságok pedig mindkettőnél előfordulnak. Viszont a Peugeot jóval tágasabb második üléssora a végén Franciaország felé billenti a mérleg nyelvét.
Ár-kérdés
Itt szinte minden jó, de kevés a tároló - galériaAz árverseny nehéz és ingoványos kérdés: tudjuk jól, hogy minden márka, mi több, márkákon belül is szinte minden kereskedés eltérő kedvezménypolitikát folytat, lassan kifutó, de mindenképp idősebb modellekről lévén szó pedig mindkét típus esetében komoly kedvezményekre lehet számítani. A legjobb, ha mindenki maga dönti el az árverseny kérdését, mert mi így a korrektség végett csak a listaárakra tudunk hagyatkozni.
Ezúttal a francia 'vitte el' az összehasonlítót - kiváló autó a Peugeot 508 RXH BlueHDI
Listaáron nagyon drágák, valójában olcsóbbak...A különbségek első blikkre egészen nagyok, mégpedig az Opel javára, azonban ennek oka a felszereltségi eltérésekben keresendő. Lényeg a lényeg, elsőkerékhajtással és kézi váltóval, a 170 lovas dízelmotorral a Country Tourer 10,1 millió forinttól startol a listaárak szerint, míg a szintén fronthajtású, de szériában automatás 508 RXH 11,4 milliótól indul. Automatával rögtön ráadhatunk mintegy 400 ezer forintot az opel árára, és ha elkezdjük kikompenzálni a felszereltségeket, arra jutunk, hogy fordul a kocka és az Opel lesz a drágább, mintegy félmillió forinttal. Azonban 11,5-12 milliós listaárak ide vagy oda, a végén mindkettő nagy eséllyel megáll 10 millió környékén. A bizonytalansági faktor miatt ebben a kérdésben nem kívánunk győztest hirdetni, ezt tegyék meg Önök, kikért, valós ajánlataik alapján.
Összegzés, végeredmény
Bár sem az Opel Insignia, sem pedig a Peugeot 508 nem mai darab, mindkét középkategóriás modell rengeteg jó tulajdonsággal rendelkezik – különösképp a praktikusabb puttonyos karosszériákkal. A ’telekesítés’ szerencsére semmit nem ront az autók kvalitásából, cserébe viszont a Country Tourer illetve RXH változatok divatosabbak ’egyszerűbb’ testvéreiknél, ráadásul kicsit megemelt hasmagasságuk révén jobban használhatók – de azért mondanunk sem kell, terepjárásra egyáltalán nem valók, összkerékhajtás ide vagy oda. Bár koncepcionálisan nagyon hasonló két tesztalanyunk, karakterük nagyon eltérő, és épp ez a jó, hiszen más ügyfelekhez szólnak. A Peugeot a dinamikát helyezi előtérbe, míg a jobban konfigurálható Insignia elsősorban a kényelemorientált vásárlókhoz szól. Az Opelt viszont végül nagy tömege (ezáltal kicsit gyengébb menetteljesítményei és magasabb fogyasztása), valamint külső méreteihez képest meglepően szűk utastere hátrébb kényszeríti, még úgy is, hogy néhány tekintetben az Insignia jobban teljesít francia ellenlábasánál. Lényeg a lényeg, egyik autóval sem lehet rossz lóra tenni, mindkettő rengeteg örömet tud csempészni a család mindennapjaiba. Sajnos sok-sok pénzért cserébe.