Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Szeretnénk elhinni, hogy tévedünk, de reményeinkkel ellentétben a spórolás mindig lemondásokkal jár. A takarékoskodás árát persze nem feltétlenül pénzben fejezzük ki, sokkal inkább a szubjektív ismérvek kapcsán kell olyan megalkuvásokat kötnünk, melyek bizony a vásárlás izgalmai után gyorsan feledtetik kezdeti örömünket. De vajon mi lehet a mentsége egy olyan terméknek, ami összegszerűen erősebb konkurenseihez pozicionálja magát, miközben objektív ismérveivel nem kompenzál kompromisszumkészségünkért?

Sok-sok év vegetálást követően a Volkswagen konszern szárnyai alatt dédelgetett Seat kezd újra magára találni. A nemrégiben bemutatott Toledo után most a friss Leon is megérkezett szerkesztőségünkbe, ami a várakozások szerint nagyot lendít majd a spanyol márka szekerén. Nem titok, hogy a mediterrán modell nem más, mint a kommersz Golf szenvedélyes virtussal felruházott átirata - legalábbis a prospektusok és az érzelmekre hatni kívánó reklámok erre utalnak.

Fiatalos, lendületes formákkal gazdagodott a Golf sziluettje

Az „Auto Emoción”, és a „Versengés a vérünkben van” című szlogenek után most az ötletes „Enjoyneering” kifejezés valóságtartalmát van szerencsénk megvizsgálni, hogy kiderüljön, vajon a németes precizitás megfejelhető-e annyi szívvel és lélekkel, hogy a Seat újra felkerüljön az autóipar térképére.

A tükrök egyediségére nem lehet panasz - galériaMindenesetre teendő lesz bőven, hiszen dicséretes módon még a bemutatón is felkerült az előadás diáira, hogy a forgalmazó szilárd elhatározása az ügyfélbizalom újbóli elnyerése, amit a márka fékevesztett hazai partnerei az elmúlt években oly nagy bőkezűséggel herdáltak el. A ködösen árnyalt folyamatok annál is inkább sajnálatosak, hogy maga a termék végre a helyére került, még ha a portfólió a konszernen belül továbbra sem találja a saját identitását.

A "Full LED" fényszórók adják a megjelenés sava-borsát

Nem találja, noha a Jorge Diez által dirigált tervezők mindent kihoztak a koncepcióból, ami a sziluett kötöttsége mellett még megvalósítható volt. Nem csalás, nem ámítás, a Leon igazán meghatározó jelenség, ami elsősorban a trapéz alakban elhúzott LED-es menetfényeknek és a karosszéria markáns árnyékoló domborításainak köszönhető. Az első fényszórók valóban a megjelenés meghatározó elemei, de részleteikben a külső visszapillantó tükrök is olyan gyönyörűek, hogy egy vitrinben önálló kiállítási tárgyként is megállnák a helyüket.

Hátrafelé haladva a pengeéles fénytörő vonalakon siklik végig a tekintet, hogy végül a keskeny, sportos lámpákon múljanak ki a harcias kedélyek. Tessék hát vigyázni, mert a jámbor jószág a hazai forgalom sűrűjébe szabadulva rögvest találna magának kihívókat!

Az utastér egyhangúsága ellen elkél a kávé

Az utastérben sajnos lanyhulni kezdenek az érzelmek, ami elsősorban a színek és a matériák egységes komorságának köszönhető, hiszen nincs itt semmi, ami megtörné a fekete berendezés ridegségét, amit legfeljebb csak az 527 ezer forintot kóstáló bézs bőrkárpittal szoríthatnánk a háttérbe. Az anyag- és összeszerelési minőség összességében kielégítő, ám az intuíciók mégis arra utalnak, hogy a Golftól való távolságtartás továbbra is jellemző a típusra. A gombok és a kezelőszervek kapcsolása, működése mindenütt határozott, mérnöki precizitással kimunkált, csak éppen a konszern ismerőinek kilométerekről szemet szúrhatnak azok a jellegzetes kopásra hajlamos kapaszkodók és behúzók, amiket több mint 10 év után sem sikerült helyettesíteni.

A formákban a nagyobb, az utastér kidolgozottságában a kisebb távolság lenne előnyös

Ha már a műanyagok silánysága szóba került, egy kitérőt a külső burkolóelemek is megérdemelnek. A trendek persze a súlycsökkentés irányába mutatnak, sőt, minden biztonsági, vagy éppen hatékonyságra és javíthatóságra vonatkozó érvelést is meg lehet érteni, de az mégiscsak nevetséges, hogy egyes karosszériaelemek már egy törlőrongy nyomására is eldobható poharak módjára deformálódnak. A jelenség persze nem egyedi, hiszen a Mazda újdonsága nyomán is említettük, csakhogy vásárlóként mégsem szeretnénk ilyet tapasztalni.

Seat Leon - galériaEzzel ellentétben elismerés jár az utastér praktikumáért és példaértékű helykihasználásáért, hiszen a térérzet elöl-hátul nagyvonalú, így a második sorban is kényelemben, a légbeömlők jótékony hatása mellett utazhatnak a felnőttek, miközben apróságainkat számtalan hasznos rekesz és zseb nyelheti el. Nem mehetünk el szó nélkül az érintőképernyős központi rendszer mellett sem, ami intuitív kezelhetőségével könnyedén kezelhető, sőt, USB adathordozóról dolgozva a feláras (~89.000 Ft) „Media System Plus” csomaggal felszerelt tesztautó szórakoztató berendezésének hangminősége is példás volt, még ha a rádióadás vételében gyengélkedett is.

Térkihasználásban, praktikumban kiemelkedő a Leon

Összegezve elmondható, hogy az ergonómia szokott kiforrottsága mellett kiegyensúlyozott minőség fogad minket, de az igényes részletekre való törekvés elmarad a Golftól, s az enteriőr egyhangúságának árnyékában arra utaló nyomokat sem találunk, hogy a márka különbözni akarása az üres szavakon túl tettekben is manifesztálódni lenne képes. Könnyedén támadható intuícióinkon túl látványosabb és lényegesebb hátulütői az üdvöskének, hogy a biztonsági öv magasságában nem állítható, s az igényesebb Multilink hátsó felfüggesztés kizárólag a 150 lóerőnél erősebb kivitelhez jár.

Nagy örömünkre azonban a Seat végre megszűnik a konszern kifutó típusainak műszaki repertoárjából építkezni (pl. Exeo), így a 90 kg-os fogyókúrát eredményező MQB platformot és a vállalatóriás naprakész innovációit egyaránt megörökli a Leon. A sávtartási segédleten, az automatikusan vezérelt fényszórókon és ablaktörlőkön, valamint a fáradtságérzékelésen túl olyan játékszerek is megtalálhatóak a kínálatban, mint a 10 hangszóróval és mélynyomóval felvértezett szórakoztató berendezés motorhang imitációja, ami állítólag kellő mértékben pezsdíti fel a vezetők vérét, de új a nap alatt a gázreakcióra, a kormányzás rásegítésére és az ajtók hangulatvilágítására is hatást gyakorló vezetői profilok választási lehetősége, személyre szabhatósága is (kizárólag az 1.8 TFSI kivitelnél).

Sajnos meglehetősen vérszegény a kisebb hengerűrtartalmú dízel

Tesztalanyunk ebben az esetben kevésbé vérpezsdítő konfigurációban ékezett hozzánk, hiszen a lemezek alatt az 1,6 literes dízelmotor 105 lóerős teljesítményre és 250 Nm nyomatékra képes átirata lapul. Az erőforrás ugyan az alsó fordulatszám-tartományokban sem rezonál, így kulturáltnak minősíthető, csak éppen ettől az 1800-2000 alatt mutatott tetszhalott hajlamát még nem képes levetkőzni magáról. Nincs ebben semmi meglepő, hiszen a nyomatékgörbe fennsíkja igen szűk (1500-2750 1/perc), miközben a teljesítmény csak 3000-nél tetőzik, azaz gyakorlatilag alig van olyan intervallum, ahol tisztességes gyorsítási képességre számíthatnánk.

Vajon miért nem kapja meg a hatos váltót?Ennek folyománya, hogy a hajtás meglehetősen darabos, a gázreakció fogalma pedig oly távol áll az autótól, mint a rugalmasság dízelmotorokra jellemző előnyei. Az általunk mért 11,2 szekundumos sprintidő önmagában is példázza, hogy a takarékoskodást előtérbe helyező erőforrás nem éppen száguldásra született, s ezt az érzelmet a csupán öt sebességgel gazdálkodó váltó hosszú áttételei csak tovább erősítik. Mentségére legyen szólva, a szerkezet fokozatai pontosan, a kar kellő ellenállása mellett kapcsolhatóak, de a méretezés árnyoldalára bizonyítékul induláskor hosszan ki kell tartani a fokozatokat, ami bizony városi használatban rányomja bélyegét a fogyasztásra is.

Vajon a hatékonysága okán közelebb kerülünk hozzá?

Noha a motorral egy tartós használatunkban lévő hatsebességes Passat volánja mögött vannak kedvezőbb hatékonyságra vonatkozó tapasztalataink, a start/stop rendszert is mellőző tesztautónk túlnyomóan országúti használatot takaró tesztátlaga 5,5 literre adódott, s 5 literes normakörünk is ékes bizonyítéka annak, hogy gyorsforgalmi és városi szakaszokon egyaránt elkélne a váltó kimunkáltabb méretezése.

Kompakt méretei dacára igazi családi mindenesA szerény menetdinamikai jellemzők fényében is érthetetlen, hogy a futómű hangolása miért is oly feszes. A konstruktőrök talán egyes motorvariánsokhoz egységes beállításokat alkalmaznak, s így lett diszharmonikus ez a kivitel, de kétségtelen, hogy a sportos keménység menetkomfortot csorbító jellege itt teljességgel felesleges. Rövid úthibákon ugyanis felüt, s illetlenül hangoskodik az elégtelenül szigetelt felfüggesztés, így a bakkecske Leon különösen a hátsó sor utasait képes meglepni. Kárpótlásul kanyarban magabiztos, valamint alulkormányozottsági hajlama ellenére végtelenül kezes és biztonságos az autó, ami elnyújtott íveken meglepően sokáig marad semleges.

A vérszegény dízelhez feleslegesen feszes a futómű

A spanyol torreádor persze ettől még nem válik a szerpentinek hősévé, hiszen ereje sosincs a kigyorsításokra. A szokásos vallatás ennek ellenére nem maradt el, így lettem figyelmes arra, hogy forszírozott kanyarokban bizony megzörren, felnyisszan a berendezés, ami miatt élek a gyanúperrel, hogy - MQB platform ide vagy oda - a karosszéria merevségét bizony érheti kritika. Csak zárójeles megjegyzés, hogy a túlnyomóan rideg műanyagokból építkező enteriőrnek hosszútávon a futómű keménységének köszönhető igénybevétel sem kedvez majd.

Miközben ebből a megfontolásból majd böjtölünk a sportos szemlélet végett, a kormányzás beállításait csak méltatni lehet. A volán szervózása ugyanis minden szempontból ideális, azaz az arany középutat járva férfiak és hölgyek számára is szerethető, miközben a közvetlensége nem csak a kategóriából emelkedik ki.

A volán közvetensége kiemelkedő

Az árlistákat szemlélve a konszern árpolitikájára jellemző módon nem nehéz megriadni a borsos tételek láttán, hiszen a képeken látható példánynak csupán a végtelenül tetszetős LED-es fényszórói 420.000 forintot kóstálnak, de amennyiben ezek ellenére is betérnénk egy márkakereskedésbe, ott majd a szakemberek a „Style” felszereltség választásával rögvest egymillió forintos kedvezménnyel kecsegtetnek. Kielégítően felszerelt tesztalanyunk így „akciósan” kerülhet összesen 6,2 millió forintba, ami persze még mindig irdatlanul sok pénz egy olyan autóért, aminek végtelenül unalmas módon se szíve, se lelke, s még házon belüli konkurensénél is szerényebb képességekkel büszkélkedik.

Így aztán ha ránk hallgatnak, inkább a kulturáltabb, s a vezetési élményt sem mellőző 122 lóerős, 1,4 literes benzinmotorra voksolnak, ami a gyakorlatban a fogyasztás kapcsán sem lesz lényegesen torkosabb, hiszen az 1,6 literes dízelmotort csak akkor mernénk javasolni ha olyan nagy futásteljesítménnyel számolnak, hogy a deciliterekért való küzdelemnek hosszútávon valóban számottevő szerepe lesz.

Elkél a mediterrán körítés a marketingesek munkájához

Összességében a friss Leon ígéretes újdonsága a piacnak, csakhogy a konszernen belüli árpolitika nem könnyíti meg a dolgát, ráadásul vannak olyan félelmeink, hogy a márka körül elült hullámok csak tőkeigényes marketingtevékenységgel lennének érdemben felkorbácsolhatóak. Megemlíthető, hogy ehhez egy őszintébb kampányra is szükség volna, hiszen a Seat úgy kíván kitűnni a leányvállalatok uniformizált sűrűjéből, hogy közben a volumen növelésére maga is popularitásra törekszik, ami önkéntelenül is kissé íztelen, sótlan, semmilyen irányba sem kilógó kínálat felépítését teszi szükségessé.

Majd az SC-ben lesz a sok fantázia...Nem meglepő hát, hogy a kupésított SC és kombi Leon is megjelent a színen, azaz a spanyolok szépen beállnak a konkurencia tornasorába – már amennyiben találnak még maguknak egy szabad rést. Sajnálatos módon a lehetőségek szerint azonos felszereltség mellett a Leon érdemi árkülönbséget nem mutat fel a kimunkáltabb Golffal szemben, de nem lehetetlen olyan konfigurációt és igényt (pl. parkolási segéd, adaptív tempomat) találni, hogy a Seatot eleve kizárhassuk, miközben józan gondolkodásmód mellett nem mehetünk el szó nélkül a Volkswagen várhatóan jobb értéktartása mellett sem.

A forgalmazónak természetesen nem is célja a népautóval viaskodni, hiszen a szakemberek elsősorban a Citroën C4, a Peugeot 308 és a Renault Mégane babérjait kívánják megritkítani. Ez persze hazánkban a franciák talán szerényebb presztízse okán nem is tűnik lehetetlen feladatnak, csakhogy objektíven mérlegelve a triumvirátus két tagja is van annyira erős, hogy ne adja könnyen a bőrét.

Kellene hozzá még egy kis csáberő...

Mondanunk sem kell, hogy többek között az adaptív futóművel is társítható Opel Astrán és a szűkebb, de innovatívabb Ford Focuson túl közvetetten és házon belül az új Octavia is marcona tekintettel néz mostohatestvérére, ami egyébként a tervek szerint éves szinten nagyságrendileg 300-as darabszámban készül a vásárlók kegyeit elnyerni. A sztereotípiákat legyőző ügyes és őszinte marketinggel, valamint a márkaképviseletekből kikényszeríthető ügyfélbarát szemlélettel sikerülhet neki.

Néhány szóban

Seat Leon - galériaA Seat Leon talán a márka utolsó esélye a feltámadásra, éppen ezért érthetetlen, hogy a cégóriáson belüli szegmentációja miért is lehetetleníti el, hogy az uniformizált palettán érdemileg is különbözni lehessen képes. Minthogy mostanra a spanyolok is profitálnak a naprakész fejlesztésekből, a termék végre a helyére került, így a szimpatizánsok már nem tehetnek rossz lóra, csakhogy objektíven mérlegelve továbbra sem sarkall semmi arra, hogy akár a magánvásárlók, akár a flottások az újdonságot preferálják. Tesztautónk személyében meglehetősen diszharmonikus egyéniséget ismerhettünk meg, hiszen a takarékoskodásra fogant vérszegény dízelmotorhoz nem társult sem hatfokozatú váltó, sem start/stop rendszer (+120.000 Ft), így aztán a hatékonyság sem tudott kiemelkedőnek bizonyulni. Ennek ellenére a sportos szemlélet következményeként a felfüggesztés feleslegesen feszes, igaz, a volán kiemelkedő közvetlensége csak vizet hajt a malmunkra. Mindazonáltal a benzines kivitelekkel szemben nincs miért az 1,6 literes dízelre voksolni.

Előnyök: Egyedi(bb) megjelenés; Tágas és praktikus enteriőr; Jó minőségi érzetet keltő, határozott működésű kezelőszervek; Közvetlen kormányzás; Ügyes érintőképernyős központi rendszer

Hátrányok: Vérszegény, kelletlen karakterisztikájú dízelmotor; Előnytelenül méretezett ötfokozatú váltó/a hatsebességes váltó hiánya; Ehhez a konfigurációhoz túlságosan feszes felfüggesztés; A konszernen belüli kedvezőtlen szegmentáció

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek