Az Autó Pult olvasói megszokhatták, hogy hasábjainkon a személyautókra koncentrálunk, még ha néha be is csúszik egy-egy „munkagép”. A pickupok persze ebből a szempontból egy kicsit ellentmondásosak, hiszen málhás lóként és platós terepjáróként is tekinthetünk rájuk, és sokan privát autóként is használják őket, ezzel árnyalva a képet. A friss Ford Ranger WildTrak, az alaposan megújult Mitsubishi L200 és a legújabb SsangYong Musso Grand pedig olyan felszereltséggel érkezett meg hozzánk, amivel sokkal inkább a személyautós nézőpontot helyezik előtérbe, így összehasonlító tesztünkben mi is ezt tartjuk majd szem előtt – de nem hagyjuk figyelmen kívül az egyéb tulajdonságokat sem.

A pickup – ha lehet így mondani – egy külön állatfaj, de ahogy a legtöbb kategóriában, úgy természetesen az ilyen platós terepjáróknál is rengeteg fejlődést figyelhettünk meg. A legjobb párhuzamot talán a dobozos modellekkel lehetne húzni, hiszen ahogy korábban azok is leginkább áruszállításra voltak alkalmasak, úgy mostanra már teljes értékű, minőségi családi autókká nőtték ki magukat – persze. ha olyan verziót választunk belőlük. Ugyanígy a pickupoknál is megjelent az a réteg, aki az ÁFA visszaigénylés lehetőségével élve tulajdonképpen személyautóként használja ezeket a típusokat, és ezzel együtt természetesen el is várja, hogy olyan minőséget és tulajdonságokat vonultassanak fel.

Az L200 megújulása látványosabb, de a Ford is sokat fejlődött - galéria

A gyártók pedig igyekeznek is eleget tenni ezeknek az igényeknek, ami tesztautóinkon is jól látszik: mutatós színek, vagány, díszes részletek, jobb anyagminőség, fejlett opciók és egyéb apróságok jelzik, hogy a márkák gondolnak azokra, akik magányszemélyként, terepjáróként gondolnak modelljeikre. Ez pedig már a külcsín tekintetében is jól látszik. A friss Ford Ranger ugyan sokat nem változott, de megjelenésére eddig sem lehetett panasz: felnőttes, letisztult, de mégis vagány vonások jellemzik, amit a WildTrak csomag kiegészítői vadítanak meg valamelyest.

Az L200-nak azonban jót tett a megújulás, hiszen az eddig európai szemmel nem éppen vonzó, keleties vonásait éles, agresszív formákra cserélte. A Mitsubishi legfrissebb formanyelve a méretes pickupnak is jól áll, a rengeteg króm betét és a mutatós szín pedig igazán vonzóvá teszi a megjelenést – az autó orrán lévő kis légterelő utólagos kiegészítő. Nem lepődünk meg rajta, ha sokan eltakarják a szemüket, ha egy SsangYong pickupról van szó, hiszen a korábbi, Actyon néven futó modelljük frissítés előtti változatával (kissé túlozva) bizony kisgyerekeket is lehetett ijesztgetni, ám az új Musso – ezt a nevet egyébként korábban egy terepjárójuk viselte, így szintén ismerős lehet – esetében már szó sincs erről.

A Musso inkább elegáns, mint agresszív - galéria

A Rexton arcát, és ezzel a márka legfrissebb megoldásait öröklő platós bizony egészen elegáns, csupán hátulról tűnhetnek furcsának az arányai, ami egyrészt hosszúra nyúlt testének, másrészt pedig a hátsó rakodótér magas oldalfalának köszönhet. Egy pickupnál a tervezők keze bizony elég keményen van fogva a hátsó lámpák megtervezésekor, de mind a három márkának sikerült a lehető legtöbbet kihoznia ezen a fronton is: valamilyen apró csavart mindenki igyekezett belevinni a hátsó traktusba, és persze némelyik modellnél a méretes feliratok sem maradtak el. A puszta adatokat tekintve egyébként a Musso nyúlik a legnagyobbra, ami nem csoda, hiszen a tesztautó a Grand kivitel volt, és bár hazánkban csak ez a változat elérhető, egyes piacokon van a normál, rövidebb kivitel is. A Ranger van a képzeletbeli dobogó második fokán, a legkisebb pedig az L200.

Ugyanez a sorrend nagyjából a platók méreteinél is igaz: a Musso (hossz.: 1610 mm; szél.: 1570 mm; mélység.: 570 mm) és a Ranger (béléstől függően 1613/1575 mm; 1560 mm; 541 mm) nagyon közel állnak egymáshoz, míg az L200 egy kissé le van maradva (1470 mm; 1520 mm; 475 mm). A külső méretek tekintetében persze nem meglepők ezek az adatok, de annyit azért még érdemes megemlíteni, hogy egyedül az L200 rendelkezett teleszkópos platóajtóval.

A Mussóé a legnagyobb plató, de a Ford sincs sokkal lemaradva - hamarosan a motorokat is kivesézzük

Egy pickup esetében a terhelhetőség is fontos szempont – bár valószínűleg nem annyira ezeknél a verzióknál –, ezt a versenyt pedig a legkisebb platós L200 nyeri, majd utána jön a Ranger, és utolsóként a Musso, ami feláras, ötlengőkaros, tekercsrugós hátsó futóművének köszönheti a kisebb mérőszámot (cserébe jóval nagyobb komfortot kínál, de erről később). A vontatási képességek terén a Ranger kiemelkedik a maga 3,5 tonnás értékével, míg a Mitsubishi 3,1, a Musso pedig kereken 3 tonnát cipelhet magával – persze fékezett vontatón (a fékezetlen vontatós adat egyformán 750 kg). Ezen a fronton tehát egyértelműen az egyedi igények dönthetnek a három modell közül, ahogyan a külső megjelenés megítélése is teljesen szubjektív.

Ami az utasteret illeti, ott azért könnyebb objektív érveket sorakoztatni: az anyagminőség, az összeszerelés, az opciók, a helykínálat vagy éppen a multimédiás rendszer képességei is lehetnek olyan pontok, ahol nem könnyebb igazságot tenni. Az anyagminőség egyébként a Ford és a SsangYong esetében hasonlóan jó: bár a tesztautók összeállításában a Ranger látványosabb képet fest, a Musso elérhető ahhoz hasonló barna bőrkárpitozással is, amilyennel a Rexton járt nálunk korábban. Az L200 esetében jól látszik, hogy nem generációváltásról, csak egy alapos megújulásról volt szó, ugyanis az utastérben nem sok minden változott formailag, habár ez nem mindenki számára vízválasztó – az anyagminőség egyébként nem rossz, de a két ellenlábastól azért elmarad.

Belül a Ford és a SsangYong elhúz - galéria

Ami a fejlett kényelmi extrákat illeti: az olyan alapból is elvárható opciók mindhárom autóban megtalálhatók, mint például az ülésfűtés, az automata klíma, az automata fényszóró vagy éppen az esőérzékelő, de ez manapság már nem nagy szó. Azonban az, hogy a Mussóban nem csak elöl, hanem hátul is lehet ülésfűtés, illetve az első két fotelhez akár szellőztetés is elérhető, az már figyelemre méltó. A székek egyébként mindegyik autóban kényelmesek, egyikre sem lehetett panasz, ahogyan az első sor helykínálata is helyén van. Az oldalsó fellépők a terepképességeket és a hasmagasságot ugyan rontják, de a beszállás szempontjából nagy segítséget jelentenek, akárcsak az A-oszlopokra helyezett kapaszkodók elöl – a Mussóban egyik sem volt, és bár kétségtelen, hogy ettől még személyautósabb lett az összkép, a beszállás talán nála volt a legnehezebb.

Nem csak fűthetők, szellőztethetők is a Musso első ülései - galéria

Ami a multimédiát illeti: mind a három megoldás ismeri az Android Auto és az Apple CarPlay rendszereket, így komoly panaszunk egyikre sem lehet. Persze, ha ettől eltekintünk, akkor megállapíthatjuk, hogy a magyar nyelv mindegyik modellnél hiányzik, és míg a Mitsubishi jó felbontással, de lassabb, körülményesebb működéssel próbált helytállni, addig a Musso gyorsan reagált és logikusan volt felépítve, de a felbontása lehetne jobb. Ebben a versenyszámban így a Ford szép és gyors rendszere léphet fel a dobogó legfelső fokára. Ellenben a műszeregységben található megjelenítő terén már a SsangYong arat győzelmet: magyar nyelv ugyanúgy nincs, de az amerikaiak lassúcska megoldásával szemben a dél-koreai versenyző szép és jól felépített menüket vonultat fel – az L200 ezen a téren eléggé le van maradva, bár az információkat így is átadja.

Helykínálatot tekintetében az első sort már említettem, de a második sor lehet igazán kritikus egy pickupnál – főleg, ha valaki magánhasználatra szánja. A külső méreteket és a tengelytávokat figyelembe véve nem meglepő, hogy a Musso kínálja a legbőségesebb helyet, ráadásul az üléspadok is kényelmesek, és a szélső helyek még fűthetők is, ráadásul légbefúvók is jutottak hátra. Az L200 a legszűkösebb, de egy átlagos felnőtt azért így is elférhet, míg a Ranger a kettő között helyezkedik el.

Finom és menő részletekkel hódít a Ranger WildTrak - galéria

A másik fontos kérdés a praktikum, hiszen egy platósnál nincs csomagtér, ahová el tudunk mindent pakolni, ami nem fér el az utastérben, vagy nem szeretnénk, hogy mindenki láthassa. Rakodórekeszekből egyik autóban sincs hiány, de ezek mérete persze nem alkalmas nagyobbacska csomagok befogadására. Legtöbbször így a hátsó üléssor, esetleg a székek alatti hely marad, ha elraknánk valamit, ami a SsangYongban egészen jól megoldható, ugyanis a második üléssor alá még kisebb táskák is beférnek. Nyilván, ha valaki valóban személyautóként számít egy pickupra, úgy különböző utólagos felépítmények a platóra megoldhatják ezeket a problémákat, ám az alap megoldások legtöbbször nem védenek például víz ellen, plusz a hatalmas térben, a durva padlón gyorsan szétszaladnak vagy megsérülnek csomagjaink.

Mindegyik rendszer ismeri az Andorid Autót és az Apple CarPlayt - galéria

Ami a technológiai megoldásokat illeti, ahogyan egy modern négykerekűtől, úgy ezektől a modellektől is joggal várhatunk el modern vezetéstámogató rendszereket. Ezekből pedig nincs is hiány: habár önvezetésről szó sincs, holttérfigyelővel, keresztirányú forgalomfigyelővel, táblafelismerővel, sávváltásra figyelmeztetővel mind a három modell rendelkezik. Ugyanakkor érdekesség, hogy a Ranger és a Musso még mindig nem LED-es, hanem xenon fényszórókkal dolgozik, így csupán az L200 kapott LED-es egységeket – noha ez nem lesz döntő különbség, ugyanis mind a három jól megvilágítja az utat.

Ami még jól jöhet az ilyen monstrumok esetében, az a tolatókamera, amely mindhárom autóba rendelhető, de az L200-ban és a Mussóban még 360 fokos rendszer is lehet, és bár előbbiben a kép minősége hagy kívánnivalót maga után, utóbbi esetében gyönyörű megjelenítéssel találkozhatunk. Természetesen a kulcsnélküli rendszer is elérhető.

A végső ítélet még hátra van - galéria

A külcsín, a méretek és az utastér kialakítása alapján tehát máris kaphatunk egy olyan képet a három típusról, amely alapján elindulhat egyfajta döntési folyamat. A legfontosabb szempont talán a felhasználás módja lehet, hiszen magáncélra a Ranger és a Musso finomabb megoldásai vonzóbbak lehetnek, de ez persze még közel sem minden, hiszen összehasonlító tesztünk következő részében – amelyet még ezen a héten olvashatnak majd oldalunkon – a hajtásláncokat és az árakat is górcső alá vesszük majd, így eljutva a végső ítélethirdetésig, de táblázatunkból addig is kiderül néhány érdekesség.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek