Úgy szeretem, hogy legszívesebben elvenném feleségül. De már megtaláltam az igazit. A BMW 4-es kabriójának talán legfinomabb verziója járt nálunk, amely igazi élményautó tud lenni, úgy, hogy közben semmilyen kompromisszumra nem késztet. Sokoldalúságát pedig ügyesen kamatoztatta a teszthét alatt: a gumifüstben üvöltő sportolóról egy szempillantás alatt kifinomult esküvői meseautóvá változott.
Könnyű beleszeretni - galériaNehéz dolgom van. Elfogultság nélkül írni egy olyan autóról, amely aktívan hozzájárult az ember életének egyik legszebb napjához, szinte lehetetlen. Nem csoda, hogy a 440i Cabrio így a szívemhez nőtt: ő szállította oltár elé életem szerelmét, majd vele távoztunk onnan, immár férj és feleségként, még nagyobb mosollyal arcunkon.
Mindez viszont, mondhatni, véletlen egybeesés volt: a jóformán tökéletes esküvői konfiguráció (fehér külső, finom barna Individual bőr belső térre) dacára határozott céllal érkezett hozzánk egy újabb 4-es kabrió. A 3-as szellős testvére ugyanis a motorpaletta majdhogynem ráncfelvarrásnak beillő megújulását szemlélteti, épp úgy, mint a 28i helyett 30i vagy 35i helyett 40i típusjelzés a BMW hátulján. Így pedig nincs apelláta, a kivételes feladatkör dacára nagyon is megszokott, de koránt sem egyszerű feladatnak kellett megfelelnie a 440i-nek: az Autó Pult szigorú, objektív tesztjének vetettük alá.
M sportcsomaggal fűszerezveEnnek ellenére nem stressztől remegő kezekkel adták át a 4-es kulcsát a BMW illetékesei, a 4-es ugyanis már bizonyított. A 2014-ben bemutatkozott kabrió sikeresen szállt harcba a Mercedes-Benz E-osztály nyitott változatával, a gyártó palettáján jogosan elfoglalt helyét pedig a 2-essel bizonyította. Az eltelt két esztendő pedig mit sem fogott rajta. Bár a modellfrissítés közeleg, például az új 7-es BMW-ben bemutatkozott központi rendszer érkezésével, a 4-es még most is frissnek hat, mind megjelenésben, mind pedig technikai téren.
Sőt, utóbbiban a bajorok hagyományosan úttörő megoldásainak köszönhetően kimondottan jól áll. Ehhez elég a pazarul kezelhető Professional központi rendszer funkcióit és megjelenítését elővenni, de emellett is a modell minden felszereltségéből árad az igényesség, a tökéletesen megvarrt Individual bőrborításon keresztül az adaptív LED-es fényszóró működésén át a szélvédőre vetített kijelző kivitelezéséig semmin sem lehet fogást találni.
Ismerős elrendezés, ezúttal vajpuha Individual bőrkárpitozással
Alapos munkával kabriósítottakA belső tér egy 4-es Coupé helyviszonyait és kialakítását tükrözi, ám a kabrió kialakításnak is megvannak a maga sajátosságai. Például az integrált biztonsági övvel rendelkező ülések, amelyek aranyat érhetnek nyitott autózáskor: esetükben még lenyitott oldalablakkal sem vibrál az öv, amely legalább annyira fokozza a kényelemérzetet, mint a fejünk fölé óvó burokként növő szélvédő. Utóbbi előnyös, ha a zavaró széláramlatokat akarjuk elterelni, ám hátrányos a nyitottság érzetének átélésekor. A MINI Cabrióból átülve már-már klausztrofóbiás érzésem támadt, de ez inkább az előbbi modell dicséretére áll, a konkurensek a 4-eshez hasonló kabrióhangulatot szolgáltatnak.
Szépen nyílik, de lehetne gyorsabbA jóérzéshez pedig jóformán minden rendelkezésre áll: az ülések tökéletesen tartanak, a nyaksál pedig a szélterelővel kombinálva alaposan meghosszabbítja a nyitott autós idényt. A nyári hőségben már csak az ülésszellőztetés jött volna jól – az azonban még felár ellenében sem elérhető a 4-eshez. Így a forróságban fokozottan hamar elcsábulunk, és keresünk egy helyet, hogy kb. 30 másodperc alatt becsukjuk a kemény tetőt, amelyet sajnos csak álló helyzetben működtethetünk. Ha azonban fölénk záródik a nehéz kupola, rögtön érezzük áldásos hatását: szinte úgy szigetel, mintha egy vérbeli kupéban ülnénk, és nyoma sincs a vászontetős modellekből ismerős oldalról érkező hangos zajoknak. Így pedig nem csak menet közben mentesülünk a hangoskodástól, de például a városban mellettünk vagy mögöttünk haladó forgalom zajából sem kapunk a kelleténél többet.
Nem nagy, de gombnyomásra könnyebben pakolható a csomagtér
Mindez áldozatokat kíván: az alaphelyzetben sem túl kövér, de jól használható 370 literes csomagtér a tető lenyitásával 220 literesre zsugorodik. Bár a pakolhatóságot igyekeztek egy átmeneti felnyitást és felemelkedést fokozó megoldással fokozni a tervezők, sok csomagot bizony nem vihetünk, ha sokadmagunkkal indulunk szellős kirándulásra.
A 40i ezúttal teljesen új motort takarMindez viszont nem változott – nem így a hajtáslánc. A 40i jelzés alatt ugyanis vadonatúj fejlesztésű erőforrás dolgozik, amely a BMW ’500 köbcentis henger’ filozófiája alapján született. A kettős megfúvású turbóval lélegeztetett hathengeres így már 2.998 köbcentiméteres, szemben az N55-ös kódszámú előd 2.979-es értékével. Az új B58-as motor turbója nagyobb is: 6 százalékkal nagyobb a turbinakerék és 10 százalékkal kövérebb a meghajtókerék átmérője. Ennek dacára kiváló reakciót ígért a gyártó, amit meg is kaptunk: a 40i jóformán olyan gyorsan képes megugrani, mint egy szívómotor, csak éppen a kapott nyomaték tartozik más kategóriába.
Hiába közel 2 tonna, így is szinte repül
Elfér az M - galériaA papíron már 1380-as fordulatszámtól beköszöntő 450 Nm szinte hihetetlen nyomatékosságról ad tanúbizonyságot, különösen, hogy a tekintélyes érték 5000-ig elkísér, hogy aztán sportmotoros üvöltés közepette hagyja érvényesülni a lóerőket, melyből 5500-as fordulaton rögtön 326-ot is találunk. Mindezt a világ egyik legjobb váltója, az egekbe magasztalt 8-fokozatú ZF egység továbbítja ezúttal az összkerékhajtás felé, amely tapadásvesztést nem ismerve repíti az utasával együtt közel kéttonnás kabriót a horizont felé.
Szép dallamok forrása - galériaNem is akárhogyan: az 5,4 másodperces 0-100-as gyári adat már önmagában a 40i becsületére válik, de gyorsulásmérőnk ennél is jobbat rögzített. Az 5,1 szekundumos parádés eredmény pedig már kétségtelenül sportautós ligában játszik. A papírforma sugallta nyomatékplató dacára az erőforrás viselkedése is méltó a jelzőhöz: miközben a legalsó tartományban is képes úgy gyorsítani, hogy lazán túlszárnyaljuk az átlagos közlekedők dinamikáját, a fordulatszám fokozásával szépen jön meg az erő. A fokozatos, megszakítás nélküli emelkedés pedig az 5500-as csúcs elérésével sem veszi kedvét: az egység a 7000-es limiterig jókedvűen forog. Közben pedig olyan lúdbőröztetően szól, hogy az még évek múltán is mosolyra tud majd deríteni.
Annak dacára, hogy a motorpalettán nem sportváltozatként tüntetik fel a 40i-t, a tervezők szerencsére igencsak dögös, erőteljes hangszínt adtak neki. Normál közlekedésnél jóformán észrevétlenül morog a kipufogó, de ha Sport üzemmódba kapcsolunk, olyan visszadurrogások, hörgések és üvöltések hagyják el a két kövér csövet, melynek hatására az M4 nem tud nem eszünkbe jutni.
Valamiért valamit - az összkerékhajtás opcióVele ellentétben viszont még a menetstabilizálót kikapcsolva is jóindulatú marad a 40i, amelyre a 730 ezer forintos xDrive összkerékhajtás is rátesz egy lapáttal. Félreértés ne essék: a 4-es vele is alapvetően hátul hajt és kigyorsítva szándékosan meg tudjuk lendíteni a hátulját, de ha kell, az időjárási viszonytól függően elérhető a tapadás, amely jól illik a kabriózás laza, erőfeszítésektől mentes luxusához.
Annak ellenére, hogy a 4-es Cabrio egészen dinamikusan terelgethető, társaihoz hasonlóan egyébként sem vérbeli szerpentinvadásznak született, ahhoz túl sok plusz tömeget jelent a tető és az erősítések. Nem szerpentin király, de így is dinamikusA viszonylag merev karosszériát további 80 kilóval terheli az összkerékhajtás jelenléte, amely tapasztalatunk szerint bőven áldoz a tapadás oltárán: a dinamika mérséklése mellett fél litert emel a fogyasztáson, az első kerekek terhelésével kevésbé precízzé teszi a kormányművet, és még az egyébként így is nagyon ügyesen rugózó futóművet is kissé feszesebbé teszi. Nem mondjuk, hogy mindez nem éri meg az erőfeszítés nélküli száguldozásért, de azért fontos kiemelni a megoldás árát – azt pedig majd mindenki eldönti, hogy ezt szeretné-e vállalni, vagy sem.
Feketén-fehéren: a világ egyik legjobb motorjaHa már a költségek témája előjött: a benzinkúton bizony boldogok lehetünk a 40i-vel, olyannyira, hogy nyugodtan megmosolyoghatjuk a dízellel bajlódó ismerőseinket. A hathengeres benzines ugyanis gyorsabban bemelegedik, kulturáltabb, fényévekkel jobban szól és sokkal élvezetesebb, miközben nem fogyaszt számottevően többet, mint egy 35d. Hogy ez mit jelent? A normakörünkön teljesített 6,9 literes érték meglehetősen beszédes, legalább annyira, mint a padlógázas élvezetekkel alaposan megtöltött, hosszú tesztút 9 liter körüli átlaga. Ugyanilyen körülmények között a dízel alternatíva, vagyis a jóformán ugyanannyiba kerülő 313 lóerős 435d xDrive legfeljebb 1 literrel fogyasztott volna kevesebbet.
Mindez nem meglepő konklúzióhoz szállít minket: a 40i személyében bizony a világ egyik legjobb motorját, sőt, hajtásláncát köszönthetjük. És ha így teljesít a nehéz kabrióban, akkor milyen lehet egy hátsókerékhajtású 4-esben? 5 másodperc alatti 0-100, akár 6,5 literes fogyasztás, ha akarjuk végtelen kulturáltsággal, gombnyomásra pedig olyan élvezetekkel, amelyeket receptre kellene felírni.
A 30i okos választás - a bőven mért érzelmekért bőven kell fizetni
Túl sok a jóból? Gazdaságos választásként nyugodtan elcsábulhatunk az ügyes 30i erőforrás irányába, hiszen az is meglepően gyors és a 40i-hez hasonlóan takarékos, de a 2,1 milliós megtakarítással nagy adag élményt, presztízst, és ami a legfontosabb, egy darabka lelket is elveszítünk a 4-es kabrióból.
Finom opciók tengere csábítMindez viszont koránt sincs ingyen: az xDrive-ot elspórolva, csak a legszükségesebbeket beikszelve is könnyen 19 milliónál tarthatunk, ha pedig tesztautónk 25 milliós árát nézzük, bizony húzhatnánk a szánkat. De ne tegyük: egyrészt a BMW kínálata bőven ad lehetőséget lejjebb lépésre, másrészt viszont a hasonló kaliberű versenytársak legalább ennyibe kerülnek, sőt, a legújabb kihívó, a Mercedes-Benz C-osztály kabrió még költségesebb. És még egy jó hírünk van: a 4-es olyan jól teljesít, hogy bátran állja a sarat a 6-os ellenében is – a presztízs okokat és az ülésszellőztetés opcióját eltekintve valójában kevés érvet tudunk a drágább BMW mellett felsorakoztatni, mi biztosan inkább egy jobban felszerelt 4-esre voksolnánk.
Néhány szóban
Összességében jobb, mint egy 6-os BMW, az új 40i-vel pedig a világ egyik legjobb hajtásláncát köszönthetjük benne. Ez szinte már mindent elmond a 4-es képességeiről, így ha nem lenne reálisan borsos az ára, bizony kötelező kúraként írnánk fel mindenki számára – a világ biztosan jobb hely lenne vele. Sportautósan megy, sportautósan szól, ám tökéletesen kifinomult tud lenni, kivételesen barátságos fogyasztással. Az új motorgeneráció képes volt túlszárnyalni a kiváló elődöt, így ha bármelyik BMW kínálatában feltűnik a 40i jelzés, mögötte a B58-as erőforrással, nem is kell gondolkodni a választáson, csak feltörni a malacperselyeket. A 4-es kabrió még két év távlatából is megmaradt erős ajánlatnak, amelyhez a kemény tető épp úgy hozzáad, ahogy el is vesz, az összkerékhajtáshoz hasonlóan.
Előnyök: Kellően tágas belső tér innovatív opciókkal; Jó hangszigetelés és praktikus keménytetős megoldás; A világ egyik legjobb hajtáslánca: vérpezsdítő hang és dinamika, szerény fogyasztás, kiváló automataváltó és ügyes összkerékhajtás; Jó futómű élvezetes vezethetőséggel
Hátrányok: Viszonylag kis csomagtartó; Még felár ellenében sincs ülésszellőztetés; A tetőmozgatás lehetne gyorsabb és működhetne menet közben is; Összkerékhajtással kissé pontatlan, érzéketlen kormányzás
A 4-es kabrió még mindig, a szerző pedig az adottságokhoz mérten jó formában - az esküvői képeket Papp Attila fotósnak köszönhetjük, szívből ajánlom őt mindenkinek