Az állítható keménységő kormányzás feleslegesnek bizonyult
Ha már az irányításnál tartunk, el kell mondanunk, hogy a Kia kormányműve minden egyedi megoldása ellenére is legfeljebb csak átlagos lehet. A ’Flexsteer’ elnevezésű megoldás lényege, hogy a szervózás rásegítésének mértéke gombnyomásra állítható, igaz, a volán még a legkeményebb ’Sport’ beállítás mellett is inkább kelletlen és málé, semmint közvetlen, így az első méterek után talán még gyengekezű hölgyek is örökre ebben az állásban felejtik majd a kapcsolót, miközben a rendszer felderítése felett érzett örömünk előbb múlik el, minthogy elfogyasztanánk egy szelet csokoládét. Csak remélni merjük, hogy a 140.000 forintos csomagban kapható megoldás nem tesz ki nagyobb részt, mint a kedvenc kókuszos szeletünk ára.
Mindebből persze már sejthetjük, hogy a Cee’d nem lesz a sportosság nagykövete, s bizony ezt a különben egészen igényes felépítésű futómű is alátámasztja, melynek árnyoldaláról tanúskodik, hogy annak ellenére is kissé billegős és berezonálásra hajlamos, hogy úthibákon áthaladva gyakorta keménynek érződik. Hosszú íveken egyébként a kanyarodási sebességet nem érheti panasz, s szűken fordulva is csak incselkedve csikarható ki az autóból a felépítésből adódó alulkormányozottsági hajlam, így a biztonsági jellemzők nem hagynak kívánnivalót, miközben a szerpentinek önfeledt meghódításának egyebek mellett már a motor mérsékelt gázreakciója is határt szabna.
Kia Cee'd - galériaAz összkép mindezek dacára korántsem színtelen, hiszen a Cee’d kisugárzása inkább a nyugodt suhanást helyezi előtérbe, miközben a kényelmi funkciókkal jócskán teletűzdelt masszív, csendes, már-már szalonhangulatot árasztó utasterű autóval kipihenten és felhőtlenül juthatunk el célunkhoz.
A konkurensekkel folytatott harcban az igen halvány határvonalakat csupán egy ügyesebben eltalált konfiguráció is végleg eltörölheti, de a kiemelkedő minőség, illetve a 7 esztendőre szóló garancia miatt ezeket már emocionális alapon is semmisnek tekinthetjük, s akkor az anyagiak terén még nem is folytattunk élesebb vitát.
A legmodernebb vívmányokkal és kényelmi berendezésekkel felszerelhető új Cee’d alsó hangon 4,05 millió forint ellenében kapható, s ekkor az 1,4 literes benzinmotor 100 lóerős teljesítménnyel szolgál. A turbós benzines egységek érkezéséig ezen az oldalon a csúcsot a kiváló 1,6 literes szívó erőforrás képviseli (4,7 M) a maga 135 tagú ménesével, míg dízelfronton szintén számolhatunk egy kisebb, főleg 'alul' gyengécske 1,4 literes blokkal (90 LE – 4,9 M), míg a kínálat legerőteljesebb tagjának a fentiekben taglalt öngyulladós egység tekinthető (5,1 M).
Miközben a 350.000 forintot kóstáló bolygóműves automataváltó drágább, mint az Optima hasonló szerkezete (+50.000), teljesen értékarányosnak nevezhető (főként, ha figyelembe vesszük, hogy a benzinmotorhoz társítható duplakuplungos felára kereken félmillió forint), ám megrendelését mégsem javasolnám. Manuális váltó mellé ugyanis kérhető a 100.000 forintot kóstáló, start-stop rendszerrel is felvértezett „ECO Dynamic” csomag, ami 3,7 literes átlagfogyasztást ígér, igaz, mindez kizárja az igencsak szívhez szóló panoráma napfénytető rendelkezésre állását (250.000 Ft).
Nem alacsony, de értékarányos árat szabtak a minőségi kompakt modellnek
Mindebből persze kiviláglik, hogy tesztautónk automataváltóval belépő szinten is 5,5 millió forintot kóstál, míg a bőségesen felszerelt tesztpéldány ára meghaladja a hétmilliót is. Ehhez képest a hátsó sorában szűkebb Ford Focus hasonló, ám kulturálatlanabb és erőtlenebb motorjának kizárólag manuálisan terelgethető 115 tagú ménesét 5,65 millió forint ellenében tudhatnánk magunkénak, s a A flottavásárlóknak is meg kellene kedvelniüknehezebben kezelhető, szintén nem tágasabb, ám igen masszív Opel Astra start-stop rendszerrel is felvértezett, 130 lóerős 1,7 literes egysége már 6,1 millióba kerül.
A lassan frissítésre megérett, és utasterében a Kiához viszonyítva már-már ódivatú Volkswagen Golf hasonló hengerűrtartalmú, ám csupán 105 lóerős dízeléhez a Skoda Octaviához és Seat Leonhoz hasonlóan hétfokozatú DSG váltó társítható, de a wolfsburgi kollégának nagyon megkérik az árát a szalonokban. A hajtásláncában egyező, és az éppen élő akciónak köszönhetően gyakorlatilag egyező áron (-50.000 Ft) kínált Hyundai i30 két évvel rövidebb garanciát vállal magára, miközben a Cee’d szolgáltatások és kifinomultság terén is túlmutat rajta.
Jobb lesz, ha a babérjaikon ülő konkurensek imára kulcsolják a kezüket
Látható hát, hogy a Kia igencsak feladta a leckét a konkurenseknek, s remélhetőleg nem is elismerések nélkül ugrotta meg a saját árnyékát, így fenntartások nélkül voksolhatunk az új Cee’d-re. Az már csak apró mellékzönge, hogy a gazdasági folyamatoknak köszönhetően eltűnő magánvásárlókkal a típus sikere inkább a flottásokon múlik, akik egyrészt köszönőviszonyban sincsenek a listaárakkal, másrészt a fenntartási költségeken túl számos, objektivitást mellőző tényező is közrejátszik döntéseikben, így a koreai márkák forgalmazóinak a megszokások alapján régen megágyazott környezetben kellene kiutat találniuk az üzleti élet gyakorta igazságtalan útvesztőiből.
Néhány szóban
Kia Cee'd - galériaAz új Kia Cee’d remek, igényes második generációja újra a felszínre hozta a márkában rejlő potenciált, hiszen az autóban helyet foglalva szinte nem is emelhetünk kifogást, miközben az egyedi megoldások gyakorta színesítik meg a mindennapok szürkeségét. Az 1,6 literes dízelmotor igen kulturáltan kér szót magának, s a hétköznapokban való helytállását hatékonysággal húzza alá. Noha az automataváltó működése kifinomult, munkáját az 'ECO' gomb megnyomása után gyakorta kényszerülünk felülbírálni, s ezt a kormány mögötti fülekkel sportos illúzió mellett tehetjük meg. A manuális szerkezettel való társítás ettől függetlenül inkább javallott, hiszen ezzel a feláras start-stop rendszerről sem kellene lemondanunk. A kormányzás és a futómű ugyan nem emelkedik ki a tömegből, de mindezek felett a 7 esztendős felelősségvállalás ismeretében akár érzelmi megfontolások mentén is szemet hunyhatunk.
Előnyök: Fiatalos, friss megjelenés; Tágas, modern, kellemes hangulatot árasztó utastér; Kifinomult és innovatív extrák; Könnyű kezelhetőség; Kulturált dízelmotor; 7 év garancia; Értékarányos árszabás
Hátrányok: Érzéketlen, ’málé’ kormányzás; Kissé kiegyensúlyozatlan futómű; Hektikusan viselkedő tempomat; Gyakorta tétova, ECO módban sokat csúsztató automataváltó