Nem kérdés: a Nissan NV200 azzal, hogy megnyerte a New York taxi tendert, sőt, Londonban és Barcelonában is learatta a babérokat, már önmagában meghódította a világot, s alig indult meg a típus forgalmazása, máris mérföldkőnek tekinthető az autó a japán márka történelmében. Mindezen elismerésekből és sikerekből kiindulva nem kell bizonyítani, hogy taxinak kiváló a típus – gyakorlatilag ez volt a cél a fejlesztés során –, mi viszont egy teljes héten keresztül, közel 1000 km-t a hátunk mögött hagyva nyúzhattuk a ’polgári’ változatot, a tesztelés során pedig arra voltunk kíváncsiak, hogy családi autóként miként állja a sarat a Nissan büszkesége.
Mi történik, ha a családot dugjuk ide?Szerkesztőségüknél az NV200-ak csúcsa, vagyis az Evalia változat járt, amiről a tesztautó borsos, bruttó 6,5 millió forintos listaára is tanúbizonyságot tesz, bár a valóság ennél kedvezőbb képet mutat, hiszen magánvásárlás esetén 7, míg céges megrendeléskor 9 százalékos kedvezményt kínál a modellre jelenleg az importőr. Hogy mit is kapunk ezért? Mindenekelőtt egy kívül meglepően kicsi, belül viszont tisztességes méretekkel megáldott személyszállító furgont, ami úgy képes 7 személy kényelmes szállítására (105 ezer forint ellenében), hogy közben még használható csomagtartó is marad, a másfél literes dízelmotornak köszönhetően pedig kiemelkedő hatékonyságot ígér korrekt menetteljesítmények kíséretében.
Karosszéria és utastér
A tesztidőszak alatt kivitelezett rögtönzött ’tetszési felmérésem’ során meglehetősen sokan fanyalogtak az NV200 formáin, viszont voltak, akiknek kimondottan bejött a cicalámpákkal tarkított frontrészt (a far tényleg semmi különöset nem tartogat). Mindenesetre, annyi bizonyos, hogy nem szokványos vonalakkal ruházták fel a tervezők a 4,4 méter hosszú négykerekűt, amelynek magassága jóval nagyobb, mint szélessége (1860 vs. 1695 mm), így kissé furcsa hatást kelt. A keskeny kialakítás viszont kimondottan előnyös a szűk utcákban történő közlekedés során, s ne feledjük, hogy az autó fejlesztésénél a praktikum és az ügyes terelgethetőség volt az elsődleges szempont. Mindehhez kitűnő beláthatóság és picike, 10.6 méteres fordulókör társul, vagyis a manőverezés valóban gyerekjáték, amit az Evaliákhoz széria tolatókamera még tovább könnyít.
Nem csak tágas, jól is variálható - galériaBizonyára senkit nem lep meg, hogy az utastér rendkívül átgondolt és nagyon praktikus. Az anyaghasználat és az összeszerelés terén persze nem kell csodára számítanunk, az NV200-at a Nissan fejlesztői ugyanis alapvetően munkaautónak szánták, de az összkép barátságos, a középkonzol kályhaezüst betétei és a vidám ülések pedig feldobják kissé az egyszerű kialakítású belteret. Szemráncolásra egyedül néhány apróság adhat okot: a kormány teherautósan laposan áll, amit bizony szokni kell, a könnyen átlátható műszercsoport pedig túlzottan egyszerű, így a kis mátrixkijelzőre varázsolható fordulatszámmérő nehezen olvasható le, a biztonsági okokból is fontos külső hőmérsékletmérő hiánya miatt pedig különösen mérgesek vagyunk, különösen úgy, hogy csúcsmodellről beszélhetünk – a fokozatajánló helyett tökéletesen elfért volna az előbbi.
A műszercsoport nem túl informatívAz ergonómia és a kezelhetőség viszont példás, mindent ott találunk, ahol keresnénk, a laposan álló, kizárólag magasságban állítható, gombtengerrel ellátott kormánykereket leszámítva pedig a vezetési pozíció sem hagy kívánnivalót maga után, s a volánhoz közeleső váltókar szintén elnyerte tetszésünket. A haszongépjármű génekből kiindulva nem meglepő, hogy a különféle tárolókból/pohártartókból Dunát lehetne rekeszteni, a két első ülés közötti dobozból kihajtható irat-, vagy laptoptartó például egyenesen zseniális. Apró hiányosság, hogy a kesztyűtartónak nincs fedele, a nyitott rekesz fölött viszont akad egy rejtett, zárt tároló, ami ügyes ötlet.
Még hátul is elférünk - galéria
De nem csak az elöl utazók vannak elkényeztetve: nem elég, hogy hátul mindkét oldalról nagyon kényelmes, és biztonságosabb tolóajtókon keresztül juthatunk az Evalia bendőjébe, a második sorban a pohártartók mellett az első ülésekből felhajtható asztalkáknak örülhetünk, sőt, italtartó a leghátsóknak is jár. A habot a tortán a harmadik sorból külön vezérelhető intenzitású klímaberendezés és a konzolhoz tartozó levegőrostélyok jelentik, ami garancia arra, hogy az Evalia összes utasának elegendő friss levegő jut. A helykínálatot szintén nem érheti panasz: meghökkentő, hogy 4,4 méteren ügyes elrendezéssel milyen jó helyviszonyok alakíthatóak ki, középen például akár 190 centis felnőttek is komfortosan ülhetnek, leghátul pedig egyedül a lábtér jelent némi kompromisszumot 180 cm felett, az oldalfalra ’felcsapható’ ülések viszont itt is elég méretesek és kényelmesek. Kartámasz sajnos sehova nem jár.
A csomagtartó hét üléssel is elfogadható méretű, ráadásul az ülések alá sokat pakolhatunk. A leghátsó két ülést felhajtva, a középső hármat pedig előrebillentve óriási, közel 3 köbméteres űrt kapunk, a padló pedig ilyenkor teljesen sík. Szériában öt ülés jár az Evaliához, ám amennyiben nem áruszállításra használják a típust, érdemes lehet megrendelni hozzá a plusz két fotelt, hiszen az autó kiemelkedő praktikuma így érvényesülhet igazán. A csomagtartóval kapcsolatban egyetlen probléma akadhat, ami nem más, mint a hozzáférhetőség, hiszen szűk parkolókban a mélyről nyíló óriási csomagtérajtónak nagy helyigénye van, így előfordulhat, hogy néha helyszűke végett a tolóajtókon keresztül kell bepakolnunk a tárgyakat.
Hajtáslánc
Hatos a csúcs - galériaA minden esetben elsőkerékhajtású NV200 csúcsváltozatához két 110 lóerős erőforrás, egy 1,6 literes benzines és egy 1,5-ös gázolajos egység választható. Bár a Nissan benzinese igencsak élettel teli, megbízható darab, a többet közlekedőknek nem kérdés, hogy a jól ismert, félmillió forinttal drágább 1.5 dCi-t érdemes választaniuk, amelyhez ráadásul 5 helyett 6 váltófokozat társul – tesztautónkban utóbbi hajtáslánc dolgozott.
A Renault-tól származó, hengerenként kétszelepes motor nagyon régi ismerős, így ezúttal sem tartogatott meglepetéseket számunkra. A kis motor továbbra sem kulturált járásával vagy halk működésével örvendeztet meg minket, alacsony fordulatszámokon ébredő magas nyomatéka, tisztességes ereje és kedvező fogyasztásával viszont már annál inkább elnyeri a felhasználók szeretetét. Mivel a kompakt Evalia üresen alig több mint 1,3 tonnát nyom a mérlegen, az 1.5 dCi igazán korrekt menetteljesítményekkel ruházza fel a dobozt. Az alig több mint 12 szekundumos 0-100 km/h-s sprintidő és az egész jó rugalmasság személyautós, így egyedül a 160 km/h-s végsebesség tűnhet alacsonynak, ami természetesen a terebélyes homlokfelület következménye.
Egy ilyen autónál vélhetően amúgy sem érdekel senkit a végsebesség, az autópályán mutatott hangos működés és megugró fogyasztás pedig szinte garancia arra, hogy nem lesz kedvünk száguldozni az Evaliával, így vélhetően legfeljebb akkor fogjuk 120 km/h űzni a sebességmérő mutatóját, ha nagyon kell sietnünk valahova. A szélzaj nagy tempónál jelentős, s az autó szigetelésén is érződik, hogy nem luxuscélokra készült, így például az esőcseppek is a megszokottnál hangosabban csapódnak a lemezekre. Az NV200 kellemes utazótempója 110-120 km/h körül van; ilyenkor nem csak a zajszint elfogadható, de a fogyasztás is barátian, 6-6,5 literben állapodik meg, ami 130 km/h-nál már inkább nyolc liter felé kacsintgat. Országúton kb. 5-5,5, városban pedig 6,5-7 literrel számolhatunk. A hatfokozatú kézi váltó könnyen, rövid úton kapcsolható, pontos, remek áttételezésével ráadásul ügyesen kihasználható a motor ereje.
Vezethetőség terén könnyed és dinamikusnak hat, akár csak a márka legtöbb típusa
Menettulajdonságok
A komor tekintet barátságos tulajdonságokat takarAz Evalia menettulajdonságai meglepően barátságosnak bizonyultak. Ezen a téren elöljáróban nem vártunk sokat a típustól, a ’magasabb, mint széles’ kialakítás, a nem túl alacsony súlypont, a merev tengelyes futómű, a hátul dobfékekkel operáló fékrendszer és a ballonos, mindössze 175 mm széles 14 colos abroncsok ugyanis általában nem a kiemelkedő stabilitás ígéretét keltik. De nagy örömünkre kellemesen csalódtunk, ami az ügyes beállítás mellett bizonyára az alacsony tömegnek köszönhető.
Sportos menettulajdonságokat ne várjunk, hiszen csodák azért nincsenek, de az NV200 bizony nem csak gyorsulásban jó, hanem tud becsületesen kanyarodni, megállni, kormányzása nem mutat kiemelhető hiányosságokat, megfelelően stabil és az Evaliánál széria menetstabilizáló rendszerrel kiszámítható, biztonságos. A rugózási kényelem (főleg terhelt állapotban) teljesen elfogadható, üresen persze a laprugókkal operáló hátsó futómű az úthibákon hajlamos el-elpattogni. Az autóban rejlő kanyarodási potenciál vizslatása közben viszont olyan ívmeneti tempókat sikerült biztonságosan kicsikarni, amitől a közlekedés többi résztvevője szabályosan megijedt a magas felépítést és az oldaldőlést látva.
Toronyházzal kanyarodni? Még ez is belefér
Költségek
A felszereltséggel nem spóroltak - galériaA Nissan az Evaliát egyetlen felszereltségi szintben kínálja, extraként pedig a metálfényezésen kívül (114 ezer forint) mindössze a 105 ezer forintot kóstáló plusz két ülés kérhető. Az listaáron bruttó 6,28 millió forintért kínált gázolajos változat (a benzines 5,76 millió) így legfeljebb 6,5 millióig tornázható, amihez az importőr most a magánvásárlók számára 7, a céges ügyfeleknek pedig 9 százalékos kedvezményt ad. Az Evalia felszereltsége kiemelkedően magas: az említett összegbe a 4 légzsák és az ESP mellett többek között könnyűfém kerékszett, két tolóajtó, automata klíma, Bluetooth-os telefon-kihangosító, USB-csatlakozós hifi, navigációs rendszer, ülésfűtés, kulcsnélküli rendszer és tempomat jár, vagyis ezen a téren szinte bármelyik személyautóval felveheti a versenyt.
Költséghatékonyabb opcióként ugyanezzel a dízelmotorral házon belül a típusazonos, ám kialakítását tekintve kevésbé személyautós Nissan NV200-at választhatjuk, amely ugyanezzel a dízelmotorral, lényegesen alacsonyabb felszereltséggel (ESP és oldallégzsák például nem is rendelhető hozzá) bruttó 5,39 millió forintért kelleti magát. Az NV200-at továbbá 150 ezer forinttal olcsóbban a 110 lóerős helyett 90 lovas 1.5 dCi dízelmotorral is kérhetjük (alacsonyabb felszereltség esetén, klíma nélkül további félmillióval olcsóbban), ám mivel így csupán öt fokozat jár hozzá, bőven megéri felárát az izmosabbik kivitel. Az autó legnagyobb konkurense személyautós viszonylatban, magánhasználatra talán az ugyanezen hajtáslánccal szerelt, még olcsóbb, hétszemélyes Dacia Lodgy lehet.
Látványos ajánlatok rontják a beülés esélyétNem is akármekkora: az olcsó márka hétülésese jobb megjelenése mellett dinamikusabb menettulajdonságokkal és közel másfél literrel szerényebb étvággyal hívogat. Bár jóval szerényebben felszerelthető, de a csúcsmodell 4,4 milliót kóstál, így már a beszállónál másfél millió forintot spórolunk, ha a tolóajtókról, a kulcsnélküli rendszerről, a tolatóradarról, egy jó kormányzásról és a klíma automatizálásáról lemondunk. Ez pedig túl nagy differencia ahhoz, hogy ne legyen elgondolkodtató. Kedvezményesen 6,1 millióért az Evaliánál még mindig kissé szerényebben felszerelve, de 163 lóerős dízellel ellátott, a variálhatóságot leszámítva kvalitásaiban sokkal erősebb Chevrolet Orlandót is találhatunk. A konkurencia tehát erős, így továbbra is a cégszerű bevetés lesz az NV200 igazi vadászterülete.
Néhány szóban
Ami Amerikának jó, az már sokszor bebizonyosodott, hogy nekünk nem. Az NV200 Evalia bizonyos tekintetben kivétel, hiszen kivételes térkihasználásával városálló sokszemélyes kisbusznak keresve sem találunk jobbat. Bár a konkurensek az általános vásárlói igényeket jobban kiszolgálják, a kissé különc Nissan sok tekintetben pozitív meglepetést tartogat, bár egyszerű kivitelezése továbbra is elsősorban cégszerű bevetésre teszi inkább alkalmassá.
Előnyök: Kompakt méretek; Tágas belső tér; Kiváló variálhatóság és praktikum; Könnyű kezelhetőség és manőverezhetőség; Élvezetes, közvetlen hangulatú vezethetőség; Kellően dinamikus dízelmotor
Hátrányok: Elnagyolt részletek; Nagy tempónál megugró fogyasztás; Szerény hangszigetelés; Elérhetőbb, szerényebben felszerelt verzió hiánya
