Bár az értékesítési darabszámok és a profit tekintetében az elmúlt időszakban meglepő módon úgy alakultak a dolgok a Mercedes-Benz háza táján, hogy a patinás márka szemüvegén keresztül nézve egy relatíve kisméretű típus, egészen pontosan a középkategóriás C-osztály képviseli a vezető szerepet, a csillagosok legfontosabb autója talán továbbra is az E-osztály. Persze a luxus csúcsát képviselő S-osztályt mindig is kiemelt fontossággal kezelték a márkánál, azonban elsősorban az E, vagyis a hagyományos értékek szerint a középső sorozat az, amely a leginkább képviseli a stuttgartiak filozófiáját, alapértékeit.
Szinte minden verzióban kipróbálhattuk az E-tNem meglepő hát, hogy a közel 130 éves márka történelmében az E-széria gyökerei egészen régre nyúlnak vissza. Az első fecskének sokan az 1936-1942, aztán 1947-1955 között gyártott (a két szakasz a háború miatt volt) W136-ost tartják, de a legtöbben talán az őt követő, 1953-ban debütált és 1962-ig forgalmazott W120-ast, vagyis a híres ’Pontont’ fogadják el az E-k ősapjának, amit az úgynevezett fecskefarkú W110-es követett 1961-1968 között. Érdekes módon még sokáig nem használta a Mercedes az "E" típusjelet: sem a W114-es ’állólámpást’ (1967-1976), sem pedig a W123-as ’dinnyést’ (1975-1986) nem így nevezték még el a németek, s először a megbízhatóságáról és elpusztíthatatlanságáról elhíresült W124 (1984-1997) viselte az E betűt, amit a csillagos széria azóta is büszkén hord magán. A sorozat tehát közel 80 éves múltra tekint vissza, ami még egy ember életében is rengeteg idő, nemhogy a négykerekűek esetében.
Talán nincs is elegánsabb kabrió az E-osztálynál
Az E-osztály természetesen mind a mai napig él és virul, s a nemrégiben alapos ráncfelvarráson átesett kilencedik generáció a ’90-es és a 2000-es években produkált minőségi botlás után szerencsére újra tökéletesen képviseli a márka klasszikus érÚjra régi fényében csillog az E-osztály - galériatékeit, régi fényében csillog, és méltó hírnevéhez.
A hazai importőrnek hála, nemrégiben egy nagyszabású bemutatón illetve tesztvezetésen vehettünk részt, amely során az összes karosszériaváltozatot megismertük, és rengeteg hajtáslánccal vezettük az E-osztályt, így adta magát a dolog, hogy egy átfogó vásárlási tanácsadót, vagy ha úgy tetszik, kis eligazítást nyújthassunk a típusról.
Remek érzés vonulni az E-osztállyal, és 'tolni' magunk előtt a csillagot...
Az E-osztály fontosságát tovább hangsúlyozza, hogy nem kevesebb, mint négy karosszériaváltozatban kapható az autó: a klasszikus, elegáns lépcsőshátú kialakítás mellett a kínálat gerincét képezi a T-névre hallgató puttonyos modell, aminek érdekessége, hogy a kategóriában talán egyedüliként nem adta be a derekát a formatervezőknek és szerencsére valóban a praktikumot képviseli (csomagtartója alaphelyzetben 695 literes, s akár 1950 literig bővíthető), de természetesen fontosnak számít a Coupé/Cabrio testvérpár is.
A 'kiálló' csillag belülről is nagy élményA valósághoz hozzátartozik, hogy kicsit csalóka a kép, ugyanis míg a szedán-kombi páros minden elemében 'valódi' E-osztály, a család sportosabb vonalat képviselő karosszériaváltozatai igazából az előző generációs C-osztály kissé módosított alapjait használják, ezért is van az, hogy a 4-/5-ajtósok 4,9 méter hosszúak és tengelytávolságuk 287 cm, a 2-ajtósok pedig ’csupán’ 4,7 méteren nyúlnak el, amihez 2760 mm-es tengelytáv tartozik. Az utasterek ugyanígy megoszlanak: jelentős különbség nincs közöttük, de azért mégis jól megkülönböztethető egymástól a klasszikus és a fiatalosabb széria.
A kupé és a kabrió a kisebb C-osztály alapjait használja
Apropó, klasszikus vonal: apró, ám annál fontosabb és érdekesebb ismertetőjegy, hogy a márka hagyományainak megfelelően a kétajtósok esetében mindenképp a hűtőrácson pöffeszkedik az óriási csillag.
A kategória legpraktikusabb puttonyosa - galériaA szedán/kombi verzióknál az alapfelszereltséghez illetve az elegáns vonalat képviselő „Elegance” szinthez (ennek felára 654 ezer forint) helyes ’kiscsillagot’ kapunk a motorháztetőre biggyesztve, s csak a dinamikusabb „Avantgarde” felszereltség (768 ezer forint), valamint az AMG-sportcsomag esetében jár a ’nagycsillagos’ hűtőrács. Szerény véleményem szerint az E-osztály karakteréhez jobban passzol a 'kiálló' márkajelzés, amit ráadásul az utastérből is minden pillanatban láthatunk, s ami az egész utazást különös aurával ruházza fel – ha nem hiszik, próbálják csak ki!
Nem csak a karosszériaváltozatok, de a motorok tekintetében is végeláthatatlan a kínálat. Dízelfronton például 136-252 lóerő között válogathatunk, ám még ennél is szélesebb spektrumon mozognak a benzinmotorok, hiszen 184-585 lóerőig szinte minden kategóriából rendelkezésre áll valami.
136-tól 585 lóerőig terjed a kínálat...Persze az árak is ehhez igazodnak, így hiába szállhatunk be a listaárak szerint 12 millió forint alatt egy E-osztályba, a teteje közel a csillagos ég – az 585 lovas E 63 AMG S kombi például alapáron is közel 35 milliót kóstál, amit egy kis extrázással akár 40 millió fölé is feltornázhatunk. Az bizonyára senkit nem lep meg, hogy a megszokott hátsókerékhajtás mellett a vásárlók összkerékhajtást is választhatnak számos motorhoz 4MATIC néven, a kizárólag az egyszerűbb modellekhez elérhető 6-sebességes kézi váltó mellett pedig a Mercedes jól bevált hétsebességes bolygóműves automataváltója szolgálja ki a kényelemre vágyó sofőröket, mi több, a menetpróbán már az új, 9-sebességes szerkezetet is kipróbálhattuk – utóbbiról a nyár folyamán ígérjük, hogy egy részletes teszt keretében is jelentkezni fogunk.
Az E-osztály kínálata szinte végtelen, de mindegyik változattal jól járhatunk
Az E-osztály minden feladatra kínál megoldástMindent egybevetve, az E-osztály szinte mindenkinek kínál alternatívát, már amennyiben a kedves potenciális vásárló rendelkezik legalább 12 millió forinttal, amit autóvásárlásra kíván fordítani. Legyen szó üzleti vagy sofőrös limuzinról, taxiról, családi feladatok ellátására specializálódott málhásról, elegáns kupéról, hangulatos kabrióról, vagy akár rettenetesen gyors és egyben hátborzongató hangú, sportos luxusautóról, az E-osztály valóban minden feladatnak képes megfelelni, szinte páratlan aktív és passzív biztonságot nyújtva utasainak; de hogy tapasztalataink alapján mi kinek melyik verziót ajánljuk nyugodt szívvel, azt majd cikkünk második részében olvashatják, amire ígérjük, nem kell sokat várniuk!