Sokkal érdekesebb történet viszont az autógázosra gyárilag átalakított 1.4 ecoFLEX története. Aki ilyen autót rendel, azt konkrétan Rüsselsheimben építik át gázos üzeműre, meglehetősen igényesen, ami mind a működésen, mind pedig a kivitelezésen meglátszik.
Csomagtér a beépítésselAkinek fontos a csomagtér mérete, az mindenképpen kombi, azaz Sports Tourer karosszériával LPG-zzen, hiszen az ötajtós szükségpótkerekének helyére épített gáztartály miatt a magasabb padlósík nagyjából 70 literes veszteséget okoz, míg a kombinál változatlan a poggyásztér térfogata.
Az igényes gyári beépítés egyben garanciát is jelent, tehát az autóhoz járó garancia, sőt, akár a hozzá vásárolható plusz évek ugyanúgy érvényesek a gázrendszerre is. Noha a 420.000 forintos (az Insignia esetében a start/stop elektronika elhagyása miatt 340.000 Ft) beépítés elsőre drágának tűnhet, de az igényes kivitelezés és a garancia miatt inkább elfogadható az összeg, sőt, az autó eladásakor mintegy egyharmados maradványértékkel számolhatunk, a befektetés tehát nem vész el.
A rendszer egyébként kifejezetten jól működik, ami az utólagos beépítésekkel ellentétben saját, külön vezérlőegységgel rendelkezik, így mind benzines, mind pedig gázos üzemben optimális a befecskendezés és a gyújtás.
A gyári rendszer üzemmódválasztójaÜzemmódot a műszerfalon elhelyezett LPG gombbal válthatunk, ami hamar megtörténik (hideg motornál benzinnel indul az autó, de maximum 2-3 km után LPG-re vált), szinte észrevétlenül. Gázos üzemben mindössze a gyorsulás szenved apró csorbát, méréseink szerint ugyanis mintegy 5 tizedmásodperces hátrányt jegyezhetünk fel LPG üzemben, de természetesen egy családi kompakt esetében ez nem mérvadó.
Gázból normakörünkön 8,1 litert nyelt le az Astra 1,4-es turbómotorja, ami a 240 forintos átlagárral számolva már sejteti, hogy kellemes összeg jöhet ki a végelszámolásnál. A gázos üzem sajátosságaiból adódóan az LPG-s Astra szervizköltsége a gyakrabban cserélendő gyertyák miatt magasabb tisztán benzines társáénál, 150.000 km-re vetítve 272.966 Ft. Az adott értékekből kalkulálva 21,7 Ft-os kilométerenkénti költségre jutunk, ami eddig messze a legalacsonyabb.
Persze ott a borsos gázszett ára, de a tisztán benzinüzeműhöz viszonyítva ennek felára 40.000-50.000 kilométer alatt megtérül, azaz a hosszú távokat teljesítők számára igazán élhető megoldás lehet az LPG, ráadásul mindemellett jóval alacsonyabb kibocsátás is írható a számlájára, főként a nitrogén-oxidok tekintetében. Az egyetlen hátrányt a gázrendszer túlsúlya miatt keményebbre hangolt hátsó futómű jelentheti, ami bizony sokkal merészebben kezd táncba, mint a benzines modell esetében.
A végére hagytuk a nagy esélyest, az Opel Amperát, hiszen nagy kérdés, hogy képes-e a modern technológia, a kiterjesztett hatótávú benzin-elektromos hajtás túlszárnyalni költségekben a hagyományosabb üzemanyagot használókat. Az Ampera persze nem olcsó, 15 milló forintos mulatság, ám képességei végül versenyképessé tehetik. Elektromos üzemmódban mintegy 75-80 km megtételére képes, esténként pedig 6 órás töltögetéssel biztosíthatjuk, hogy a benzinmotor ne induljon be a napi ingázás során.
A remek futóművel és jó minőségű utastérrel, látványos megoldásokkal tarkított Ampera étvágya igazán becsületes. Normakörünkön feltöltött akkucsomaggal útnak indulva 2,1 liter benzint kért inni, ehhez természetesen a kalkulációnál a töltéshez felhasznált elektromos áramot is figyelembe vesszük. Elektromos takarékoskodását még üres akkumulátorokkal sem vitathatjuk, ugyanis ilyenkor sem fogyaszt többet 5,5 liternél, míg a teljes teszt alatt a töltés költségeit benzin egyenértékre átszámítva 4,5 literes átlagnak örvendhettünk.
Érdemes töltögetni, árammal a legolcsóbbMár a számolgatás előtt sejthető, hogy az Ampera beváltva az ígéreteket, valóban olcsó üzemeltetést tesz lehetővé, főleg annak tükrében, hogy az alacsony étvágy mellett négy versenyzőnk közül neki a legkisebbek a 150.000 km alatt megejtett szervizköltségei, pontosan 148.568 Ft-ot kérnek az Opelnél a kötelező karbantartásokért. Összesen tehát 15,7 forintot kell költenünk az Amperára kilométerenként, amivel végül besöpörte mai összehasonlításunk első helyezését, ám természetesen a kép ennél jóval árnyaltabb.
Mivel az Ampera vételára jóval a 10 milliós határon túl található, ezért a valóban elérhető árú kompaktokat keresőknek leginkább az Astrák közül tudunk ajánlani, mégpedig a gázos verziót. Hogy miért? Egyszerűen az alacsony üzemeltetési költségek mellett továbbra sem kell lemondanunk a benzinmotor kulturáltságáról és csendességéről, ráadásul mindezt jóval alacsonyabb környezetszennyezés mellett tehetjük meg.
Épp ezért érdemes elgondolkodni az LPG-s verzión, hiszen hazánkban kiterjedt kúthálózat segíti a gázzal autózók életét, ráadásul a gyári beépítésű, multiszeleppel szerelt rendszer miatt a mélygarázsokat és parkolóházakat sem kell hanyagolnunk, a nyomáspróba pedig 10 év múlva esedékes.
Azonban aki élhet a környezettudatosság luxusával, annak az Ampera igazán jó szolgálatot tehet, ugyanis a csúcstechnika egy darabkájával hangtalanul suhanva a városban egészen újszerű élmények közepette kímélheti a természetet, gyakorlatilag egy teljesen más dimenzióját képviselve a közlekedésnek. Igen, a jövő már közöttünk jár, de addig is számos alternatíva közül választhatunk kedvünkre, nem kell félni a ritkábban használt üzemanyagoktól, érdemes bátran dönteni, sokszor ugyanis pont ezek a bátor döntések vezetnek jó eredményekhez.