Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Sokkal érdekesebb történet viszont az autógázosra gyárilag átalakított 1.4 ecoFLEX története. Aki ilyen autót rendel, azt konkrétan Rüsselsheimben építik át gázos üzeműre, meglehetősen igényesen, ami mind a működésen, mind pedig a kivitelezésen meglátszik.

Csomagtér a beépítésselAkinek fontos a csomagtér mérete, az mindenképpen kombi, azaz Sports Tourer karosszériával LPG-zzen, hiszen az ötajtós szükségpótkerekének helyére épített gáztartály miatt a magasabb padlósík nagyjából 70 literes veszteséget okoz, míg a kombinál változatlan a poggyásztér térfogata.

Az igényes gyári beépítés egyben garanciát is jelent, tehát az autóhoz járó garancia, sőt, akár a hozzá vásárolható plusz évek ugyanúgy érvényesek a gázrendszerre is. Noha a 420.000 forintos (az Insignia esetében a start/stop elektronika elhagyása miatt 340.000 Ft) beépítés elsőre drágának tűnhet, de az igényes kivitelezés és a garancia miatt inkább elfogadható az összeg, sőt, az autó eladásakor mintegy egyharmados maradványértékkel számolhatunk, a befektetés tehát nem vész el.

A rendszer egyébként kifejezetten jól működik, ami az utólagos beépítésekkel ellentétben saját, külön vezérlőegységgel rendelkezik, így mind benzines, mind pedig gázos üzemben optimális a befecskendezés és a gyújtás.

A gyári rendszer üzemmódválasztójaÜzemmódot a műszerfalon elhelyezett LPG gombbal válthatunk, ami hamar megtörténik (hideg motornál benzinnel indul az autó, de maximum 2-3 km után LPG-re vált), szinte észrevétlenül. Gázos üzemben mindössze a gyorsulás szenved apró csorbát, méréseink szerint ugyanis mintegy 5 tizedmásodperces hátrányt jegyezhetünk fel LPG üzemben, de természetesen egy családi kompakt esetében ez nem mérvadó.

Gázból normakörünkön 8,1 litert nyelt le az Astra 1,4-es turbómotorja, ami a 240 forintos átlagárral számolva már sejteti, hogy kellemes összeg jöhet ki a végelszámolásnál. A gázos üzem sajátosságaiból adódóan az LPG-s Astra szervizköltsége a gyakrabban cserélendő gyertyák miatt magasabb tisztán benzines társáénál, 150.000 km-re vetítve 272.966 Ft. Az adott értékekből kalkulálva 21,7 Ft-os kilométerenkénti költségre jutunk, ami eddig messze a legalacsonyabb.

Persze ott a borsos gázszett ára, de a tisztán benzinüzeműhöz viszonyítva ennek felára 40.000-50.000 kilométer alatt megtérül, azaz a hosszú távokat teljesítők számára igazán élhető megoldás lehet az LPG, ráadásul mindemellett jóval alacsonyabb kibocsátás is írható a számlájára, főként a nitrogén-oxidok tekintetében. Az egyetlen hátrányt a gázrendszer túlsúlya miatt keményebbre hangolt hátsó futómű jelentheti, ami bizony sokkal merészebben kezd táncba, mint a benzines modell esetében.

A végére hagytuk a nagy esélyest, az Opel Amperát, hiszen nagy kérdés, hogy képes-e a modern technológia, a kiterjesztett hatótávú benzin-elektromos hajtás túlszárnyalni költségekben a hagyományosabb üzemanyagot használókat. Az Ampera persze nem olcsó, 15 milló forintos mulatság, ám képességei végül versenyképessé tehetik. Elektromos üzemmódban mintegy 75-80 km megtételére képes, esténként pedig 6 órás töltögetéssel biztosíthatjuk, hogy a benzinmotor ne induljon be a napi ingázás során.

A remek futóművel és jó minőségű utastérrel, látványos megoldásokkal tarkított Ampera étvágya igazán becsületes. Normakörünkön feltöltött akkucsomaggal útnak indulva 2,1 liter benzint kért inni, ehhez természetesen a kalkulációnál a töltéshez felhasznált elektromos áramot is figyelembe vesszük. Elektromos takarékoskodását még üres akkumulátorokkal sem vitathatjuk, ugyanis ilyenkor sem fogyaszt többet 5,5 liternél, míg a teljes teszt alatt a töltés költségeit benzin egyenértékre átszámítva 4,5 literes átlagnak örvendhettünk.

Érdemes töltögetni, árammal a legolcsóbbMár a számolgatás előtt sejthető, hogy az Ampera beváltva az ígéreteket, valóban olcsó üzemeltetést tesz lehetővé, főleg annak tükrében, hogy az alacsony étvágy mellett négy versenyzőnk közül neki a legkisebbek a 150.000 km alatt megejtett szervizköltségei, pontosan 148.568 Ft-ot kérnek az Opelnél a kötelező karbantartásokért. Összesen tehát 15,7 forintot kell költenünk az Amperára kilométerenként, amivel végül besöpörte mai összehasonlításunk első helyezését, ám természetesen a kép ennél jóval árnyaltabb.

Mivel az Ampera vételára jóval a 10 milliós határon túl található, ezért a valóban elérhető árú kompaktokat keresőknek leginkább az Astrák közül tudunk ajánlani, mégpedig a gázos verziót. Hogy miért? Egyszerűen az alacsony üzemeltetési költségek mellett továbbra sem kell lemondanunk a benzinmotor kulturáltságáról és csendességéről, ráadásul mindezt jóval alacsonyabb környezetszennyezés mellett tehetjük meg.

Épp ezért érdemes elgondolkodni az LPG-s verzión, hiszen hazánkban kiterjedt kúthálózat segíti a gázzal autózók életét, ráadásul a gyári beépítésű, multiszeleppel szerelt rendszer miatt a mélygarázsokat és parkolóházakat sem kell hanyagolnunk, a nyomáspróba pedig 10 év múlva esedékes.

Azonban aki élhet a környezettudatosság luxusával, annak az Ampera igazán jó szolgálatot tehet, ugyanis a csúcstechnika egy darabkájával hangtalanul suhanva a városban egészen újszerű élmények közepette kímélheti a természetet, gyakorlatilag egy teljesen más dimenzióját képviselve a közlekedésnek. Igen, a jövő már közöttünk jár, de addig is számos alternatíva közül választhatunk kedvünkre, nem kell félni a ritkábban használt üzemanyagoktól, érdemes bátran dönteni, sokszor ugyanis pont ezek a bátor döntések vezetnek jó eredményekhez.