Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Ford komoly népszerűségnek örvendő középkategóriását megpillantva sokan legyinthetnének, hogy már megint csak egy unalmas céges tömegautó, amely tituluson még a frissítésen átesett tesztpéldány elegáns színe sem feltétlenül képes változtatni. Igen ám, csakhogy azt elsőre nem látják, és talán még legmerészebb álmaikban sem mernék gondolni, hogy a próbára fogott puttonyos Mondeo ára meghaladja a 12 millió forintot, mégpedig a jelenlegi félmilliós kedvezményt is beleszámítva.

Gondolták volna, hogy ez a Mondeo 12 millió forintot kóstál?Bizony, jól hallották: a Ford listája szerint 12 millió forintot ér a képeken virító kombi. Igazuk van, ennyiért már egy 5-ös BMW-t adnak, akár kombi kivitelben is, például a remek 20d vagy 20i erőforrásokkal. Ennek ellenére viszont ne törjünk előre pálcát a kölni utazó felett, mert nem szabad elfeledni, hogy míg itt mind technikailag, mind felszereltségben a kínálat legtetejéről beszélünk, addig a hasonló áron kínált prémium közép-felsőkategóriások esetében ezért az összegért egy (legalábbis a Fordhoz képest) fapadosnak nevezhető darabot adnak a gyártók. Ha már az 5-ös kombit előhoztuk: egy, a tesztre fogott Mondeóhoz hasonló specifikációjú darab eléri a 20 millió forintot – ugye, hogy máris nem olyan pofátlan az a kölni árcédula?

A futómű most is remekelt - ezúttal állítható formábanRáadásul csak kevesen tudják, hogy ez az átlagosnak titulált Mondeo ágról-végről prémium génekkel van felvértezve, hiszen a jelenleg is futó Volvo S80 padlólemezét használja. És akkor arról nem is beszéltünk, hogy külső méretekben, illetve az utas- és csomagtere helykínálatának tekintetében bármelyik közép-felsőkategóriás kombival felveszi a versenyt. Valójában persze nem érdemes, és nem is lehet őket egy lapon említeni, hiszen a Ford legnagyobb konkurense egyértelműen a Volkswagen Passat és a Skoda Superb és társaik.

Remek 200 lóerős dízelmotorja kiemeli az átlagbólNo de nézzük csak, mitől mérik aranyárban tesztautónkat! A motorháztető alatt például a széria legdrágább erőforrását, a 420 Nm-es csúcsnyomaték mellett 200 lóerőt felvonultatni képes 2,2 literes négyhengeres TDCI erőforrást találjuk, amely kicsit eltérő hangolású elektronikával már a Peugeot 508-ban, a Citroen C5-ben, sőt, még a Jaguar XF-ben is begyűjtötte elismerésünket, és ezúttal sincs ez másképp. Az erőátvitelt a Fordosok egy hatfokozatú, inkább középszerűen, mint kiemelkedően dolgozó bolygóműves automataváltóra bízták, és a nagy erőt az első kerekek próbálják meg több, de inkább kevesebb sikerrel útra vinni.

Ami ugyanakkor még inkább kiemelkedővé teszi az autót, az nem más, mint az opciós tételek garmadája, hiszen ne feledjék, hogy ezzel a motorral és váltóval már akár 8,8 millió forinttól hozzájuthatnak a típushoz, nem is rossz felszereltséggel.

Vajon mire költhetünk el a Fordnál plusz 3,2 milliót? Ha mindent fel kellene sorolnom, talán holnapig írogathatnék, de jöjjön néhány lényeges tétel. A dinamikus megjelenést sportcsomag hivatott hangsúlyozni, a már alapváltozatában is remek, kiegyensúlyozott és igényes futóművet pedig 3 állásban szabályozhatjuk, a lágyan ringatózó üzemmódtól az egészen feszesig. Az utastérben elegáns színű, puha bőrrel borított üléseket találunk, amelyeket Nem csak a gyerekek, Sütő kolléga is imádtatermészetesen elektromotorok mozgatnak minden irányba, s a kényelmes, de kicsit alulméretezett háttámlájú első fotelokat nem csak fűthetjük, de hűthetjük is. A kétoldali klíma, a kulcs nélküli rendszer, a zavaró fűtőszálakkal fűtető első szélvédő vagy az érintőképernyős, tolatókamerás navigációs rendszer már szóra sem érdemes, de ilyen komoly, vezeték nélküli fülesekkel operáló hátsó DVD-s szórakoztató rendszert két képernyővel mi is ritkán látunk. Ezt a gyerekek imádják és egy hosszú utazás során aranyat ér, ám az autót mozivá varázsoló tétel 675 ezer forintos ára eléggé megkérdőjelezi létjogosultságát.

A habot a tortán a teljes aktív menetbiztonsági arzenál jelenti: a tesztautóban megtalálhattuk a remekül működő sebesség- és távolságtartó tempomatot ütközést megelőző rendszerrel, a sávtartó automatikát, a holttér-figyelőt, valamint a fáradtságfigyelőt. Ha már a biztonság került szóba, az adaptív bi-xenon fényszórókat is érdemes megemlíteni, amelyek szinte nappallá varázsolják az éjszakákat.

Nem csak a gyerekek, Sütő kolléga is imádtatermészetesen elektromotorok mozgatnak minden irányba, s a kényelmes, de kicsit alulméretezett háttámlájú első fotelokat nem csak fűthetjük, de hűthetjük is. A kétoldali klíma, a kulcs nélküli rendszer, a zavaró fűtőszálakkal fűtető első szélvédő vagy az érintőképernyős, tolatókamerás navigációs rendszer már szóra sem érdemes, de ilyen komoly, vezeték nélküli fülesekkel operáló hátsó DVD-s szórakoztató rendszert két képernyővel mi is ritkán látunk. Ezt a gyerekek imádják és egy hosszú utazás során aranyat ér, ám az autót mozivá varázsoló tétel 675 ezer forintos ára eléggé megkérdőjelezi létjogosultságát.

A habot a tortán a teljes aktív menetbiztonsági arzenál jelenti: a tesztautóban megtalálhattuk a remekül működő sebesség- és távolságtartó tempomatot ütközést megelőző rendszerrel, a sávtartó automatikát, a holttér-figyelőt, valamint a fáradtságfigyelőt. Ha már a biztonság került szóba, az adaptív bi-xenon fényszórókat is érdemes megemlíteni, amelyek szinte nappallá varázsolják az éjszakákat.

Egy 193 centis ember így fér el maga mögött...Az autóról magáról nincs értelme hosszasan regélni, hiszen vélhetően már jól ismerik a lassan leköszönőfélben lévő típust – mint tudjuk, utódja már a szériagyártás kapujában áll. A 4,84 méter hosszú kombi még mindig egy remek, komfortos utazóautó, mely mind utasterében, mind pedig csomagterében sok-sok teret biztosít: még akár öt, közel 2 méter magas és egyenként akár száz kilós felnőtt is viszonylag kényelmesen el tud(na) helyezkedni a középkategóriás bendőjében, és az alaphelyzetben is méretes, ám a manapság elterjedőfélben lévő praktikus hókuszpókuszokat nélkülöző csomagtartó a pakkokat gond nélkül elnyeli. A magasabb utasok egyedül a már említett, túl alacsony üléstámlák miatt szomorkodhatnak, ám cserébe örülhetnek a tetszetős kialakításnak és a finom anyagoknak - az összeszerelés minősége és a mesterkélt hatást keltő 'fa' betétek igényessége már lehetne jobb egy fokkal.

Sok-sok aktív biztonsági extra egy kupacban - galériaA két darab méretes, krómozott kipufogócső azonban első pillantásra sejteti, hogy jobb nem kötözködni ezzel a járgánnyal: itt bizony nem a jól elterjedt és szintén kellemes, de korántsem sportos menetteljesítményeket produkáló 140 lóerős kétliteres dízelt találjuk a motorháztető alatt. A 2,2 literes, 200 lovas csúcsdízel pedig úgy mozgatja a Mondeót, ahogy azt az ember elvárná: kimondottan dinamikusan. Gyakorlatilag nem létezik olyan épeszű forgalmi szituáció, amikor a kategóriatársaihoz képest melegen is kissé harsányan dalolászó gázolajos 420 Nm-es nyomatéka ne lenne elegendő. Az általunk mért 8,4 másodperces nulla-százas sprintidő magáért beszél, és ha kell, közel 220 km/óráig képes gyorsulni az autó - kézi váltó esetén még meggyőzőbb adatokkal találkoznánk.

Nem rossz az automata, de inkább kézivel vigyékA teszthét tapasztalataiból kiindulva egyébként is inkább a manuális egységgel párosítva ajánlanám az autót. A hatgangos bolygóműves automata ugyan kényelmes partner, ám bizonyos szituációkban zavarban van, gondolkodós fajzat, s sajnos hatékonysága sem az igazi, szereti pazarolni az üzemanyagot. Szóval én azt mondom, hogy válasszák bátran a kézi váltót a bivalyerős dízelhez és élvezzék ki fél millió forinttal olcsóbban, alacsonyabb fogyasztás mellett a 2.2 TDCI képességeit. Így sem vészes az autó fogyasztása, de a váltó miatt városban belenyal a 10 literbe (országúton 6, míg autópályán 7 körül el lehet járni) és vegyes üzemmódban 8 liter körül számolhatunk - manapság azért már jóval nehezebb és erősebb autók is képesek ennél kedvezőbb értékeket produkálni.

10 millióból minden földi jóval, 200 lóerővelAz 500 ezer forintos kedvezménnyel 8,3 millió forinttól juthatunk a 200 lóerős dízelmotorral szerelt, kézi váltós puttonyos Mondeóhoz; az ötajtós karosszériával 150, míg a kevésbé praktikus négyajtóssal 300 ezret spórolhatunk. Elég ijesztő összegnek tűnnek ezek, ám ildomos megjegyezni, hogy a csúcsdízelt csak a magas, Titanium szinttől felfelé kérhetjük. Ám ha már lúd, legyen kövér: alapon érdemes kifizetni plusz 800 ezer forintot a minden földi jóval megkent Titanium Luxury kivitelért, mely 1,3-1,4 millió forintnyi extrát tartalmaz (többek között fűthető-hűthető, elektromos bőrüléseket, xenon fényszórókat, 17 colos alufelniket stb). Így néhány további kényelmi opcióval együtt is megáll a konfiguráció 10 millió forintnál, sőt, ebbe akár az automataváltó is belefér, bár mi annak felárát inkább egyéb extrákra, vagy üzemanyagra fordítanánk.

Nem kérdés, rengeteg pénz 9-10 millió forint egy Mondeóért, ám ez esetben teljesítmény, helykínálat és felszereltség terén egy jóval dráMég mindig remek ajánlat a Mondeo, csúcsmotorral isgább prémium felső-középkategóriás négykerekű tudását élvezhetjük Fordunkban, ráadásul így egy esetleges, nem kívánt APEH-látogatástól sem kell feltétlenül tartanunk.

Különben a hasonlóan motorizált közvetlen konkurensek még drágábban kelletik magukat: a 204 lóerős Peugeot 508 SW automatával 11,1 milliót, a Citroen C5 ugyanezen hajtáslánccal 10,5-öt, az Opel Insignia pedig az új kétliteres, 195 lóerős biturbós dízellel hasonlóan extrázva bőven 10 milliót kóstál, s az Opelhez automataváltó egyelőre nem is kérhető.

A Passatból a gyengébb 170 lóerős 2.0 TDI jelentősen drágább ilyen szinten, de még ennél is meghökkentőbb, hogy az automataváltós Hyundai i40 kombi hasonló felszereltséggel szintén eléri a Mondeo árszintjét. Az idősödő Ford tehát hiába áll a modellváltás kapujában, mind a mai napig jó ajánlatnak számít az erős középkategóriában, remek 200 lóerős dízelmotorjának hála pedig technikailag sem kell megbújnia a fiatalabb konkurencia árnyékában.

Néhány szóban

Hiába áll a Mondeo utódja már a szériagyártás kapujában, a jelenlegi generáció mind a mai napig igazán erős csomagot kínál a középkategóriában, mégpedig karosszériaváltozattól függetlenül. A Ford utas- és csomagterének méreteivel még az eggyel magasabb felső-középkategóriában is megállná helyét, az autó kvalitásai minden szinten felveszik a versenyt a legjobbakkal, az új biztonsági extrák szintén naprakészek, s az új 200 lóerős TDCI motor komoly menetteljesítményekkel ruházza fel a modellt. Mindezek tetejében a Mondeo ára sincs eltúlozva, így tényleg még mindig bátran ajánlható - egyedüli tanácsként az üzemanyag-pazarló automataváltó elhagyását javasolnánk.

Előnyök: Óriási utas- és csomagtér; Modern (ám persze feláras) biztonsági extraarzenál; Bivalyerős 2,2 literes dízelmotor; Remek futómű; Korrekt árképzés

Hátrányok: Cégautó imázs; Olykor kissé tétova és pazarló automataváltó; Nem hibátlan összeszerelési minőség; Rövid ülés-háttámlák elöl 

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek