Hajtáslánc
Versenyzőink a legnépszerűbb hajtásláncokkal állnak rajthoz. A 177-190 lóerős dízelmotorok erejét mindegyik esetében automataváltó továbbítja az összkerékhajtáshoz, az aktuális trendeknek megfelelően a lehető leghatékonyabb formában.
A hóesés nyugalma itt a legzavartalanabbTekintve a kategória prémium mivoltát és az ehhez mérten kialakított árakat, a literek helyett az autók hangulatát és teljesítményét vesszük előre. A kifinomultságot az Audi 177 lóerős (380 Nm), kétliteres dízelének sosem kellett nélkülöznie, hiszen a többiekéhez kísértetiesen hasonló teljesítmény-leadás mellett ő jár a legsimábban és a leghalkabban, a hétfokozatú duplakuplungos váltó pedig olyan finoman dolgozik alá, ahogy azt a legjobb bolygóműves váltók tennék. Mint például a Mercedes ugyancsak hétfokozatú egysége, ami nem csak finoman, de takarékosan osztja be a 2,1 literes, 170 lóerős (400 Nm) dízelmotor erejét. A működés hangerejére nem lehet panasz, még a kategóriához mérten is finomnak nevezhető a négyhengeres járáskultúrája.
Az átlagot ebből a szempontból a Land Rover képviseli, mivel a 2,2 literes lökettérfogathoz mérten a legnagyobb teljesítményt (190 LE) és nyomatékot (420 Nm) itt találjuk, de erre szükség is van, hiszen még néhány hónapig a csupán hatfokozatú automatával kell beérnünk, ami nem tudja olyan hatékonyan beosztani az egyébként kompetens motor erejét.
Egyenesben a GLK a középmezőny hátulját adja - kanyarban majd ellentételez
Az új váltóval fordíthat a FreelanderRugalmasságban és 0-100-as sprint terén hasonlóan kis differenciák vannak a típusok között. 9,6 szekundumos adatával a Freelander a 9,4-et teljesítő GLK-val szinte egy szinten végez. A Q5 9,2 másodperccel kontráz, de a pálma e téren az összehasonlítótól távol maradó, 184 lóerős BMW-é, hiszen a bajor 8,7-et teljesít, ráadásul úgy, hogy hatékonysága is kiemelkedik a mezőnyből.
Bár utóbbi esetében a legkulturálatlanabb hajtáslánc kövér békáját le kell nyelnünk, a bajor normakörünket 6,3 literrel végezte, ami 3 deciliterrel kevesebb az Audi értékénél.
Hatékonyságban legyőzi a német konkurenciaEz csekély különbség, viszont a Land Rover 7,9-es eredményét már nem tekinthetjük annak, hiszen ez már 100 ezer kilométer alatt is több mint félmilliós többletet jelent. A Mercedes-Benz szándékosan maradt a végére, az ő étvágya ugyanis meglepően baráti lett: a gázpedált visszafogva autópályás-országutas túránkat, némi várossal akár 6,1 literből is teljesíthetjük vele. A gyakorlatban viszont elmondható, hogy a németekkel 7-7,5, míg a brittel inkább 9,5 literből tudunk kijönni. Azonban ez még nem a teljes kép.
Az Euro VI
A németek az adókedvezmény és az időben nem is olyan távoli előírások meglovaglói. Mindhárom prémium SUV elérhető Euro VI-os normát teljesítő kivitelben, melynek ugyan a magyar piacon sok érdemi előnye a pozitívabb tudat mellett nincs, technikai csemegeként mégsem szabad megfeledkezni róla.
Széria vagy feláras Euro VI - a prémiumnál némi kompromisszummal
Az Audi kétliteres motorjához például alapáron jár a kúra, a BMW viszont közel 400, a Mercedes-Benz pedig 450 ezerért kínálja. Ezért nem csak fokozott tisztaságot, de kötelezettséget is kapunk a nyakunkba, a típusok ugyanis csak AdBlue adalékkal teljesítik ezt a szintet, amit viszont bizonyos időközönként utána kell töltenünk. Mi lenne, ha 25-45 ezer kilométerenként elfelejtenénk pótolni az erősen mérgező folyadék hiányát? Az autó nem indulna, ugyanis törvényileg szabályozva van, hogy Euro VI-os autó csak Euro VI-osként működhet. Vészüzemnek, fellebbezésnek helye nincs, ám sovány vigaszként megállapítható, hogy egy 35 literes utántöltést 3500 forintból megúszhatunk.
Fontos dolog a környezet kímélése, ám azt, hogy nem a plusz 40 kiló és a veszélyes anyagokkal való üzemelés az egyetlen út a szigorúbb norma teljesítéséhez, a Mazda már megmutatta Skyactiv dízelmotorjával. Prémium gyártók! Tessék tőle tanulni!
Kényelem, vezethetőség
Nem a leghalkabb, de így sem hangosA dízelmotorok csendességéről már esett szó, az autók szigeteléséről viszont nem. Ezen a téren az Audi és a Mercedes brillírozik, hiszen mindkettőben síri csendben utazhatunk nagy tempónál is, magas felépítés ide vagy oda, ráadásul futóművük szigetelése is kiemelkedő. A második sorban mögöttük a BMW és a Land Rover fej-fej mellett halad hangosnak így sem nevezhető 67,2 dB-es zajszinttel 130 km/órás sebesség mellett.
Szűk helyeken is jó vele manőverezniA már magasztalt üléskényelmet egyedül az Audi csorbítja a túl mélyre került bal oldali könyöklővel: ez alacsonyabb és magasabb pilótáink számára sem volt meggyőző. Egyébként mindegyik modellnél teljesülnek a nyugodt vezethetőség körülményei, mivel a kormányok jól súlyozva, lényegi kommunikáció nélkül, ám pontosan dolgoznak. A legkevesebb dolog a csillagosok változó áttételű egységével volt, mivel a végállások között mindössze 2,25-öt tudott fordulni manőverezésnél úgy, hogy közben a többiek fordulókörét hozta az autó.
Sportfutómű és terep: mi lesz itt?
A GLK adja a legjobb kompromisszumotA futómű az a terület, amelytől a gyári sportosítás okán a legjobban lehet félni. Szerencsére rettegni nem kell: a 3+1 versenyző is olyan igényes kialakítást kapott, ami eltűri az esetenként feszesebb hangolást. A Mercedes-nél például ezt alig érezni: miközben nagy tempónál a karosszéria oldaldőlése a kategóriához képest meglehetősen kevés, az úthibákat meglepő könnyedséggel és finomsággal vasalja ki a csillagos. Az előny egyértelműen nála van, amelyet az elöl-hátul egyöntetűen kettős háromszöglengőkaros – nagyon igényes – futóművével vívott ki.
Terepre hívja származása - galériaA Freelander beállításánál láthatóan a terepes igénybevételt is szem előtt tartották a mérnökök. Az alapbeállítást megtartó sportosabb kivitel ennek okán is a legnagyobb oldaldőléseket produkálta, miközben kényelemben az Audi feszesebb szintjét hozta. Ám ha leszámítjuk a szögeket korlátozó toldatokat, a Land Rover nem hazudtolja meg magát, vele érdemes komolyabb kalandokba bocsátkozni – az ésszerűség határait betartva biztosan sikeresen keveredünk ki belőlük.
Hasonlóan feszesek, ám az Audi kanyarban gyorsabb
A sportfutóművel is rendelkező Q5 a dinamikus hangolás ellenére is kicsit feszesnek tűnt. Az úthibákat szépen tompította, csak beállítása okán kissé többet engedett belőlük az utastérbe az igazán kellemesnél. Aki viszont szerpentineket is kíván abszolválni, annak jól jöhet a teljes S-line csomag, hiszen a Q5 komoly magabiztossággal falta a kanyarokat, egy hajszálnyival maga mögött hagyva az összességében finomabb rugózású GLK-t is.
De akkor melyik legyen? A következő oldalon végeredményt hirdetünk.



