Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Hihetetlenül meg van építve a SECAz elegáns, valódi fabetétekkel gazdagon tarkított utastérben a letisztult elegancia mellett minden a funkcionalitást szolgálja, amolyan németesen: az ergonómia példás, a sofőr rendelkezésére bocsátott információ több mint elegendő, az akkori germán autóiparra jellemző, céltudatos funkcionalitásra való törekvést pedig talán mi sem bizonyítja jobban, minthogy kizárólag az utas oldali visszapillantó állítása elektromos. Úgy ám, a híres, méregdrága luxuskupéban manuálisan kell pozícionálni a bal tükröt, amit a mérnökök egyszerűen magyaráztak: ezt úgyis eléri a sofőr, és semmivel sem nehezebb az állítófület pöckölgetni, mint gombokat nyomogatni, így pedig egy hibaforrással kevesebb. Így talán már Önök is jobban átérzik állításomat, miszerint a W126-os minden szegletéből sugárzik az ’örök’ érzete, ami alól talán egyedül a biztonsági övet gyújtásra az első üléseken ülők számára odanyújtó, korában egyedülálló „szolgakar” jelent kivételt – és igen, ezen a kissé érzékenyebb ponton kívül szinte nincs is az autónak Achilles-sarka.

Az 560-as extráiról még illik szólnom néhány gondolatot – még mielőtt legyintenének, emlékezzenek, hogy 1989-ről beszélünk, ráadásul egy olyan típusról van szó, amely ekkor már utolsó éveit taposta. Nézzük csak: az eddig említettek mellett akad itt (természetesen elektromos) toló/billenőtető, motoros hátsó roló, klímaberendezés, négy elektromos ablak (a hátsók érdekessége, hogy a helyhiány miatt Az övet az ember kezébe adja - 1989-et írunk...nem leereszkednek, hanem lebillennek), tempomat, az elsők mellett szabályozható erősségű hátsó légbeömlő, kipörgésgátló elektromos differenciálzárral, míg a programozható álló helyzeti fűtés igazi ínyencfalatnak számít. Ja, és most kapaszkodjanak, jön a kedvencem: a tesztelt példányban gyári, CD-váltós Becker hifi gondoskodott a kellemes hangaláfestéstől – ez komoly ám, CD-váltó 1989-ben, amikor hazánkban még a rendszerváltás előtti időket éltük, s kis túlzással még rá 10 évvel is alig tudtuk, hogy mi az a CD.

Hohó, az autó menet közben tanúsított viselkedéséről nem is szóltam, de talán nem véletlenül, hiszen minden olyan természetes… Az 560-as vezetése gyerekjáték; egyenesfutása példás, kormányzásával az égvilágon seJó vezetni, de ne keressük benne a sportosságotmmi probléma nincs, puha futóműve végig ura a helyzetnek - tökéletesre hangolták a mérnökök az autó küldetéséhez. A ballonos abroncsoknak is köszönhetően szinte minden úthibát kivasal őkegyelme, csendben, nyugodtan siklik, ám hiába a 80-as évek végén óriásinak számító 2,85 méteres tengelytáv, a széles nyomtávok és az igényes futóművek biztató keresztdinamikát sejtető kombinációja, ez a Mercedes egyszerűen nem a szerpentinekre való, és ezt minden porcikájával kommunikálja a sofőrnek. Stabil bár, de mondjuk az akkori BMW-kkel szembeállítva összehasonlíthatatlanul tohonyább – nem tolakodóan ugyan, de a maga nemesi módján tiltakozik a hozzá méltatlan vezetési stílus ellen.

Minden porcikájából sugárzik az örökkévalóságÉn is azon kaptam magam, hogy hiába a tiszteletre méltó teljesítmény, a szépséges etyeki utakon alig nyolcvannal csordogáltam, komótosan fűzve kanyarról-kanyarra az arisztokratikusan ringatózó kétajtóst – mondom én, volánja mögött akaratlanul átszellemültem. Jelentem, megértettem a Mercedes (pontosabban a híres W126-os) akkori filozófiáját: a németek ’csupán’ egy betervezett elöregedést és fogyasztói társadalmat nem ismerő, fényűzéstől mentes túrakupét akartak összehozni, és megcsinálták. A luxus, illetve a felsőbbrendűség érzete mellett a „SEC” minden porcikájából sugárzik az elpusztíthatatlanság – fogadásom van rá, hogy még így 22 évesen, 207 ezer km-t a háta mögött hagyva is tovább bírja, mint bármelyik ma született négykerekű...

De van egy rossz hírem a típus szerelmesei számára: nekünk nagy szerencsénk volt, hisz’ egy tökéletes állapotú, ismert előéletű csodálatos példányhoz volt szerencsénk, de ehhez hasonlóból sajnos rendkívül keveset találni…

Köszönjük partnerünknek, a Kultmobilnak, illetve az autó tulajdonosának, hogy az idén 125. születésnapját ünneplő márka történelmének sokak által csúcspontjaként titulált W126-os youngtimert bemutathattuk jóvoltukból. Olvasóinknak pedig ígérem: sorozatunk rövidesen folytatódik.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek