Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Manapság szinte minden gyártó rendelkezik tisztességes kínálattal és nyújt korrekt és széles választási skálát, legyen szó benzines vagy dízelmotoros modellről. Azonban bármennyire is megvan mindennek a maga helye, sokszor egymás mellé kerül két verzió, melyek között a vevőnek komoly döntést kell meghozni – ezúttal a dízelmotoros Toyota Versókat hasonlítjuk.

Megszokott forma, tartalmatlanul - galériaA Toyota háza táján ráadásul nem is egy benzines és egy dízel került szorítóba, mint az általában lenni szokás, hanem két öngyulladós verziót vettünk górcső alá. Történt ugyanis, hogy a japánok még régről rendelkeztek egy kétliteres, ezúttal 124 lóerős D-4D-vel miközben a BMW-vel kötött, egyre mélyrehatóbbnak tűnő paktum révén már kisebb öngyulladós hajtóegységet is beszereztek. Az 1,6 literes, négyhengeres, start-stopos bajor motor 112 lóerővel áll rendelkezésre, így szinte magától értetődő az összehasonlítás a két erőforrás között: az öblösebb vagy a kisebb lökettérfogatú a nyerő? Melyik fogyaszt kevesebbet? Létfontosságú az a bizonyos 12 lóerő? Minden kérdésre választ adunk.

Manapság egyébként egyterűnek lenni kifejezetten nehéz feladat, hiszen míg mindeddig a kompaktok és az egyterű modellek békében megfértek egymás mellett, ma már a crossoverek és SUV-k divatja veszélyezteti a szegmenst. Bármennyire is praktikus egyterűről van szó, a dinamikusabb, fiatalosabb és divatosabb megjelenésű, ráadásul – sok esetben alaptalanul – több célra alkalmasnak hitt crossoverek elnyomják a családok egykori kedvenceit.

A kristálylámpa ma már giccsesnek hat - galériaPersze mindez csak egy aktuális állapot, amit a gyártók képesek az egyterűk esetében minél jobban ellensúlyozni, méghozzá több praktikummal és nagyobb kényelemmel, akár hét üléssel. A Toyota sem kivétel ez alól.

A formatervvel kis lépésben frissültek a japánok, megőrzive az elődmodell hangulatát, de főleg a frontrészen dinamikusabbá varázsolva azt. Az összkép ízlés kérdése, de tény, hogy klasszikus arányok és hagyományos sziluett jellemzi a Versót.

Mindez csak a jéghegy csúcsa - galériaAz utastérben sajnos szomorúbb a helyzet. A hagyományos formák egyértelműségük miatt szerethetőek is, ám a Toyotától szokatlanul kellemetlen minőség is zavaróvá válik. A régies bájukat megőrző kapcsolók mellé középre kerülő műszercsoport érkezett. Itt legalább opcionálisan elférhetett volna a kínálatba szép felbontású, esetleg színes kijelző a központi számítógépnek - a tájékoztató rendszer viszont minden esetben a századfordulót idézi. Ha nem lenne középen ott az érintőképernyő, akkor egyszerűen egy emberöltővel korábbi autóban éreznénk magunkat, amit lehet előnyként is aposztrofálni, az ergonómia terén viszont tapasztalhatunk problémát, amit a katámasz alá telepített, menet közben nehezen kezelhető ülésfűtés kapcsolók is bizonyítanak. Az index továbbra sem tud billentésre hármat villanni, de legalább az ablakemelők már mind a négy helyen automaták.

Noha a praktikum általában az egyterű modellek nagy fegyvere, a Verso esetében csak részben beszélhetünk erről. A tárolók borzasztóan hiányoznak, a középkonzolon mindössze a kartámasz alatt van némi hely, egyébként két pohártartóból kell gazdálkodnunk, amelyekbe telefon nem nagyon fér.

Az utasoldali lábtérhez biggyesztett USB-port ugyancsak körülményes megoldás, ahogy az is, hogy az autóban sehol sincs hely egy 1,5 literes palacknak – az oldalzsebek is mindösszesen a 0,33-as fémdobozokkal vagy a fél literes flakonokkal tölthetőek meg, ami egy családi autóhoz nem méltó. Ahogy az összeszerelési minőség sem, ami mai szemmel nincs rendben. A műszerfal burkolatai sok helyen elállnak, itt-ott lötyögnek, menet közben pedig több helyről érkezik nem kívánatos zaj. Hogy mindez a török összeszerelés átka vagy sem, nem tudni, de mivel nagyjából ugyanazokat a hiányosságokat tapasztaltuk mindkét tesztautó esetében, általános problémáról van szó.

Van viszont plusz két ülés, ahova az autó méreteiből adódóan leginkább gyermekek száműzhetők, arra azonban tökéletes. A Verso így a kategória átlagának helykínálatát nyújtja, miközben a variálhatóságot síkba dönthető ülésekkel, valamint egyenként állítható, önálló második üléssorral fejeli meg. A hétüléses verzió csomagtere nyitott ülésekkel 155 liter, 5 férőhellyel már majd’ 500 liter, míg mindet döntve több mint egy köbméteresre duzzad a rendelkezésre álló hely.

A klímakonzol alja mindkettőben lötyögött - galériaAz ugyancsak öregedő érintőképernyős rendszert a frissebb, 1,6-os modellben már új eszköz váltja, amelynek felbontása szebb, tud magyarul és ismeri a MirrorLink szolgáltatást. Bár működése sokat gyorsult, a tempót még mindig lehetne fokozni és találunk benne indokolatlanul mély menüket, sőt, egy üres menüpontot is.

A menetkomfortot nem érheti panasz, a kanyarokban is jó produkciót nyújtó futómű viszonylag kényelmesre sikerült, egyedül a csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztésen érezni olykor-olykor, leginkább keresztirányú úthibák felett elsuhanva némi bizonytalanságot.

A fő attrakciót azonban ezúttal a két dízelmotor összehasonlítása jelenti: adott a start-stop rendszerrel szerelt, 112 lóerős, 270 Nm csúcsnyomatékú, 1,6 literes dízelmotor a BMW-vel ápolt kapcsolatnak köszönhetően, illetve a 124 lovas, 310 Nm maximális forgatónyomatékot tudó kétliteres Toyota motor. Csekély a teljesítménybeli különbség papíron, miközben a 0-100-as sprintet valamivel hamarabb teljesíti az öblösebb erőforrás, cserébe a kisebbik takarékosabb. Számottevő különbség azonban nincs a kettő között, ami miatt kézenfekvővé válik az összehasonlítás.

Első ízben a kétliteres D-4D-t hozhattuk el, amely ezúttal a gyárilag megadott adatnál gyorsabban teljesíti a 0-100-at és korrekt rugalmasságról tett tanúbizonyságot, ám emellett kulturálatlan mivolta hagyott bennünk mély nyomokat. A hangos és kemény járású dízelmotor bizonyos fordulatszám-tartományokban rettentően kelletlen hangszínt produkál, s finomsága még a bemelegedéssel is alig fokozódik. A váltót viszont jó hosszúra nyújtották a japán szakemberek, ugyanis 130 km/h-nál mindösszesen 2150-et forog a kétliteres turbódízel. Autópályán 6,4-6,5 litert nyel le a 124 lovas erőforrás, míg 90-100-as tempóval ötliteres étvágyra lehet számolni, a város forgatagában pedig a forgalomtól függően 5,8-6,2 litert nyel le a Verso.

Az ülések kényelmével nincs gond - galériaA BMW-től származó dízel finomabb járáskultúrája már első indítást követően feltűnik: simábban és halkabban működik, és ez az olló menet közben terhelésnél még tágabbra nyílik. Karakterisztikája hasonló a Toyota öblösebb motorjáéhoz, ahogyan a váltóáttételezés is megegyezik. A 0-100 a 112 lovas négyhengeres picivel lassabban abszolválja, s az általunk mért 60-100, illetve 80-120-as rugalmassági adatokból is látszik, hogy valamivel nyomatékszegényebb. Étvágya azonban jobb, országúton 4,5 literrel is elvan, míg autópályán sem kér 6 liternél több gázolajat, városban pedig vígan elketyeg 5,2-5,3 literből. A tesztfogyasztás és a normafogyasztási mérés is bizonyítja, hogy a kisebb motor érezhetően takarékosabb. Bár elvileg szerkezetileg a két típus váltója megegyezet, az újabb, 1,6-os modell esetében mégis valamivel jobb kapcsolási érzetet tapasztaltunk - elképzelhető, hogy időközben fejlesztettek rajta a gyáriak.

A Toyotától többet vártunk - galériaAz árakat nem tekintve is a BMW-től származó, kisebb dízelmotor felé billen a mérleg nyelve, hiszen a dinamizmusban összeszedett minimális hátrányt a fogyasztással és a messze finomabb működéssel remekül kompenzálja, azonban a kegyelemdöfést a Toyota-féle dízelmotor az árlista böngészésével párhuzamosan kapja meg. A 2.0 D-4D ugyanis a lajstrom szerint kerek 400.000 forinttal drágább az 1,6 literesnél. Az árkülönbözetet pedig sehogyan sem képes visszahozni a nagyobb erőforrás, hiszen többet fogyaszt, az árak tekintetében pedig végképp a németektől érkezett turbódízel emelkedik felül – a kettő közül összességében az 1.6 D-4D a jobb választás.

Néhány szóban

A Toyota a BMW-vel jó és előnyös üzletet kötött, ezt a Verso összehasonlító alapján már egyértelműen kijelenthetjük. A németektől érkező dízelmotor ugyanis a japánok minimálisan erősebb dízelmotorjánál csendesebb, kifinomultabb és kulturáltabb, kevesebbet fogyaszt, de nem utolsó sorban jelentősen olcsóbb is. Ennek eredményeképpen egyértelmű a dízelmotoros Verso esetében a választás, azonban a Verso tovább fejlődhetne összeszerelési minőség és praktikum terén.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek