Noha alapvetően a személyautózás áll az Autó Pult fókuszában, olykor-olykor bizony mégis alkalmunk nyílik arra, hogy a személyautók világából kilépve a kereskedelmi kategória tagjait is alapos mustra alá vethessük. Ezúttal a Mercedes-Benz újdonságát foghattuk vallatóra a második méretlépcsőben, a jól ismert 2,15 literes dízelmotorral szerelve.
A downsizing manapság már minden kategóriába begyűrűzik, így nem meglepő módon már az áruszállítók között is találhatunk mondjuk 1,6-os dízel verziót, ám ebben a méretben és a Mercedes-Benz olvasatában még nem jött el a kisebb lökettérfogatú (pl. az új 1,95-ös dízel) egységek ideje.
Kék színben jól mutat a csillagosok dobozos sprintfutára
„A legjobbat, vagy semmit“ – a Mercedes-Benz mérnökei nem csak a személyautókat, de a teljes haszongépjármű kínálatot is a márka sokatmondó vezérelvét szem előtt tartva fejlesztik. A közepes méretű áru-/személyszállító szegmens egyik legfontosabb ikonja egyébként tavaly lépett vadonatúj generációjába. A Sprinter már 1995 óta ‘koptatja’ az utakat, tartósságát pedig mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a rendszerint igencsak kemény használat ellenére még az első generációból is számos példányt láthatunk.
A Mercedes-Benz igencsak hosszú hagyománnyal szakított, ugyanis a tavaly leleplezett aktuális, harmadik Sprinter-generációt immár nem a VW-nel való együttműködés keretében fejlesztette, hanem egy önálló csillagos modellről beszélhetünk, ami rengeteg újítást hozott mind úgy az alapjellemzőket, mint a tulajdonságokat, vagy az extrákat illetve (akár online) szolgáltatásokat tekintve.
Összesen 9,5 köbméternyi árut képes elnyelni a tesztelt A2-es méretű variáns
Mindemellett haszontermelő gépjárműről lévén szó, természetesen a gyáriak szerint sikerült mérsékelni a fenntartási költségeket, így a teljes birtoklási költség (ún. TCO) várhatóan alacsonyabb lesz. Az aktuális környezetvédelmi normákhoz igazodva természetesen adott az SCR-katalizátor plusz az AdBlue-befecskendezés, és ennek megfelelően továbbra is dízelmotorok gondoskodnak a Sprinterek meghajtásáról, amíg nem érkeznek meg (rövidesen) a kínálatba az elektromos hajtásláncú típusok is, elsősorban városi áruterítéshez.
De ami a potenciális ügyfelek számára tán még fontosabb: az eddigi hátsó- és összkerékhajtáson felül megjelent a fronthajtás is a kínálatban, aminek számos előnye van – tesztalanyunk is ilyen verzióban érkezett meg szerkesztőségünk garázsába. Egyrészt olcsóbban árulható és üzemeltethető, másrészt az egyszerűbb technikai megoldások révén könnyebbek az elsőkerekes sprinterek azonos konfigurációjú hátsókerékhajtású társaiknál, ami nagyobb hasznos terhelhetőséget jelent a változatlan megengedett össztömegnek köszönhetően.
Az utastér szolgáltatásai meglehetősen széleskörűek
A vezetőfülke egyébként – nem meglepő módon – igencsak ergonomikus és komfortos lett, a feláras kihúzható combtámaszos ülés pedig valóban rendkívül kényelmes, miközben a zajszigetelés is jó, egyedül a turbó fújtatása szűrődik be a megszokottnál sokkal jobban az utastérbe. A sofőr számára tehát adott a kellemes munkakörnyezet, az autó pedig olyan sokféleképpen variálható a kialakítás és a felszereltség terén, hogy garantáltan minden ügyfél meg fogja találni a számára tökéletes Sprintert.
A hosszú tengelytáv nehezebb manőverezhetőséget eredményez, cserébe az elsőkerekes raktere jobb
A Sprinterbe bekerült az A-osztályban korábban bemutatkozott legfrissebb, MBUX névre hallgató multimédiás rendszer 2 különféle méretű kijelzővel is, és a legfontosabb újítások egyike az átfogó internetes és mobiltelefonos kapcsolódás. A Mercedes PRO connect új kapcsolódási szolgáltatásai a vadonatúj rendszerekkel párosítva tökéletes alapot képeznek a különféle logisztikai és szállítási feladatok teljesítéséhez legyen szó akár egy óriásflotta összetett menedzsmentjéről, akár egy kisebb vállalkozás járműparkjának irányításáról.
A Mercedes PRO connect kapcsolatot létesít a járműpark-menedzser és a flotta minden gépjárműve, illetve sofőrje között, így online, közel valós időben lehetséges a megbízások irányítása, továbbá a gépjármű helyzetével, üzemanyagszintjével, vagy akár karbantartási igényeivel kapcsolatos információk távoli lekérdezése. A Mercedes PRO connect a piaci bevezetéskor összesen nyolc különböző csomagban áll rendelkezésre, központi flotta-, jármű-, sofőr- és helyszín-alapú szolgáltatásokkal. Ide tartozik például a járműállapot, a járműlogisztika, a karbantartási és baleseti menedzsment, valamint a digitális menetlevél.
Asszisztensek széles tárháza érhető el az áruszállítóhoz
A praktikumra és a komfortra is gondoltak a gyáriak: az új megoldások sorát gyarapítják az ergonomikus ülések, a kulcs nélküli indítás, valamint a továbbfejlesztett klímaberendezés, az átgondolt tárolók révén pedig mindennek gyorsan megtalálhatjuk a helyét. A Sprinter asszisztens rendszerei közé tartozik például a tolatókamera, aminek képe a belső visszapillantó tükörben jelenik meg, a 360 fokban látó modern Parkoló csomag, a táblafelismerő, a vészfékrendszer, az adaptív tempomat, a sávtartó vagy a Wet Wiper System nevű rendszerrel kiegészített esőérzékelő, amely a szélvédő mosása közben is optimális kilátást biztosít a karokból folyó mosóanyag révén.
Egy haszongépjárműnél külső tekintetében aligha lehetünk bőbeszédűek: a dobozforma adott, így legfeljebb a fényszórókkal vagy a hűtőráccsal tudnak játszani a tervezők. Ezt a csillagosok meg is tették, így a maga nemében egy egészen mutatós, modern jármű lett a Sprinter, amin még felépítése ellenére is rögtön szembetűnnek a Mercedes-Benz jellegzetes formajegyei – főleg, ha az opcionális LED-es fényszórókkal rendelkező változatokat nézzük.
A Mercedes-Benz méltán lehet büszke az immáron teljes egészében saját fejlesztésű Sprinterre
Tesztalanyunk egyébként a sok-sok verzió közül a hat méter hosszú, 1,78 méter széles változat, méghozzá az alacsonyabb tetővel, ezért magassága alig 2,4 méter. A karosszéria hosszához képest viszonylag nagy a tengelytávolság, egészen pontosan 3,66 méter, ami a városi manőverezéskor nagyobb fordulókört eredményez és egyben több odafigyelést is igényel.
A Sprinter egyébként 1700 eltérő konfigurációban érhető el, többek között a hatféle felépítménynek (dobozos zárt áruszállító, Tourer személyszállító, platós, alváz, busz, vagy felépítmény nélküli), a többféle hossznak, magasságnak, terhelhetőségnek, vezetőfülke-kialakításnak és a háromféle hajtáskoncepciónak köszönhetően. A csillagosok tehát minden helyzetre felkészítették a Sprintert, így akár lakóautóként vagy mentőautóként is kiválóan helyt tud majd állni.
Temérdek extra választható a Sprinterhez
A hajtás is kellemes, ugyanis a 143 lóerőt tudó, 2,15 literes dízelmotor, valamint a kilencfokozatú automata váltó párosa remekül teljesít. A dinamizmus – persze furgonos mércével – teljesen jó, miközben az automata elsimítja a gangolásokat és remek társ a mindennapokban, mi több áttételezése is abszolút barátságos. A fogyasztás tekintetében áru híján csak az üres rakteres étvágyat közöljük: a mindennapok során 9,6 literes vegyes átlaggal zárt nálunk a Sprinter. Ez azt jelenti, hogy országúton 7,5-8 literrel van el, miközben városban és autópályán inkább 10 liter körüli az üres fogyasztás.
Összességében mind papíron, mind pedig a teszthét tapasztalatai alapján is nagyon meggyőző volt az új, harmadik generációs, és a Mercedes-Benz által végre önállóan fejlesztett Sprinter, tekintve többek között a hajtásláncot vagy a biztonsági segédek sorát. Mindemellett a futómű is kellemes meglepetésnek bizonyult, amely kevésbé pattogós, mint arra számítottunk volna a korábbiak tapasztalata alapján.
Ár/érték arányban is korrekt a németek ajánlata, de van nála olcsóbb is a piacon
A forgalmazó egyébként a tesztelt méretű, 9 köbméteres rakterű modell alapváltozatáért bruttó 9 852 660 Ft-ot kér, plusz az automata váltó (681.400 Ft), ami abszolút korrektnek mondható ajánlat, tekintve hogy a hasonló méretű és motorizáltságú, valamint felszereltségű Volkswagen Crafter a 10 milliót ugyanúgy átlépi, a legnépszerűbbnek mondható Fiat Ducato pedig 9 millió alatti bruttó árával tűnik ki. Persze az összképet árnyalja, hogy szolgáltatások tekintetében talán a Mercedes nyújtja a legtöbbet, azonban a legkedvezőbb ajánlat a karbantartási és egyéb élettartam költségek összevetésével áll elő.
