A Mazda6 motorpalettája egészen széles, akár a benzines, akár az öngyulladós négyhengereseket tekintjük, épp ezért a középutat választottuk, amely sokak számára a legvonzóbb és legkellemesebb kompromisszumot jelentheti. A kétliteres benzinmotor ezúttal már 155 lóerővel és 193 A dízel étvágya tényleg tiszteletre méltó - galériaNm-rel száll a ringbe, míg a másik sarokban a jól ismert 2,2 literes gázolajos áll, 163 lóerővel, de már combosabb, 360 Nm-es nyomatékcsúccsal. Vajda kolléga korábban már alapos tesznek tette ki a dízelmotorral szerelt szedánt és meglehetősen pozitív élményekről számolt be az egyébként 129 és 180 lóerős verziókban is kapható 2,2-esről.
Az alacsony fordulaton is szépen dolgozó öngyulladós egység egész kulturáltra sikeredett, ráadásul 1800 1/perces főtengelyfordulatnál már a markánsabb nyomaték is megérkezik; az öblös 'vas' a középtartományban a dízelektől megszokottan jól teljesít, így húzóerőből valóban nincs hiány. Erre kiváló bizonyíték, hogy a 0-100 km/h-s sprintet 9 másodperc alatt teljesíti az autó, azaz egy valóban korrekt erőforrásról beszélhetünk.
A kétliteres benzinmotor teljesen más karakter. Amennyiben ráérez az ember a szívómotorok édes ízére, könnyedén a 155 lovas négyhengeres rabja lesz. A Mazda ráadásként egy sportosabb, öblösebb orgánumot kölcsönző kipufogórendszerrel látta el ezt a változatot, ami még egy lapáttal rátesz a futómű és a stílus által meghatározott dinamikus létre. SzeMinőség és jól összerakottság jellemzi - galériarethető, ahogy teljesítménye szépen, egyenletesen, a fordulatszám növekedésével épül fel, magas fordulaton is élvezettel dolgozik, és közben fülünknek is igyekszik kedveskedni. Igaz, itt már nem olyan intenzívek a 'g-k', hiszen csak 10 másodperc környéki 0-100-as sprintidő teljesíthető vele - ám a kifinomult járás, a kellemes karakterisztika, a remek gázreakció mindenképp az ő pártját fogja, még ha lassabb is dízelszíves testvérénél.
Eddig csak az érzékekről, járáskultúráról és teljesítményekről volt szó, azonban a fogyasztás is nyilván fontos és mérvadó szempont lehet egy ilyen döntés meghozása esetében. A 163 lovas dízel szokványos normakörünkön 5,5 literes étvágyával hívta fel magára a figyelmet, míg a városi forgatagban okosan közlekedve 7 literes értékekkel számolhatunk. Autópályatempóban 6 liter körül kért enni, míg országúton 5 liter alatt is gond nélkül elvan.
A benzinmotorral szerelt modell esetében már nem szolgálhatunk ilyen kedvező mérőszámokkal; bizonyára senkit nem lep meg, hogy a kellemes szívómotor szépen alulmarad e tekintetben. Normafogyasztása 7,3 literre adódott, míg a teljes tesztátlag, amibe rengeteg városi etap és a fotózás is beletartozik, 8,7 liter lett. Ennek ellenére nem kell megrettenni a négyhengerestől országúti tempóban sem, ugyanis akár 5,6 literrel is megelégszik, míg normális városi használattal ki lehet jönni 8,5 literből, autópályán pedig 7-7,5 liter környékét produkálhatunk vele. Ezen a ponton pedig elérkeztünk az összehasonlító teszt legfőbb kérdéséhez: a leírtak alapján melyikbe érdemesebb beruházni? Inkább benzinessel vagy dízellel kérjük a Mazda6-ot?
Számoljunk csak egy kicsit: mivel a 163 lovas dízelt csakis GTA felszereltséggel vihetjük haza, a kétliteres benzinmotornál is ezt a szintet vesszük figyelembe. Jelen pillanatban mindkét modellre mintegy 700.000 forintos kedvezményt biztosít a Mazda, így ténylegesen elég csupán a listaárak közötti differenciával számolnunk. Szedán karosszériánál a 2.0 GTA 8.609.900 Ft-ot kóstál, míg a 2.2 CD163 GTA 9.169.900 Ft-ba kerül, azaz a kettő között összesen 560.000 forintos űr tátong.
A szervizelési költségekbe, illetve az értéktartásba ezúttal nem megyünk bele mélyebben, előbbinél ugyanis nagyjából hasoNem csalódtunk egyik változatban sem - galérianló összegek szerepelnek a listán, míg utóbbinál sincs túl jelentős eltérés két tesztalanyunk között, bár a hazai piac a D-szegmensben (is) inkább a gázolajos erőforrásokat preferálja.
A döntés nem könnyű, hiszen mindkét Mazda6 jól teljesített tesztünkön. Ha csakis a színtiszta adatokat nézzük, papíron egyértelműen a 163 lovas dízelmotorra érdemes beruházni, hiszen gyorsabb és dinamikusabb, ráadásul 560.000 forintos felára a jelenlegi üzemanyagárak mellett akár 70.000 km alatt megtérülhet. Objektíven a benzines Mazda6-nak csak akkor volna igazán esélye, ha a gázolaj és a benzin árának minimálisra csökkent különbsége újra megduzzadna, hiszen a jelenlegi 4 forintos résnél jelentősebb különbség esetén a megtérülést jóval több futott km-rel érhetnénk el.
A dízel 6-os városban 6,5-7 literből eljárÁm ha a képletbe minimális szubjektivitást is csempészünk, a benzinmotor esélyei sokat javulnak, hiszen személyében egy igazán szerethető partnert ismertünk meg, amely a szívómotorok egészséges, kulturált viselkedésével és a fülnek szebb hangjával könnyen elcsavarja a fejünket, arról nem is beszélve, hogy az egyszerűbb konstrukció miatt a hosszú távú megbízhatóság is az Otto oldalán áll. Ráadásul, amennyiben nincs szükségünk a GTA felszereltségben foglalt minden extrára, úgy a benzinesből olcsóbbat is választhatunk. Ott van például a TE Plus szint 8,01 millió forintért, illetve a legkevésbé felszerelt verzió 7,43 millióért. Utóbbi esetekben igaz az is, hogy a felszereltségi szintek miatt nem vagyunk teljesen igazságosak, ám sajnos a dízelből csakis a legmagasabb szint érhető el, amire biztosan
A dízel-benzines vita örökre meddő marad - galérianincs szüksége minden vásárlónak. Aki tehát a típushoz ragaszkodva a költséghatékonyabb megoldást keresi, azaz hajlandó csekélyebb extralistával is megelégedni, annak szintén a benzines lehet a jó döntés, vagy akár a 2,2-es dízel leggyengébb, 129 lovas kivitele.
Ezen a ponton akár azt is mondhatnánk, hogy mindegy melyik mellett tesszük le a voksunkat, jól járunk. Ez nagyjából így is van, a differenciák ugyanis nem olyan jelentősek. Itt már sokkal inkább az egyéni preferenciák döntenek: amennyiben az éves futás jelentős, a megtérülés miatt érdemesebb a dízelmotorra beruházni, míg aki fogékony a lágyságra, kulturáltságra, és közben kevesebbet autózik, annak inkább a kétliteres benzinmotort ajánljuk.