Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen rengeteg négykerekűt volt már alkalmam kipróbálni, a legolcsóbbaktól egészen az álomautók kategóriájáig, és higgyék el, egy dolog egészen biztos: tökéletes nem létezik. Vannak azonban olyan járművek, amelyek nagyon közel állnak hozzá, és nem túlzok, ha azt mondom, hogy az új 5-ös BMW közéjük tartozik. A négyhengeres benzines és dízel után ezúttal megérkezett hozzánk az első hathengeres verzió is az 530d xDrive képében, hogy bizonyítsa, hiába kiválóak a kisebb erőforrások is, bizony számít az a plusz két henger.
Mutatósak a fekete keréktárcsák - galériaA tökéletesség persze nézőpont kérdése: nem mindegy, hogy mire szánták, vagy éppen mire szeretnénk használni az adott négykerekűt, hiszen egy családi nyaralás szempontjából szörnyű képességekkel rendelkezik a legtöbb sportautó, míg versenypályás használatra ugyanez elmondható bármelyik egyterűről. Ilyen szempontból egyébként a felső-középkategória talán az egyik legjobb helyzetben van, hiszen a kiváló minőség és a családi használatra is alkalmas méretek mellett általában a dinamizmus sem hiányzik ezekből az autókból – mondhatjuk úgy, hogy ez a szegmens lehet az arany középút.
Az új 5-ös sorozat pedig minden szempontból igyekszik meglovagolni ezt a helyzetet: csúcstechnológia, sportosság, luxus és bőséges helykínálat is szerepel az „étlapon”. A bajorok nem vették félvállról a feladatot, hiszen az 5-ösbe gyakorlatilag mindent belezsúfoltak, amire jelenleg képesek, és tették mindezt úgy, hogy közben teljesen harmonikus maradt az autó. Ezt pedig minden alkalommal érezteti velünk, amikor beszállunk – és higgyék el, mindezt úgy mondhatom, hogy nem vetettem le az objektivitás palástját.
Megtévesztő a sok M logó - galériaIdeje azonban rátérni a részletekre: az 530i tesztautó után az 530d is M díszben érkezett meg szerkesztőségünk garázsába, melyet ezúttal sötét fényezés és 19 colos, fekete keréktárcsák tettek még harapósabbá. Az amúgy is élesre húzott, látványos nappali menetfényekkel megáldott, kiválóan működő, teljesen LED-es adaptív fényszórók mellett a méretes légbeömlőkkel rendelkező lökhárítók még vadabb tekintetet varázsolnak az 5-ösnek. A tesztautóról meglepően sokan gondolták, hogy egy valódi M kivitel, ami persze nem is csoda, hiszen a mogorva tekintet mellett a kétoldali kipufogó-kivezetés is igen látványos, és akkor a több helyen megjelenő M logókról még nem is beszéltünk.
A közel ötméteres szedán így kifejezetten dinamikus látványt nyújt, de a Luxury csomagos 520d tesztautó kiváló példával szolgált arra, hogy az eleganciát előtérbe helyezőknek sem kell elfordulnia az 5-östől. Noha több helyről is hallottam már, hogy az új generációs, G30-as kódjelű 5-ös olyannyira nem változott, hogy csak a szemfülesek tudják megkülönböztetni az előző, F10 jelű kiviteltől, de véleményem szerint ez azért erős túlzás. Habár a németek megőrizték a jellegzetes profilt, és inkább evolúciós, mint formai újításokkal találkozhatunk, az újdonság hűtőráccsal összejátszó fényszórói és modernebb megoldásai rögtön feltűnnek – persze ezt mindenki döntse el maga.
Látványos a mintás betét - galériaAz utastérben is evolúciósnak nevezhetjük a megújulást: az elrendezés maradt a régi, és a középkonzol továbbra is finoman a vezető felé fordul, de az iDrive hatalmas, akár 10,25 colos, immár érintőképernyős megjelenítője a testvérekhez hasonlóan táblagépszerűen emelkedik ki a középkonzol tetejéből. Habár jó dolog a tapizás, véleményem szerint továbbra is egyszerűbb a váltó melletti tekerőgombbal irányítani a rendszert, aminek legfrissebb verziója immár internetelérést is biztosít, és ezzel együtt friss hírekkel és időjárás-információkkal is tud szolgálni. A BMW megoldása még mindig az egyik, ha nem a legjobb a piacon.
Rengeteg funkció, kiváló rendszer - galériaA kissé komor konfiguráció ellenére a hangulat így is kiváló az 5-ösben, amit a jó minőségű anyagoknak, a kiváló összeszerelésnek és olyan egyéb látványosságoknak köszönhetünk, mint például a vezetési mód függvényében változó gyönyörű, teljes digitális és minden információt a szemünk elé varázsoló műszercsoport. Technológia terén is verhetetlen az 5-ös: a nagyon hasznos, pengeéles képpel szolgáló head-up display hatalmas felületen képes minden adatot elénk varázsolni, amire éppen szükségünk lehet – elővarázsolhatjuk a híváslistát, a rádióadók listáját és természetesen megjelennek a navigáció információi is, miközben normál közlekedésnél tényleg csak a feltétlenül szükséges információkat teszi látóterünkbe az autó.
A 360 fokos kamerarendszer szintén nagyon hasznos és elképesztően szép képpel szolgál, ráadásul mi választhatjuk ki, hogy éppen mit szeretnénk látni. A gesztusvezérlést és a távirányítós parkolást továbbra is kissé feleslegesnek érezzük, bár előbbit alkalomadtán azért használtam – főleg a személyre szabható jelzésnek vettem hasznát. A vezeték nélküli mobiltöltő és a hőkamera azonban kifejezetten hasznos lehet. Az új 5-ös technológiai bravúrjait napestig lehetne sorolni, de ezeknél jóval fontosabb lehet például az ergonómia és az üléspozíció.
Pihentető az utazás - galériaTalán nem meglepő, de ezek esetében is remekel az 5-ös: a sportülések nagyon kényelmesek – bár kissé furcsa, hogy mindenfelé elektromosan állíthatjuk, egyedül hosszirányban nem –, és minden kéznél van. Egyedül talán az amúgy látványos és jó fogású, de sokak számára kissé vaskos, cserébe viszont fűthető, ami a hideg reggeleken nagyon jól tud jönni. A helykínálat elöl hátul királyi, ráadásul a második sor ülései is nagyon kényelmesek, a négyzónás klímának pedig nem csak középen, de a B-oszlopokon is van légbefúvója, és felárért természetesen ülésfűtést is kaphatnak a hátul ülők. A csomagtér a maga 530 literes értékével szintén mindenre elegendő, és az utastér praktikumára sem lehet rossz szavunk – mindennek megtaláljuk a helyét.
A rengeteg M logó kívül és belül azonban folyamatosan arra csábít, hogy végre rábökjünk a start gombra. A 3-literes, hathengeres dízel morogva kel életre, de már hidegen is érezzük, hogy nem lesz probléma a kulturáltsággal. Bemelegedve egészen kellemes hangaláfestéssel szolgál az öngyulladós, már amennyit hallunk belőle, ugyanis a BMW mérnökei mesterien szigetelték le a zajokat, és ugyanez igaz a vibrációkra is. A 265 lóerőt és 620 Nm-es nyomatékot biztosító egységhez természetesen alapáron jár a továbbra is kiváló 8-fokozatú ZF automataváltó, ami tesztautónk esetében az ügyes xDrive összkerékhajtáson keresztül juttatta el az erőt mind a négy kerékhez.
Mi továbbra is többet hazsználtuk a tekerőgombotA motor teljesítménye már papíron is meggyőző, de higgyék el, a valóságban még ennél is többet nyújt az autó: már egészen alacsony fordulattól kezdve elképesztően tol az 5-ös, és feljebb sem fullad ki. Az 5,5 másodperces 0-100-as sprinthez régebben még jóval nagyobb teljesítményre volt szükség, és még manapság is rengeteg gyártónak okoz gondot a lóerők ilyen hatékony leadása, és itt nem (csak) a súly a kulcs, ugyanis az 530d bár jóval könnyebb lett elődjénél, közel 1,7 tonnás üres tömegével így sem nevezhető pillekönnyűnek.
A kormányzás az egyetlen gyengepont - galériaA kiváló futóműnek köszönhetően azonban ebből szinte mit sem érzünk, pedig a 19 colos keréktárcsák sem segítik a rugózást. Mindezek ellenére az 5-ös minden helyzetben tökéletesen helytáll: a gyors kanyarokban kiválóan tart, az úthibákat pedig finoman lépi át. Az összkerékhajtásnak köszönhetően gyakorlatilag sínautóként viselkedik az 5-ös, amit csak akkor sikerült rábírni egy kis erőcsúsztatásra, amikor minden elektronikát kikapcsoltunk – persze ilyenkor csak indulásnál, és a kormánnyal erősen rásegítve.
Ezen a ponton pedig elérkeztünk az 5-ös egyetlen valódi gyengepontjához, méghozzá a kormányzáshoz, ami szinte semmilyen visszajelzéssel nem szolgál, és bár az egyenesfutással egyáltalán nincs probléma, ez a léha középállással együtt bizony negatívumként jelentkezik. Ennek több oka is lehet, de az egyik legnyomósabb érv talán a gyakrolatilag félig önvezető rendszerekben rejlik, amiknek komoly ráhatása van a kormányzásra, hiszen aktiválva a rendszert gyakorlatilag folyamatos felügyelet alatt tartja a volánt az autó, így tartva azt a sáv közepén – ez a funkció egyébként az adaptív tempomattal és az összes több vezetéstámogató rendszerrel együtt kiválóan működik. Ez persze csak apróbb kifogás: a Mercedes-Benz például jobban oldotta meg ezt a feladatot.
Kiválóak a LED-es fényszórók - galériaAki pedig azt gondolná, hogy az izmos hathengeres negatívuma majd a benzinkutakon ütközik ki, az téved. Az 530d elképesztő képességei ellenére a teszthét alatt megelégedett 7,1 liter gázolajjal 100 kilométerenként, míg a normakört alig több mint 6 literből tudta le – és higgyék el, még a tartalékai kiautózva is nehéz lenne 8,5 liter fölé tornászni ezt az értéket.
Az árcédula persze már más kérdés. A tesztautó bizony közel 28 millió forintba került, ami hatalmas összeg, bár ehhez hozzátartozik, hogy gyakorlatilag mindent megrendeltek bele – persze 30 millióig azért még bőven el tudunk menni. Kicsit visszafogottabban ikszelgetve, de a legfontosabb opciókat így is megtartva azért kijöhetünk jóval olcsóbban is, amire a normafelszereltség mellett 21 milliós árcédula a bizonyíték. Az összkerékhajtás elhagyásával további 860 ezret spórolhatunk, ami az emiatt megspórolt üzemanyaggal könnyen egymillió fölé rúghat - ez elgondolkodtató lehet. Az 520d-hez képest egyébként több mint 2,3 millióval többet kell leszurkolnunk a hathengeresért, ami bizony nem kis összeg, de jóval többet is kapunk érte minden szempontból.
Nem szívesen száll ki az ember - galériaÉrdemes a benzines palettára is rápillantani: a hasonló erővel felvértezett, ám két hengerrel kevesebbet felvonultató 30i körülbelül 1,5 millióval olcsóbb, ami bizony elgondolkodtató különbség, arról már nem is beszélve, hogy a kiváló, 340 lóerős hathengeressel szerelt 40i – igaz, összkerékhajtás nélkül – 130 ezer forinttal kedvezőbb. Titkos befutóként pedig ott van még a konnektoros hibrid 530e is, mely 252 lóerővel és folyamatos töltés mellett kiváló fogyasztással kínál alá majd’ 1,4 millióval a 30d-nek – és akkor a zöld rendszám előnyeiről még nem is beszéltünk. Így már annyira nem is csábító az egyébként kiváló hathengeres dízel.
Természetesen konkurensek terén sem szűkölködik az 5-ös. A legkomolyabb kihívó ezúttal is a Mercedes-Benz E-osztály lehet, ám a csillagos modell hazánkban egyelőre nem elérhető a 3-literes V6-os dízellel – de ha megérkezik, várhatóan hajszállal drágább lesz a BMW-nél. Az Audi A6-os is a kihívók között van, de a négykarikások modellje már jócskán le van maradva a két vetélytárstól, ezt azonban a hamarosan érkező új generáció kiküszöböli majd. Titkos esélyesként még a Volvo S90-et is megemlíthetjük, melynek 2-literes négyhengeres dízelmotorja 235 lóerőt szorít ki magából, és akár milliókkal olcsóbban is hozzájuthatunk. Ár/érték arányban természetesen a többi prémiummárka is versenyben van, így érdemes megemlíteni még a Jaguar XF-et, a Lexus GS-t vagy éppen az Infiniti Q70-et. Jelenleg azonban az 5-ös – még ha nem is egyedül, hanem az E-osztállyal karöltve – egyértelműen a kategória csúcsán helyezkedik el.
Néhány szóban
A hathengeres is bizonyított - galériaA vadonatúj 5-ös sorozat elképesztő erődemonstrációt tartott a kategóriában, amivel egyértelműen sikerült az élre ugrania. A két négyhengeres verzió után pedig a hathengeres dízel is bizonyította, hogy a bajorok mérnökei elképesztő dolgokra képesek: nem csak papíron van meg a teljesítmény, de az autó azt képes hatékonyan leadni is, miközben a fogyasztást egy kis odafigyeléssel nagyon alacsonyan lehet tartani. Mindehhez még hozzáadódik a kiváló futómű és a szupermodern technológiai megoldások, a kiemelkedő minőségről már nem is beszélve. Egyedül a kormányzásért kár, hiszen azzal érintkezünk a legtöbbet, de még ennek ellenére is minden alaklommal teljes megelégedéssel az arcomon szálltam ki az autóból – tökéletes nem létezik, de az 5-ösnek most sikerült még egy lépéssel közelebb kerülnie hozzá.
Előnyök: Többet tud, mint egy 7-es; Fejlett extrák; Tökéletes átgondoltság; Takarékos, kulturált, dinamikus hajtáslánc; Jó futómű; Csendes, minőségi belső tér
Hátrányok: Középállásban érzéketlen kormányzás; Legtöbb esetben a defekttűrő abroncsok kötelező béklyója
