Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Miközben az utódok már a küszöbön állnak, a Ford és a Mazda sikeres kifutó középkategóriás modelljeit eresztettük egymásnak, az izgalmas meccsnek pedig olyan vége lett, amire mi magunk sem számítottunk. A Mazda6 és a Mondeo úgy viselkedett, mint két lojális veterán sok évvel a csata után. Ahelyett, hogy a másikkal kapcsolatos sérelmeiket sorolták volna szemrehányóan, inkább megbékéltek sorsukkal, és kölcsönösen egymást erősítve mutatták meg, hogy melyikük miben jó.

 

Számokban mérve a külsőt, a Mondeo ötajtósa majdnem milliméterre ugyanolyan hosszú, mint a Mazda kombija (a fotózáshoz sajnos nem tudtunk ugyanolyan karosszériatípusokat szerezni), viszont a német jelentősen szélesebb, és egy centivel magasabb a japánnál. Érdekességképp, ha almát az almával hasonlítjuk, vagyis az ötajtóst az ötajtóssal, akkor a Ford három centivel hosszabb, míg a kombi kivitelek esetén 5 centi a fölénye - vagy éppen a hátránya, ha a parkolásra gondolunk.

Kifutó modellek, de tekintélyük továbbra is töretlen

Belülről teljesen eltérő képet mutatnak a tesztalanyok. Olyan, mintha valaki előre leosztotta volna a paklit, hogy döntetlen legyen a vége. Amikor évekkel ezelőtt egy rövid tesztút erejéig vezettem a Mazda6-ot, ugyan nem fogott meg a beltere, viszont nem találtam benne komoly kivetnivalót. Ám most, összehasonlítva a Mondeóval úgy éreztem, belül bizony alulmaradt ellenfelével szemben. A japánok középkategóriásában hiába jó az összeszerelés, a másik hajóban valahogy finomabb hatásúak az anyagok és a részletek kidolgozása is jobb, modernebb - elég ránézni például a Mazda6 ’Ikarus-féle leszállásjelző jellegű’ ülésfűtés kapcsolójára, amit a ráncfelvarráskor sem sikerült lecserélni, vagy éppen régimódi belső A Mazda6 utasterén látszik a kor - galériakilincseire. Ugyanez a helyzet a kezelőszervek funkcionalitásával is: a kapcsolók a Mondeóban átgondoltabbak, szebb kialakításúak, leszámítva a ködlámpáét, amit nagyon takar a kormánykerék - ezt sikerült a Fordnak is elrontania az előző modellhez képest.

Noha a Mondeóban sem lehet magyar nyelvet választani a fedélzeti számítógép menüjében, számos olyan apró funkció beállítható, melyekre a Mazdában nincs lehetőségünk, mint ahogy arra sem, hogy egyszerre lássuk a fedélzeti számítógép információit és a pontos időt. Az óra a hagyományos japános helyen, a műszerfal közepén, a szélvédő alatt található, és csak a fedélzeti számítógép kijelzőjén hívható elő egy külön gomb megnyomásával. Úgy látszik, hogy az újságírók addig szidták a ’szent kvarcórát’, ameddig a tervezők méregből kitoltak velünk.

Az új Mondeo még lendületesebb lesz, de ez a hátsó is vonzó

Az ergonómiát tovább boncolva meg kell jegyezni, hogy mindkét modellben kényelmes, emellett kellő oldaltartást adó üléseket találunk és jó a kormány átmérője, fogása is, viszont a hátsó utasok levegőztetésére figyelhettek volna jobban a tervezők. A Mazdában még opcióként sem lehet szellőzőrostélyokat kérni, míg a Mondeóban csak a drágább Titanium felszereltségtől jár a B-oszlopba épített légbefúvó-páros, ami ekkora autókban, nagy melegben az egyetlen záloga az első és hátsó traktus egyenletes hűtésének.

A Mondeo belül sokkal jobban tartja magátA Mazda6 esetében a tesztelt, limitált Takumi szinthez alapból jár az érintőképernyős, színes TomTom navigációs rendszer, a Bluetooth-os telefon-kihangosító, valamint az iPod és USB csatlakozó. Természetesen ezen opciók a Mondeo tulajdonosaknak is elérhetőek a különböző felszereltségi szinteken, vagy opciós listákon. A kék oválosok navigációs rendszere 7 colos, érintőképernyős, színes kijelzővel operál, sőt, borsos áron vezeték nélküli fülesekkel megspékelt, komoly hátsó DVD-s szórakoztató rendszert is vásárolhatunk két képernyővel az első fejtámlákban.

A Mazda a Takumi szériával búcsúztatja népszerű típusát

Ha már az extráknál járunk, összességében elmondható, hogy a Mondeo kínálata sokkal átfogóbb. A Mazda6-hoz az elektronikus menetstabilizálón kívül csupán két modern elektronikus segéd, a sávváltást segítő térfigyelő rendszer és az adaptív világítással kiegészített bi-xenon fényszóró kapható, míg a Mondeóhoz vásárolható éberségfigyelő rendszer, mely az utat figyelő kamera segítségével a sávtartás bizonytalanságiaból következtet a vezető fáradtságára, amit kijelez a műszerfalon, és ha a sofőr nem áll meg, időszakosan hangjelzést ad. A Eltérő formanyelvek - galériaholttérfigyelő rendszer mellett a német származású csatalóba különben borsos felár ellenében kérhető akár adaptív sebességtartó automatika is követési távolságra figyelmeztető rendszerrel felvértezve.

A kényelmi extrák terén is többet nyújt a Ford, hiszen olyan opciók is vásárolhatóak hozzá, mint a tolatókamera vagy az állítható futómű. Aztán rendelhetünk egyedi bőrcsomagokat, vagy PowerShift duplakuplungos automata sebességváltót. A láthatatlan, ugyanakkor sok munkát igénylő fejlesztéseknek köszönhetően menet közben belülről mindkét modell megfelelően csendes - a Mazdánál többek között az A-oszlop formáján töprengtek emiatt sokat, míg a Mondeo alapfelszereltségét képezi az akusztikus szélvédő, melyben egy speciális vinil réteg is meghúzódik.

A helykínálat terén szintén megugrotta minkét modell a lécet. A Mazdában sem nyomorog két 190 cm magasságú felnőtt, ha egymás mögé szükséges beülniük, míg a Mondeónál egyenesen táncterem nagyságú a belső tér. Ez nem meglepő, hiszen 2850 mm-es tengelytávolsága – ami a Mazdáénál 125 mm-rel hosszabb – az egy kategóriával nagyobb modelleket szorongatja, padlólemeze pedig megegyezik a Volvo S80-as modelljével. Hátul nem csak a lábtér, de a fej- és a válltér is egységesen bőséges, s bár öt emberrel nem túl kényelmes az utazás, négyen királyi kényelemben utazhatnak a nagyra nőtt középkategóriásokban.

A puttony itt is-ott is óriásiAz imént említett bőség vonatkozik a csomagtartók méreteire is. Mindenhol bőven fél köbméter feletti űrtartalommal számolhatunk már alaphelyzetben is, ráadásul a raktér az osztottan dönthető ülésekkel mindkét modellnél jól bővíthető, s ha a kombikról van szó, a felső határ több mint 1,7 köbméter. A Mondeo nagyképűen hirdeti is, hogy mekkora a csomagtartója, hiszen az ötödik ajtó rendkívül magasra nyílik, ami nagy odafigyelést igényel az alacsonyabb garázsokban. Arra is érdemes felkészülni, hogy nyitott állapotban a Ford ötödik ajtajáról az esőcseppek nagy része befelé folyik, főleg azért, mert a csomagtérfedél homorú, vízszintes részén megáll a víz. Ugyanakkor máshol meg nagyon ügyelt a Ford, hogy ne jusson nem odaillő folyadék a Mondeóba, hisz’ ebbe a modellbe szerelték be először a németek az ötletes, tanksapka nélküli „Easy Fuel” üzemanyag-betöltő rendszert, mellyel egyúttal hatékonyan meg tudták akadályozni, hogy véletlenül benzin kerüljön a tankba gázolaj helyett.

A Mazda kombijában is akadnak ötletes apróságok, hiszen például a kalaptartó az ajtó nyitásával automatikusan felhúzza magát. A csomagtartó alja a japánnál praktikus rekeszeket rejt, melyben elfér a kalaptartó is, ha előredöntjük az üléseket, míg a német sarokban mankókerék volt található a fedél alatt, ami defekt esetén nagyságrendekkel többet ér a kerékjavító szetteknél.

Tartsanak velünk a következő oldalon is: ígérjük, végre a lovak közé csapunk!