Egy teraszon ülök, a szőlőtőkék felett, előttem a távolban a Balaton terül el. Az arcomat melegítő napsugarakat lágy szellő csitítja kellemessé. Poharamban Lőczedombi Olaszrizlinget kevergetek, a legutóbbi korty utóízei még nyelvemen játszadoznak. Ennél kellemesebb dolgot el sem tudnék képzelni, ám most a zsebemben lapuló aprócska tárgytól mégis nehéz gondolataim támadnak. A gyufás skatulyányi műanyag ugyanis nem más, mint aktuális tesztautóm, a BMW 640d Gran Coupé kulcsa.
Kétélű gondolatokkal - galériaMi lehet nyomasztó a gyönyörű luxusautóban? Tulajdonképpen az árán kívül semmi, hiszen arra született, hogy a lehető legstílusosabb és legkényelmesebb módon elszállítsa tulajdonosát, annak családját, barátait bárhová, lehetőleg a legélvezetesebb módon. Mi itt az Autó Pultnál azonban szeretünk rendszerben gondolkozni, a megfelelő ajánláshoz pedig nem lehet önmagában nézni egy autót, fel kell térképeznünk annak közönségét, a modell életükben betöltött szerepét és lehetséges alternatíváit is.
Nem csigázom Önöket tovább, egy gond van: a négyajtós kupét két tökéletesen eltérő, radikális nézőpontból lehet szemlélni, amelyek egyaránt igazak. Ha úgy nézzük, a 6-os nem más, mint egy drágább köntösbe bujtatott 5-ös sorozat, ami az objektivitás szemüvegén keresztül nézve nem nyújt többet, sőt, kevésbé praktikus négykerekű. Másképpen gondolva rá viszont ő a négyajtós kupé műfaj legdrágább, ennél fogva pedig legexkluzívabb, egyedi képviselője, egy igazi luxusautó, amely képes sportos lenni, kortalan szépségével pedig mindig elcsavarja majd a fejeket.
Ugyanaz a hús, finomabban elkészítveBizony, így érdemes gondolni rá, a gondolat megerősítéséhez pedig elég csak egy rövid sétát tenni Budapesten. A fővárosunk ugyanis hemzseg az 5-ös sorozat képviselőitől, már egészen fiatal példányokból felbukkan háztömbönként egy, a régebbi modellek özönéről nem is beszélve. Nem hiába: a BMW felső-középkategóriása kiváló darab, amelyet folyamatos frissítésekkel tart jó formában a márka. Egy dolgot viszont nem tud megadni: exkluzív soha nem lesz. Hiába veszünk egy 20-25 milliós példányt, egyszerűen beolvadunk vele az utca képébe, sőt, pár év elteltével akár olyan réteggel is azonosíthatnak benne, akikkel egyébként nem szeretnénk vegyülni.
A 6-os divatos receptjét a mai kor divatjának megfelelően ügyesen be lehet azonosítani. Ő nem csupán funkcionalitásra született, nem egy egyszerű, éhséget oltó hamburger, hanem egy hibátlanul feldolgozott, kiváló alapanyagokból összerakott, kézműves burger, melynek szükségszerű élvezetéhez egyéb hozzáadott értékek is társulnak.
Plusz két ajtó, mindössze 11 centis toldással
Ebbe belegondolva megfelelő anyagi háttér birtokában tökéletesen racionális továbblépést kínál a 6-os Gran Coupé. Végtére is az ötméteres karosszéria kellemes helykínálatot biztosít a szállítható négy fő számára, még akkor is, ha a 7 centiméterrel alacsonyabb modellbe nehézkesebb a beszállás. A 460 literes csomagtartó pedig bárkinek elég, igaz, elektromos mozgatás híján meglehetősen nehéz a lecsukása, az ujjnak odakoppintó nyitómechanizmusról nem is beszélve.
A mennyországba vezető lépcső?Ahogy az őrülethez, úgy a szerelemhez is elég egy megfelelő lökés. A 6-os pedig nem fukarkodik ebben – minden részlete azt a célt szolgálja, hogy ledöntsön minket a lábunkról. A hosszú, egyszerre barátságosan kerek és felsőbbrendűen elegáns orr, a négy nyújtózkodó ajtó, a széles vállak a beszűkölő felső résszel, valamint a kupészerűen lejtő, mégis dinamikusan ívelő fenék – lehetne még hosszan magyarázni, hogy miért nyert el annyi formatervezési díjat a modell, de ezt felesleges leírni, látni kell.
Ahogy kupé testvérén, úgy rajta sem változtatott jelentősen a modellfrissítés, igaz, a jóhoz nem is érdemes hozzányúlni. És bár a két tesztautó szoros rokonságban áll egymással (még a hajtásláncuk is közös), ennél eltérőbbek nem is lehetnének.
A finom luxus hangulata - galériaVörös külső-belső áll szemben az elegáns, barna színekkel. Alumínium betétek a barna nemes fa ellenében. Sportfutómű hátsókerékhajtással ott, minden feladatot megoldó összkerékhajtás itt. A harmónia itt jár csúcsra: a finom fekete-barna bőrkárpitos komfortülésekbe süppedve érzékelhetetlen az idő múlása, fáradhatatlanul utazhatunk a puha bőr illatába burkolózva, élvezve a 6-osból és a harman/kardon hifiből érkező szimfóniákat (már ha nem tapasztaltuk meg az 1,2 millióval drágább Bang&Olufsen rendszer képességeit). Ennél kellemesebb érzés nincs is, ráadásul négyen osztozhatunk benne. A világ talán legjobb dízelmotoros hajtásláncának köszönhetően akár 1000 kilométeren át tankolás nélkül. Ennél jobb, tökéletesebb dolog nincs a világon. Őrült vagyok, hogy egy percig is kételkedtem a 6-osban.
Majd eltelik a második, és a harmadik nap, és nem változik semmi. A 6-os szolgáltatásai, technikai színvonala, képességei levesznek a lábunkról, és mire megnövesztenénk szívünk szőreit, a szépség és a képességek harmóniája újból levesz a lábunkról. Nagy gyakorlat, és sok idő kell ahhoz, hogy mindezen fogást találjunk.
Kissé feszes, de ügyes a futóműEgy idő után azonban feltűnik, hogy a keret nélküli ablakok felől fajtájukból adódóan több zaj érkezhet, mint hagyományos társaitól. A Gran Coupé tesztautó kisebb kerekeken finomabban rugózna, mint kupé testvére, azonban az összkerékhajtás egymilliós opciójával együtt nem csak a mozgásszabadság fokozódik, de a 60 kilóval nagyobb tömeghez a keresztbordákra valamivel érzékenyebb, rázósabb futómű is társul.
Összkerékhajtás vagy összkerék-kormányzás
Az alap kormányműnek is van előnyeRáadásul a rendszer még egy megkötéssel jár: nem kérhetjük hozzá 650 ezerért az integrált aktív kormányzást, amely a dinamikusan változó áttétel mellett összkerék-kormányzást is biztosít. Ennek hiányát pedig a volán első elfordításakor érezni lehetett a nagykupéba átülve: végállások között itt kettő helyett hármat fordul a volán, miközben manőverezésnél és nagy tempónál sem fordulékonyabb az összkerékhajtású kivitel. Így ha nem bánjuk, hogy télen egy kicsit több odafigyelést igényel a modell, érdemesebb lemondani az xDrive-ról, igaz, a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a hagyományos kormánymű lineárisabban viselkedik, és kevésbé fukarkodik a visszajelzésekben.
Nem kanyarvadász élménygyáros...Márpedig nem árt a közvetlenség fokozása, ugyanis a 6-os a dinamikus ívek ellenére is inkább nyugodt közlekedés pártolója – nem fáraszt minket különösebben azzal, hogy elárulja, hogy mi történik az út és a jármű között. Szerencsére a sofőrhöz érkező 'input' hiányával a bőséges elektronikai arzenál tisztában van, és igény szerint ügyesen óv, vagy éppen varázsol mindenkit kedvenc pilóta-példaképe hasonmásává.
...hanem magabiztos pihentetőEz a hasonmás azonban legfeljebb csak egy torz személyiség lehet, aki a technika uralma alatt képes elhitetni magával, hogy az évek alatt a márkáról bennünk tudatosult kép megfelel az elvártaknak. A valóságban azonban a luxus és a sztereotípiák képesek megtéveszteni az érzékeket, így bizony hiába igen fejlett és rettentő gyors a BMW sportkupéja, a sebesség legfeljebb arra elég, hogy hasztalan üldözzük azt az árnyképet, amit korábban úgy hívtunk: "vezetési élmény".
Csendesebb és egy picit takarékosabb lett a frissítésselA kép tehát árnyalt, de ezt könnyű magyarázni: a Gran Coupé egy igazi mindenes. Egyszerre elegáns, szép, tágas, sportos, kényelmes – hogy ezt tudja, ahhoz pedig még a kor mai technikai színvonalán is enyhe kompromisszumra van szükség. De nyugodtan vegyük hozzá azt is, hogy erős és takarékos. Egy újabb kibékíthetetlen ellentét? Annyira nem is, amelyet korunk legjobb erős dízel hajtáslánca bizonyít. Tény, hogy a 40d 320 lóerős benzines alternatívája (a 40i) egy fokkal finomabb és szebben szól, de még a kétturbós, háromliteres sorhatos dízel kulturáltsága és hangja is képes magával ragadni. Pláne az ereje!
A számok sokat sejtetőek és a valóság sem alakul másképpen: nagy tömeg ide vagy oda, nincs olyan közúti körülmény Magyarországon, amikor ennél a 313 jól beosztott lóerőnél többet kívánnánk.
Jól megy, keveset fogyaszt, kellemes hangja van
A 10 literes fogyasztás már a maximumErről tanúskodik az 5,5 másodperces általunk mért 0-100-as sprint is. A lehengerlő dinamika ráadásul nagyobb tempónál sem fogy el, de a dízelmotor 630 Nm-es csúcsnyomatékának hála ha úgy kívánjuk, már 2000-es fordulat alatt elváltogatva is magunk mögött hagyhatjuk autóstársaink egészen nagy részét. A hatékonyságot pedig így is érdemes dicsérni: még a gázpedál és a padló legbarátságosabb viszonya esetén sem ugrik 10 liter fölé a fogyasztás.
Bár a harmincmilliós kategóriában az ilyen szintű spórolás sokak számára mosolyogtató, a környezetet és ezáltal magunkat nem lehet eléggé kímélni, főleg, ha mikronnyi koromrészecskéket engedünk útjukra.
A sok trükknek pedig meg is van az értelme: gyárilag 5,6 literesre sikerült leszorítani a nehéz, összkerékhajtású, 313 lóerős luxuskupé átlagos étvágyát. Hihetetlen, igaz? Tényleg az: ahogy normakörünk bebizonyította, a legóvatosabb takarékoskodással is csak 6,5 literig lehet lemenni igazán vegyes körülmények között, ami ugyanakkor szintén több mint tisztességes érték a paraméterek függvényében – a nagyobb kerékkel egyébként már a gyártó is 6 literes étvágyat ígér.
Négyajtós kupék között a legköltségesebbHa pedig elértünk a választáshoz, szerelem ide vagy oda, mindig érdemes körülnézni. Az összkerekes 6-os nagykupé 28,5 milliós normaára ugyanis már bizonyos mértékű flexibilitást könnyűszerrel megenged. Ha spórolni akarnánk, a Mercedes-CLS-t ugyanígy felszerelve 24,4 millióért vihetjük haza, igaz, szerényebb teljesítményű (258 lóerős) dízellel. Az Audi A7 viszont szintén odapakol 313 lóerőt, igaz, terhelés alatt valamivel hangosabb formában, ám hasonló hatékonyság mellett, a Mercedes árának is alákínálva pár százezerrel. A 6-os áráért pedig a már említett Porsche Panamera Diesel-t is megkapjuk, igaz, az ugyanolyan felszereltség melletti kb. 29 millióért a 300 lóerős, de kevésbé gyors és hatékony dízelmotornál le kell mondanunk az összkerékhajtásról. Ilyen illusztris társaságban talán nem is illik felhozni a racionális 535d-t, de már csak azért sem kerüljük el, mert a mérhető értékek alapján jobb szedánt hasonlóan felszerelve a 6-osnál 7 millió forinttal olcsóbban vihetjük haza.
Beszálló modell - innen 6-os Gran Coupéból csak felfelé vezet az út
Ha kupésítás és helykínálat, akkor a Mercedes S-osztály Coupé felé is kacsintgathatunk. A kétajtós kialakítás ellenére itt is kellemes helykínálatot találunk, igaz, a csillagos nagykupé csak turbós, 456 lovas 4,7 literes V8-as benzinmotorral kapható. V8-as benzines alternatíva a 6-osnál is van a 4,4 literes 50i személyében, ráadásul a 449 lóerős motor a maga 9,2 literes minimum étvágyával nem mondható épp pazarlónak, miközben menetdinamikailag még egy ligával feljebb teszi a lécet – a dízelhez képest plusz három millióért. Ez pedig a tesztautónkat nézve csupán 8 százalékos felár.
Néhány szóban
Legyen kettő vagy négy ajtaja, a 6-os megőrzi képességének magjait. Egy kényelmes, exkluzív túraautó, melynek magas fokú szolgáltatásait immár négyen is kompromisszumok nélkül élvezhetik. Ráadásul korunk talán legjobb dízeles hajtásláncát kérhetjük hozzá, és a benzinesek sem rosszabbak. Vezetési élményben túl sokat a dinamikus külső ellenére se várjunk tőle – ugyan gyorsan és látványosan is hajthatunk vele, ám mindez erősen tompítva jut el a sofőrhöz. A BMW 6 Gran Coupé nem hibátlan, sőt, objektíven nézve egy 535d jobb autó, de a négyajtós kupé egy szívhez szóló szonett az 5-ös realista prózája mellett. A maguk műfajában mindketten kiválóan szólnak – csak éppen más fülekhez.
Előnyök: Átgondolt kezelés; Innovatív opciók, exkluzív részletek; Viszonylag tágas belső tér; Biztonságos örömködés lehetősége; Kiváló váltómű; Erős, fajtájához mérten kulturált dízelmotor
Hátrányok: Nehézkesen csukható csomagtérajtó; Viszonylag hangos keretnélküli ablakok; Kissé rázós alap futómű, főleg összkerékhajtással; Borsos ár