Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Igazi társ, aki szilárd bástya módjára áll mellettünk

Most, hogy találtunk csomót a kákán, ideje útra kelnünk, s ha már újdonsült társunk esetében fontolgatjuk a „jóban-rosszban eskü” letételét, ezúttal kezdjük a rosszal! Az első 200 km-es utunk során ugyanis a poklok-poklát járjuk meg. Erős szembeszélben, és zuhogó esőben indul a randevúnk a bensőséges hangulatú M0-ás autópálya szokásos, péntek délutáni dugójában. Mi persze tökéletes nyugalomban töltjük el a várakozás hosszú perceit, mert a fejlett, és villámgyors start-stop rendszernek köszönhetően már 20 km/órás sebességnél leáll a motor, így miközben a többiek csak hasztalanul fröcsögtetik az üzemanyagot a motorba, mi megrökönyödve rázhatjuk a fejünket az ilyen jellegű pazarlás láttán.

Az igazi 'mikrohibridesek' itt is tornáznak - galériaAzt már tudjuk, hogy a mikrohibrid technológiának manuális váltóval párosítva gyakorlatilag nincsenek hátrányai, hiszen az MCP6-os egységgel ellentétben vezetési stílusunkkal mi magunk utasítjuk a rendszert, de arra is ráébredtünk, hogy a lehetőségek kihasználásának tökéjre fejlesztésével előbb-utóbb kialakul az a mikrohibrid-generáció, melynek tagjainak viselkedése időnként furcsának festhet a külső szemlélődő számára. Ne tessék hát meglepődni, ha valaki az ülésben ugrálva igyekszik lendületbe hozni az autót annak érdekében, hogy a következő fél méterre ne kelljen beindítani a motort – a módszer egyébként működik.

Tud dinamikus is lenni, ha kell, a fő profilja mégis a takarékoskodás

A Pécs felé tartó M6-osig araszolva végre megnyílik előttünk az út, így odacsaphatunk annak a 3600-as fordulaton ébredő 112 paripának, akik a 270 Nm-es nyomatékkal (1750 1/min) karöltve igencsak vehemensen mozgatják az alsó hangon is majd’ 1300 kg tömegű autót. A gyorsítási képességeket jellemzi az is, hogy méréseink szerint különösebb bravúr nélkül hazudtolhatjuk meg 0-100-as sprintre vonatkozó gyári adatokat, de gyakorlatilag minden forgalmi szituációban megfelelő rugalmasságra számíthatunk a 308 e-HDi részéről.

Peugeot 308 - galériaA hatfokozatú váltómű áttételei persze elsősorban a takarékosság jegyében kerültek kialakításra, ami részben sikerrel is járt, hiszen 100 km/óránál alig 1700-at, míg ebből következőleg 130 km/órás sebesség mellett is csak 2210-et forog a főtengely. Ettől függetlenül szerencsétlen a konstrukció olyan tekintetben, hogy az optimális fogyasztásra törekedve a városi és országúti sebességhatárok mellett mindig valahol két fokozat között kellene haladnunk. Hatodikban a várost elhagyva például még erőlködik a motor, míg ötödikben éppen csak egy leheletnyivel pörög többet a kelleténél, (ugyanez igaz urbánus környezetben is, csak értelemszerűen ott a 4.-5. fokozatok figyelembevételével) – így fordulhatott elő, hogy az autópályás és országúti szakaszok között alig tapasztaltunk fogyasztásbeli különbséget.

Igazi mindenes a Peugeot 308 e-HDi

Noha a Peugeot lenyűgöző üzemanyag-felhasználási jellemzőket ígér a 308 e-HDi modell esetében, a gyári mérési eredményeket ezúttal nem sikerült reprodukálnunk, ami elsősorban a méretes, és sportos abroncsokkal szerelt kerekek és a nagyobb önsúlyt elővarázsoló gazdag extrázottság számlájára írható. Ettől függetlenül 4,8 literes átlaggal abszolváltuk normakörünket, s a teszthetet is 5,4 literes 100 kilométerre vetített fogyasztással zártuk, ennyit pedig semmilyen körülmények között sem sajnálhatunk az igen dinamikusan mozgó, és maradéktalan biztonságérzetet sugalló franciától. Apró érdekesség, hogy az említett kedvezőtlen körülmények között is csupán 5,7 liternyi gázolajat vett magához az e-HDi Peugeot.

Meglepően feszes hangolású a futómű - galériaA 308-as egyéb jellemzőit illetően is képes rácáfolni a francia autókat illető sztereotípiákra, így például a PSA konszern termékeit korábban jellemző billegős futómű is csupán a múlt egy darabkája. A kerekek rövid úthibákon sem ütnek fel, miközben a Peugeot határozottan feszes felfüggesztésével oroszlán módjára veti rá magát az ívekre, nem várt kanyarodási sebességekre téve szert. Igaz, a kategóriában sokan kínálnak a hátsó csatolt-lengőkaros megoldásnál modernebb felfüggesztést, a Peugeot ehhez képest ügyesen oldja meg a feladatot. A felépítésből adódóan persze alulkormányozottsági hajlamra számíthatunk, ami igen erőteljesen és intenzíven jelentkezik, ám ettől függetlenül mindvégig tökéletesen kiszámítható marad az autó viselkedése. A szerpentineken folytatott játéknak a sebességváltó kezelhetősége sem szab gátat, melynek karja csak egy leheletnyivel karcosabb/akadósabb, illetve kevésbé jól megvezetett annál, hogy a kifogástalan jelzőt aggathassuk rá.

Számos szempontból új utakra téved a ráncfelvarrott 308-as

A kormányzást illetően szintén felemás élményekkel gazdagodtunk, ám a 308-as hangolása e téren is új utakra téved. A kormány középállásában érzéketlen, azután egy-egy centiméter után felkeményedik, s innentől a kategóriát figyelembe véve közvetlenségét nem illetheti kritika, bár megjegyzendő, hogy egyáltalán nem egy nőies darabbal állunk szemben, azaz a vaskos volánt illendő kemény kezekkel, határozottan kezelni.

Kicsit magas a perem, de annyi baj legyen - galériaFentiek tükrében megállapíthatjuk, hogy a tágas, tetszetős és kellemes hangulatot árasztó utastér után az autó menet közben sem okoz csalódást, hiszen hozza azt a magabiztosságot, ami egyik percről a másikra ragadja magával az embert, s mindemellett képességeit figyelembe véve takarékosnak is titulálhatjuk. A Peugeot persze a praktikum terén sem szégyenkezik, s a számos kisebb-nagyobb zseb mellett erre tanúbizonyság a 348-ról akár 1201 literesre is bővíthető csomagtartó, melynek rakodása kizárólag a magas perem miatt okozhat apró nehézségeket.

Csábító ajánlat, nem is könnyű mérlegelni a döntés során

A Peugeot 308 e-HDi Access felszereltséggel jelenleg 5.539.000 forintos listaáron kelleti magát, s ebben a mikrohibrid névvel illetett start-stop rendszer mintegy 400.000 forintnyi szerepet játszik, de azok számára, akik sokat járnak városban, vagy gyakorta részesei torlódásoknak, megtérülhet a felár. Ezzel szállhat szembe az 1,7 literes, 110 lóerős dízelmotorral szerelt Opel Astra 5,6 millió forintos árával, miközben többek között hasonló ligában versenyzik a 95 lóerős teljesítménnyel bíró Ford Focus is (5,375 M), mely nagyjából ugyanannyi ponton erősebb a 308-nál, ahány ponton gyengébb is nála.

A hölgy nélkül nem garantált a feltűnés

Az üvegtetőt töretlenül imádjuk - sajnos csukva zörgős a rolóA Peugeot újdonságának egyetlen nagyobb hátránya, hogy kifelé igencsak keveset mutat magából, s bár személy szerint nem vagyok a magamutogatás híve, meggyőződésem, hogy, ha valaki majd’ hatmillió forintot tesz le az asztalra, az bizony megérdemli, hogy legalább ideig-óráig, de legalábbis a következő ráncfelvarrásig emelt fővel járhasson új büszkeségével. Noha a 308-as önmagában igencsak figyelemfelkeltő, a forgalom sűrűjében olyannyira meghúzza magát, hogy még az egyik kollégám is elsétált mellette a megbeszélt találkozó alkalmával. Sajnos a vizespóló-bajnokságban ügyesen ténykedő, ám szintén semmit sem mutató hölgy nélkül nem garantált a feltűnés, de ettől függetlenül, ha kategória sokszínűsége miatt nem is triviális, mégis erősen megfontolandó választási lehetőség az új Peugeot 308.

A randevú sikeres volt, de 'a többi hölgy' közben radikálisabban tudott megújulni

Az egy hét után intenzív érzelmek nélkül ért véget a randevúnk az idősnek tetsző francia hölggyel, mégis fájó szívvel adtam vissza a néhány ezer kilométeres futásteljesítménnyel bíró autó magától összebicsakló kulcsát. Mert, ha nem is szerelem ez, mégis igazi társra lelhetünk a 308-asban, ami kiegyensúlyozott viselkedésével, egyedülálló légkört nyújtó hangulatával, s makulátlan biztonságot sugalló felépítésével könnyedén belophatja magát a szívekbe.

Néhány szóban

Peugeot 308 e-HDi - galériaA Peugeot 308 különösebb feltűnés nélkül volt képes megújulni, s ebben volt segítségére a PSA konszern igen fejlett start-stop rendszere is, ami manuális váltóval párosítva csak előnyt hajt a malmunkra, - a mikrohibrid technológia felárát leszámítva gyakorlatilag mindenféle hátulütő nélkül. Az 1,6 literes dízelmotor erényei korábban is ismertek voltak, ám ezúttal még takarékosabbá vált, miközben vehemensen mozgatja az igen robusztusnak ható testet. A praktikus és tágas utastér hangulata könnyedén magával ragadhatja az itt helyet foglalókat, s néhány apróságot leszámítva nem is találunk fogást az autón, ami radikálisabban megújulni tudó konkurensekkel gazdagon színesített szegmensben igyekszik helytállni.

Előnyök: Dinamikus és takarékos dízelmotor; Fejlett start-stop rendszer; Praktikus és kellemes hangulatot árasztó utastér; Feszes, mégis kiegyensúlyozottan teljesítő futómű; Remek hifi

Hátrányok: Apró összeszerelési hiányosságok; Középállásában érzéketlen, erős kezeket igénylő kormány; Kissé akadós váltó; Idejétmúlt megjelenés

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek