Szembemenni az árral nem bátortalan cselekedet, főleg, ha az ár óriási lendülettel jön, és bár az iránya itt-ott tán megkérdőjelezhető, még sincs túl nagy jelentősége hitvitákat generálni helyességéről, mivel masszív vásárlói igények táplálják.
A Subaru nem adja fel a hagyományokatA legtöbb gyártó kategóriától függetlenül a könnyebbik irányt választja, és csábos formatervekkel, s forradalminak tűnő újításokat ígérő modellekkel tesz meg mindent azért, hogy a lehető legszélesebb szeletet lapátolhassa ki a vásárlói tortából. A Subaru ugyanakkor immár hagyományos módon a kissé megfoghatatlan értékek megszállott fényesítésére helyezi a hangsúlyt, és a cukrásznál maradt falatokra koncentrál. Az idő kétségtelenül a strapabíró, kiforrott technika malmára hajtja a vizet, de vajon sikerülhet az új Foresternek rövid idő alatt menthetetlenül rabul ejtenie potenciális vásárlóit?
Kívülről szemügyre véve az autót egy teljesen szokványos terepjáróforma fogad minket, amely kerüli a bántó részleteket, de akkor sem kellene utána komoly összeget fizetni, ha egy nagyot, akarom mondani vagyont álmodó politikus megadóztatná a szépséget. Jelzés szintjén azért akad a nagy ’Bubun’ is néhány érdekes részlet, főleg, ha nem a hagyományos vonalú Active, Exclusive vagy Platinum felszereltséget, hanem a Sport hangulatvilágot választjuk.
Tesztautónk is utóbbi atléta attitűddel gördült le a gyártósorról, vagyis a sarkain függőlegesen elnyúló ál-légbeömlővel spékelt marcona első lökhárítóval, valamint gusztusos 18 colos könnyűfém felnikkel, no meg külön rendelhető alsó ezüst betétekkel gazdagították a gyártósor robotjai. Újdonság, hogy az előző szériával szemben az új Foresterek közül csak a turbós benzinesek kapnak kettős kipufogót – még szerencse, hogy az összkerékhajtásban azért megmaradt a szimmetria.
A tágas utastérből remek a kilátás - galériaKét legjobb külső részletét érdekes módon belülről tárja elénk igazán a SUV. A három, hosszanti irányban végigfutó domborulattal szépen tagolt motorháztető kis túlzással a legendás Jaguar E-type-ot idézi, ám én személy szerint leginkább a mai, meredeken felhúzott övvonalú ’bunkerautók’ világában ritkaságszámba menő hatalmas függőleges üvegfelületeket és a viszonylag meredek szögben futó filigrán, tehát kevés holtteret adó A-oszlopot díjaztam, mert ezek a régi iskola szerint komponált elemek a magas üléspozícióval karöltve kifejezetten szellős, nagyvonalú belső térérzetet szavatolnak.
Hátul is fejedelmi a helykínálat - galériaA tekintélyes belső tér nem csupán érzéki csalódás, a Forester valóban sokat gyarapodott elődjéhez képest; van benne hely bőven elöl illetve hátul is, óriási mindenhol a fej-, a láb- és a válltér, amit csak tovább fokoz az állítható hátsó üléstámla. Az 505 literes – és a hátsó üléssor síkba döntésével akár 1577 literre bővíthető - csomagtartó szintén elegendő méretű. Igaz, lehetne kicsit magasabb a raktér, de hát csodák nincsenek, a lankás övvonal, a használható hátsó terepszög, az összkerékhajtás és az igényes futómű behatárolja a puttony függőleges dimenzióit.
A Forester formatervének legmegnyugtatóbb tulajdonsága, hogy konzekvens. Ki külsejét megkedveli, garantáltan nem fog csalódni a belsejében sem - a fedélzet is hagyományos szabásminta szerint került megkomponálásra. Ez nem gond: aki picit már kinőtt, vagy sosem nőtt bele a mai ’űrjárgányok’ bűvkörébe, és hajlandó racionálisan, használati tárgyként kezelni az autókat, annak nem fognak túlságosan hiányozni a mesterkélt hatáselemek, a rafinált ívek, viszont a jó minőségű, finom tapintású, higgadt, mégis szépen kidolgozott részletek garantáltan igen, mert ezek a tulajdonságok szavatolnák a japán SUV otthonosságát.
A modern extrákkal csak módjával bánik a SubaruInnovatív kényelmi, vagy vezetést támogató extrák hada talán képes lenne némiképp feledtetni a Forester túl steril és rideg utasterét, de sajnos ezen a téren sem jeleskedik a mindenes Subaru. Igaz, már a 9 milliós alapáron kapunk egy halom extrát, többek között menetstabilizáló rendszert és légzsákerdőt, s az összes felszereltség szinthez jár továbbá a hegymeneti elindulást segítő rendszer, az automata klíma, az USB/AUX csatlakozó stb., a Bluetooth kapcsolattal pedig akkor sem fogjuk áthágni a szabályokat, ha vezetés közben telefonálunk.
A dízelmotorral 11,45 milliós Sport modell csomagja tartalmazza a kötelező formaelemeket, az alumínium pedálokat és a kényelmes, de nem túl határozott oldaltartással megáldott félbőrüléseket, valamint a navigációval tupírozott Harman / Kardon hifit. Ezeken felül egy ujjal kelthető életre a motor, a tekintélyes méretű külső visszapillantó tükrök mellett tolatókamera segíti a hátralátást, gombnyomásra vezérelhetjük a csomagtér kicsit komótosan járó ajtaját, melynél a nyitás holtpontját memóriában is tárolhatjuk, továbbá kapunk elektromos tetőablakot és xenon fényszórót is.
Hiába nagy, a 147 lovas dízellel dinamikusMinden dízelmotoros változathoz jár különben a nagyobb terhelés esetén hasznos hátsó szintszabályozó, ugyanakkor üresen tátongnak a lejtmenetvezérlő, az automataváltó és a start /stop rendszer mezői a felszereltségi listában. Utóbbi hiánya a mai világban talán a leginkább érthetetlen, mert a Forester öngyulladós erőforrása kifejezetten takarékos, amit jó lenne még jobban kidomborítani az automatika segítségével. Városban az 1540 kg-os üres tömegű, méretes Subaru fogyasztása 7 liter alatt tartható, országúton pedig 6 literrel is beéri 100 kilométerenként, melyek elismerésre méltó értékek egy hatalmas homlokfrontú, nem csekély tömegű, széles gumikon gördülő, állandó összkerékhajtásos modelltől.
Hiába, a technika a felszínen ugyan nem látszik, és megfoghatatlansága miatt nehezen összefotózható bájos manökenekkel, de ettől még szorgosan dolgozik a japán ’vas’ alatt, ami nem csak a benzinkúton, hanem vezetés közben is érezhető. Közúton a remekül operáló összkerékhajtásnak, az agilis karakterisztikájú menetstabilizálónak és az alacsony súlypontot biztosító boxermotornak köszönhetően a Forester remekül fűzi a kanyarokat – nem imbolyog, nem hajlamos alulkormányzottságra és jókora méretei ellenére sem terepjárósan esetlen a mozgása. Kormánya pontos, jó áttételezésű, kissé nehézkesen járó hatfokozatú manuális váltója viszont nem mindig partner a gyors áttétel-módosításban. Ám elsősorban nem ettől fognak leizzadni a bent ülők (legfeljebb a sofőr), hanem a hátsó szellőzőrostélyok hiánya miatt, amik nyáron bizony elkélnének egy ilyen nagy légköbméterrel büszkélkedő karosszériába, főleg a 10 millió feletti árrégióban.
A kézi váltó akadós - jó lenne egy finom automataErőből ugyanakkor nincs hiány a Subaru motorjában; a négyhengeres turbódízel boxer 147 lóereje meglepő könnyedséggel cibálja az autót, 350 Nm-es maximális nyomatékát egészen korán, a gyáriak szerint 1600-2400-as tartományon adja le az egység, mely paraméterek alig 10 másodperces 0-100-as sprintet és 190 km/h-s végsebességet kölcsönöznek az autónak. Alacsony fordulaton (főleg 1200-1600 között) viszont lehetne meggyőzőbb a dízel erőforrás. Az alsó nyomatékszegény tartományból kilépve igazából 2000/perces fordulaton jön meg az életkedve, továbbhergelve pedig a hangja. Apropó, énektudás: a gázolajat kérő boxernek hidegen nem túl barátságos az orgánuma, ám utazótempónál, konstans fordulatszámon megfelelően halk a Forester, míg játékra hívva a technikát a nyers és érdekes kifejezés összemosásával lehetne leginkább jellemezni akusztikáját.
Terepen főleg a gumik jelentik a határtA legérdekesebb hangolása kétségtelenül a futóműnek van. Közúton kicsit sprődnek és rázósnak tűnik, tehát borítékolná az ember, hogy földúton kényelmetlen lesz, amit az utasok mellett bizonyára az autó sem tolerálna. Ám a meglepő valóság az, hogy a Subaru nem jön zavarba ilyenkor sem, mi több, majdhogynem kisimul a csillapítás - csupán a csomagtartó rolója zörög hátul picit, viszont semmi nem perceg, nyöszörög a Forester bendőjében – itt bizony masszív konstrukcióval van dolgunk. A japán csataló 220 mm-es szabad magasságával (ami a szegmens legnagyobbja) és rövid egyes sebességfokozatával meggyőzően, a kategóriatársaknál a legtöbb esetben ügyesebben veszi az akadályokat terepen, bár laza talajon, meredek ingoványos emelkedőn őt is utoléri Achilles-sarka, az utcai gumi, de erről a hajtáslánc és az ügyes konstrukció már nem tehet.
Minden kivitel jól felszerelt - galériaMint ahogy arról sem, ha valaki összesarazza vele magát, ami nem könnyű ám, mert az ajtók igen ötletesen ’ráfednek’ a küszöbökre, így a padló peremei dagonyázás után is tiszták maradnak, míg a hátsó üléssort keretbe fogó küszöbök műanyag taposóidomot kaptak, hogy egy kisgyereket se kelljen megdorgálni, amikor a játszótéri etikát alkalmazva tank üzemmódban foglal helyet a kocsiban. Apró, nem szembetűnő, mégis figyelmes megoldások ezek, ahogy például a jól használható tárolórekeszek, az áttekinthető műszerfal, a logikusan szervezett menük, a kellő méretű és jó kapcsolásérzetet biztosító gombok, de említhetném akár a széltében kihúzható napellenzőket is.
Összegezve, a Forester a legkevésbé luxus- vagy divatmodell, viszont a leginkább régi vágású terepjáró a közepes SUV-k népes táborában. Olyan őszinte járgány, amely hátsójával egyszerre meg sem próbál két lovat megülni, tehát a személyautósan finom, öltönyös megoldásokat kerüli, helyette az elnyűhetetlen kialakításra és a lemezek alatt megbúvó, tisztán mérnöki technikára épít, ennek köszönhetően várhatóan sokáig forszírozható mind közúton, mind pedig terepen.
Egy rendes Forester 10 millió forint - nem olcsóA Forester legnagyobb konkurenciája japánból a Toyota RAV-4 és a Honda CR-V, amelyek elsősorban személyautós finomságokban, valamint az innovatív extrák terén verik meg a Forestert, és vezethetőség terén is jobban kedveznek az átlag felhasználóknak. Elsősorban az időtálló, masszív kialakítás, valamint a jobb terepjáró képesség az, amiben borsot törhet japán riválisainak orra alá a Subaru gyermeke. Ugyanakkor tovább nehezíti dolgát, hogy a fentiek mellett olyan ellenfelekkel is meg kell küzdenie, mint például a Mazda CX-5, a Mitsubishi Outlander, a Volkswagen Tiguan, valamint a Ford Kuga. Árát tekintve a Subaru négy felszereltségi szinttel a lista szerint 9-11,5 millió forint közötti skálán mozog, az extrák sorát pedig – főként a drágább verzióknál - napestig sorolhatnánk; az innovatív opciókat leszámítva szinte semmi nem hiányzik a kínálatból.
140-150 lóerő körüli teljesítményszinttel dízelmotoros, összkerékhajtású, kézi váltós modelleket különben gyakorlatilag minden konkurensnél találunk, az árak terén pedig jelentős a szórás: a legolcsóbbak (például a 136 lovas Hyundai ix35) a hasonló hajtáslánc-kombinációt alig 7,2 millió forinttól kínálják, a borsosabb árú ellenlábasok (pl. a Honda CR-V 150 lóerővel) pedig 9,4 milliós indulóárral ijesztgetik a vásárlókat, igaz, az óriási különbséget nagyrészt indokolja az eltérő felszereltség politika. Mindent egybevetve a Subaru árát tekintve a középmezőnyben, vagy inkább kicsit afelett helyezkedik el, így az árazás biztosan nem fog pálcát törni felette.
A legnagyobb konkurense házon belüliAz egyik legérdekesebb alternatíva viszont éppen házon belülről érkezik, mégpedig a Subaru Outback személyében. A 150 lóerős kétliteres boxermotorral 10 millió forinttól a kombi Legacy emelt, ’terepesített’ változata is elérhető, amely bár nem annyira friss, mint a Forester, a SUV-nál kiforrottabb, utastere igényesebb, futóműve finomabb, vezethetősége pedig személyautósabb. A habot a tortán pedig az opcionális Lineatronic fokozatmentes automataváltó jelenti esetében, amit még nem volt alkalmunk kipróbálni, ám az automatával kimondottan kellemes lehet az Outback. Nem kérdés, hogy a Subaruk kedvelőinek, illetve potenciális vásárlóinak érdemes elgondolkodniuk az ajánlaton, hiába hívogató az új Forester fiatalsága.
Néhány szóban
A Subaru Forester legfrissebb generációja elődjével összehasonlítva elsősorban megnövekedett méreteivel hódít, a technikai tartalom nem fejlődött jelentős mértékben – aki a hobbiterepesek kategóriájában a modern megoldásokat, extrákat és az innovációkat keresi, a Subarunál rossz helyen kopogtat. Aki viszont egy megbízhatónak és tartósnak ígérkező családi mindenesre vágyik, amellyel gyakran le kíván térni az aszfaltról, biztosan hűséges társra talál a néhol kissé rusztikus, ám sok szempontból szerethető Forester személyében. Az erős és takarékos boxer dízelmotor jó választás az autóhoz. Legnagyobb konkurense kicsit drágábban ugyan, de épp házon belülről érkezik: az Outback megéri épeszű felárát, hiszen szinte mindenben jobb egy fokkal, így egy esetleges döntés előtt szerintünk érdemes kipróbálni mindkét típust.
Előnyök: Tágas és kényelmes utastér jó összeszereléssel; Remek körkilátás; Egyértelmű kezelhetőség; A kategóriához mérten ügyes terepképességek; Erős és relatíve takarékos motor; Itt-ott okosan átgondolt részletek
Hátrányok: Olcsó és nem túl szép anyagok az utastérben; Innovatív kényelmi és biztonsági extrák hiánya; Lent erőtlen motor; Akadós kézi váltó és agresszív kuplung; Kissé sprőd rugózás; Start/stop rendszer és automataváltó hiánya