Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Szembemenni az árral nem bátortalan cselekedet, főleg, ha az ár óriási lendülettel jön, és bár az iránya itt-ott tán megkérdőjelezhető, még sincs túl nagy jelentősége hitvitákat generálni helyességéről, mivel masszív vásárlói igények táplálják.

 

A Subaru nem adja fel a hagyományokatA legtöbb gyártó kategóriától függetlenül a könnyebbik irányt választja, és csábos formatervekkel, s forradalminak tűnő újításokat ígérő modellekkel tesz meg mindent azért, hogy a lehető legszélesebb szeletet lapátolhassa ki a vásárlói tortából. A Subaru ugyanakkor immár hagyományos módon a kissé megfoghatatlan értékek megszállott fényesítésére helyezi a hangsúlyt, és a cukrásznál maradt falatokra koncentrál. Az idő kétségtelenül a strapabíró, kiforrott technika malmára hajtja a vizet, de vajon sikerülhet az új Foresternek rövid idő alatt menthetetlenül rabul ejtenie potenciális vásárlóit?

Kívülről szemügyre véve az autót egy teljesen szokványos terepjáróforma fogad minket, amely kerüli a bántó részleteket, de akkor sem kellene utána komoly összeget fizetni, ha egy nagyot, akarom mondani vagyont álmodó politikus megadóztatná a szépséget. Jelzés szintjén azért akad a nagy ’Bubun’ is néhány érdekes részlet, főleg, ha nem a hagyományos vonalú Active, Exclusive vagy Platinum felszereltséget, hanem a Sport hangulatvilágot választjuk.

Tesztautónk is utóbbi atléta attitűddel gördült le a gyártósorról, vagyis a sarkain függőlegesen elnyúló ál-légbeömlővel spékelt marcona első lökhárítóval, valamint gusztusos 18 colos könnyűfém felnikkel, no meg külön rendelhető alsó ezüst betétekkel gazdagították a gyártósor robotjai. Újdonság, hogy az előző szériával szemben az új Foresterek közül csak a turbós benzinesek kapnak kettős kipufogót – még szerencse, hogy az összkerékhajtásban azért megmaradt a szimmetria.

A tágas utastérből remek a kilátás - galériaKét legjobb külső részletét érdekes módon belülről tárja elénk igazán a SUV. A három, hosszanti irányban végigfutó domborulattal szépen tagolt motorháztető kis túlzással a legendás Jaguar E-type-ot idézi, ám én személy szerint leginkább a mai, meredeken felhúzott övvonalú ’bunkerautók’ világában ritkaságszámba menő hatalmas függőleges üvegfelületeket és a viszonylag meredek szögben futó filigrán, tehát kevés holtteret adó A-oszlopot díjaztam, mert ezek a  régi iskola szerint komponált  elemek a magas üléspozícióval karöltve kifejezetten szellős, nagyvonalú belső térérzetet szavatolnak.

Hátul is fejedelmi a helykínálat - galériaA tekintélyes belső tér nem csupán érzéki csalódás, a Forester valóban sokat gyarapodott elődjéhez képest; van benne hely bőven elöl illetve hátul is, óriási mindenhol a fej-, a láb- és a válltér, amit csak tovább fokoz az állítható hátsó üléstámla. Az 505 literes – és a hátsó üléssor síkba döntésével akár 1577 literre bővíthető - csomagtartó szintén elegendő méretű. Igaz, lehetne kicsit magasabb a raktér, de hát csodák nincsenek, a lankás övvonal, a használható hátsó terepszög, az összkerékhajtás és az igényes futómű behatárolja a puttony függőleges dimenzióit.

A Forester formatervének legmegnyugtatóbb tulajdonsága, hogy konzekvens. Ki külsejét megkedveli, garantáltan nem fog csalódni a belsejében sem - a fedélzet is hagyományos szabásminta szerint került megkomponálásra. Ez nem gond: aki picit már kinőtt, vagy sosem nőtt bele a mai ’űrjárgányok’ bűvkörébe, és hajlandó racionálisan, használati tárgyként kezelni az autókat, annak nem fognak túlságosan hiányozni a mesterkélt hatáselemek, a rafinált ívek, viszont a jó minőségű, finom tapintású, higgadt, mégis szépen kidolgozott részletek garantáltan igen, mert ezek a tulajdonságok szavatolnák a japán SUV otthonosságát.

A modern extrákkal csak módjával bánik a SubaruInnovatív kényelmi, vagy vezetést támogató extrák hada talán képes lenne némiképp feledtetni a Forester túl steril és rideg utasterét, de sajnos ezen a téren sem jeleskedik a mindenes Subaru. Igaz, már a 9 milliós alapáron kapunk egy halom extrát, többek között menetstabilizáló rendszert és légzsákerdőt, s az összes felszereltség szinthez jár továbbá a hegymeneti elindulást segítő rendszer, az automata klíma, az USB/AUX csatlakozó stb., a Bluetooth kapcsolattal pedig akkor sem fogjuk áthágni a szabályokat, ha vezetés közben telefonálunk.

A dízelmotorral 11,45 milliós Sport modell csomagja tartalmazza a kötelező formaelemeket, az alumínium pedálokat és a kényelmes, de nem túl határozott oldaltartással megáldott félbőrüléseket, valamint a navigációval tupírozott Harman / Kardon hifit. Ezeken felül egy ujjal kelthető életre a motor, a tekintélyes méretű külső visszapillantó tükrök mellett tolatókamera segíti a hátralátást, gombnyomásra vezérelhetjük a csomagtér kicsit komótosan járó ajtaját, melynél a nyitás holtpontját memóriában is tárolhatjuk, továbbá kapunk elektromos tetőablakot és xenon fényszórót is.

Hiába nagy, a 147 lovas dízellel dinamikusMinden dízelmotoros változathoz jár különben a nagyobb terhelés esetén hasznos hátsó szintszabályozó, ugyanakkor üresen tátongnak a lejtmenetvezérlő, az automataváltó és a start /stop rendszer mezői a felszereltségi listában. Utóbbi hiánya a mai világban talán a leginkább érthetetlen, mert a Forester öngyulladós erőforrása kifejezetten takarékos, amit jó lenne még jobban kidomborítani az automatika segítségével. Városban az 1540 kg-os üres tömegű, méretes Subaru fogyasztása 7 liter alatt tartható, országúton pedig 6 literrel is beéri 100 kilométerenként, melyek elismerésre méltó értékek egy hatalmas homlokfrontú, nem csekély tömegű, széles gumikon gördülő, állandó összkerékhajtásos modelltől.

Hiába, a technika a felszínen ugyan nem látszik, és megfoghatatlansága miatt nehezen összefotózható bájos manökenekkel, de ettől még szorgosan dolgozik a japán ’vas’ alatt, ami nem csak a benzinkúton, hanem vezetés közben is érezhető. Közúton a remekül operáló összkerékhajtásnak, az agilis karakterisztikájú menetstabilizálónak és az alacsony súlypontot biztosító boxermotornak köszönhetően a Forester remekül fűzi a kanyarokat – nem imbolyog, nem hajlamos alulkormányzottságra és jókora méretei ellenére sem terepjárósan esetlen a mozgása. Kormánya pontos, jó áttételezésű, kissé nehézkesen járó hatfokozatú manuális váltója viszont nem mindig partner a gyors áttétel-módosításban. Ám elsősorban nem ettől fognak leizzadni a bent ülők (legfeljebb a sofőr), hanem a hátsó szellőzőrostélyok hiánya miatt, amik nyáron bizony elkélnének egy ilyen nagy légköbméterrel büszkélkedő karosszériába, főleg a 10 millió feletti árrégióban.

A kézi váltó akadós - jó lenne egy finom automataErőből ugyanakkor nincs hiány a Subaru motorjában; a négyhengeres turbódízel boxer 147 lóereje meglepő könnyedséggel cibálja az autót, 350 Nm-es maximális nyomatékát egészen korán, a gyáriak szerint 1600-2400-as tartományon adja le az egység, mely paraméterek alig 10 másodperces 0-100-as sprintet és 190 km/h-s végsebességet kölcsönöznek az autónak. Alacsony fordulaton (főleg 1200-1600 között) viszont lehetne meggyőzőbb a dízel erőforrás. Az alsó nyomatékszegény tartományból kilépve igazából 2000/perces fordulaton jön meg az életkedve, továbbhergelve pedig a hangja. Apropó, énektudás: a gázolajat kérő boxernek hidegen nem túl barátságos az orgánuma, ám utazótempónál, konstans fordulatszámon megfelelően halk a Forester, míg játékra hívva a technikát a nyers és érdekes kifejezés összemosásával lehetne leginkább jellemezni akusztikáját.

Terepen főleg a gumik jelentik a határtA legérdekesebb hangolása kétségtelenül a futóműnek van. Közúton kicsit sprődnek és rázósnak tűnik, tehát borítékolná az ember, hogy földúton kényelmetlen lesz, amit az utasok mellett bizonyára az autó sem tolerálna. Ám a meglepő valóság az, hogy a Subaru nem jön zavarba ilyenkor sem, mi több, majdhogynem kisimul a csillapítás - csupán a csomagtartó rolója zörög hátul picit, viszont semmi nem perceg, nyöszörög a Forester bendőjében – itt bizony masszív konstrukcióval van dolgunk. A japán csataló 220 mm-es szabad magasságával (ami a szegmens legnagyobbja) és rövid egyes sebességfokozatával meggyőzően, a kategóriatársaknál a legtöbb esetben ügyesebben veszi az akadályokat terepen, bár laza talajon, meredek ingoványos emelkedőn őt is utoléri Achilles-sarka, az utcai gumi, de erről a hajtáslánc és az ügyes konstrukció már nem tehet.

Minden kivitel jól felszerelt - galériaMint ahogy arról sem, ha valaki összesarazza vele magát, ami nem könnyű ám, mert az ajtók igen ötletesen ’ráfednek’ a küszöbökre, így a padló peremei dagonyázás után is tiszták maradnak, míg a hátsó üléssort keretbe fogó küszöbök műanyag taposóidomot kaptak, hogy egy kisgyereket se kelljen megdorgálni, amikor a játszótéri etikát alkalmazva tank üzemmódban foglal helyet a kocsiban. Apró, nem szembetűnő, mégis figyelmes megoldások ezek, ahogy például a jól használható tárolórekeszek, az áttekinthető műszerfal, a logikusan szervezett menük, a kellő méretű és jó kapcsolásérzetet biztosító gombok, de említhetném akár a széltében kihúzható napellenzőket is.

Összegezve, a Forester a legkevésbé luxus- vagy divatmodell, viszont a leginkább régi vágású terepjáró a közepes SUV-k népes táborában. Olyan őszinte járgány, amely hátsójával egyszerre meg sem próbál két lovat megülni, tehát a személyautósan finom, öltönyös megoldásokat kerüli, helyette az elnyűhetetlen kialakításra és a lemezek alatt megbúvó, tisztán mérnöki technikára épít, ennek köszönhetően várhatóan sokáig forszírozható mind közúton, mind pedig terepen.

Egy rendes Forester 10 millió forint - nem olcsóA Forester legnagyobb konkurenciája japánból a Toyota RAV-4 és a Honda CR-V, amelyek elsősorban személyautós finomságokban, valamint az innovatív extrák terén verik meg a Forestert, és vezethetőség terén is jobban kedveznek az átlag felhasználóknak. Elsősorban az időtálló, masszív kialakítás, valamint a jobb terepjáró képesség az, amiben borsot törhet japán riválisainak orra alá a Subaru gyermeke. Ugyanakkor tovább nehezíti dolgát, hogy a fentiek mellett olyan ellenfelekkel is meg kell küzdenie, mint például a Mazda CX-5, a Mitsubishi Outlander, a Volkswagen Tiguan, valamint a Ford Kuga. Árát tekintve a Subaru négy felszereltségi szinttel a lista szerint 9-11,5 millió forint közötti skálán mozog, az extrák sorát pedig – főként a drágább verzióknál - napestig sorolhatnánk; az innovatív opciókat leszámítva szinte semmi nem hiányzik a kínálatból.

140-150 lóerő körüli teljesítményszinttel dízelmotoros, összkerékhajtású, kézi váltós modelleket különben gyakorlatilag minden konkurensnél találunk, az árak terén pedig jelentős a szórás: a legolcsóbbak (például a 136 lovas Hyundai ix35) a hasonló hajtáslánc-kombinációt alig 7,2 millió forinttól kínálják, a borsosabb árú ellenlábasok (pl. a Honda CR-V 150 lóerővel) pedig 9,4 milliós indulóárral ijesztgetik a vásárlókat, igaz, az óriási különbséget nagyrészt indokolja az eltérő felszereltség politika. Mindent egybevetve a Subaru árát tekintve a középmezőnyben, vagy inkább kicsit afelett helyezkedik el, így az árazás biztosan nem fog pálcát törni felette.

A legnagyobb konkurense házon belüliAz egyik legérdekesebb alternatíva viszont éppen házon belülről érkezik, mégpedig a Subaru Outback személyében. A 150 lóerős kétliteres boxermotorral 10 millió forinttól a kombi Legacy emelt, ’terepesített’ változata is elérhető, amely bár nem annyira friss, mint a Forester, a SUV-nál kiforrottabb, utastere igényesebb, futóműve finomabb, vezethetősége pedig személyautósabb. A habot a tortán pedig az opcionális Lineatronic fokozatmentes automataváltó jelenti esetében, amit még nem volt alkalmunk kipróbálni, ám az automatával kimondottan kellemes lehet az Outback. Nem kérdés, hogy a Subaruk kedvelőinek, illetve potenciális vásárlóinak érdemes elgondolkodniuk az ajánlaton, hiába hívogató az új Forester fiatalsága.

Néhány szóban

A Subaru Forester legfrissebb generációja elődjével összehasonlítva elsősorban megnövekedett méreteivel hódít, a technikai tartalom nem fejlődött jelentős mértékben – aki a hobbiterepesek kategóriájában a modern megoldásokat, extrákat és az innovációkat keresi, a Subarunál rossz helyen kopogtat. Aki viszont egy megbízhatónak és tartósnak ígérkező családi mindenesre vágyik, amellyel gyakran le kíván térni az aszfaltról, biztosan hűséges társra talál a néhol kissé rusztikus, ám sok szempontból szerethető Forester személyében. Az erős és takarékos boxer dízelmotor jó választás az autóhoz. Legnagyobb konkurense kicsit drágábban ugyan, de épp házon belülről érkezik: az Outback megéri épeszű felárát, hiszen szinte mindenben jobb egy fokkal, így egy esetleges döntés előtt szerintünk érdemes kipróbálni mindkét típust.

Előnyök: Tágas és kényelmes utastér jó összeszereléssel; Remek körkilátás; Egyértelmű kezelhetőség; A kategóriához mérten ügyes terepképességek; Erős és relatíve takarékos motor; Itt-ott okosan átgondolt részletek

Hátrányok: Olcsó és nem túl szép anyagok az utastérben; Innovatív kényelmi és biztonsági extrák hiánya; Lent erőtlen motor; Akadós kézi váltó és agresszív kuplung; Kissé sprőd rugózás; Start/stop rendszer és automataváltó hiánya

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek