Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Kissé hangosan szeli a levegőt - galériaElménk szabad szárnyalása közben persze nem erre számítottunk. Gondoltuk, hogy üvölteni fognak a hengerek, földöntúli harsonával nem hogy fülünkig, egyenesen lelkünkig hatolva, de erre a zajra aztán nem vágyott senki. Dízelhez mérten a Mazda3 48,8 dB-s alapjárati zajszintje még nem is kiemelkedően hangos, mégis, kellemetlen orgánuma és hidegindítás utáni túlzó zajongása kellemetlenségről gondoskodik. Persze ezt a melegebb külső hőmérsékletnél ügyesen dolgozó start-stop rendszer oldja, de fordulaton sem tartozik a leghalkabb egységek közé a motor.

Viszonylag könnyű súlyú.

Ide kérünk még szigetelést.Pontosabban az erőforrással nincs probléma: a hangszigetelésből fért volna el még pár kilogramm – az 1310 kilogrammos mért tömeg végül is mai szemmel nézve kimondottan kevés egy 4,58 méteres dízel szedánhoz képest. Utóbbi hiányát jól halljuk autópályán: a 69,1 dB-es érték már fárasztó tud lenni a fülnek; vannak, akik ennél 2-vel is jobban teljesítenek. Már csak azért is fájó a zajongás, mert a Mazda3 egyébként egy sportos, nagyobb tempóra/fordulatszámra hangolt modell.

Feszes, de játékos is - galéria Ezt támasztja alá futóműve is, amely igényes, többlengőkaros hátsó kialakításával még rossz úton is nagyon jól, elegánsan tart, azonban feszes – olyannyira, hogy ez bizony zavarhat egyeseket. Szerencsére ők még így is lecserélhetik a 205/50-es, 17 colos kerekeket egy kevésbé peres, mondjuk 16 colos konfigurációra, aki viszont ezt díjazza, nagyon kellemeseket kanyarodhat a hármassal. Ebben a hangolás is partner: a kapuzárási pánik tikos elűzője gázelvételre nagyon finoman, soha nem magát eldobva teszi be a fenekét, azáltal pedig az orrát a kanyarba, és bár az elektrohidraulikus kormányzás továbbra sem a kommunikáció és a kiegyensúlyozottság mintaképe, kellően pontos a játékhoz. Már csak a dízel áráért elérhető, igaz, annál 3 literrel többet fogyasztó 151 lóerős, kétliteres benzines hiányzik a játékhoz.

Belül sötét gombrengeteg fogad.

Tágassága átlagos.A hangolás tehát ízlés kérdése, azonban tény, hogy a maximális kényelmet keresők máshol jobban járhatnak. Viszont ha néha, amolyan titokban előcsalogatnánk régről ismert ambíciónkat, az elvárásoktól függően valószínűleg nem fogunk csalódottan távozni a Mazdából. Főleg, ha a belső térrel megbarátkozunk: bár az összeszerelés jó, sőt, a műszerfalon kimondottan puha anyagokkal is találkozni, sok helyen klasszikus, kemény anyagok fogadnak, a kapcsolórengetegről nem is beszélve. Itt már nagyon látszik, hogy a Focus egy generációval előbbre tart, még ha tágasságban egyikük sem kerül fel a kategória élére – hátul, lábtérben a 3-as sajnos a szegmens egyik legszűkebbje. S, talán ez az a pont, ami a legtöbbek kezdeti lelkesedését lelohasztja, igaz, van olyan, hogy a belső mellékes.

Kedvező áron beülhetünk.

Azonban itt nem a lelkünkre mintát tetováló élmények, hanem az ár az, amiért érdemes legalább a fél szemünket becsukni. Igaz, akciósan, de a Mazda3 még az egyébként meglehetősen költséges dízellel is jó ajánlatnak bizonyul: egy józan, szerény felszereltséggel már 5,3 millió magasságában elvihető. Ezzel a szintén öregecske Toyota Corolla még a jobb felszereltség és az erősebb (126 lóerős) dízelmotorral is nehezen tud lépést tartani – ez a csomag ugyanis több mint egymilliós pluszt képvisel. Ezt teszi a Volkswagen Jetta is, amely bár ügyes konstrukció, közel sem a gyártó legjobb modellje, ráadásul csak 105 lóerős teljesítményt ad – vagyis annyival nem feltétlenül ügyesebb, amennyivel drágább.

Bezzeg a Focus! Szintén akció révén a valamivel kulturáltabb, igényesebb belsővel rendelkező Ford ugyanígy szerelve 5,54 millióért, vagyis kb. 250 ezer forintos felár ellenében elvihető, amely bizony megfontolandó ajánlat. Aki pedig még nagyobbat merne álmodni, és átlagos, vagy átlag alatti futásteljesítményt hagy évente a háta mögött, bátran válassza a gyakorlatban 150 lóerőnél is jóval erősebb 1,6 literes EcoBoost turbómotort. Kulturáltság, szélesebb erőtartomány, még továbbra is visszafogott étvágy (átlagosan plusz 1,5, maximum +2 liter a dízelhez képest) és bőségesebb erőtartalék lesz a jutalma, a benzinesekre vonatkozó nagyobb akció révén azonos felszereltséggel a dízelnél 285 ezer forinttal olcsóbban, vagyis kb. a gázolajos Mazda3 árán.

Néhány szóban

A Mazda3 az alsó-középkategória szedán-kínálatának egyértelműen sportos tagja. Erről tanúskodik igényes, ám feszesre hangolt futóműve, amely a nyugodtabb vezetők kedvét elveheti a típustól. Némi plusz szigeteléssel a hajtáslánc is parádés lenne, így viszont a csendesség helyett csak a hatékonyságnak, a megfelelő dinamikának és a jó váltónak örülhetünk. Leginkább a belső kialakításon látszik, hogy nem tesztalanyunk a szegmens legfiatalabbja, és a helykínálata sem túl bőséges. A jó ár viszont így is csábítóvá teszi.

Előnyök: Jó váltó; Nyomatékos, takarékos motor; Igényes futómű; Korrekt ár

Hátrányok: Enyhén sivár, mégis zsúfolt belső; Átlagos helykínálat; Kissé hangos

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek