Az életben vannak jó és még jobb dolgok. Ha azt kérik, hogy utazzak le a Balatonra, a világ egyik legszebb tavához, az a jó dolgokhoz tartozik. Ha pedig azt is mondják, hogy ott teszteljek le egy Jaguart, az már a még jobb kategória. De mit mondjak, ha a patinás brit márka valaha készült egyik legélvezetesebb autójának, az 510 lóerős XKR kabrió változatának kulcsát adják a kezembe?
Elszalad a herceg fehér lova - galériaHol volt, hol nem volt, volt egyszer egy mese, amiben nem húzódott szigorú, gyermeki határvonal a jó és a rossz között. A királyfi kapuzárási pánikjában kételkedett a hercegnő iránti szerelmében, a király unta az állandó felelősségvállalást, a királynő pedig a jóságos kertészfiú felé kacsingatott, aki szabadidejében szerencsejáték-barlangot üzemeltetett. A boszorkány megélhetési alapon követte el galád tetteit, hogy legyen betevője így, hogy végkielégítés nélkül búcsúztatták óvónői állásából. A békák pedig csak egyhangúan brekegtek a tóban, evésre és fajfenntartásra gondolva.
A jó, a rossz és a szép egyben? Megvizsgáltuk.
Részleteiben klasszikus is - galériaEz akár a való világ is lehetne, amelyben a kifinomult, nemesi erőt már csak alig néhány harcos látszik hordozni. Így például a négykerekűek világában a Jaguar XKR kabrió verziója. Vagy neki is van sötét oldala?
A lenyűgözés garantált. Legyen az a márkajel, a név, a kabrió jelleg, a túlzó méretek vagy a finom részletek, a Jaguar XKR-nek nincs nehéz dolga, ha szíveket kell rabolnia. Fentebb felvázolt szereplőink mindegyike gondolkodás nélkül megkívánná, sőt, legtöbb bajára írként gondolna rá. De mi történik, ha a színfalak mögé nézünk?
Mindig mindent nem lehet. De mi van, ha mégis?
Még egy kompromisszum - de ő kárpótol.Kompromisszumokat kötni nem jó – ezt pedig rendszeresen hangoztatjuk az autók terén is, amelyek kihasználva a technikai fejlődést, általában nem a tökéletes célszerszám, mint inkább a mindentudás irányába törekszenek. Klasszikus értelemben vett luxusautókat, sportautókat vagy családi mindeneseket már alig találunk, hiszen mindenki inkább egy kicsit sportos, kényelmes, praktikus is akar lenni, melynek megoldására a kreatív mérnöki agyak rendre újabb és újabb jó ötleteket szülnek, ám a valami mellett síkra szállás tökéletességge legtöbbször elmarad.
Azonban vannak kivételek, így a Jaguar XKR is. Az évek során finoman továbbcsiszolt gének, megszerzett tapasztalatok fokozatos építkezésnek adtak teret, amelyre az árkategória és a típus viszonylagos sikeressége okán építőkocka is akadt. Ilyen részletek előtt könnyű fejet hajtani.Az nem igaz, hogy a nyitott nagymacska nem követel kompromisszumot – sőt, valójában minden téren ezt teszi –, de csak éppen annyit kér, amennyit mindenkinek készséggel megad.
Így például a sorozat félig-meddig csúcsmodellje úgy képes vad megjelenést sugallni, hogy közben eleganciája teljében van. Ha pedig leképzeljük a tesztautóról az optikai fokozást adó, feláras "Black" csomagot, hozzá pedig egy hagyományos, zöld vagy padlizsánszín fényezést vizionálunk, vajszínű bőrkárpittal, a brit szalonok négykerekű nemesével szemezhetnénk. Mindemellett státuszát 4,8 méteres hossza és 1,9 méteres szélessége így is jól sugallja, vagy éppen a kettős kipufogóvégek, az orr felé nyíló motorháztető ’Supercharged’ (kompresszorral töltött) feliratai, és a diszkrét ’R’ emblémák parancsolnának tiszteletet.
Első ránézésre itt is minden nagyon rendben van.
Beülve bőséges helykínálat, bőr, króm és zongoralakk fogad, no meg kissé korlátozott kilátás hátrafelé, amely a hagyományosan túlzó hátsó túlnyúlás egyik következménye is. Sebaj, ezt a meglepően mérsékelt áron kapható tolatókamerával oldhatjuk, így meg legalább a vászontető mellett 230, vagy zárt állapotban 313 liter csomag is befér ide. Ne is habozzunk, nyissuk inkább le a menet közben 20 km/h-ig mozgatható tetőt és indítsuk be a motort.
Ideje kinyílni - galériaA szellős élményre nem csak azért lesz szükség, hogy élvezzük a kipufogó alaphelyzetben is vérmes dallamait (egy kapcsolható, még dölyfösebb rendszer felár ellenében elérhető), hanem akkor sem árt a végtelen fejtér, ha hátul el szeretnénk valakit helyezni. Az elöl nagyon jó helykínálatot adó modell plusz kettes jellegét igazán csak 1,6 méternél alacsonyabb utasokkal lehet kihasználni – felette inkább már csak egyetlen személy, és ő is csak keresztben fér be hátra.
Szép részletek vonják el a figyelmet.Pedig az XKR-t mindenki élvezni akarja. Ők nem törődnek az egy-két helyen nem tökéletesen elvarrott bőrözéssel, a néhány nagyon műanyagos kapcsolóval, a borzasztóan lassú, megjelenítésében is idejét múlt széria központi rendszerrel vagy a kilátást korlátozó, mégis széria fűthető szélvédővel. Végtére is őnagysága 6 éves jelenlétével már életpályájának végéhez közeledik, és ahogy ilyen kifinomult körben fogalmazni illik, az ilyen apró hiányosságok csak gazdagítják a karakterét. Szórakoztatni pedig így is tud.
Hogy mennyire? Mi történik, ha elmegyünk a képességek határáig? Szétráz-e minket? A következő oldalon kiderül!