A cím árulkodik: összevetettük egymással a prémium középkategória nemrégiben felfrissült éllovasát és a Jaguar legújabb üdvöskéjét, az X-Type-ot nyélből feledtető XE-t. Ha a papírforma vagy a nem német autókat alaphelyzetben elutasító kollégák tesztjei alapján azt gondolnák, hogy egyértelmű győzelem várható, ki kell, hogy ábrándítsuk Önöket: a befutó sokkal szorosabb lesz, mint ahogy azt gondolnánk.
Teljesen új recept, prémium igényeknekAz X-Type ellentmondásos teljesítménye után a Jaguar alaposan átgondolta visszatérését a prémium középkategóriába. A homokóra pergésével a márka háza táján is változtak az események: a brit cégcsoport időközben indiai kézbe került, a friss gondolkodásmód és az anyagi támogatás pedig alaposan meglendítette a márka szekerét. Így aztán sikerült egy hamisítatlan hátsókerékhajtású, orrmotoros középkategóriás szedánnal jelentkezniük az egyik legkelendőbb, ugyanakkor viszont a legnagyobb kihívásokat tartogató kategóriában.
A konkurencia erősödésére frissüléssel válaszolt
Az események pörgését szemlélteti, hogy tavaly a Mercedes C-osztály, az Infiniti Q50 és a Lexus IS személyében rögtön három újdonság mérhette össze erejét a szegmensben, és még az idei évben befut az Audi A4 új generációja is. Ezzel a tempóval nem könnyű lépést tartani, amelyet jól szemléltet, hogy az alig néhány éve bemutatott Volvo S60, valamint a 3-as BMW bizony már a kategória legöregebb tagjainak számítanak.
Sportos, de takarékos kétliteres turbómotorokkal
A bajorok azonban nem arról híresek, hogy ölbe tett kézzel üldögélnének – sőt, általában ők pörgetik legjobban a fejlesztéseiket. Ennek köszönhetően a 3-as sorozat immár frissítve érkezett az összehasonlító tesztre, minden eddiginél okosabb opciókat és egy teljesen új turbómotort felmutatva.
Karosszéria, utas- és csomagtér
Eltérő hangulatban - galériaA két véglet. Bár alapvetően a BMW 3-as sorozat és a Jaguar XE is a kategória sportosabb beállítottságú típusai közé tartozik, ezúttal a bajor szedán visszafogott, elegáns köntösben érkezett hozzánk. Így a sportcsomagos, fekete kiegészítőkkel morcosított XE mellett kissé szerénynek, már-már klasszikusnak hat. Erre a Jaguartól megszokott formaterv persze erősen rájátszik: a magasra húzott orr a mélyre húzott lökhárítóval, illetve a hosszú motorháztető olyan formákat ad, amelyek még sportos hatásukban is megőrzik az eleganciát.
Hátul az erősen döntött, kis szélvédő, valamint a magasra húzott farrész egészen kupés megjelenést szolgáltat a britnek, amely a már-már túlságosan egyszerű világítótestekkel együtt az Audi A5-öt idézi fel nekünk. A megjelenés ízlés kérdése, de tény, hogy a BMW sem hat idősebbnek, a kipufogó tájékának igényesebb kivitelezése pedig jobban hozzájárul a prémium hangulathoz.
Széltében tágasabb, egyébként kisebb a JagA magasságot kivéve minden dimenziójában nagyobb néhány centiméterrel a Jaguar, ám ezt a belső tér tekintetében nem tudja kamatoztatni. Egyedül elöl érezhetjük széltében nagyobbnak a teret, de ez csak azzal indokolható, hogy a 3-as bőségesen mért ajtózsebeivel ellentétben, ide csak miniatűr rekeszt terveztek a készítők. Az ülések mindkét modellben kellemesek, de a BMW esetében a nagyobbra nőtt egyéneknek mindenképpen érdemes a jobban személyre szabható sportülésekre beruházni. Körpanoráma és kilátás tekintetében egyértelműen az arányaiban sportosabb Jaguarnak van hátránya: esetében a parkolóradarok és a tolatókamera kötelező tartozék.
190 felett már szűkös az XE - galériaHátul a kategória egyik legszűkösebb helyét mutatja fel az XE. Hiába kényelmes az ülések kialakítása, 1,9 méteres magasság felett már kevésnek érezzük a helyet, ráadásul a beszállás sem olyan egyszerű a mélyre húzott tetővonal miatt. Továbbá a könyöktámaszok is nagyon alacsonyan helyezkednek el. Elöl már szerencsére jó a pozíciójuk, de kialakításuk keményebb, mint a 3-asban.
Az utazókhoz hasonlóan a csomagokkal is bőkezűbben bánik a bajor versenyző: a gyári adatok szerint 30 literrel nagyobb a csomagtere. Ezt érezni is, ráadásul az apró rekeszek, hálós tárolók hasznos segítséget szolgáltatnak a pakolásnál.
A jól ismert elrendezés fogad a 3-asbanVannak viszont opciók, amelyekben a Jaguar a fejlettebb. A kulcsnélküli rendszer például a briteknél a hátsó kilincseken is kapott érzékelőket, így nem kell annyit sétálnunk, ha a csomagtartó felől zárnánk be az autót – vagy ha előzékenyen az egyik utasunknak nyitnánk ki először az ajtót. A csomagtartót viszont a BMW-nél alárúgással is nyithatjuk, a Jaguarnál viszont a németek opciójánál mindössze 98 ezer forinttal drágábban már elektromosan mozgathatjuk a csomagtérfedelet. Mindkét autóban ledönthetjük a csomagtérből is az üléseket, a kivitelezésben viszont ég és föld a különbség: a bajor szedán karjával szemben a Jaguarban szabadon futó vezetékeket, és egy furcsa, koncepció-gyanús húzókart találunk – ez persze nincs szem előtt, de attól még jól jött volna ide is egy kis igényesség; végtére ettől lesz valami prémium.
Nem olcsó, de kiváló a BMW csúcs navijaBelül azonban ennél nagyobb különbségeket is találunk. A megjelenés ízlés kérdése, de tény, hogy a 3-as műszerfal tetejére helyezett kijelzője biztonsági szempontból szerencsésebb – kevésbé kell levenni a szemünket az útról. A Jaguar legújabb központi rendszerét már nagyon vártuk. Nem csak azért, mert az eddigi egység nem túl szép, ám kimondottan lassú volt, hanem mert a tervezők egyenesen a kategória élére szánták az egységet. Sajnos bizonyos szempontokból túl magasra céloztak.
Fejlődött, de nem tökéletes az Xe központijaA szép megjelenítésű, logikusan felépített rendszerrel nincs gond, a navigációt használva azonban ismét azt tapasztalhatjuk, hogy kissé lassú a működés – különösen, ha a villámgyors BMW-hez viszonyítunk. A megjelenítés ráadásul kevésbé szép és kevésbé átlátható. Cserébe viszont a 8 colos kijelző már alapáron jár az összes XE-hez, a navigáció funkció pedig mindössze 300 ezer forintot kóstál. Így tehát nem éppen fair a hasonlítás a bajorok 828 ezer forintos Professional rendszeréhez, de még a 6,5 colos, egyszerűbb Business navigáció is 230 ezer forinttal költségesebb, mint a Jaguar megoldása. Ugyanakkor mivel prémium szegmensről beszélünk, örülnénk egy gyorsabb, szebb, fejlettebb rendszernek is. Viszont, ha márkán belül vizsgáljuk a helyzetet, akkor így is az elődöknél fényévekkel jobb központi rendszert kapunk, kevesebbért.
Finom részleteket szép számmal találunk a Jaguarban
A BMW alapülései lehetnének nagyobbakAz érdemet viszont nem szabad elvenni a BMW-től: továbbra is ők vezetnek az információs technikai megoldások terén, emellett pedig akármelyik opciójukat nézzük, szinte mindegyiknek kivételes a kivitelezése. Így például a HUD rendszernek is, amelyik költséges ára ellenére az egyik kedvenc opciómmá vált. A Jaguar is képes szélvédőre vetíteni, csak éppen nem úgy: a kétszínű, nem éppen jó felbontású, kissé torzító, néha életlen és olykor túl világos rendszer csak elveszi a kedvet az egyébként jó funkció használatától. Bevallom, én inkább kikapcsoltam, és azt javaslom, hogy amíg a gyáriak nem javítanak rajta, a teljesen irreális 412 ezer forintos felárát inkább költsék másra.
Páratlan: nagy részben alumínium, de...
A Jaguar egyik különlegessége, hogy egyedülálló módon karosszériájának 75 százaléka alumínium. Mindez nem csak a súlycsökkentés szempontjából hordoz magában előnyöket, de hosszú távú használatnál átrozsdásodásra sem számíthatunk. Emellett a gyáriak külön kiemelik az 50:50 százalékos súlyelosztást, valamint a 22 kNm/fokos torziós merevséget.
...ezt nem tudja előnyére fordítaniMár csak technológiai különlegessége miatt is elismerjük a nagy részben alumínium karosszériát, de nehéz elmenni amellett, hogy a BMW hibrid anyag-felhasználású megoldása sem rosszabb, sőt. Összkerékhajtással felszerelt tesztautónk üres tömege 1520 kilogramm, amiből ha levonjuk az xDrive rendszer 70 kilós tömegét, 1450-es eredményt kapunk. Ezzel szemben a Jaguar 1474 kilogrammot nyom a mérlegen. A pontos összehasonlításhoz pedig előkerestük a szintén 50:50-es súlyelosztású 3-as torziós merevségi adatát: 29,3 kNm/fok.
Persze a Jaguar 22-es értéke szintén jónak számít, a frissítés óta kiválóan összeszerelt BMW-vel ellentétben viszont itt néha tapasztalunk zörejeket, nyekergéseket, különösen a tetőablak felől, így ha annak 475 ezer forintos ára nem is szegte kedvünket, emiatt mindenkit lebeszélnénk róla.
Összegzés? Szinte szükségtelen. Belső tér tekintetében a legtöbb szempont szerint a 3-as dominál: tágasabb, gyorsabb, jobban kezelhető, néhány kivételtől eltekintve okosabb opciókat mutat fel és jobb a körpanorámája. A BMW fölénye itt egyértelmű, a Jaguar egyedül üléskomfortban és személyre szabási lehetőségekben tartja a versenyt.
A következő oldalon elindulunk, nem is akárhogy. A két versenyző sportautókat megszégyenítő dinamikával száguld, és videóban megmutatjuk, hogy melyik szól jobban. Kérem, lapozzanak!