Nem is olyan nehéz ez - csak sok bőr, fém és fa kell hozzá
Míg a hajtásláncot finomra, addig a futóművet inkább dinamikusra szabták a mérnökök. Tesztautónkban nem volt jelen az állítható csillapítás, a gyári alapbeállítás pedig olyannyira határozott, hogy a "hófehér Jaguar" 17 colos alap kerékgarnitúrájának köszönhette, hogy megúszta a dorgálást. A ballonos, 235/55-ös gumimérettel a kategória viszonylatában éppen elegendő gördülési komfortot biztosított az autó, ám állítom, hogy a látványra meggyőzőbb, ám ke'Fekszik a kanyarba, mint cica az ágyba' - galériavésbé praktikus és drága 18-19 colos kerékszettekkel a luxuskategóriában már túllépte volna az egészséges tűréshatárt a beállítás.
Amennyiben tehát a típus mellett döntenek, nagyobb kerekek rendelése esetén vagy kérjék az állítható futóművet, vagy inkább maradjanak az alap kerékméretnél. A határozott futóműnek szerencsére megvan a maga előnye: minden kategóriatársánál könnyedebbnek érződik a határhelyzetben is meglepően semlegesen kanyarodó Jaguar, vidáman támogatva a dinamikus autózást. Egyébiránt az eltalált súlyozású kormányzás pontos (bár adhatna több visszajelzést), és a fékek adagolhatósága/teljesítménye is hibátlan.
Idilli kép - a magabiztos Jaguarral is elmennénk egy kézfogóra
A testes, ám könnyed formáinak köszönhetően mégis filigránnak tűnő 'vas' nem csak "úgy fekszik a kanyarba, mint cica az ágyba", de finomságokban bővelkedő utasterében is olyan hozzáértéssel képes kényeztetni, hogy ha macska lennék, biztosan végig doromboltam volna.
A harmadik felszereltségi szinthez járó kéttónusú bőrözött műszerfal, illetve az ajtók gyönyörűek a szemnek, s a mai világban igazán különös érzés, hogy mindenhol igazi bőr, temérdek valódi fa és fém veszi körül az utasokat. Igazi patinás belső ez a javából, noha a modern világoskék műszerfal- és hangulatvilágítás megosztja a véleményeket.
Néhány stíluselem egyszerűen elvarázsolja az utasokat
A hibátlan anyagválasztás mellett a kiváló összeszerelési minőség, és még inkább a hatásvadász részletek adják meg a teljes Jaguaros életérzést: például a gyújtás ráadására motorosan kiemelkedő polírozott alumínium váltókorong, a szépen előbújó, Jaguar felirattal díszített szellőzőrostélyok, az extra finoman nyíló tárolórekeszek, a fém Tökéletes anyagok, hátul tökéletlen helykínálatvégű bajuszkapcsolók, vagy két kedvencem, a gombnyomásra, klasszikus Rolls Royce-os zárhang kíséretében kioldó kesztyűtartó illetve az érintésre működő belső világítótestek.
Le a kalappal a tervezők stílusa előtt; még azt is megbocsátanám nekik, hogy a méretes külső ellenére a második sorban szűkös a fej- és lábtér (itt igazából 180, max. 185 cm magasságig kényelmes ülni), valamint az autóhoz méltatlan a középső könyöklő kialakítása, amely ráadásul alacsonyan is van. A csomagtartó nem szenvedett csorbát, sőt, még mankókerekünk is van.
Nem kérdés, hogy a Jaguar XF a kategória talán legszerethetőbb darabja, ahogy az sem, hogy konkurenseivel összehasonlítva minden téren állja a sarat – egyedül Okos a rendszer, de kezelhetőségben lehetne jobbaz érintőképernyős és egyébiránt mindent tudó, de parancsainkat lassan követő, és tekerő hiányában kicsit nehézkesen kezelhető központi navigációs/multimédiás rendszer terén tanulhatna még a német triótól. A brit eleganciát viszont hazánkban sajnos még a többiekhez képest is nagyon meg kell fizetni.
Ennek egyetlen oka, hogy a Jaguar friss magyarországi képviselete egyelőre euró alapú árlistával dolgozik, vagyis a mostani horribilis árfolyam rányomja bélyegét a márka modelljeire. A hullám vélhetően a többieket is rövidesen eléri, ám a konkurensek még nem frissítették korábbi árlistáikat, amelyek átlagosan 280 körüli árfolyamra vannak beállítva, s ezzel rögtön mintegy 12 százalékos előnyre tesznek szert.
Az alapmotorral is jó választás
Jelenleg nagyjából épp ennyivel drágább mulatság egy Jaguar megvásárlása egy hozzá hasonlóan motorizált és felszerelt német prémiumnál. Hogy ez mit is jelent? Megfelelő anyagi háttérrel finom választás az XFRegisztrációs adóval együtt listaáron nagyságrendileg bruttó 15,6 millió forinttól lehet belépni az XF-klubba. A konkurensek ugyan 12 millió körüli indulóval kecsegtetnek, de a Jaguar alapfelszereltsége magasabb a többiekénél, és azonos szinten 'csak' átlagosan 12-14 százalék a különbség, amely viszont a drága extrák miatt a felszereltség gyarapodásával tovább is emelkedhet. Így történhet hát, hogy 4 henger ide vagy oda, egy minden jóval kecsegtető Jaguar XF könnyedén átlépheti a 18 millió forintot is. Hiába, ez a különlegesség ára; de ha megtehetik és vágynak rá, ne vonják meg maguktól a finomat, hiszen csak egyszer élünk.
Néhány szóban
Jaguar XF - galériaA dinamikus Jaguar XF megjelenése óta üde színfolt a kategóriában, és ez a frissítést követően is így maradt. A 2,2 literes négyhengeres dízelmotor elsőre hiába tűnik méltatlannak hozzá, igenis passzol az elegáns brit stílusához. A start/stopos nyolcfokozatú automatával kitűnően harmonizál és remek fogyasztás mellett segíti kellemes menetteljesítményekhez a közel ötméteres, ám belül mégis kissé szűkös luxusautót. Az XF utasterének hangulata egyedülálló, a kategóriában sehol máshol nem egyesül ilyen stílusosan a múlt és a jelen, amit a sok bőr, fa és fém a hatásvadász részletekkel együtt még tovább fokoz. Csak ne lenne ilyen drága! - az euró alapú árlista ugyanis a mostani árfolyamoknál igen csúnya számokat eredményez a vételár tekintetében.
Előnyök: Különlegességfaktor; Stílus; Remek minőségű utastér sok bőrrel, fával és fémmel; Finom részletek; Kitűnő hajtáslánc; Dinamikus viselkedés
Hátrányok: A második sorban szűk láb- és fejtér; Megszokást igénylő központi rendszer; Nagyobb kerekekkel ideges futómű; Magas ár