Gyarapodik a család? Kicsi, de tágas, modern, ám viszonylag olcsó autót keres? Érdemes vetni egy pillantást az új Nissan Note-ra, mely az elődjéhez képest új filozófiával, megújult külsővel és modern technológiákkal felvértezve próbálja elcsábítani a vásárlókat. Vajon a dízel, vagy a benzines a jobb választás? Összehasonlító tesztünkből kiderül...
A nagyvárosi élet forgatagában mindenki leginkább egy kisautóra vágyik, mellyel mindig talál egy aprócska rést, ahová begyömöszölheti négykerekű társát, sokaknak azonban a család, vagy egyéb szükségleteik miatt szükségük van a térre, amit nem is olyan könnyű hasonlóan szerény befoglaló méretekbe sűríteni. Azonban az új Nissan Note kisautós adottságaival és praktikus megoldásaival kisebb kompromisszumok árán egyszerre lehet a városi sofőrök és a családosok kedvence.
A külsőt tekintve valóban nagy változáson ment át az autó az elődjéhez képest, melynek egyterűs fazonját és kissé darabos formavilágát elfelejthetjük. Mindenesetre az előző generációhoz képest 15 milliméterrel alacsonyabb karosszéria jót tesz a Note-nak, mely a nálunk járt fehér és bordó színekben egyaránt jól fest. A gyáriak szerint az emberi szem ihlette (mi nem látunk hasonlóságot, de nem szeretnénk vitatkozni a tervezőkkel) az első lámpatesteket, miközben az eddig a hátsó ablakot ölelő fényszórók lejjebb költöztek, ami valóban kompaktabbá teszi az összképet. A jó kiállás tehát adott, főleg, ha megrendeljük a "sport csomagot", mely látványos első és hátsó lökhárítókkal, hátsó légterelővel, különleges felnikkel, sportkormánnyal és egyéb nyalánkságokkal teszi feltűnő jelenséggé a Note-ot. Apuci sem lesz túl morcos, ha ezzel kell munkába mennie.
90 fokban nyílnak az ajtók - galériaFőleg, ha szereti a modern kiegészítőket, melyeknek az újdonság egész sorát vonultatja fel. Amint a kifejezetten praktikus, 90 fokosra nyitható ajtókon át bepattanunk az autóba, egyből feltűnik a hasonlóság a Micra új generációjával, mely sajnos az anyagok minőségén is meglátszik, főleg a kesztyűtartó(k) környékén, illetve a műszerfal tetején. A lakk fekete betét szépségéről nem tisztem dönteni, ám praktikusság szempontjából mindenképpen feketepontot érdemel, hiszen erős napsütésben például a visszatükröződő napsugarak zavaróak lehetnek, ráadásul minden apró porszem, ami rászáll, vonzza a tekintetet. Ettől függetlenül a középkonzol elrendezése átlátható és jópofa. A jól ismert érintőképernyős "Connect 2.0" rendszerben most sem kellett csalódnunk. Bár vizuális szempontból nem a legmodernebb, gyors és gördülékeny működése kárpótol minket emiatt, valamint könnyedén veszi fel a kapcsolatot mobiltelefonunkkal, és a navigációs szoftver sem akar minket minden sarkon bajba sodorni.
A hátsó pad csúsztatható - galériaAz autó egyik erőssége azonban egyértelműen a hátsó traktus. Az elődtől örökölt praktikus, tologatható hátsó üléssor a leghátsó állásban még 180 centiméteres magasság felett is több mint kielégítő lábtérrel kecsegtet. Ebben az esetben a csomagtartó mérete 295 liter, ám ha nincsenek langaléta utasaink, a padot előrehúzva máris 411 literessé varázsolhatjuk a rakodóteret – melyet a dupla padló variálásával akár kétrészessé is varázsolhatunk. Sőt, az üléseket ledöntve akár 2 köbméternyi csomagot is besúvaszthatunk az autóba. Az utastérben sincs hiány a praktikus rakodórekeszekből, kezdve a dupla kesztyűtartótól egészen a pohártartós ajtózsebekig.
Amint bepakoltuk a családot, illetve a csomagokat, lássuk, hogyan jutunk el a célállomáshoz! Kezdjük talán a dízellel. Az opciós kulcs nélküli nyitás/indítás nagyon hasznos tud lenni, főleg a hölgyek számára, akiknek így nem kell felülkerekedniük a táskájukban uralkodó káoszon. A "Start" gombot megnyomva az 1,5 literes dízel nem kifejezetten a gázolajosokra jellemző kerregéssel, ám elég hangosan kel életre, miközben a „bőrkormányon” – ami nagy csalódásunkra továbbra sem állítható hosszirányban - átpillantva a látványos óracsoport mutatói nagy fényesség kíséretében felszaladnak a végállásba, hogy aztán ismét megpihenhessenek a nullánál. A pihenés persze nem tart sokáig, hiszen a szintén (mű)bőrbe öltöztetett, kissé akadós és lötyögős váltókart – melynek használatánál mind lehajtva, mind felhajtva útban van a vezetőülés oldalához rögzített könyöklő - egyesbe téve már készen is állunk az indulásra.
A dízel modellen jól mutattak a piros dekorelemek - galéria
Fekete, mégis vidám tud lenni - galériaA kissé hangos alapjáratot elhagyva sem igazán szűnik a dízelmotor zaja, de a kifejezetten takarékos, 90 lóerős és 200 Nm nyomatékkal rendelkező erőforrás egészen dinamikusan mozgatja a kisautót. Legalábbis amíg be nem nyomjuk az ECO mód kapcsolóját. Ekkor mintha elfogyna a szufla az autóból, ami persze csak a gázpedál átprogramozásának köszönhető, mely így félgázig szinte alig akarja megmozdítani a Note-ot. A lomhaságból adódó hátrányokat azonban a töltőállomáson értékes deciliterekkel, és a modern műszerfal jókedvű kék és zöld megvilágításával ellensúlyozza a kis Nissan.
A benzines verzió szintén kulcs nélkül indul, ám aki arra számít, hogy a zavaró dízelhangot elkerülheti, az téved. Az 1,2 literes szívómotorral nem sikerült csodát tenniük a Nissan mérnökeinek, így háromhengeres mivoltának köszönhetően beindításkor és magasabb fordulatszám-tartományokban kifejezetten kulturálatlanul morog az erőforrás. Szerencsére a páratlan hengerszámmal járó erősebb vibrációt sikeresen tudták a zavaró szint alá csökkenteni a szakemberek. De nézzük, mit produkál menet közben a Note-hoz elérhető leggyengébb, 80 lóerős erőforrás! A két motor közötti különbség bár papíron kimutatható, a hétköznapi használatban nem érezni a dinamikai különbséget, a kis benzinessel is fürgén tudunk helyezkedni a nagyváros forgatagában, bár magasabb sebességtartományokban már jobban kiütközik a tíz lóerőnyi és 90 Nm-nyi lemaradás, ráadásul ilyenkor jelentősebb fogyasztási különbségekkel is számolhatunk.
ECO módban ilyen színes - galériaA Nissan által csak aktív biztonsági pajzsként emlegetett opció – mely magában foglalja a holttérfigyelő, a sávelhagyásra figyelmeztető és a mozgó tárgyakat észlelő rendszereket – egyedülálló a Note kategóriájában, így nem csoda, hogy büszkék rá a gyáriak. Mindeközben a kis családi négykerekűhöz elérhetővé vált a 360 fokos kamerarendszer is, mely bár lehetne jobb minőségű, egy kis megszokás után így is óriási segítséget nyújt a parkoláshoz. Az előbb említett három rendszer közül egyébként a leghasznosabb véleményem szerint a holttérfigyelő rendszer, mely a külső visszapillantók sarkaiban felvillanó fénnyel jelzi, ha a mellettünk lévő sávban autó tartózkodik, sőt, amennyiben nem vennénk észre és mégis indexelnénk, csipogással is figyelmeztet. A sávelhagyásra figyelmeztető jelzés is hasznos lehet, ám ez csak kontrasztos útfelfestések mellett működik, illetve a kanyargós budapesti sávok között sokszor feleslegesen borzolja az ember idegeit a folyamatos csipogással. Mindhárom rendszert külön kapcsolhatjuk ki-be a Connect 2.0 segítségével, de a kormány mellett balra egy gomb is található, mellyel azonban csak egyszerre tudjuk irányítani a modern kütyüket.
Az anyagok minősége lehetne jobb - galéria
És hogy mit nyújt menet közben a Note? Hát nem sokat. Erőforrástól függetlenül az alsóbb sebességtartományokban kissé bizonytalannak éreztük a kormányzást, ellenben magasabb tempónál meggyőző egyenesfutást produkál a japán. Ugyanez a kettőség figyelhető meg a futómű hangolásán is. Miközben az egyszerű megoldásokkal dolgozó felfüggesztés komfort terén nem nyújt maradandót, sőt a rosszabb minőségű utakon néha kifejezetten kényelmetlen tud lenni a Note, ami ugyanakkor egész ügyesen reagál a dinamikusabb manőverekre. Ezzel a kétarcúsággal a legnagyobb probléma az, hogy a felhasználók által legtöbbet használt körülmények között éppen a negatív tulajdonságok ütköznek ki intenzívebben.
Ott kukucskál - galériaMár többször is beszéltünk a menetdinamikáról, ami egyrészt nem elsődleges szempont egy ilyen jellegű kisautónál, másrészt pedig nem is tér el markánsan a két erőforrás esetében. Legfeljebb akkor billenti a mérleget a dízel felé, ha többet utazunk autópályán, vagy nagyobb szükségünk van a magasabb nyomatékra. A fogyasztás már sokkal inkább ügydöntő lehet. A Note árkategóriájában fontos szempont, hogy mennyit gurít le a torkán egy-egy típus, így a fent említett egyéb tulajdonságok mellett, fő összehasonlítási alapként a fogyasztást emelnénk ki. Nem nehéz kitalálni, hogy az 1,5 literes dízel verzió kevesebb üzemanyaggal is beéri. Normakörünkön egészen kiemelkedő, négyliteres átlagot sikerült elérnünk vele 100 kilométeren, mely komolyabb városi igénybevétel esetén is megállt 4,4 liternél. A 1,2 literes szívó benzines sem teljesített rosszul, 5,6 literes átlaggal zárta tesztünket, így tehát 1-1,5 literes különbségekre lehet számítani, ami huzamosabb autópályás tempó mellett nagyobbra is nőhet, így tehát előrelátóan kell döntenünk. Az objektív tulajdonságok alapján tehát a dízelt érdemes választani, azonban van még egy szempont, ami közbeszól. Jöjjenek az árak!
A hátsó lámpák leköltöztek - galéria
Ilyen lenne egy emberi szem? - galériaMíg a kis benzineshez a leggyengébb Visia felszereltségi szinttel alapáron 3,2 millió forintért juthatunk hozzá, addig a dízelért ugyanezzel a felszereltséggel – amihez mindkét erőforrás esetében hozzá tartozik az ECO kijelző és a Start/Stop rendszer – 3,9 milliót kóstál. Ennyi pénzért azonban csak fehérben kaphatjuk meg a Note-ot, minden más fényezésért 110.000 forintot kell a kereskedésben hagynunk. Érdemi extraként még a komfort csomagot, illetve a hátsó parkolóradart ikszelhetjük be. Míg előbbiért 300.000 forintot, utóbbiért 132 ezret kell letennünk az asztalra. Ezeken kívül leginkább csak olyan dizájnelemek érhetőek el az autóhoz, mint az általunk tesztelt fehér példány piros díszítőelemei. A benzines az eggyel magasabb Acenta szintnél meg is áll, ennek felára 400.000 forint, és a könnyűfém keréktárcsa, valamint a komfort csomag mellé ehhez már megrendelhetjük a jutányos áron, 175 ezerért kapható Connect 2.0 rendszert, valamint a kulcs nélküli nyitást és indítást biztosító opciót, amiért szintén jó áron, 75.000 forintért juthatunk hozzá. Ugyanezek a felárak vonatkoznak a dízel példányra is az Acenta szinten, ám a gázolajos elérhető a legmagasabb Tekna felszereltséggel is, melyért 5.119.000 forintot kell leszurkolnunk, ám ez már tartalmazza mindazt az extrát, melyekkel tesztpéldányunk is el volt látva. A fent említett sport csomag egyébként csak a legmagasabb felszereltségi szinten érhető el, így a szívó benzineshez nem rendelhetjük meg az egyébként 289.000 forintot kóstáló látványos kiegészítőket. Az autónak egyébként van egy harmadik motorvariánsa is, a 98 lóerős kompresszoros 1.2 DIG-S, mely Acenta szinttől felfelé, a gyengébb benzineshez képest 400 ezres felárral kapható, ám hatékonyság szempontjából mindkét társával szemben alulmarad.
A gyártó által a kisautók szegmensébe besorolt újdonságnak papíron olyan ellenfelei vannak, mint a Volkswagen Polo, vagy a Ford Fiesta, ám gyorsan beláthatjuk, hogy a Nissan bizony elég érdekes szemléletek alapján sorolta be a Note-ot, ugyanis ezeknél a valóban kisautóknál mind külső, mind belső méretei alapján jócskán nagyobb az újdonság. Ugyanakkor a kis egyterűk kategóriájából, ahol a Ford B-Max és az Opel Meriva versenyez, szintén kilóg méreteit tekintve, de ezúttal nem felfelé, hanem lefelé. Valódi ellenfelének talán a Honda Jazz nevezhető meg egyedüliként, ami szintén 1,2 literes benzinmotorral alapáron 3,46 millió forintba kerül.
Összességében tehát azt állapíthatjuk meg, hogy a 700 ezer forintos árelőny ellenére is csak akkor ajánlanánk az egyébként jól sikerült benzines típust, ha valóban szerény futásteljesítményre szánják az autót, minden más esetben a továbbra is jól működő 1.5 dCi megvásárlására sarkallnánk a kedves vásárlókat. A motoroktól eltekintve pedig azt mondhatjuk a vadonatúj Note-ról, hogy bár sokat fejlődött elődjéhez képest, még mindig sok olyan hibával találkozhatunk, melyeket könnyedén orvosolhattak volna a mérnökök. A sajátos kategóriájú kisautó azonban tökéletes választás lehet azok számára, akik egy modern asszisztensekkel felszerelt, praktikus négykerekűt szeretnének, melyben jó közérzettel lehet utazni, és kompromisszumot tudnak kötni a család javára.
Néhány szóban
Nissan Note - galériaA új Nissan Note sokat fejlődött elődjéhez képest, ám továbbra sem tökéletes. Persze ilyen nem is létezik, de a japánok kisautójában talán kicsit többször kell olyan kompromisszumot kötnie az embernek, amely egy jobban átgondolt megoldással könnyen elkerülhető lett volna. Ennek ellenére, ha valaki egy modern, városi, ám a család számára is jól használható, praktikus járművet keres, annak ideális megoldást nyújthat a Note. Az egyéni igényektől függően akár benzines, akár dízelmotorral választja a jövőbeni tulaj, nagyon mellélőni nem tud, összességében azonban az 1,5 literes dízelmotort ajánlanánk leginkább a Note-hoz.
Előnyök: Tágas utastér; Praktikus megoldások; Kedvező ár/érték arány; Jó variálhatóság; Modern vezetéstámogató rendszerek; kedvező fogyasztási adatok
Hátrányok: Kulturálatlan erőforrások; Zavaró könyöklő; Kényelmetlen futómű; Anyagminőség a beltérben; Bizonytalan kormányzás