Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Hangtalan suhanás - ez nagyon pazarA Leaf használatát úgy hatja át a különlegesség bája, hogy közben tagadhatatlan előnyökkel szembesülünk. Már kitárgyaltuk, de nem győzzük ismételgetni: az elektromos hajtáslánc jelen formájában viselkedésre kenterbe ver bármit. Jóformán hangtalan, azonnal készségesen reagál a gázpedál legkisebb parancsaira is, a rezonanciának búcsút mondhatunk, nagy nyomatéka pedig mindenhol rendelkezésre áll. Ráadásképp pedig ott a legtakarékosabb, ahol a legkevésbé várjuk: a városban. Az alacsony tempó ugyanis kimondottan jót tesz az egyetlen áttétellel dolgozó hajtásláncnak, kellő előretekintéssel pedig a mozgási energia jó részét rekuperációval (avagy generátorral való fékezéssel) visszatölthetjük.

Innen távolmarad a jövő - galériaÍgy sem fenékig tejfel az élet, igaz, a problémák többségét a Leaf koncepciója adja. A generátoros fékezésnél például nehezebb adagolhatósággal számolhatunk, ami inkább a megállásoknál jelent apró kényelmetlenséget. A kilátást a vaskos A-oszlop nehezíti, hátrafelé viszont a feláras központi rendszer tolatókamerája segíti – sajnos nem a legjobb minőségben, kisméretű kijelzőn. Nem véletlen az olcsó hatás: az itt 220 ezer forintos navigációs egység kapható például a Nissan Micrához is: miközben gyors és jól használható, egy jövőbe mutató autóban ennél többre vágynánk. Sajnos ugyanez mondható el a belső kialakítására: vannak ígéretes részletek, ám a hazánkba érkező modellek mégis átlagos összképet mutatnak. Az anyaghasználattal, a helyenként kemény és egyszerű anyagokkal ráadásul átlag alá merészkedik a Nissan, amely főleg annak tekintetében ingoványos terület, hogy sokan különleges státusza miatt a tehetősebbek közül is a Leaf mellett dönthetnek. Illetve döntenének, ám az a bizonyos plusz, amit körítésként a technológia megérdemelne, hiányzik – igaz, másik oldalról pedig ott vannak a költségek, amelyek így is nagy ráfordítást kívánnak meg.

Kifogyóban? Ha kell, gyorsabban is tölthetjükTovábbi újdonság a Leaf frissítése kapcsán, hogy az eddigi lassú és gyors töltőegység mellé felár ellenében új alternatívát kaphatnak a vásárlók: a 270 ezer forintba kerülő 6,6 kW-os (16A helyett 32A) 'félgyors' töltővel megfelelően erős hálózat esetén otthoni árammal is felére csökkenthető a teljes töltési idő. Igaz, ilyenkor az akkumulátorok is gyorsabban használódnak el, így aranyszabályként elmondható, hogy ha tehetjük, akkor a hagyományos hálózatról történő töltés az ideális. A 24 kWh-s akkucsomag (melyből kb. 21,8 a ténylegesen kihasználható) élettartamát egyébként a műszercsoport töltöttségi állapotot jelző kijelzőjének jobb oldala mutatja.

S az árak? A témát fontossága miatt külön cikkben tárgyaljuk ki hamarosan, ugyanis 8,87 milliós alapárával, jó felszereltségével, olcsó fenntarthatóságával a reális alternatívák színpadjára lépett fel a Leaf. Hamarosan érkező cikkünkben a garanciális kérdéseket, a megbízhatóságot és a tartósságot is érintjük, de nem megyünk el viszonteladás és a várható értékvesztés témaköre mellett sem. Ne feledjük: utóbbit nem csak az akkumulátorok élettartama, de a technológia fejlődése és jövője is befolyásolja. Ez nem akadályoz meg minket: előkapjuk varázsgömbünket és mindent kiderítünk.

A Leaf hazánkban kizárólag a Nissan Gablini budaörsi telephelyén vásárolható meg.

Néhány szóban

A Nissan Leaf remekül szemlélteti az elektromos autók fejlődését. Két év leforgása alatt hatótávolsága megnőtt, gyorsabb és használhatóbb lett, csomagtartója teljes és immár bővíthető, miközben alapára is csökkent. A tendencia pedig hatványozott tempóval pörög tovább, így a Leaf már önmagában jól, s legfőképp jó érzelmekkel használható koncepciójára leginkább az idő jelent veszélyt. Bár vannak gyengeségei, ajánljuk mindenkinek, aki már most, idő előtt a jövőben akar autózni.

Előnyök: Tágas belső tér; Könnyű kezelhetőség; Korrekt futómű, stabil kanyarvétellel; Kiválóan reagáló, nyomatékos elektromos hajtáslánc; Hangtalan suhanás

Hátrányok: Gyenge fényszóró; Vastag A-oszlop; Helyenként egyszerű anyagok; Hajtási befolyások a kormányon; Olykor nehezen adagolható fék

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek