Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Peugeot kompakt áru- és személyszállító modellcsaládja, a Partner sorozat bő másfél éve újult meg némileg, és kissé megkésve bár, de szerkesztőségünkhöz is megérkezett a szerethető, és mindenekelőtt praktikus típus személyszállító, vagyis Tepee névre keresztelt változata, mégpedig a takarékos, csúcsmodern és erőteljes 1,6 literes 120 lóerős BlueHDI dízelmotorral, Outdoor csúcskivitelben.

Nem a vágyak tárgya, de kiváló családi autóA Partner értékei továbbra is változatlanok, vagyis egy nem éppen kívánatos, de egy rendkívül jól használható családi mindenesről beszélhetünk, aminél mondjuk egy öttagú család alapvetően keresve sem tudna jobbat találni relatíve megfizethető áron. Az immár 2008-tól piacon lévő második generációs Partner - amely a korábbi szériához hasonlóan a Citroën Berlingo ikertestvére - legfrissebb ráncfelvarrása persze korántsem a franciák legkomolyabb tavalyi alkotása, ugyanakkor örömteli, hogy a PSA nem feledkezett meg a praktikus, elérhető árú családi autót, vagy éppen dobozos kis áruszállítót birtokolni vágyó vásárlókról sem.

Friss az alufelni, na meg a szín is - galériaA ráncfelvarrás receptje a szokásos: a tervezők kissé átszabták az első fényszórókat, a lökhárítókat, a hűtőrácsot, s a kinézet tekintetében a legnagyobb változás talán a LED-es nappali menetfények megjelenése. Mindezeken felül a személyszállító kivitelhez új színek (a tesztelt szürke és egy kávébarna), valamint egy friss alu kerékszett jelent meg, amit szintén megkapott a tesztautó. Persze a Partner továbbra sem a villogásról, hanem sokkal inkább a praktikumról és a racionális gondolkodásról szól, így formájával nem kívánja megváltani a világot.

Partner Tepee, azaz személyszállító kivitel - galériaUgyanez érvényes az utastérre is, ami inkább funkcionális, mint szép. Belül a legnagyobb változás különben egy új központi multimédiás/navigációs rendszer megjelenése: mostantól az utasok felár ellenében (navigáció nélkül 130, navigációval 285 ezer forintért) egy 7-colos érintőképernyőn keresztül vezérelhetik a szórakoztató és információs egységet, ami sok-sok kapcsolódási porttal (pl. USB és Bluetooth) van felszerelve, sőt, tudja az okostelefon kijelzőjét klónozó MirrorLink funkciót. Az újonnan bevezetett rendszert sajnos még nem volt alkalmunk kipróbálni a Partnerben, mert a tesztautó az ‘öreg’ fejegységgel érkezett. A friss kárpitok szintén hozzátartoznak a frissítéshez, és új opció még az első parkolóradar, a tolatókamera és a városi vészfékező funkció, de racionálisan felszerelt példányunkban egyik sem kapott helyet.

Csak a 120 lovas dízelhez jár a 6-fokozatú kézi váltóA felfrissített motorkínálat héttagú, és mindegyik egység teljesíti az EU6-os környezetvédelmi normákat. Dízelfronton az 1,6 literes BlueHDi egység 3 teljesítményszintben, 75, 100 és 120 lóerővel érhető el (nálunk a legizmosabb járt), míg a benzinesek terén egy 1,6 literes szívó egység van a palettán 98 és 120 lóerővel, s rövidesen csatlakozik a kínálathoz a háromhengeres 1,2 literes turbós benzines is, 110 lóerővel. Egy kis érdekesség: egyes piacokon elektromos hajtáslánccal is elérhető a Partner, melynek 67 lóerős teljesítménye nem túl combos, de városi áruterítésre elegendőnek ígérkezik, a 170 km-es ígért hatótáv pedig szintén nem hangzik rosszul, legalábbis bizonyos korlátozott felhasználási területen. Az általános összefoglaló után térjünk vissza tesztautónkhoz: nézzük csak, miként viselkedik a ráncfelvarrott családi mindenes!

A LED-es helyzetjelző némi friss stílust kölcsönözAz ismert 'dobozos' alapformát már évek óta gyúrják a szakemberek a PSA garázsában, de a lényeg nem változott, hiszen a jellegzetes sziluetten mindössze a tendenciákra általánosságban is jellemző felpuffadás érhető tetten. A ráncfelvarrás kötelező hozományaként a fényszórók alá helyezett nappali menetfények keltenek feltűnést, funkciójukat természetesen maradéktalanul képesek ellátni. Az összkép ezzel együtt továbbra is kedvesen bumfordi, a Partner szemeibe nézve általában szolid mosolyra görbül a szemlélődők szája, heves érzelmekre azonban nem lehet számítani.

Nagy tárolókból is bőven akad - könnyű így az életEgyértelműen az utastér a legnagyobb erőssége a Tepee-nek, ez gyakorlatilag már az első ajtónyitással feltűnik – egyrészt tágassága okán érdemelheti ki a pozitív jelzőket az autó, másrészt pratikumával hódít. Emellett sokat dobnak a képen a tolóajtók, amik a hátsó sorhoz kifejezetten jól jönnek, azokat még a szeleburdi gyerkőcök sem tudják nekinyitni a szomszéd autóknak a parkolóban, ráadásul a ki- és beszállás is könnyebb a méretes nyíláson keresztül. A fejtér elöl-hátul fejedelmi, sőt, az első szélvédőnél még egy polcnak is jutott elegendő hely, ahova megannyi apróságot rejthetünk. A minimális oldaltartást biztosító, de egyébként kényelmes vezetőülésben leginkább a teherautós vezetési pozíció tűnik fel, s a megdöntött volán bizony érezteti velünk, milyen rendeltetésű autóban is ülünk éppen.

Rengeteg hely hátul - 3 gyerekülés sem probléma ittA legjobb hely tehát itt nem feltétlenül a vezetőülés, cserébe viszont hátul is három darab teljes értékű, dönthető háttámlájú ülést, és igencsak komoly belső szélességet kapunk, mégpedig mondjuk a Fiat Doblo Panorama konkurens típussal ellentétben elegendő lábtérrel. A hátsó sort megfigyelő kis tükör, az első üléstámlák hátoldalán lévő lehajtható asztalkák, a csomagtér esetében pedig az óriási űrtartalmon túl a külön nyíló hátsó szélvédő miatt kell újabb pirospontokat vésnünk jegyzetfüzetünkbe – utóbbi figyelmességnek hála akkor is tudunk pakolni a csomagtérbe, ha túl közel álltunk volna valamihez, ugyanis máskülönben óriási helyigénye van az ötödik ajtónak. A Partner másik igazi fegyverténye persze a poggyásztere, amely a hátsó ülések eliminálásával nagyon nagyra, már-már költözésekhez alkalmas módon 3 köbméteresre növekszik. Persze az utastérben is rengeteg tároló kapott helyet és szuper szolgálatot tesz az ásványvizes palackok sokaságát elrejteni képes, kivehető középső box is.

AdBlue-val tudja az Euro6-ot a motorA hajtásláncról szintén pozitívan nyilatkozhatunk, az új Euro6-os BlueHDI dízelmotor (amihez persze elengedhetetlen időközönként az AdBlue adalék betöltése) kiválóan muzsikált és maximálisan illik a modellhez. A 120 lóerős csúcsteljesítményt felmutató 1,6 literes turbódízel kimondottan jól mozgatja a nagy testet, karakterisztikája egyenletes és jól megbirkózik az alacsony fordulatszámokkal is, azaz szinte soha nem remeg be, nem válik zavaróan kelletlenné. Nyomatékból nincs hiány, a 300 Nm-es maximum már 1750/percnél rendelkezésre áll. Nem mintha túl nagy jelentősége lenne, de a végsebesség közel 180 km/h, a 12 másodperces 0-100 km/h-s sprintidő pedig bőven elég egy családi autóhoz, főleg a korrekt rugalmassággal kiegészítve.

Nagyon jól passzol hozzá a 120 lóerős dízel - galériaA 120 lóerős csúcsdízelhez különben a gyengébb testvérekkel ellentétben 5-helyett 6-sebességes manuális váltó és széria start/stop rendszer jár, és bár a hatfokozatú egység kapcsolhatósága sem éppen álomszerű, sokkal jobb az 5-sebességesnél, és az áttételezés is kiváló, jól illik a motor nyomatékgörbéjéhez és a modell karakteréhez. A Partner takarékossága szintén példás, hiszen a teszt alatt 6 literes átlagra volt képes, holott hosszú autópályázás és városi poroszkálás nehezítette útját. A normafogyasztás persze ennél is jobbra, 5,3 literre adódott, ám például országúti etapokon, óvatos gázpedálkezeléssel könnyedén produkálhatunk 4,5 liter alatti értékeket is, városban pedig 6 liter alatt is kijövünk, ami kiváló eredmény. Apropó, város: az épeszű fordulókörnek, a mindössze 4,38 méteres hossznak, valamint a jó körkilátásnak hála nagyon könnyű manőverezni a dobozossal, vagyis úgy brillírozik a Partner a hosszú családi nyaralások során, hogy közben a nagyvárosok forgatagában is kiválóan érzi magát.

Óriási a csomagtér - az ülések kivételével 3 köbméterA hosszú utazások alkalmával a kényelmes futómű is jó ‘Partner’, hiszen a felfüggesztés és a puhább kormányzás is hasonló körülményekre hangolt, miközben a viszonlyag nagy magasság és az egyszerű futómű okán amúgy sem született kanyarbajnoknak a modell. Ívmenetben viszonylag hamar eléri határait, cserébe viszont csöndben lépi át az úthibákat. Utóbbi megjegyzés sajnos csak a futóműre igaz, ugyanis maga az utastér már zajos: például 130 km/h-ás tempó mellett 70 decibel körüli zajszintértéket mértünk, ami bizony autópályázásnál már fárasztó lehet, dehát a haszonjármű-származásnak és a nagy homlokfelületnek ez az ára.

4 millió forinttól lehet beülni a Partner Tepee-beS ha már ár: a Partner Tepee-be most akciósan (a hivatalos importőri akció a hajtáslánc függvényében 500 illetve 550 ezer forint) 4 millió forinttól ülhetünk be, de ez esetben meg kell elégednünk a 98 lóerős 1,6 literes benzinessel és a szegényes alapfelszereltséggel. Az induló 75 lóerős dízelmotorral, amit mi kevésnek gondolunk a méretes autóhoz, 4,4 millió az akciós alapár. A 120 lovas BlueHDI-ért minimum 5,49 millió forint esedékes, azonban ehhez magasabb felszereltségi szint is tartozik, míg a tesztelt ‘Outdoor’ változatban 5,68 milliót kérnek az autóért.

Kár a széria oldal- és függönylégzsákok hiányáért2016-ban, egy családi autónál az azért nagyon nem szép dolog, hogy az oldallégzsákok csak a csúcsmodellhez járnak szériában, a függönylégzsákok pedig még itt is plusz 60 ezer forintot kóstálnak. A hosszú extralista révén jócskán feljebb srófolhatjuk az árat, de 6,5-7 millió forint körül már minden jóval megkent Partnert kaphatunk. A konkurensek árazása hasonló hajtáslánccal és felszereltséggel nézve közel áll a Partnerhez (például Fiat Doblo Panorama, Citroen Berlingo Multispace, míg a Volkswagen Caddy és a Ford Tourneo Connect drágább), így elsősorban az ízlés és a modellpreferencia határozhatja meg a választást – s mindenekelőtt a kialkudott ajánlati ár, ami minden bizonnyal az összes típus esetében bőven a listaárak alatt lesz.

Néhány szóban

A megújult Peugeot Partner Tepee pontosan azt adta, amire számítottunk: eszméletlenül tágas utastér hatalmas csomagtérrel és számos praktikus, ötletes megoldással. A 120 lóerős 1,6 literes BlueHDI dízelmotor a pozitív összkép tovább színezéséhez visszafogott fogyasztással és kiváló menetteljesítmények biztosításával járul hozzá. Mindent egybevetve az idős Partner továbbra is jó választás, akár 3 gyerekkel ideális családi autó, ráadásul kiváló szállítási képességeivel adott esetben a vállalkozás jó barátja. Olcsónak nem mondható, továbbá nem egy álomautó, és igényel némi kompromisszumot (kanyarsebességek, nagyobb tempónál zajszint stb), de mégis egy szerethető, kiegyensúlyozott, kiforrott mindenes.

Előnyök: Tágas, praktikus utastér és óriási csomagtér; Ötletes megoldások; Kellemes karakterisztikájú, takarékos és erős dízelmotor; Kiváló variálhatóság; Tolóajtók; 5 teljes értékű hely

Hátrányok: Visszafogott kanyarképességek; Teherautós vezetési pozíció; Nagyobb tempónál zajos utastér; Szériában hiányos légzsákarzenál

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek