Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Csak 'alul' erőtlen a motor

A statikus szemle után lassan eljön az ideje, hogy útra kelljünk, ám az autót dinamikusan vallatva könnyen szöget üthet a fejünkbe, hogy a Citroën vajon kinek is szánta a DS3 ezen változatát. A reklámkampányban ugyanis elegáns, kifinomult, s egyben törékeny hölgyek szerepelnek, akik vélhetően a könnyed, ’egyujjas’ terelgethetőséget és a felhőtlen komfortérzetet helyeznék előtérbe. Ezzel szemben ugyan a tesztidőszak alatt többen is megerősítették, hogy az autó a külcsín kapcsán feminin jellegű, jómagam ezt éppen a férfias határozottságot igénylő kezelhetőség, és a kompromisszumkészséget igénylő sportosság miatt nem tudom megerősíteni.

Benzinessel lenne az igazi - galériaEbben a konfigurációban a különleges kisautó két motorral rendelhető meg, s a méretes családi kombik dinamikus mozgatására is alkalmas 1,6 literes, 156 lóerős, turbós benzinmotor, mellett éppen a tesztautónkban is szolgálatot teljesítő, azonos hengerűrtartalmú dízel egység nyújthat alternatívát a takarékosságot fokozottan előtérbe helyező vásárlók számára. A hajtóanyaggal való spórolásra van is lehetőség, hiszen a 112 tagú ménest számláló erőforrás étvágyát a testvérmárkákban és Citroënekben is több ízben vallatott mikrohibrid technológia hivatott korlátozni. A lassítás utolsó 20 km/órás alatti szakaszán leálló motorhoz a piac legkifinomultabb start/stop rendszere csatlakozik, melynek használata ugyan némi megszokást kíván, ám ettől eltekintve tökéletesen kompromisszummentes.

Tud idilli képet festeni

Dízelmotorhoz nincs ennél jobb manuálisHa a megállás örömteli is, a kétezres tartományig elhúzódó turbólyuknak köszönhetően az e-HDi volánja mögött az alsó tartományban való szerény gyorsítási hajlam szomorít el, ami igencsak beárnyékolja a városi használat perceit. A minden ízében remegő motor dolgának megkönnyítése érdekében ilyenkor érdemes a dízelekhez párosított szerkezetek között kiemelkedő pontossággal és határozottsággal szolgáló hatfokozatú váltó után nyúlni, hogy az említett határvonal után a viszonylag kellemes orgánummal dolgozó erőforrás levetkőzze tetszhalott mivoltát, s mindenféle hajtási befolyás nélkül szabadítsa 270 Nm-es nyomatékát az első kerekekre. Ekkor méréseink alapján 9,6 másodperc alatt gyorsíthatunk álló helyzetből 100 km/órás sebességre, ami a gyakorta hirtelen megélénkülő kedv miatt érzésre ennél is gyorsabbnak tűnik, s a fordulatszámot az optimális tartományban tartva a rugalmasságot sem érheti panasz.

Sportosan vezetve áll össze a kép

Noha az élményautózásban egyértelműen a dízelmotor a leggyengébb láncszem, kvalitásai mégsem árnyékolják be az autóban lévő lehetőségeket, melyeket az alapvető kezelőszervek pontossága, határozottsága, és keménysége húz alá. A sportautókra jellemző módon fémes csattogással a kulisszájában járó váltóhoz remekül illik a módfelett kemény kuplung, melynek finom csúsztatása csupán sűrű Citroen DS3 - galériaforgalomban araszolva fárasztó, s e megalkuvásokra késztető kettősséget a futómű hangolása is tovább fokozza.

A feszes felfüggesztés ugyan jó barátunk az országúti, és szerpentines kanyarvadászat során, ám (különösen a hátsó) ijesztően nagyot üt a városi, rossz minőségű szakaszokon kátyúba, vagy fekvőrendőrre hajtva, s módfelett kellemetlenül rezonál az ismétlődő rövid keresztbordákon. Mindez persze korántsem éles kritika, csupán iránymutatás azok számára, akik sztereotípiák alapján a felhőkön lebegés illúzióját várnák a Citroëntől. Mindezen túl a DS3 viselkedése a határokon vallatva alapvetően semleges, ám gázelvételre túlkormányozottságba hajszolható, azaz az autó finom mozdulatokkal minden körülmények között a pontos íven tartható, szűk visszafordítókban is nagy sebességre téve szert.

Magas fordulaton a motor ereje elegendő a kigyorsításokra, s ekkor a középállásában érzéketlen kormánymű is remekel. Kissé furcsa, ahogy fordulva a volán hirtelen felkeményedik, ám ezek után módfelett precízen irányíthatjuk az autót, s végül minden a helyére kerül. A feszes futómű, a pontos váltóhoz asszisztáló kemény kuplung, valamint az ívmenetben precíz kormányzás kvartettje ugyanis széles mosolyt varázsol a vezető arcára, miközben a termetesebb utasok számára akár szűknek is tekinthető ülések oldaltartásáért is áldást adhatunk.

Hajtva is spórolós (középütt az aktuális fogyasztás)

Az e-HDi technológia kiforrottságát, kiválóságát már inkább az jellemzi, hogy az autó sportos adottságainak kihasználásával a tesztfogyasztás átlagosan 5,5 literre adódott (igaz, manapság egy négykerékhajtású terepjáró is eljár ennyivel), miközben normakörünk 4,1 literes értéke még a foTöbb mint 1000 km a hatótávolságargalmi befolyások szórásának számlájára írható módon alig 3 deciliterrel múlta felül a gyáriak vegyes üzemre vonatkozó adatát, de az összes spórolásra irányuló praktikát bevetve városban is regisztráltunk 4 liter alatti étvágyat.

Mindezek után üljünk le egy pillanatra és markoljuk meg erősen a székünk karfáját, mert a tökéletesen felszerelt, navigációval, minőségi szórakoztató berendezéssel, vastag szőnyegekkel, és minden földi jóval ellátott e-HDi DS3 Ultra Prestige listaára jelenleg 7.369.000 forint, ami azonban csak bizonyos szempontból sok, míg máshonnan tekintve kedvező.

Látszólag borsos, ám versenyképes árcédula lóg rajta

Sok, ha a kategóriától elrugaszkodva a praktikus jellemzőket, vagy éppen a menettulajdonságokat és a használati értéket figyelembe véve kacsintunk félre, de kedvező, ha az egyediséget és a luxust hangsúlyozó divatautók piacán mazsolázunk. Az 1,6 literes dízelmotorral szerelt, 105 lóerős Audi A1 például 5,1 millió forinttól kelleti magát, miközben az azonosan 112 tagú ménest számláló MINI Cooper D 5.545.000 forintot kóstál, ám ezeket azonosan felszerelve jócskán kövérebb árcédulát kapunk mint az 5,411 millióról startoló DS3 (e-HDi 90) dízel kapcsán. A hasonló húrokat pengető Honda CRZ nem csak drágább, de minden tekintetben szerényebb képességű is, s a kisebb Fiat 500 is csupán a célközönségét tekintve hasonlítható a robusztusabb, masszívabb franciához.

Kicsi a bors, de benzinnel igazán erős - galériaA DS3 kínálatából azonban nem is a dízelmotor a legjobb választás, hiszen a 370.000 forintos felárral büszkélkedő öngyulladósnál kifinomultabb, kulturáltabb, élvezetesebb, ám átlagosan 2,1-2,2 literrel szomjasabb 156 lóerős benzines, ami általában minden autóból aranyat varázsol, s egy ilyen kategóriában az üzemeltetési költségek viszonylag szerény különbözete nem lehet visszatartó erő az élvezetek halmozásától.

Ezek után már nem marad más hátra, minthogy az azonos felszereltség mellett nagyságrendileg 400.000 forintos felárral büszkélkedő Ultra Prestige felszereltségről ítélkezzünk, ami állítólag különlegességet szavatol. De hogyan is kaphatnánk egyediséget egy előre összeállított konfigurációtól, ha a saját szívünk szerint, saját ízlésünk alapján száz és száz módon szabhatjuk személyre kedvencünket; legyen szó színekről, vagy csodaszép – akár világos – kárpitokról?

Talán izgalmasabb, ha magunk állítjuk össze

A célközönség a végzet asszonyaA választ mindenkinek a saját megítélésre bízzuk, mert a DS3-mal nem lehet melléfogni, igaz, a tapasztalatok és a marketingesek célkitűzése alapján külön-külön meghatározott célközönség két halmazának közös metszete igen szűk, hiszen ezt a magabiztos, divatos, sportos vezethetőségre, némi luxusra, és egyediségre vágyó tehetős fiatal hölgyek alkotják, akik határozott kezekkel kívánják terelgetni nagy ápolási igénnyel bíró autójukat. Nos, én kívánom, hogy az említett kör minél több hasonló autót birtokolhasson, s egyúttal tisztelettel kérem azokat, akik a leírás alapján magukra ismertek, hogy lapunk elérhetőségeinek egyikén jelentkezni szíveskedjenek.

Néhány szóban

Illik vigyázni rá - galériaA Citroën DS sorozata ezúttal sem okozott csalódást, hiszen a kínálat legkisebb tagja a nagyobbakhoz hasonlóan minőségi benyomást kelt. A látványos külcsínhez általánosságban kiemelkedő anyag-, és összeszerelési minőség társul, miközben a kezelőszervek működése minden ponton határozott. Szemráncolásra a pedálok kisebb ergonómiai bakija ad okot, ami nem tökéletes vezetői pozícióhoz vezet. A kuplung keménysége, a váltó férfias kapcsolhatósága, a kormányzás közvetlensége, vagy éppen a futómű feszessége mind-mind a sportos szellemet hangsúlyozza, amit egyedül az alsó fordulatszám-tartományban tetszhalott dízelmotor nem képes aláhúzni, így a tökéletességhez vezető úton érdemes a kifinomultabb, erősebb, ám kissé szomjasabb benzinesre voksolni. Az Ultra Prestige felszereltség választása egyéni ízlés kérdése, de erős megfontolást kíván, hiszen saját szájunk íze szerint is összeállíthatjuk a hozzánk leginkább illő DS3-ast, ami ugyan a piacon nem, de kategóriájában az egyik legjobb választás.

Előnyök: Divatos megjelenés; Minőségi, egyedi megoldások az utastérben; Közvetlen kezelőszervek; Pontos váltó; Sportos kezelhetőség; Robusztusság; Takarékosság; Versenyképes árcédula

Hátrányok: Az alsó tartományban tetszhalott dízelmotor; A pedálok rossz ergonómiája; Hátrafelé nagy holtterek; Mindennapi használatban túlzottan feszes felfüggesztés; Középállásában érzéketlen kormánymű

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek