Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.


A legvagányabb karosszériájú A3-ban az esetek túlnyomó többségében egy vagy két személy fog utazni, ők viszont garantáltan szeretni fogják az autót. Kezdjük ott, hogy a vezethetőség a kategória legjobbjai közé tartozik, és hiába beszélhetünk fronthajtásról. Az A3 semmivel sem lassabb kanyarokban, mint például a hátsókerékhajtása miatt sokak által sportosabbnak aposztrofált 1-es BMW, bár tény, hogy a bajorok büszkesége a vezetés szerelmeseinek talán még mindig jobb választás. Az Audi viszont végletekig kiszámítható viselkedésével és télen ügyesebb mozgásával ellenpontoz, és amint azt már fentebb is említettük, az alacsony tömegnek és a remek futóműnek köszönhetően kimondottan magas kanyarsebességekre képes, ráadásul a 18 colos kerekek ellenére elfogadható rugózási kényelmet kínál. Az örömöket tovább fokozza a pontos, jól súlyozott kormány, valamint a tökéletes kapcsolási érzetű, pontos kézi váltó.

Élmény a finom hatgangos váltó kezeléseA hatfokozatú szerkezetet különben a remekül adagolható kuplunggal együtt olyannyira megszerettük, hogy semmi pénzért nem adnánk a duplakuplungos automatáért. És az A3-nak nem csak a váltóját, de motorját is visszasírjuk. A kétliteres négyhengeres ezen kivitelében 150 lóerős és 320 Nm-es csúcsnyomatékot teljesít, amely számok meglehetősen átlagosnak tűnnek, de az alacsony tömegnek és a kiváló teljesítmény-leadásnak köszönhetően az átlagosnál sokkal meggyőzőbb volt a ’csomag’. Kezdjük ott, hogy az általunk mért 7,4 másodperces (gyári adat 8,6 szekundum!) 0-100 km/h-s sprintidő még az erősebbik, 184 lóerős kivitelnek is becsületére vált volna, a négyhengeres pedig nem csupán a műszer szerint volt meggyőző, hanem a valóságban is.

Országúton például úgy lehetett előzni a kis Audival, ahogy azt 150 lóerőtől egy ekkora négykerekű esetében legmerészebb álmainkban sem vártuk volna, ráadásul a teljes fordulatszám-tartományban kiválóan teljesített a 2.0 TDI, függetlenül attól, hogy rugalmasságból, vagy magas fordulatszámokon faggattuk. Kulturált viselkedésével, finom járásával és visszafogott hangerejével további jó pontokat szerzett a motor, amely így a kínálat egyik tuti tippje. A habot a tortára a fogyasztás tette fel: a 4,1 literes gyári vegyes átlagot ugyan nem tudtuk elérni, de normakörünkön a 4,6 literes érték is kimondottan barátinak számít – főleg a menetteljesítmények tekintetében. Az intenzív klímahasználattal 5,4 literre adódott tesztfogyasztás szintúgy magáért beszél. Városban egyébként 5,5-6, országúton körülbelül 4-4,5 autópályán pedig 5 liter környékén állapodik meg a fogyasztás.

Ennyi dicséret után bizonyára nem meglepő, hogy az Audi nem adja olcsón portékáját: már a legolcsóbb A3 (1.2 TSI, 105 lóerő) sem olcsó a maga 5,5 millió forintos alapárával, a sokkal erősebb és takarékosabb 2.0 TDI extrák nélkül közel hétmilliót kóstál, amivel a benzinpártiaknak szintén meleg szívvel ajánlható, hengerlekapcsolós 140 lóerős 1.4 TSI kivitelnél is drágább 900 ezer forinttal. Autó Pult normaszinten, vagyis kimondottan magas felszereltséggel a listaár szerint már közel 9 millió forintról beszélhetünk, ám az autó magas kvalitásainak tükrében ez nem nevezhető eltúlzottnak, főleg akkor, ha figyelembe vesszük, hogy ugyan így felszerelve az azonos alapokra épülő Volkswagen Golf ugyanezzel a hajtáslánccal alig 500 ezer forinttal olcsóbb nála – az A3 pedig mégiscsak Audi...

A konkurensek háza táján a szintén remek, de minőségben kevesebbet nyújtó és több hiányosságot felmutató Volvo V40 D3 a Volkswagen Golf árszintjén mozog, tehát körülbelül 5 százalékkal drágább az Audinál, miközben a 143 lóerős BMW 118d és a 136 lovas Mercedes A 200 CDI hasonló árcédulát képes felmutatni, sőt, a stuttgarti csillag úgy drágább mindenkinél egy hajszállal, hogy közben a legszerényebb menetteljesítményeket nyújtja. Ám ha értékelnünk kell, a 140-150 lóerő körüli dízel hajtásláncokat figyelembe véve a korábbi összehasonlító tesztünk eredménye kissé felborul, s mindent egybevetve, kizárólag az objektivitás mezején haladva az Audi A3 2.0 TDI a legkiforrottabb prémium kompakt, amely ráadásul félmillió forintnyi pluszpénz ellenében elegáns szedán karosszériával Magyarországról érkezik, ráadásul a háromajtósnál nagyobb csomagtartót és méretesebb hátsó (láb)teret képes felmutatni.

Néhány szóban

A 150 lóerős kétliteres dízelmotorral szerelt Audi A3 jött, látott és győzött. Egyhetes nyúzópróbánk során egyedüli komolyabb hiányosságként a szűkös hátsó helykínálatot tudtuk feljegyezni, s minden másban kiválóan teljesített a négykarikás. A 2.0 TDI hajtáslánc a szuper kézi váltóval remek párosítás, kiváló fogyasztás mellett képes komoly menetteljesítményeket felmutatni – persze az árát is megkérik, de a típus így sem drágább a konkurenseknél. Kimondottan büszkék lehetünk arra, hogy ilyen komoly minőségű és tudású autót gyárthatunk hazánkban a szedán kivitel személyében…

Előnyök: Kiemelkedő összeszerelési minőség; Kiváló anyagok; Okos és innovatív extrák; Elöl kiemelkedő kényelem; Kiegyensúlyozott futómű; Kiváló erőforrás és váltó

Hátrányok: Hátul szűkös helykínálat; Sötétben túl erős középkonzol-világítás; Jelentős dízelfelár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek