Egyedi alkalom, hogy szerkesztőségünk garázsába nem egy hagyományos értelemben vett személyautó, hanem egy igazán különleges, célszerszámnak is nevezhető lakóautó FORDult meg, ráadásul a témát illetően nagy múltúnak tekinthető Westfalia tálalásában. A németek a Ford Transit hosszított verziójából olyan világjáró autót építettek, amelyből a csillagok alatt töltött éjszaka után akár minden nap más és más varázslatos helyszínen élhető meg a naplemente.

Utazni jó, ám a mindenki számára egyértelmű komfortot jelentő hotelek nyújtotta kényelem mellett bizony legalább annyira nagy élmény lehet a lakóautóval való túrázás, miközben magunkkal cipelve saját otthonunkat azért összességében ugyanúgy kellemes környezetben pihenhetünk. Ráadásul a lakóautó eltagadhatatlan előnye a rugalmassága.

Vadászterületén: kempingezés a Fertő-tó mellett

Ha kell, akár egy parkolóban is éjszakázhatunk, úgy, hogy közben mégis csak a saját ágyunkban hajtjuk álomra fejünk, ám persze egy kempingben a legideálisabb letáborozni, ahol kihasználhatjuk az ilyesfajta guruló otthonok minden előnyét. Hiszen a Ford Transit hosszított verziójára épülő Nugget Plus Pop-up Top amolyan igazi svájci bicska, amelyben kompromisszumokkal ugyan, de minden képességet megtalálunk.

Ami közös a hagyományos Transit modellekben, illetve a Nuggetben, az dióhéjban a vezetői környezet és a hajtáslánc. A vezetőülésbe pattanva a Ford modellekből ismert formákkal találkozhatunk. Az ajtózsebek hatalmasak és több szinten találhatóak, a műszerfal tetején pedig két fedeles rekesz kapott helyet. Mindezeken felül akad hagyományos kesztyűtartó, a fejünk felett pedig egy DIN szabvány szerinti ’lyukba’ is pakolhatunk. Ha megszomjaznánk, akkor sincs gond, mert összesen nyolc palack innivalót tudunk elöl biztonságosan elhelyezni. A műszerfal semmi különöset nem nyújt, de funkcionális és jól áttekinthető.

A nappali jól megidézi az otthoni életérzést

A középkonzolt egy 8 col képátlójú, Android Auto és Apple CarPlay okostelefon-tükrözés funkcióval is rendelkező érintőképernyő uralja. A magyar nyelvű menü továbbra is hiánycikk, azonban a fedélzeti rendszer képességeivel nincs gond, de a megjelenítéssel igen: a központi kijelzőre a széles belső tér miatt a vezető és az utas is lapos szögben lát rá, a panel ilyen betekintési szögben nem biztosít éles képet, így halványnak, élettelennek, pixelesnek látjuk.

Funkcióját kiválóan ellátja, a nagyon hasznos tolatókamera képe is rendben van, de a mai kijelzők korában és az autó vételárának tükrében ez a hiányosság említést érdemel. Tesztautónk felszereltsége bőséges, a vezetősegédek listája teljes, azonban meg kell elégednünk a manuális klímával, hiszen automata berendezés nem érhető el.

Semmi meglepetés, klasszik Ford műszerfal szolgálja a pilótát

A hagyományos gyújtáskulcs elfordításával életre kel a 185 lóerő és 415 Nm leadására képes kétliteres négyhengeres EcoBlue, tehát AdBlue-s dízelmotor, amely a paletta legerősebb tagja. A start/stop rendszerrel is rendelkező hajtás ezen funkciója szerencsére gombnyomásra kikapcsolható, ami jól jön a lakóautó célzott használata közben. A négyhengereshez egy hatgangos, a váltógombon lévő billenőkapcsolóval kézzel is vezérelhető, és egyébként egészen ügyesen dolgozó hatfokozatú automata csatlakozik.

Az automata váltó kényelme mellé a kormányzás áttétele nem meglepő módon kisteherautós, sokat forog a volán faltól falig. Ebben a szegmensben a motorerő másodlagos, azonban tény, hogy a 415 Nm csúcsnyomaték jól jön mondjuk akkor, amikor szügyig rakva indulunk útnak a lakóautóval. A nagy nyomaték és a teljesítmény leginkább úgy érhető tetten, hogy megrakottan sem érezni izzadságszagot a motor felől.

A konyhában főzőlap, hűtő és sok-sok tároló áll rendelkezésre

A funkciók óriási tárháza a Nugget, ehhez mérten pedig az étvágya is barátságos: visszafogott, állandó 90-es tempónál akár 6,5-7 liter gázolajjal is beéri 100 km-enként, de amint dinamikusabban, nagyobb tempóval kell mozgatni a gördülő lakást, úgy az étvágy is megindul felfelé: városban és pályán már 10 liter felé tart a fogyasztás.

A lényeg azonban a vezetőfülke mögött kezdődik, azaz a lakóautós funkciók mustrája következik. A lakóautós piac szép lassan mindig is fejlődött, azonban a koronavírus világjárvány nagy lendületet adott az ágazatnak, aminek többek között az is következménye, hogy a hazai kínálat szélesebb és könnyebben elérhető lett. Noha a Westfalia felirat már a jó öreg T3-ason is ott virított, immáron nem Transporterre épít a legendás német gyártó, hiszen palettájukon jelenleg a Marco Polo fantázianevet viselő Mercedes-Benz V-osztály, valamint tesztalanyunk, a Transit Nugget található meg.

Idilli hangulat varázsolható a segítségével

A piacon népszerű Ford Transit Custom modellre épül tehát az egy hétig nálunk vendégeskedő modell, amely megrendelhető, mint esetünkben is, állítható billenőtetővel (Pop-up Top) vagy fix, magas tetővel. A Nugget tervezése során a cél egy háromosztatú belső tér kialakítása volt: az L-alakú konyha hátul, a nappali-étkező pedig középen kapott helyet, míg a „tetőtérben” kényelmes hálóhelyek találhatók.

Az utastér padlóját díszítő, fahatású burkolat nemcsak szép, hanem könnyen is tisztítható, ráadásul hangulatos, a padlónál is megjelenő LED világítás fokozza a minőségi hatást. Mindemellett az utasok komfortjáról a kiegészítő fűtés gondoskodik. Ha a dupla felső ágy kevésnek bizonyul, egy másik dupla ágy is kialakítható a nappaliban. A főzőfülke kétégős gáztűzhelyt és króm-nikkel mosogatót tartalmaz, a kiegészítő akkumulátor pedig egy 40 literes, kompresszoros hűtőszekrényt táplál.

A fekhely szinte otthoni kényelmet nyújt, szúnyoghálókkal pedig jól átszellőzik

A friss víz és a szennyvíz beépített tartályokban tárolható (mindkettő 42 literes), és ugyanezek a tartályok szolgálják ki a jármű hátuljára felszerelt kültéri zuhanyzót is. A nappali rész fő attrakciója, hogy az első ülések 180 fokos elforgatásával körbeülhetővé válik a kihúzható asztalka, amelyhez akár öten is odaférnek. Ugyancsak jópofa kiegészítő az úgymond kerti szett: aki a szabadban való étkezést preferálja, az kinyitható asztalt is rendelhet két székkel, valamint kihajtható/visszahúzható napernyővel.

A komfortos kempingezéshez elengedhetetlen, hogy ne forrósodjon fel nap közben az autó. Ezt úgy oldották meg, hogy minden jármű sötétített hátsó üvegezéssel kerül legyártásra, ráadásul minden ablakfelület függönnyel vagy méretpontos hővédő takaróval árnyékolható le. Emellett kibillenthető a második üléssori oldalablak, plusz fűthető a hátsó szélvédő is. Az extrák közt olyan tételek szerepelnek, mint a prémium hangrendszer, vagy a kerékpárok és más sporteszközök szállítására szolgáló kiegészítők.

Kinyitva a belső magasság sem korlátozott

A Nugget Plus egyébként mintegy 36,7 centiméterrel hosszabb az alapváltozatnál. Az extra térbe egy nagyobb gardróbot építettek be a tervezők, valamint egy WC-t és egy kézmosót. Noha a WC nem gyakori használatra termett, szerintem mindenképp érdemes a nagyobb változatot megrendelni. Az ok prózai: a nagyobb belső tér szellősebb, ráadásul lényegesen több tárolót kapunk.

A holmiknak egyébként tengernyi rekesz jut: a második üléssor felhajtható ülőlapja alatt méretes tárolódoboz, a beépített szekrényekben pedig sok-sok hely várja a holmikat. Tényleg mindennek lehet helyet találni, persze a komfortos túrázáshoz fontos, hogy jól és alaposan berendezzük az autót. LED-es elemek szolgáltatják a hangulatot és a fényt a szekrények élén, amelyek tökéletesen beleolvadnak a dizájnba, ráadásul kihajtható, forgatható olvasólámpák is vannak.

Sok-sok tároló várja a nyaraláshoz szükséges holmikat

A gyakorlatban a kempingezés, az otthon kialakítása percek alatt, könnyedén kivitelezhető. Megállva kinyitjuk a szúnyoghálóval is kiegészített tolóajtót, felnyitjuk a tetőt, napellenző ki, majd alá jöhetnek a székek és az asztalka. Tényleg gyorsan és egyértelműen megy minden, és a felnyitott tetővel odabenn sem kell görnyedezni. Este jön a következő mutatvány: a felnyitott tetőről leengedve az ágyrácsot és szivacsot tökéletes, és nem mellesleg kényelmes fekvőhelyet kapunk.

A Nuggetet a lelkiismeretes teszt lefolytatása érdekében élesben is bevetettük: 4 napos túrára indultunk a Fertő-tó és a Balaton érintésével, ráadásul mivel előbbi emberi erővel való megkerülése volt a fő cél, két kerékpárt is magunkkal vittünk. Indulás előtt, kihasználva a számos pakolási lehetőséget, teletömtük a Fordot ruhákkal, kellékekkel, na meg persze enni- és innivalóval – innen indult a négy napos kaland.

Csukott állapotban csak a napellenző tokja árulkodik

Noha most első ízben kóstolhattam bele a lakóautózás örömeibe, a lehető legőszintébben tudok arról nyilatkozni, mennyire hamar megszerettem, mi több, megszerettük ezt a fajta kikapcsolódást. A lakóautó nyújtotta rugalmasság és kényelem, összekötve a kempingezés nyugodt és pihentető légkörével könnyedén magával tudja ragadni az embert, főleg, ha olyan társsal kelhetünk útra, mint a Transit Nugget.

Tesztalanyunk minden porcikáján érződik az átgondoltság és a nagy múltú gyártó, a Westfalia rutinja és szakértelme. És ezt mindenféle túlzás nélkül állíthatom. Aki pedig Nuggetet szeretne, annak választási lehetősége is van: a fix tetős változat még több szekrényt és még nagyobb komfortot ad, azonban a magasság miatt nem mindenhova fér be (pl. mélygarázsok), és a fogyasztása is nagyobb lesz.

Igazi kalandort ismertünk meg a személyében

Aki esetleg a mindennapokban is használná a kisbuszt, annak mindenképp a tesztben is szereplő Pop-up Top változat javallott. Igazi kalandor autók, amik még relatíve kompakt méretkategóriában csábítanak. Ez fontos, hiszen vannak még kompromisszummentesebb modellek is egy mérettel feljebb (pléldául a nagyobb Transiton vagy a Fiat Ducatón alapulva), azokat azonban a mindennapokban már kevésbé használhatónak érezzük.

Az aktuálisan elérhető modelleket tartalmazó árlistában tesztalanyunk ugyan nem szerepel, azonban a hozzá felszereltségben legközelebb álló verzió, a 130 lovas automata hajtással szerelt változat 27.730.000 Ft-ért hozható el. A hosszabb tengelytáv, és ez által a WC, illetve a plusz rakodóhelyek felára kevesebb, mint 1,5 millió forint. A vételárat az extrák mellett temérdek kiegészítő közül válogatva lehet feljebb srófolni, illetve a magasabb szintet jelentő Active és Trail, valamint a Limited változatok között is válogathatnak az érdeklődők.

Néhány szóban

A Ford Transit Nugget verziója személyében a Westfalia egy igazán szerethető kalandort alkotott meg. Noha a lakóautózás nem mindenki számára vonzó elfoglaltság, könnyen rá lehet kapni az ízére - a kulcs egy olyan, széleskörűen használható és praktikus modell, mint tesztalanyunk is. A Ford stabil és minőségi alapjára épített Nugget nagyon sokoldalú és kényelmes társ tud lenni egy hosszabb kempingezés, körutazás alkalmával, ráadásul bizonyos kompromisszumok mellett a mindennapokban is használható.

Előnyök: Sokoldalúság; Tágas, Kényelmes beltér jól elkülönülő részekkel; Szuper ötletek, sok tároló, jó anyagok, kellemes hangulat; Nyomatékos dízelmotor; Kényelmes futómű

Hátrányok: Csak manuális klímával érhető el; Magasabb tempónál hangos; Autópályán torkos; Kevésbé fejlett asszisztensek

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek