Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Toyota az elmúlt időszakban felébredt Csipkerózsika-álmából, és fontos modelljeinek – mint az Auris vagy az Avensis – frissítésével bizonyította, hogy nem elégszik meg a világ legnagyobb autógyártója címmel, és igenis fontosak nekik a vásárlói igények. A lendület pedig olyannyira elkapta a japánokat, hogy hétszemélyes hibridjüket, a Prius+-t is egy kisebb ráncfelvarrásnak vetették alá, melynek részleteivel nemrég közelről is megismerkedhettem.

Hátul alig változott - galériaA jelenlegi, 2009 óta piacon lévő, és azóta egy frissítést megélt 'normál' Prius következő generációja már a küszöbön várja a bemutatkozást, így talán némileg meglepő lehet, hogy az azonos technikával rendelkező hétszemélyes változatot éppen most szedte ráncba japán gyártó. Az autó 2011-es bemutatkozásának tudatában azonban mindez már annyira nem meglepő – csupán annyit jelent, hogy ezúttal is körülbelül két év késéssel követi majd a már új generációs Prius alapjait felhasználó utód a jelenlegi verziót.

Jóval férfiasabb lett - galériaTérjünk is vissza azonban a lényegre, hiszen a frissített Aurissal és Avensissel igencsak magasra helyezte a mércét önmaga számára a japán gyártó. Olyannyira magasra, hogy a hétszemélyes Priussal talán nem is volt céljuk megugrani ezt a szintet. Hogy pontosan mire is gondolok ezzel? Tesztalanyunk egy prospektusban sem ígér gyökeres, de még csak átfogó megújulást sem, aminek legfőbb oka éppen hibrid voltában rejlik.

Mivel a hajtáslánc átalakítását a következő generáció hivatott elhozni nekünk, így a mérnökök keze bizony meg volt kötve a Prius+ frissítésével kapcsolatban. Az autó orrát természetesen a Toyota legfrissebb formanyelvéhez igazították – persze kellő távolságot hagyva az „átlagos” modellektől –, ám az utastérben nem szorult rá különösebben nagy változásokra hétüléses hibrid, noha azért igyekeztek tovább javítani a minőségen. A legbosszantóbb azonban talán még mindig az, hogy a japánok még mindig nem hajlandóak kellőképpen európaiasítani az eredendően inkább a tengerentúlra készített típust – a részletekről később.

Az új formanyelvet vették elő - galériaRend a lelke mindennek, így jó szokásomhoz híven az autó formatervének gyors elemzésével kezdenék bele ezúttal is tesztalanyom részletesebb bemutatásába. Ahogyan már említettem, a japánok a legfrissebb formai megoldásaikat igyekeztek meghonosítani a Prius+ orrán, ami bizony kifejezetten jól sikerült nekik. Az eddig felettébb jámbor arc immár jóval harciasabban tekint a világra, amire a nagy fekete betét és a látványos, függőleges légbeömlők aljába helyezett LED-es nappali menetfény is rájátszik – nem is beszélve a morcosra húzott lámpatestekről.

A folytatás már nem ennyire izgalmas, hiszen elindulva hátrafelé a már jól ismert formák fogadnak minket, így továbbra is egy áramvonalas testbe csomagolt egyterűt vélhetünk felfedezni a Prius+-ban, aminek hátulján is csak a fényszórók grafikája változott érdemben. A számok területére tévedve szintén nem tapasztalhatunk semmilyen lényeges változást: csupán a hosszadat tekintetében találkozhatunk egy elhanyagolható növekedéssel, de az is csak az új orr miatt.

Szép és hasznos az új kijelző - galériaAz utastérbe betévedve a Priusokban már megszokhatott, űrhajós hangulat fogad minket. Az anyagok ezúttal is szinte minden érdemleges helyen kellemesen puhák, és még ha néhány elem miatt panaszra is nyílna szánk, gyorsan elhallgatunk, amikor eszünkbe jut, a Toyota bizony újrahasznosított anyagokat használ a típus belsejében – ezzel tovább erősítve bennünk a környezettudatos autóvásárlásunk miatti büszkeséget. Az összeszerelés szintén nem kifogásolható, így az elektromotor jóleső, halk zúgását a legapróbb neszek sem zavarják meg.

A helykínálat esetében szintén nem tudunk újat mondani: elöl-hátul bőven elegendő a hely, ráadásul a három különálló, sínen csúsztatható és több fokozatban állítható háttámlájú hátsó üléseknek köszönhetően egy kis ügyeskedés után a csomagtér padlójából előhajtogatott plusz két széken is el lehet férni akár 185 centiig – egyedül a fejtér válik szűkössé ilyenkor. A csomagtér is hozza a kötelezőt, sőt, mind a hét ülés használata mellett is 200 liternyi helyet kínál, de öt utas mellett akár már 782 liternyi csomagot is bepakolhatunk, és meg sem kell állnunk egészen 1,75 köbméterig – már ha csak két személlyel kívánunk utazni. Szerencsére a praktikum is maradt a régi.

Széles skálán állíthatjuk az üléseket - galériaNoha nem vitték túlzásba, azért néhány fontos újítást az utastérben is eszközöltek a japánok. A két legfontosabb és leglátványosabb változás minden kétséget kizáróan az új multimédiás rendszer, illetve a műszercsoport közepén helyet kapó, kiváló felbontással és rengeteg hasznos funkcióval rendelkező központi kijelző. Előbbi természetesen az újabb modellekből már ismert megoldást ültette át a Prius+-ba, azonban valószínűleg még nem a frissített Aurisban már bizonyított, legújabb szoftver került az autóba, hanem egy régebbi, mely bizony zavaróan lassú reakcióidővel és komoly akadásokkal tudja szinten tartani a sofőr hibrid életérzéstől kissé lelassult pulzusát.

Leghátul is lehet kényelmesen ülni - galériaAz eddig is igen modern hatást keltő autó így tehát még egy lapáttal rádobott a futurisztikus hangulatra, amihez a Head-Up kijelző és a fejlett extrák is hozzájárulnak, mint például a jól működő távolságtartó tempomat. A Prius+ azonban nem csak hangulatában hasonlít egy űrhajóra, hiszen sokszor a hollywoodi szuperprodukciókban látható repülős vészhelyzeteket is megszégyenítő csipogással kerget minket őrületbe az autó. Ez kiváltképp a tolatáskor jelen lévő – tolatóradarok nélküli – folyamatos, egyenletes csipogásra értendő, ami a bökésre három villantást hírből sem ismerő indexszel karöltve hivatott emlékeztetni minket, hogy a Prius bizony az amerikai piacra készült.

A pozitív és negatív tulajdonságokból álló listánkat összevetve azonban így is bőven nyerésre áll a Prius+, de ezután jön még csak a feketeleves. Szabó kolléga tapasztalataiból kiindulva – és tudva, hogy a hajtáslánc nem változott érdemben – bizony nem sok jóra számíthattam a rendkívüli hőségben a hétüléses hibridtől, de a tesztautó bizonyította, hogy érdemes volt belé fektetnem a bizalmamat. Az 1,8 literes, 99 lóerős Atkinson-ciklusú szívómotor és a lítium-ionos akkucsomagról működő 82 lóerős elektromotor – melyek összteljesítménye 136 lóerő – ezúttal hozták a kötelezőt.

Nem csak itt praktikus - galériaUgyan a fokozatmentes automataváltón keresztül érkező teljesítmény nem változott, így az autó továbbra sem szorítja bele az utasokat az ülések háttámlájába, a tisztán elektromosan körülbelül 2 kilométer megtételére képes hajtáslánc erényeit ezúttal teljes mértékben sikerült kihasználnunk. Mindezt talán legjobban a mindössze 5,2 literre adódó, közel 700 kilométeres tesztátlagunk mutatja meg, melyben rengeteg városi és országúti használat, és egy balatoni kirándulás is helyet kapott, melyet autópályán, normál tempóban abszolváltunk – ez pedig jó teljesítmény egy hétüléses óriástól.

Ritkán fordul elő az ilyen, de ezúttal a normakör is éppen a tesztátlag értékével egyezik meg. A Prius+ akár 4 liter alatti eredményekre is képes volt a városi szakaszokon, persze ehhez az is kell, hogy átvegyük azt a környezettudatos hozzáállást, amit a Priusban ülve nem esik nehezünkre magunkévá tenni. Noha biztosak lehetünk benne, hogy néhány mögöttünk haladó autós az eco módban visszafogottabb, de a forgalmat azért nem hátráltató elektromos gyorsítások közben fogcsikorgatva présel ki a száján pár sértő jelzőt, de a hétüléses hibridben még ezeket sem vesszük magunkra, főleg a központi kijelző fogyasztásmérőjének mozdulatlanságát látva.

Látványos a "hibrid" márkajelzés - galériaA Prius+ tehát ezúttal bizonyította, hogy képes sokkal jobb teljesítményt nyújtani, mint előző tesztalanyunk, noha azt sajnos hivatalos információk híján nem tudjuk, hogy a gyáriak javítottak-e valamit a hőszigetelésen, vagy csupán ennyivel jobb teljesítményre képes az akkumulátorcsomag melegebb időjárásban. Mindezek ellenére azt azért kijelenthetjük, hogy a hibrid Toyota legkedveltebb terepe továbbra is a nyugodt városi forgalom, de országúton sem érzi rosszul magát. Egyedül a feszítettebb tempót nem kedveli, noha a teljesítmény üzemmódot aktiválva a reakciók jóval gyorsabbak a motor ilyenkor monoton hangon, erősen zúgva adja tudtunkra, hogy a fordulatszám, és ezzel együtt a fogyasztásmérő is az egekben van.

Áramvonalas óriás - galériaA zúgáshoz visszatérve egy pillanatra: a japánok azt ígérték, hogy javítanak az autó hangszigetelésén, ez azonban csak félig-meddig sikerült nekik. Noha egy aprócska javulást azért konstatálhatunk, a kerekek és a futómű felől továbbra is igen hangos zajok érkeznek, és magasabb fordulaton a motor hangja is kellemetlenül betolakodik az utastérbe – habár a kiváló JBL hangrendszerrel ezen azért tudunk segíteni. A kormányzás – akárcsak az előd esetében – visszajelzésben fukarkodik, de egyébként pontos és szépen a kezünk alá dolgozik. A futómű ugyancsak jól tartja a karosszériát, így még egy-egy gyorsabban vett fordulót is örömmel abszolválhatunk, és még a hátsó csatolt lengőkaros futómű keresztbordákkal való viszonyán is sikerült javítaniuk a mérnököknek.

A frissített Prius+ tehát ezúttal fogyasztás terén sem mondott csődöt, azonban továbbra is hátra van még egy hatalmas gyenge pontja, melyen sajnos nem tudott változtatni a ráncfelvarrás sem, ez pedig az árcédula. A hétüléses hibrid továbbra is rendkívül drágán kelleti magát, amit 10,29 milliós alapárával támaszt alá. A normafelszereltség megállapítása a japánok csomagos rendszerében továbbra sem könnyű feladat, de ahhoz, hogy a fontos biztonsági extrákat megkapjunk, sajnos majdnem a legmagasabb, Style Safety csomagot kell megrendelnünk, ami már nem kevesebb, mint 12,49 millió forint – amiben még nincs is benne a 175 ezer forintos metálfényezés.

Hátul lehetne izgalmasabb - galériaA Prius+ tehát nemhogy olcsóbbá vált volna, hanem még borsosabb árcédulával érkezett meg, mint a frissítés előtti változat – noha ezzel magasabb alapfelszereltség is jár. Mindezek ellenére azért azt is érdemes kiemelni, hogy bár objektíven talán találhatunk jobb autót a konkurensek között, még egy hétüléses hibrid nincs a piacon, mely egyszerre nyújtja a környezettudatos autózás és a hatalmas helykínálat élményét, hogy a kiváló városi fogyasztási értékekről már ne is beszéljünk. Noha valóban kevesen lehetnek azok, akik éppen ezt keresik egy autóban, de lássuk be, a Prius+ nem is mindenkinek szól, így bár közel sem hibátlan, néhányan megtalálhatják benne azt, amit már régóta kerestek.

A rend kedvéért azért név szerint is megemlítenék pár konkurenst. Ilyenek például a vadonatúj Volkswagen Touran, a Renault Grand Scénic, vagy akár az egy mérettel nagyobb Opel Zafira Tourer vagy Seat Alhambra is. Míg előbbieket akár több millióval olcsóbban is el lehet hozni – hasonló átlagfogyasztással, ám városban minden bizonnyal jóval torkosabban – de utóbbiért sem kell többet fizetnünk, sőt! Akár még egy hétüléses BMW-be is beülhetünk ennyiért, mely ugyan valamivel kisebb helyet nyújt, megfelelő konfigurációban minden tekintetben verheti a Toyota autóját. Mindezek ellenére – ha nincsenek is sokan – akik hibridre vágynak, és képesek azonosulni az alternatív hajtáslánc üzenetével, biztosan a Prius+-t választják majd.

Néhány szóban

Ezúttal nem vallott szégyent - galériaA frissített Prius+-nak sikerült visszaállítania szemünkben a típus becsületét, és bár továbbra sem hibátlan, a visszafogott újításoknak köszönhetően mindenképp jobb autó lett belőle. A férfiasabb tekintet, a tovább javított anyagminőség és a továbbfejlesztett hátsó futómű dicséretet érdemel, azonban a multimédiás rendszeren dolgozhattak volna még a mérnökök, illetve szívesen üdvözöltünk volna egy bökésre hármat villanó indexet a továbbra is rendkívül zavaró csipogás helyett. A legnagyobb gond azonban még mindig az árcédula, mellyel tényleg csak az elhivatott zöld-autósok lehetnek képesek megbarátkozni – nekik azonban sok örömet okozhat a ráncfelvarrott Prius+.

Előnyök: Kényelmes, szellős belső tér; Technikai csemegék; Könnyed, precíz vezethetőség; Lassú tempónál élvezetes hajtáslánc; Kiváló városi fogyasztás

Hátrányok: Túl sok csipogás; Búgós hajtáslánc; Borsos árcédula

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek