Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Körülbelül fél évvel ezelőtt egy négy vadonatúj modellt is bemutató kisautó összehasonlító tesztet olvashattak hasábjainkon, ám azóta újabb kihívók szálltak be a versenybe. Ilyenek például az új generációs Honda Jazz és a frissített Peugeot 208, melyek a szegmens két ellentétes végpontja felé húznak – már ami méreteiket és stílusukat illeti. Legújabb összevetésünkben erről a két autóról olvashatnak, melyek benzines hajtásláncokkal érkeztek meg garázsunkba.

Az érzelmeket szólítja meg - galériaA Honda esetében ez nem okoz meglepetést, hiszen a vadonatúj japán kisautó kizárólag egyféle erőforrással és kétféle váltószerkezettel érhető el. A franciák friss aprósága azonban többféle hajtásláncot kínál a vásárlóknak, ám ezúttal az ellenfeléhez méltó, 1,2 literes háromhengeres turbó 110 lóerős változatával érkezett meg hozzánk. Noha a tesztünkben szereplő Jazz fokozatmentes automatával van szerelve – ellenben a 208 ötsebességes manuális szerkezetével –, volt már szerencsék azt is megtapasztalni, hogy mire képes kézi váltóval az autó, az összehasonlításnál tehát ezt vettük alapul.

A Honda a praktikumra összpontosít - galériaMielőtt azonban rátérnénk a két tesztalany menetképességeire, érdemes néhány szót ejtenünk a külső megjelenésről is. Ezen a téren bár nehéz objektív véleményt megfogalmazni, annyit talán kijelenthetünk, hogy míg a Peugeot esetében a finomabb, talán valamivel nőiesebb vonalak vannak túlsúlyban, addig a Jazz esetében jóval keményebb vonásokkal találkozhatunk. A két autó közötti markáns különbségeket nem nehéz megfogni, hiszen míg a franciák egyértelműen a divatos, stílusos megjelenést tartották szem előtt, a Honda mérnökeinek fontos feladatuk volt a minél praktikusabb kialakítás megvalósítása – miközben az autó természetesen megkapta a japánok legújabb formanyelvét is.

Néhány részletet azért érdemes kiemelni a két versenyző formáit illetően. A Peugeot-val kapcsolatban érdemes lehet kiemelni a frissítéssel érkező vadonatúj fényezést és keréktárcsákat, melyek ebben az összeállításban igazán jól mutatnak az autón, nem is beszélve a fehér díszítésekkel ellátott hűtőrácsról, a szintén sötétre színezett külső visszapillantókról, vagy éppen az oldalablakokat szegélyező, valamint a szélvédőt a fekete tetőablaktól elválasztó krómdíszítésekről – amiknek nagy része a feláras design csomagokban érhetőek el. A franciáknál tehát nem meglepő módon igencsak nagy hangsúlyt kapott a stílusos megjelenés. 

Méretesebb a Jazz - galériaHabár a tapasztalataim azt mutatják, hogy a Honda formái jóval megosztóbbak lettek, azért a praktikum mellett a japánok is igyekeztek némi izgalmat csempészni az új Jazzbe. Háromféle csomag is elérhető a kisautóhoz, méghozzá sport, design és kényelem néven. Tesztautónk előbbivel volt felszerelve, aminek fekete kiegészítői a lökhárítókon és a küszöbökön kifejezetten jól mutattak a fehér fényezés mellett. Az új Hondákról ismerős orrkialakítás mellett talán az autó oldalán végigfutó hangsúlyos árnyéktörő vonalat érdemes megemlíteni, mely a már-már egyterűs formákba visz némi dinamizmust. Egyedül a hátsó lökhárító műrácsaiba és a hátsó szélvédő szélein végigfutó, valós funkció nélküli fényvisszaverő elemekkel kapcsolatban lehetnek némi fenntartásaink – de bizonyára van, akinek ezek is tetszenek.

A külső formák megítélését tehát teljes mértékben az Önök szépérzékére bíznánk, azonban az utastérben már objektív szempontok mentén haladva is összehasonlíthatjuk a két négykerekűt. Már az első üléspróba után könnyen megállapíthatjuk, hogy a 208 és a Jazz belső méreteit tekintve valóban a kategória két széle felé húz – vagy inkább utóbbi lóg ki kissé felfelé. Elöl ugyan a Peugeot esetében sem lehet okunk panaszra, és a fejteret leszámítva hátul is el lehet férni, de itt már egyértelműen a japán versenyző viszi el a pálmát, mely néhány kompaktot is megszégyenítő teret kínál a második sorban – mind fej, mind pedig lábtér tekintetében. Az ülések kialakítása mindkét modell esetében kényelmesre sikerült: míg a 208 székei valamivel jobban tartanak, addig a Jazzben kedvünkre helyezkedhetünk.

Azt hiszem nincs kérdés - galériaA francia versenyző esetében azért illik megemlíteni, hogy a hatalmas és látványos tetőablakot kihagyva azért a fejeknek is nagyobb hely kínálkozik – de így sem kelne versenyre a minden dimenziójában jóval tágasabb Hondával. Ez ugyanakkor nem is csoda, hiszen a Peugeot már a 208-as bemutatásakor kijelentette, hogy céljaik között nem szerepel kiemelt helyen a családi célokra való alkalmasság. Ezzel ellentétben a japánok igyekeztek a lehető legpraktikusabb kisautót megalkotni, hiszen a Jazz már a kezdetek óta szeretné megszólítani akár a családosokat is – ami az újdonsággal is egyértelműen sikerült nekik.

Ezzel párhuzamosan a praktikum terén is egyértelműen a Honda felé billen a mérleg nyelve: már a tárolórekeszek terén sem igazán tartja a lépést a 208, de a csomagtér és az egyéb okos megoldások esetében már igencsak nagy a lemaradása. A Jazz csomagtartója már alapból nagyobb 69 literrel (285 vs. 354 l), és akkor a jóval alacsonyabb peremről, a síkba dönthető ülésekről, a hátsó pad felhajtható ülőlapjairól és az anyósülés 180 fokos dőlésszögéről még nem is beszéltünk – utóbbi segítségével egyébként királyi kényelmet varázsolhatunk a jobb hátsó utasunknak.

Innen bizony lecsúszik a kéz - galériaAz összeszerelés minősége és az anyaghasználat mindkét autóban kielégítő, csupán az eldugottabb helyeken találkozhatunk keményebb műanyagokkal. Míg a 208-ban a különleges, szövetszerű műszerfal-betét jelent izgalmakat, addig a Jazzben a varrást imitáló megoldások növelik a minőségérzetet. A két autó között azért belül is kiütközik a külcsín tekintetében megtapasztalt különbség, hiszen a Peugeot a kis kormányával, a panorámatetőt övező LED-es hangulatfénnyel, a felülre helyezett műszerfallal és a finom vonásaival igazán stílusos, míg a Hondánál egyértelműen a kívül is tapasztalható modern hangulatot igyekeztek visszaadni, mely az érintőgombos klímakonzollal és multimédiás rendszerrel sikerült is nekik.

Ha már a multimédiás rendszernél tartunk: mindkét kisautóban érintőképernyős megoldás kapott helyet, ám amíg a Peugeot saját operációs rendszert használ, addig a Honda az Androidot hívta segítségül. Utóbbinak köszönhetően alapból valamivel több funkciót és jobb személyre szabhatóságot köszönthetünk a Jazzben – bonyolultabb menürendszerrel karöltve –, ugyanakkor a mindkét rendszerhez elérhető MirrorLink segítségével a 208 is képes mobiltelefonunk tudását hasznosítani, ráadásul az Apple féle CarPlay egyelőre csak a francia versenyzőhöz érhető el. Míg utóbbiban csupán egy USB csatlakozót rejtettek el a mérnökök, addig a japán kisautóban két aljzat található, sőt, rögtön két HDMI bemenetet is kapunk, melyek segítségével sok eszköz képét megjeleníthetjük a multimédiás rendszer képernyőjén.

Zavarhatja a térdeket - galériaA kezelőszervek ergonómiájával egyik modell esetében sincs gond, ugyanakkor a középső könyöklővel mindkét autóban meggyűlhet a bajunk: a 208-ban túl magasra helyezték, de legalább fel tudjuk hajtani, míg a Jazznél mintha a japánok elfeledkeztek volna a balkormányos változatokról, ugyanis éppen a sofőr oldalára helyezték a kézifékkart, ami miatt ki kellett vágni a könyöklőt. A Peugeot-ban az első ajtók bezúzójával is lehetnek gondjaink, ugyanis elég mélyen benyúlnak az autóba, aminek köszönhetően térdeink könnyen beleütközhetnek – de mentségére szólva így legalább nagyobb helyet biztosít az ajtózsebbe kerülő tárgyaknak. A Jazz esetében már említettem, hogy a pakolást segítve mélyre került a rakodóperem, ennek köszönhetően azonban hatalmasra nőtt a csomagtér-ajtó, ami amellett, hogy kis helyen megnehezítheti a nyitást, könnyen ránk is csapódhat emelkedés közben.

A következő oldalon életre keltjük a benzineseket is, tartsanak velünk!