Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Sokan nem is gondolnák, mennyire kétélű fegyver a múlt egy régóta prosperáló autómárka életében, még akkor is, ha az dicsőséges, hiszen nem csak bizalmat sugall a vásárlók felé és tartást ad a gyártónak, de letörölhetetlen vonásokat vés a márka arculatába. A Jaguárt emiatt manapság is sokan a hagyományos értelemben vett kékvérű brit arisztokraták luxusautó-gyártójának tartják, melytől idegen bármi fajta modernitás, egyenesen szentségtörés a lágyan hömpölygős utazást vezetési élménnyel fűszerezni és felesleges kispolgári attitűd a gazdaságosság szem előtt tartása, az árak pozícionálása pedig túlzó felsőbbrendűséget sugall.

Hiszik, vagy sem, az előbbi beidegződések alapvetően csak dogmák - hogy mennyire nem tipikus minden Jaguar és mennyit változott a márka arculata, arra legjobb példa tesztautónk, mely nem kis meglepődést okozna az egy-két emberöltővel ezelőtt autózó tipikus Jaguar tulajdonosoknak is.

Modern, üzleti környezetben is jól mutat az új XF - galéria

Ami a külsőt illeti, abban garantáltan nem találnának kivetnivalót a jómódú felmenők, főleg ha kapnának egy kis ízelítőt a mai maszkulin, agresszívabb konkurensekből is.

Nézegessenek gyönyörű Jaguárt a galériábanAz XF tervezői jó érzékkel vegyítették a modern stílusjegyeket a márkára jellemző hagyományokkal - lágy, légies formákkal operáltak, ami egy összességében szerethető, inkább harmóniát, mintsem fölényes kivagyiságot, mindent eltipró erőt hirdető kocsiszekrényt eredményezett. Ráadásul megannyi kis apró, de jóleső nyugvópontot mutat a kocsi annak a szemlélőnek, aki rászán néhány percet és elmereng a míves részleteken, az oldalsó ál légbeömlőkön, a motorháztető hosszanti kis domborulatain, a cseppként végigfutó tetőn, vagy épp a rafináltan emelkedő övvonalon melynek végén látványos kanyart vesz az ablakkeret.

Elegánssá és igazi angol autóvá varázsolják a finom részletek - galéria

Ugyanezek a jól eltalált arányok fogadják a bent ülőket is. Érdemes megnézni, milyen kevés ívvel, töréssel dolgoztak az angolok, és ennek ellenére sem tűnnek bumfordinak a belső tér elemei.

A rafinériát a sokszínű anyagfelhasználás adja, hisz a bőr, fa és fém betétek szépen tagolják az utasteret, melyre csak rákontráz a magasan végigfutó középkonzol és a decensen megbújó középső érintőképernyő, mely nem mellesleg fényviszonyoktól függetlenül kellően kontrasztos.

Jó példa arra, miként lehet gusztusosan műszerfalba illeszteni az érintőképernyőt

Ergonómiailag e tekintetben nincs semmi baj a kocsival, a kezelőszervek kézre állnak, ugyanakkor a menüje sem gyorsaságban, sem átgondoltságban nem tartozik a kategória legjobbjai közé. Alapvetően logikusan rendszerezettek a funkciócsoportok, viszont számos napi használatú beállítás csak sokadik lépésben elérhető – ilyen például az ülés fűtés-hűtés, ami nem kapott saját dedikált szabályozógombot és több információt jelezhetne a műszercsoport közepére helyezett digitális kijelző is.

Az érintőképernyős menürendszer képe szép, működése kissé lassú

A felhasznált anyagok minőségére nem lehet panaszunk, bár a kormány fekete műanyag betétjei lehetnének cizelláltabbak, az ajtók alsó műanyagjai picit kopogósak, a kis tároló rekeszek fedelei körül is jókora a hézag, de ezek könnyen megbocsájthatóak megpillantva a jól sikerült analóg számlapokat, vagy főleg naplemente után útnak indulva, mikor életre kelnek a belső tér hangulatfényei.

Egyedül a napellenző textilburkolását nem irigylem a Jaguárból, mert az bizony hamar foltos lesz és a kezünket összekoszoló hagyományos tanksapkát sem, amit már a mezei modelleken is sok gyártó elhagyott, persze egy igazi úr úgysem magának tankol, ahogy én teszem.

Naplemente után életre kelnek a hangulatfények - galéria

Apró hatásvadász elemként a szellőzőrostélyok kívánságra automatikusan lecsukódnak elvéve a gyújtást, míg az automatikus váltó vezérlőtárcsája az indítógombot megnyomva kiemelkedik a középkonzol síkjából, majd leállítva a motort ismét nyugalomba tér. A kesztyűtartó a baloldali kis gomb megnyomásával nyitható, a fejtérvilágítás vezérléséhez pedig bőven elég elhúznunk előttük a kezünket.

Minden irányból varázslatos az XF - galériaA figyelmesség sem áll távol a kocsitól, hiszen kinyitva az ajtót kissé megemeli a kormányt és beállíthatjuk úgy is a jobboldali tükröt, hogy hátramenetbe kapcsolva megdöntse lapját ezzel mutatva a padkát – a konkurensek viszont már körkamerával is felszerelhetőek. A 10x6 irányba állítható, fűthető/szellőztethető első ülések mellett a kormány és a tükrök pozíciója szintén memóriában tárolható, az elektronikus kézifékkar pedig automatikusan oldja magát induláskor és visszagurulás-gátló is segíti a sofőrt.

Kényelmes ülések, és finom bőrbelső fogadja az utazókat - galéria

Ezeken felül tesztautónk vezető asszisztencia csomagja tartalmazta az adaptív sebességtartó automatikát az intelligens vészfékasszisztenssel és aktív biztonsági Nem olcsó, de nem drágább, mint a többiekövekkel, adaptív Xenon fényszórókat, a holttér figyelő rendszert, valamint a kívánságra automatikusan működő tompított és a szemből érkezők függvényében automatikusan vezérelt távolsági fényszórót, míg a parkolást első-hátsó parkolóradar, illetve hátsó kamera segítette.

Azt hiszem, ezen a ponton jönne a velős félmondat a cikk elején említett régi Jaguar tulajdonosoktól, miszerint bőr, fa az ő autóikban is volt, sőt műanyag helyett akadt fém és króm, értékelik az modern extrákat is, de ez mind csak körítés, a lényeg hogy milyen utazni az XF-fel.

A hátsó üléssornál sokkal izgalmasabb a sofőrpozíció

Nos, összetett a válasz, és egyből fény derül arra is, miben fejlődött sokat az autóipar. Egyfelől széltében és hosszában elől-hátul bőséges terünk van, viszont a szép esésű tető miatt hátul a fejtér inkább passzentos, mint nagyvonalú.

Csomagtartóban nem a kategória ásza a Jaguar, bár helytakarékos pótkerékkel 500 literes, míg gumiabroncs javító kézlettel 540 literes térfogatával nincs oka szégyenkeznie, csak a szűk nyílás határolja be kissé a pakolhatóságot – erre kínál alternatívát a Sportbrake változat, jóllehet a kombihoz kétliteres benzines erőforrás nem választható.

Picit feszes a futómű hangolása, ettől függetlenül remek útitárs

Az Opera elé született - galériaA szimpla utazást nagyon hangulatossá teszi a gyönyörűen muzsikáló 250 Wattos, 10 hangszórós alapáras hifi-rendszer és az autó remek hangszigetelése, no meg a négy hengere ellenére kulturált orgánumú benzinmotorja, melyek így együtt szinte hangtalan suhanást szavatolnak városban és tennék nagy sebességnél is, ha nem lennének a kocsi négy sarkára szerelve a merev oldalfalú, peres gumik, melyek főként autópályán bizony nem kívánt gördülési zajt adnak. Emellett a hazai aszfaltcsíkokon a viszonylag feszes futóművel karöltve nem hajlandóak kisimítani a nagyobb úthibákat.

Erdei szerpentinen mutatta meg a kétliteres benzines XF, mennyire sokszínű

Ezt orvosolva a jó kereskedő egyből elkezdi lebeszélni a leendő tulajdonost az extraként választható csábos 18 colos könnyűfém felnikről vagy megkísérli a hátsó sorból a sofőrülésbe invitálni, mert a vezető pozícióból számos kérdés, kétely válaszra talál.

Bizony, a menetkomfortot egy ballonosabb gumival és lágyabb lengéscsillapítással lehetne finomítani, de mint tudjuk, az éremnek mindig két oldala van. Az XF sportos futómű hangolása, közvetlen kormánya, jól adagolható fékei remek vezetési élményt biztosítanak. Olyan dinamikusan mozog a négy centi híján öt méteres hosszú szedán, hogy nem csak jó pár centit és mázsát tagadhatna le az amúgy sem túl súlyos, 1660 kg-os saját tömegéből, de mosolyt tud csalni akár egy szerpentinen is a sofőr arcára.

Négy centi híján öt méteres hossza és lekerekített kocsiszekrénye nem könnyíti meg a pakolást

A Fordtól érkező soros négyhengeres, turbóval spékelve 240 lóerőt, valamint 2000 és 4000 1/perces fordulatok között 340 Nm-es nyomatékot leadó, mindössze 138 kg-os erőforrás szintén partner a lendületes autózásban – kellemes a hangja és széles fordulatszám tartományban meggyőzően húz. Az alumínium házba burkolt, sokkal könnyebb differenciálmű és a régi hatfokozatú automatát a 2013-as modellévtől teljesen nyugdíjazó kompaktabb, hatékonyabb 8 sebességes ZF bolygóműves automatikus váltó is rendben teszi a dolgát, a fokozatokat szinte észrevétlenül váltja el.

Normál üzemmódban van ugyan egy leheletnyi hatásszünet megtaposva a jobboldali pedált, míg visszakapcsol, és a turbós motor felveszi a fordulatot, viszont sport üzemmódban - a kormány mögötti fokozatválasztókat használva – késlekedés nélkül, vehemensen karmolja az aszfaltot a Jaguar és a menetstabilizátort félálomba küldve még a fenekét is hajlandó jelzés szinten táncba vinni.

A nyolcsebességes váltó jól végzi a munkáját

Mindez számokban mérve 7,9 másodperces 0-100-as sprintet és 241 km/h-s végsebességet jelent. Városban forgalomtól, illetve a kétliteres benzinmotorhoz nem kérhető stop-start rendszer hiánya miatt a piros lámpák sűrűségétől függően 8,9 és 13,6 liter körül mozog, országúton beéri 6,5-7 literrel, míg autópályán a megengedett legnagyobb sebességgel hajtva 7,5 liter körül kell adóznunk a luxus oltárát jelentő benzinkút előtt.

Az XF más úton jár, mint a konkurensek, emiatt pedig valódi egyéniség

A sornégyes Otto erőforrással szerelt XF-hez nehéz konkurenst találni, mert a hasonlóan motorizált német prémiumok hármasa, vagyis ötöse, hatosa és E-osztálya teljesen más karakterrel rendelkezik. Bár többet adnak funkcionalitásban és a vezetőt támogató asszisztensek terén, az XF viszont ütőkártyaként minden menetben előhúzza a stílust és egyediséget vivő lapokat, melyek után még szemérmetlenül kijátssza a vezetési élményt is, amiben szintén erős, ezzel pedig partiban marad a mezőnyben.

Ár/érték arányban jobb, mint gondolnákA költségek oldaláról nézve az összevetést szintén nehéz a döntés, hiszen városban a stop-start rendszert nélkülöző XF fogyasztásban nem osztályelső, gyorsan hozzátéve, hogy az egy-két literes fogyasztáskülönbség ebben az árkategóriába nem lehet döntő tényező. Továbbá nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy például a Jaguar XF minden verziójában az alapfelszereltséget képezi a riasztórendszer, a hasítottbőr-hatású szövet-bőr kárpit, vagy az automatikus váltó, melyek tükrében a kétliteres benzines motorral szerelt, sok extrát tartalmazó Premium Luxury kivitelű XF 14,8 millió forintos ára szintén versenyképes.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek