Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Hiába tagadnám, egyszer már beláttam: egy sportosnak szánt kompakt esetében sem feltétlenül szentségtörés a dízelmotor és a kombi karosszéria. A Peugeot 308 GT SW esetében pedig hatványozottan így van ez, hiszen a franciák már a benzines verzió esetében sem a dinamizmusra helyezték a legnagyobb hangsúlyt, hanem egy erős, ugyanakkor a hétköznapokban is kényelmes és praktikus autót szerettek volna faragni a sportos kompaktból – ezt pedig egy remek dízelmotor is tudja biztosítani.

GT logóból nincs hiány - galériaA Ford Focus ST dízel-kombi variánsa után az a megtiszteltetés ért, hogy a Peugeot hasonló modelljét is én tesztelhettem, így akarva-akaratlanul is felrémlettek bennem az amerikai gyártó modelljével átélt pillanatok. Az összehasonlítás egyébként is kézenfekvő lenne, hiszen a hasonló felépítés mellett a két járgány teljesítménye is közel áll egymáshoz. A franciák autója ugyanakkor mégis kicsit más világot képvisel – a Peugeot nem akarja minden áron azt a benyomást kelteni, hogy egy igazi sportmodellel van dolgunk.

Ez pedig azt eredményezte, hogy a kissé puhának titulált benzines után a dízellel nagyon harmonikus képet fest a 308 GT, amibe tulajdonképpen még az alapáron járó, 6-fokozatú automataváltó sem rondít bele. A titok nyitja csupán annyi, hogy el kell fogadnunk: a franciáknál a GT jelzés nem a vadságot, hanem a visszafogott erőt képviseli – előbbire pedig ott van a GTI. Ha már itt tartunk, a Peugeot-nál a külsőségek tekintetében sem estek túlzásba, ezt pedig nagyon is jól tették.

Kombiként szeretjük a 308-at igazán - galériaAzt gondolom, hogy a külcsín tekintetében hosszas leírásokba nem kell bocsátkoznom, hiszen a dízel verzió egy az egyben ugyanazokat a módosításokat kapta meg, mint a benzines: egy hajszállal sportosabb lett az első lökhárító, a jelvény a hűtőrácsra került és a méretes keréktárcsák sem maradtak el. Hátul a kombi karosszériát leszámítva szintén ugyanazt a dupla kipufogóvéget illetve fekete díszbetétet találjuk. Az összkép egyébként kifejezetten mutatós, és több helyen is találkozhatunk a sportosabb kivitelre utaló GT logókkal – a 308-nak puttonyos kivitelben sincs szégyellnivalója.

Az utastérben talán valamivel nagyobb hangsúlyt kapott a sportosság, amit a fekete borítások és kárpitok mellett a piros kontrasztvarrás hivatott kiemelni. A kényelmes és jól tartó bőr/Alcantara fotelek és a Peugeot féle iCockpit már önmagában is dinamikus környezetet teremt, amit az aprócska sportkormány a perforált bőr bevonatával és GT logójával jócskán megtámogat, ahogyan a sport módban vörösen izzó műszerfali órák is sokat dobnak a hangulaton – igaz, ilyenkor nem látjuk a fordulatszámmérő piros zónáját, de automata lévén ez nem nagy gond.

Látványos elemekből nincs hiány - galériaAz ellentétes irányba mozgó, amolyan Aston Martin jellegű mutató szerény véleményem szerint jópofa, de sokakat zavar. AZ ergonómiával egyébként nincs gond, amihez az is hozzájárul, hogy nem túl sok fizikai gombot találunk az utastérben. A multimédiás rendszertől így sokat várnánk, és tulajdonképpen óriási problémák nincsenek is vele, a sebessége átlagos, a felépítése logikus – az egyetlen komoly gond, hogy a klímát csak innen tudjuk vezérelni, ezt pedig nehéz megszokni. Az anyagminőség kellemes, és az összeszerelésre sem panaszkodhatunk, pedig a hatalmas, látványos panorámatető adhatnak okot a zörgésre, de helyette „csak” mindenkit lenyűgöz. Ami miatt lehet okunk kicsit bosszankodni, az a multimédiás rendszer alatti középkonzoli elem kemény műanyaga, de ezen azért túl lehet lendülni.

Imádtuk a hatalmas panorámatetőt - galériaPraktikum terén bizony eléggé kétarcúra sikerült a 308 SW, ugyanis az utastérben az ajtózsebeket leszámítva eléggé híján vagyunk a tárolórekeszeknek, cserébe viszont a csomagtér elképesztően nagy, 610 literes, és az okos megoldásokat sem nélkülözi –sőt, akár 1,66 köbméterig is bővíthetjük. Mindezt egyébként annak köszönheti a 308, hogy a gyáriak nem csak egy puttonnyal toldották meg, hanem megnövelték a tengelytávot is, ami nem éppen megszokott az ilyen esetekben. Ez azonban a csomagtér mellett a hátsó sorra is jó hatással volt, ugyanis minden irányban kényelmesen elférnek még a nagyobb termetűek is, és az ülések is jól vannak formázva.

Peugeot 308 SW-t azonban már láttunk, így az igazi izgalmak ezúttal a dízel szív beindítása után várnak minket. A gombnyomásra életre kelő öngyulladós, ha akarná, se tudná letagadni hovatartozását, de így sem mondható kulturálatlannak. Persze sport módban megkapjuk a hangszórók által generált dallamokat, de igazából ezek sem hiányoznak igazán. Maga a hajtáslánc egyébként ugyanaz, mint ami a nemrég tesztelt 508 RXH esetében volt, csupán valamivel sportosabbra hangolták a mérnökök – amit leginkább a hatfokozatú automata áttételeinek megrövidítésén érhetünk tetten. A 2-literes egység tehát 180 lóerőt és 400 Nm-es csúcsnyomatékot képes felvonultatni.

Minőségi anyagokból sincs hiány - galériaAz adattábla pedig nem hazudik, ugyanis a dízelszív hevesen ketyeg, aminek köszönhetően még a gyári értékeknél is egy hajszállal jobbat tud az autó – legalábbis, ami a 8,4 másodperces 0-100-as sprintet illeti. A dinamikával tehát nincs gond: egészen a pincéből szépen húz a 2-literes, és még a magasabb fordulatszám tartományoknál sem fullad ki. A hatsebességes automata pedig kiváló társnak bizonyul, még akkor is, ha a sportosságból valamicskét elvesz tőlünk – szinte mindig ügyesen választ fokozatot, és bár nem a leggyorsabb a piacon, igazán nem panaszkodhatunk rá, sport módban pedig mindig készenlétben van. A kormány mögötti váltófüleknek sok hasznát nem vesszük, mert az elektronika így is közbeszól, és elvált.

A kormányzás egészen kellemes: a szervo jól van súlyozva, és a kis kormánnyal pontosan tudjuk irányítani a kombi 308-at – a körülményekhez képest ráadásul még a visszajelzésekkel sem fukarkodik. A Peugeot-t sok kritika érte, hogy még az erősebb változatok esetében is megmaradt az egyszerűbb, csatolt lengőkaros megoldás hátul, ami teljesen jogos, de a franciáknak szerencsére sikerült ügyesen hangolniuk a felfüggesztést, így különösebb panasz így sem érheti az autót. Az átlagosnál valamivel keményebb a beállítás, köszönhetően a GT verziónak, így egészen élvezetes kanyarokat tud produkálni a 308 SW, miközben mindez nem megy a komfort rovására.

iCockpit - galériaKépességeit tekintve tehát bőven a pozitív irányba billen a mérleg nyelve, de nézzük, mire számíthatunk a töltőállomásokon. A 2-literes egység ezen a téren sem okoz csalódást: a 180 lóerőhöz képest kifejezetten jó értéknek mondható az 5,1 literes normakör, de még a 6,1 literes tesztátlag is kiváló, pedig ebben volt minden. Országúton akár 3,5-4 literes értékek is elérhetőek, míg autópályán 5,5 liter körüli eredménnyel számolhatunk. Az általában legijesztőbb számokat produkáló városi átlag is megállhat 6 literben.

Mindezek után már csak az árcédulán bukhat el a dízel-kombi 308 GT. Habár nem olcsó a sportos kivitel, ár/érték arányban nincs rossz helyzetben a maga 8,85 milliós alapárával, főleg a kiváló alapfelszereltséget és az automataváltót alapul véve – mindezt jól mutatja, hogy még a félmilliós Nappa bőrkárpitozást is beleszámolva alig több mint 1,5 milliónyi extra áll rendelkezésre. 120 ezerért távolságtartó tempomatot és automata vészfékrendszert kaphatunk, míg 160 ezerért első-hátsó tolatóradart, automata parkolórendszert és tolatókamerát is kérhetünk, ezek pedig egyáltalán nem vészesek.

Az már sokkal érdekesebb, hogy jelenleg csak dízelmotorral rendelhetjük a 308 GT-t, így bár a Focus ST-vel ellentétben nem mondanánk egyértelműen, hogy a benzines változat az igazi, jelenleg nincs is lehetőségünk a 205 lóerős turbós megvásárlására – és hazánkban egyelőre még a jóval izmosabb GTI sem elérhető. Konkurensekből azonban nincs hiány, elég csak a már eddig is emlegetett Focus ST-t felhozni, de ott van még a Seat Leon FR, a Škoda Octavia RS és a Volkswagen Golf GTD is. Teljesítményben szinte egy szinten áll az összes versenyző, de automata alapáron csak a spanyolhoz jár, habár mindegyikhez kérhető, elég vaskos felárért. Így pedig a Seatot leszámítva mindegyik modell alapára átlépi a 9 milliót, azonban a Leonhoz már igencsak vonzó, hajszállal 8 millió alatti összegért hozzájuthatunk – ez pedig igencsak vonzó ajánlat.

A tesztben található, és a galéria végén csokorba szedett gyönyörű képekért Erdélyi Ferencet illeti az elismerés, akinek további munkáit erre a linkre kattintva tekinthetik meg.

Néhány szóban

Hivatalból puhább – így fogalmazott Csizsek kolléga a benzines verzióval kapcsolatban, és amit akkor talán hiányoltunk kicsit a sportosság terén, az a dízel-kombi variánsnak éppen előnyére vált. A 308 GT talán ebben a kivitelben a legharmonikusabb, hiszen a potens teljesítmény mellett a hatalmas csomagtér és a szellős utastér kiváló családi autóvá varázsolja tesztalanyunkat, ami egy-egy gyors fordulóban azért mosolyt tud csalni az ember arcára. A 308 általános hibáit persze a GT sem tudja kijavítani, de ezek felett azért, ha nem is boldogan, szemet lehet hunyni.

Előnyök: Takarékos, erőteljes hajtáslánc; Hatalmas csomagtér; Jó anyagok; Egyedi megjelenés; Jó ár/érték arány

Hátrányok: Tárolórekeszek hiánya; Csak automatával elérhető; Felesleges kormányváltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek