„A legfontosabb, hogy férjen el benne a család” – kezdte egyik kedves ismerősöm, amikor autóvásárlási tanácsért fordult hozzám. Egyterűek kizárva, ezt már az elején tisztáztuk, de azért a biztonság fontos szempont, ahogyan a megjelenés is: egy kompakt crossover tökéletes választás lehet. Egy gyors igényfelmérés és néhány fotó után hamar eljutottunk a Renault Kadjarhoz – nem véletlenül.
Hamar eljutottunk a Kadjarhoz - galériaMint kiderült, Bandinak – most nevezzük őt így – elég szilárd elképzelései voltak. A két gyerkőc mellett a cuccoknak is be kell férniük az autóba, és mindig is szeretett magasan ülni, arról nem is beszélve, hogy ez a biztonságérzetet is növeli. A külcsín is fontos tényező: a robosztusság helyett inkább a dinamikus vonások állnak közelebb Bandi szívéhez. A teljesítmény azonban már másodlagos, viszont a fogyasztás korántsem.
Főhősünk sokat autózik, legtöbbször országúton, vagy vidéki városokban, így a dízelmotor kézenfekvő volt, még a viszonylag magas felár mellett is. Ezek után bennem már összeállt a kép, hiszen a Renault 1,5 literes öngyulladósánál takarékosabbat keresve sem találhatnánk, és még választási lehetőség is van, hiszen a Renault Kadjar mellett a Nissan Qashqai is elérhető ezzel az erőforrással. Tetszett az ötlet Bandinak, a választás pedig hamar megvolt, hiszen amellett, hogy a méretesebb test praktikusabb a családnak, a francia versenyző stílusa is közelebb állt hozzá – ez persze relatív.
Alapáron jár a LED - galériaA próbaút azért kihagyhatatlan a vásárlás előtt, amin persze nekem is kötelező volt megjelennem. Bandi feleségét már a képek meggyőzték, így emberünk gyermeki izgalommal és örömmel érkezett meg a kereskedésbe – mint ahogyan azt minden jó autórajongó tenné, aki vásárlás előtt áll. Mondanom sem kell, szerelem lett első látásra: főhősünk csillogó szemekkel állt szembe a Kadjarral, melynek látványos formái megbabonázták. Nekem már volt dolgom a Renault crossoverével, így nem tudtam hibáztatni barátomat.
Mosollyal a számon hallgattam végig, ahogy elemzi az autó leglátványosabb pontjait, mint például a hűtőrács krómbetéteivel összejátszó LED-es nappali menetfényt, az izmosan domborodó hátsó kerékjárati íveket, vagy éppen az alapáron LED-es hátsó fényszórók szép grafikáját. Utóbb azért az ajtók alján található króm-műanyag betétre is felhívtam a figyelmét, ami további pár percnyi ömlengést jelentett. Bandi rajongása talán kissé eltúlzott, de az bizonyos, hogy még nem találkoztam olyannal, akinek ne tetszett volna a Kadjar – persze ez nem zárja ki, hogy léteznek ilyenek.
Nincsenek jó helyen a pohártartók - galériaA szalonban egy Szahara bézs színű tesztautó volt, ami bár elegáns megjelenést kölcsönöz a Kadjarnak, Bandinak azért a látványos lángvörös sokkal jobban tetszett – ezért szintén nem tudom elítélni. Az igényes, kártyaszerű kulcs ismét letaglózta főhősünket, és bár manapság már nem szokatlan, a kulcsnélküli nyitás és indítás is kifejezetten lenyűgözte. Az 1,5-ös dízellel szerelt demóautó Zen felszereltségi szinttel készült, mely a legalacsonyabb ezzel az erőforrással. Ez pedig az utastérben is látszott, hiszen a színes érintőképernyő helyett ezúttal egy átlagos, nem éppen szép megjelenítővel ellátott rádióegységet találhatunk a középkonzolon – habár a Bluetooth-os kihangosító ebben a megoldásban is megtalálható.
A stílus és a szín is külön állítható - galériaA műszercsoport ugyanakkor alapáron digitális, és kifejezetten informatív, ami újabb piros pontot jelentett a modern megoldásokat kedvelő barátomnak – hát még az, amikor kiderült, hogy többféle szín és stílus között is választhat. Habár Bandi leragadt a műszerfali kijelzőnél, én azért igyekeztem felhívni a figyelmét a jó anyagminőségre is, persze útközben a nagyobb úthibákon tapasztalható kisebb zörrenésekre is érzékenyebb volt a fülem, de összességében azért az összeszereléssel sem volt nagy gond. Nekem egyedül a könyökklő előtti, nem túl mély pohártartók szúrtak szemet, ugyanis egy magasabb poharat odatéve a váltások nehézkessé válhatnak, és a kezünk is nehezn férhet el.
Mielőtt még elindultunk volna, felhívtam a figyelmet a helykínálat vizsgálatára – ha már elhoztuk a gyereküléseket és a babakocsit, érdemes belepróbálni az autóba. Mondanom sem kell, itt is jól vizsgázott a Kadjar: elöl kifogástalan a kényelem, hátul pedig bőven elférnek a kicsik, noha az ülőlap azért lehetne egy hajszálnyival hosszabb. A csomagtartó 472 literes mérete ugyan nem emelkedik ki a mezőnyből, viszont a kétszintes padló és az egyszerűen kettéosztható tér mellette áll – arról nem is beszélve, hogy az utastérben is mindennek jutott hely, köszönhetően a praktikus rekeszeknek. Bandi szerencsére nem magasabb nálam, így őt sem zavarja a kissé alacsonyra nyíló csomagtérajtó, ami azonban 185 centi felett már veszélyes lehet.
250 ezerért megéri inkább az R-Linket választaniNem volt kérdés, a Renault crossovere meggyőzte főhősünket, persze a próbaút még hátravolt: a start gomb megnyomásával életre kelt az 1,5-ös dízel. A szalon munkatársa ekkor az ilyenkor megszokott monológba kezdett: „110 lóerő, 240 Nm-es csúcsnyomaték, 11,9 másodperces 0-100-as sprint, 182 km/h-s végsebesség.” Bandi bár tapasztalt sofőr, nem fordult meg túl sok autó a kezei között, így nagy izgalmában szinte mindent csak dicsérni tudott. A valós kép persze valamivel árnyaltabb.
Ha már ott voltam, én is mentem egy kört a Kadjarral: az öngyulladós nem okozott meglepetést, hiszen előző tesztautóinkból kiindulva tudtam mire számíthatok. A dízeles orgánumok azért jelen vannak az utastérben, de a hátul szundító gyerekeket azért nem fogja megzavarni. A dinamika is rendben van, a gyári adatnál már érzésre is jobban teljesít a négykerekű, és bár a turbólyukat nem sikerült teljesen áthidalni, 1500 felett nem sokkal már szépen érkezik az erő – nem lesz gond a biztonságos előzésekkel sem.
Nem kell nagyobb kerék - galéria
A futómű is meggyőzött: az elsőkerekes verziók ugyan hátul csatolt lengőkaros megoldásokkal érkeznek, a Renault szakemberei ügyesen találták meg a magas felépítés mellé kötelező keménység, és a családi mindenesekhez illő puhaság harmóniáját – még ha a nagyobb úthibákon kanyarban meg is ugrik egy kicsit a Kadjar hátsója. A sportolás nem áll túl közel Bandi szívéhez, ami nem is baj, hiszen a visszafogottabb menetdinamika mellett a felfüggesztés sem a kifejezetten dinamikus autózáshoz lett kitalálva.
Ezen a ponton elvesztettem Bandit – a szakmai elemzésnél sokkal jobban lekötötte az értékesítővel folytatott diskurzus, melynek egyik fő témája a rendelhető extrák voltak. Magamban azért folytattam a Kadjar vizsgálatát, megállapítva, hogy a kormányzás lehetne jóval pontosabb is, arról már nem is beszélve, hogy alig ad vissza valamit abból, ami az úton történik. A hatsebességes manuális váltó összességében kellemes szerkezet, könnyen kapcsolható és nem téved el a fokozatok között, de a hirtelen váltásoknál azért nem bizonyul túl masszívnak, és kicsit hosszú úton is jár – ez persze fel sem tűnt Bandinak.
Van hely bőven - galériaPersze amikor a fogyasztást kezdtem emlegetni, rögtön felém fordult: nem kellett elkeserítenem, hiszen a viszonylag hosszú tesztút alatt könnyen megállapíthattuk, hogy az 1,5-ös Kadjar bizony szeret koplalni. A városi szakaszokat is megjárja 5-5,5 liter között, ahogy autópályán is 5,5 liter körüli eredményeket produkál. Ami azonban ennél is fontosabb, hogy országúton akár a 3 literes értékek elérése sem lehetetlen, aminek köszönhetően még vegyes használatban is megelégszik az autó 4,5 literrel. Ez pedig kiváló eredmény, amitől Bandinak még 1-2 könnycsepp is legördült az arcán.
Én ugyan szeretek takarékosan autózni, és a kollégáktól már sok fogást el is lestem ennek érdekében, főhősünk azért nem figyel ennyire erre a dologra. Éppen ezért is örült az ECO módnak, hiszen ezt aktiválva a gázpedál jóval érzéketlenebbé válik, ezzel hozzásegítve minket a jó eredmények eléréséhez. A start-stop rendszer is megszokást igényel majd, hiszen Bandinak rossz szokása, hogy egyesben várja a zöldet a lámpánál, de az ezzel megspórolható pár decinek köszönhetően biztos vagyok benne, hogy jobb belátásra fog térni.
Szép és alapáras a LED-es menetfény - galériaA demóautó Zen felszereltségi szintje ugyan a legfontosabb extrákat tartalmazza, de ebben a kategóriában már szeretnénk kapni némi pluszt is, amire Bandi sem sajnálja a pénzt. Ilyen például a kiváló R-Link érintőképernyős navigációs rendszer, vagy éppen a fűthető ülések. Mindez pedig nem elérhetetlen, hiszen a tesztautó közel 7,4 milliós árcédulájához képest alig több mint 300 ezer forinttal kell többet otthagynunk a kereskedésben, így 7,73 millióért már minden jót megkaphat Bandi a Kadjarba, és a lángvörös fényezés is megvan. Az 1,2-es benzines ugyan jóval olcsóbb, de nem alkot tökéletes harmóniát az autóval, míg az erősebbik dízel felára 500 ezer forint, ráadásul torkosabb is.
Az alapár egyébként 6,74 millió, így az ahhoz képest felszámított plusz 1 millió forint tulajdonképpen jutányosnak mondható mindazért az extráért, amit az egyel magasabb szint és a maradék opció magával hoz. Egyedül a bőrülések emelkednek ki valamelyest az opciós listából, hiszen ezekért 380 ezret kellene otthagyni – főhősünk le is mondott róla. Ezen kívül minden mást 250 ezer forint alatt kínálnak a franciák, így például az R-Link 250 ezer, a 19 colos kerekek és a Bose hangrendszer pedig 200 ezer forintba kerül. Az amúgy szintén 200 ezerforintosba fájó City csomagot ráadásul most ajándékba adják a gyáriak az Intense felszereltséghez, ami szintén jó pont, hiszen a tolatókamera, a parkolóradarok, a holttérfigyelő, és még az automata parkolóasszisztens is benne van.
Azért a foglaló letétele előtt próbáltam még felhívni Bandi figyelmét a konkurensek által kínált modellekre is, de ekkor már hiába. Pedig még a nemrég elkészült nagy összehasonlítónkat is beajánlottam neki, ahol a Nissan Qashqai, Hyundai Tucson, Honda CR-V, Mitsubishi ASX, Mazda CX-5 ötösfogattal mérte össze erejét a Kadjar. Persze az is igaz, hogy az előbb említett modellek közül még a teljesítményben és hengerűrtartalomban hasonló erőforrással szerelt változatok sem tudnak olyan hatékonyak lenni, mint az 1,5-ös francia versenyző – leszámítva persze a Nissan azonos hajtáslánccal szerelt crossoverét, ami valamivel olcsóbban kelleti magát. Bandi azonban hajthatatlan, hamarosan pedig már saját, lángvörös Kadjarjában falhatja a kilométereket.
Néhány szóban
Jó választás a kis dízellel - galériaEzen a ponton talán már elárulhatom azt, amivel valószínűleg Önök is tisztában voltak: Bandi egy kitalált személy, de kétségtelen, hogy nem csinált volna rossz üzletet a Kadjarral, és boldogan használták volna a családdal. A francia crossover ugyanis tökéletes választás lehet ilyen célokra is: kiemelt hatékonysága mellett jó helykínálata és belső harmóniája is meggyőző – a látványos külsőről nem is beszélve. Tökéletes autó persze nem létezik, így azért ildomos az olyan hibákat is kiemelnünk, mint a kisebb ergonómiai bakik az utastérben, vagy éppen a kissé alacsonyra nyíló csomagtérajtó, de a kormányzás is hagy némi kívánnivalót maga után, és a váltón is lenne mit faragni. Ezek ugyanakkor egy összehasonlítási alap nélküli laikusnak legtöbbször fel sem tűnnek, de pont ezért vagyunk mi.
Előnyök: Divatos megjelenés; Tágas utas- és csomagtér; Kellemes anyagok használata; Jó ergonómia; Praktikum; Kiváló fogyasztás
Hátrányok: Alacsonyra nyíló csomagtérjató; Váltó mögötti pohártartók elhelyezése; Érzéketlen, plasztikus kormányzás; Hosszú úton járó váltó