Noha egy időre úgy tűnt, hogy a legtöbben teljesen lemondtak a hidrogénből táplálkozó üzemanyagcellás hajtásláncokról, ám időről időre újra feltűnik a hidrogén használatának lehetősége – mostanra már nem csak üzemanyagcellás, hanem belső égésű erőforrások terén is. Ezúttal egy több nagy gyártó által is támogatott startup, a NAMX rukkolt elő egy SUV-kupéval, amely üzemanyagcellás hajtásláncot használ, és egy csavart is tartogat, ugyanis cserélhető hidrogénkapszulákkal is lehet táplálni.
A gyáriak tulajdonképpen nem árulták el, hogy ez pontosan miért is jó, amikor a hidrogént egyébként is gyorsan és egyszerűen után lehet tölteni – persze, ha rendelkezésre áll egy hidrogénkút, ami jelenleg még nem túl sok van. Mi arra tudunk gondolni, hogy talán nem is az utántöltést, hanem a szállítást és a tárolást könnyíthetik meg a kapszulák, amelyek olyan helyekre is egyszerűen és biztonságosan eljuthatnak, ahol biztosan nem találunk hidrogénkutat (akár úgy is, hogy magunkkal viszünk néhányat pluszban). A NAMX egyébként a kapszulák elterjesztésén is dolgozni fog, de arról nincs szó, hogy ezeket le kell-e majd adni és mindig újakat kapunk, vagy utántöltetni lehet majd őket.
Hátulra kell beilleszteni a kapszulákat - galéria
Mindezek ellenére a NAMX HUV-ban azért van egy hagyományos hidrogéntartály is, így kútról is „tankolható”. Az egyébként egészen látványos, amolyan kupés-szedános sziluettet felvonultató SUV formáit a Pininfarinának köszönhetjük, ami garancia lehet arra, hogy érdemes komolyan venni a NAMX szándékait. Az olaszok számára egyébként nagy feladat volt, hogy szépen integrálják a cserélhető kapszulákat a formába, amely sikerült is nekik, hiszen az autó hátuljánál található kapszulák amolyan díszéül is szolgálhatnak az autónak – noha a csomagtérre bizonyosan nincsenek jó hatással.
A formák egyébként összességében látványosak, még ha a részleteket megvizsgálva sok más modell is eszünkbe juthat róluk – noha manapság ember legyen a talpán, aki teljesen egyedit tud alkotni. A HUV gyengébbik verziója egyébként 300 lóerőt vonultat fel, 6,5 másodperc alatt éri el a 100 km/h-s tempót, és 200 km/h a végsebessége. Az izmosabb kivitel 550 tagú ménest mozgósít, 250-ig gyorsulhat és mindössze 4,5 másodpercre van szüksége a 0-100-as sprinthez.
Nem is a "tankolást", hanem inkább a szállítást és az utánpótlást könnyíthetik meg a kapszulák
A fix tartály és a hat hidrogénkapszula közösen akár 800 kilométeres hatótávot képes biztosítani az autónak, amely egyelőre még csak egy ígéret, hiszen a valódi fejlesztés is csak 2023-ban indul majd meg – noha azt már nyilván megvizsgálták, hogy képesek lesznek-e megvalósítani ezt a koncepciót. Mindenesetre az első prototípus már idén ősszel megmutatják nekünk a gyáriak.