Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az élet értékének mércéje az, hogy hányszor lett lelkünk igazán izgatott.” Bár Soichiro Honda örök bölcsességét cége manapság sajnos csak mérsékelten szolgálja ki, szerencsére több olyan modell akad a piacon, melynek használata lelkünket ikarusi magasságokba emeli. Nem kell ehhez luxusprémium, földhözragadtabb összegekért is miénk lehet a vezetés teljes élménye. Például egy Mazda MX-5-tel. Vagy esetleg kétszer ennyi kell? Hát íme, a bal sarokban a Chevrolet Camaro kabrió jelentkezik.

8 éve jóformán változatlanul van velünkA Mazda MX-5 az autóipar élő dinoszaurusza. Bár hallani az új generációról pletykákat, az még a horizonton délibábozódik, így még a 2005-től piacon lévő, immár második külső kozmetikázásán átesett 'NC' modellel kell beérnünk. Frissítés ide vagy oda, a típus semmit nem változott a korábban tesztelt példányhoz képest: 160 lóerő, hatfokozatú kézi váltó, önzáró differenciálmű, hátsókerékhajtás, vászontető, egyszerű belső és letisztult külső fogad. Nem kérdés, sallangmentes örömautó ez a javából! A japán roadstert vezetve fel sem tűnik, hogy a manapság már alapnak tekinthető automata fényszóró, hármat villanó index és társai hiányoznak, a szűk belső térben kemény műanyagok vesznek körül, egyszerű kapcsolókkal. Nem kiemelkedő a motor, nem hajszálpontos a kormányzás, s nem igazán gyors a futómű sem. Viszont vezetésének minden perce így, 8 év távlatából is óriási élvezet.

Az őszinte autó - galériaHogy miért? Mert a vezetési élményt nem most találták fel. A szűk autó szűk üléseiben szinte azonnal egybeforrunk a géppel, a vászontetőt kézzel lenyitva mindennél gyorsabban és egyszerűbben dobhatjuk le vállunkról a bezártság érzetét, s ott vannak az őszinte reakciók, a keresztben történő autózásra hangolt futómű, a gépzajok, a szél zúgása, a napsugarak tűzése – nem pihentető, nem kényelmes, de minden ott van, ami a pilóta és az utas felhőtlen boldogságához kell.

A nyugodt suhanásba berobban valami V8-as robajjal

Ördögi tekintettel - galériaÁm a visszapillantó tükörben hirtelen ördögi tekintet tűnik fel. A Chevrolet Camaro őrjöngve, vad hangorkán kíséretében érkezik, apró tűszúrásként szertefoszlatva az idilli képet. A tengerentúli izomkolosszus hiába új modell az európai piacon, a motorterében található szerkezethez képest a japán roadster űrtechnikát képvisel, s a formák is a dicső '60-as évek emlékeit örzik. Szív még nem dobogott ilyen hevesen. A vágy fellángol,…

 

…hiszen a mai világban mind többet, s többet akarunk. A Camaro pedig kétszer annyit ad mindenből. Kétszer akkora, kétszer vadabb, kétszer dögösebb, kétszer annyian férnek el benne, s legalább kétszer (sőt, több mint két és félszer) erősebb, miközben közel kétszer nehezebb is. Vajon a könnyű japán acél ledönti az amerikai tankot? A hétköznapokban, a közúton és a versenypályán kiderül.

MX-5 x 2 = Camaro?

A hétköznapok

Diszkontvételek? - galériaPersze minden relatív, ám kimondottan diszkont vételekről beszélünk. Végtére is prémium szemszögből egy Porsche Boxster S-t és egy Jaguar XK-R Convertible-t tennénk a szorítóba. Fehér köpenyes tesztautóink viszont hozzájuk képest alig féláron kínálják magukat, mégis meglehetősen sokat adnak. Persze 8,3 (MX-5) és 15,3 (Camaro) millió forintot akkor sem lehet aprónak nevezni, ha mindkét autó már alapáron közel teljes felszereltséggel kínálja magát. De miért is teszünk le ennyit az asztalra?

10 éve is elment volna - galériaAz MX-5 koncepcióját mindenki ismeri: a japán roadsterben két személy foglalhat helyet, akik mögött a kézzel könnyen kezelhető, de rosszul szigetelő vászontető mellett még 150 liternyi csomag férhet meg. Szerencsére a fejlesztők az utastérben túlságosan nem fukarkodtak a rekeszekkel, melyek közül a központi zárható, de kompromisszumot a komor, egyszerű belső tér miatt is kötnünk kell.

A motor elárulja: balra a Chevy, jobbra a Mazda

Megéri a pénzét; a bőrborítás vörös színe 150 ezer forintA Camaro más tészta: a közel 100 százalékos ráfordítás már álló helyzetben is reálisnak tűnik. A fél méterrel nagyobb tengelytáv és a 81 centiméteres plusz hossz meghozza a maga gyümölcsét. 180 centiméteres magassággal hátul még elférünk magunk mögött, a beltérben pedig az egyszerű, kemény műanyagok mellett jutott hely finom megoldásoknak, a résekből előszökő hangulatvilágításnak és a bőrborításnak. Az elöl-hátul jobb térérzet (a fejtér például jobb, mint az e téren szűkös kupéban) mellé felszereltségben sok pluszt nem kapunk: hiába lett széria a Boston hifi és az érintőkijelző, előbbi semmivel sem szól szebben, mint a kissé dobozhangú alap hifi, utóbbihoz pedig hiába is próbálunk navigációs rendszert rendelni, ugyanis az nem elérhető. Így maximum az elektromos ülésekkel és a szélvédőre különféle információkat vetítő HUD-dal vághatunk fel az MX-5 tulajának.

Kicsatol, motoroz, elcsomagol - régimódi a Camaro teteje

A vászontető miatt ő ugyanis legyinteni fog ránk: elektromosan jóval hosszabb procedúra a Camaro kivetkőztetése, ráadásul az autó árához nem méltó módon kézzel kell ki- és beakasztanunk a tetőt, és csak álló helyzetben kivitelezhetjük a folyamatot. Ám a mechanika lenyitott „sapkával” is kilátszik, a vászon pedig nagyobb tempónál belebeg. Mindezt megelőzendő kiszállhatunk és előbányászhatjuk a szűk nyílású, de csukott állapotban 328 literes csomagtartóból az autóhoz járó, 28 litert lefoglaló műanyag takaróelemet, amelyet kb. egyperces barkácsolás árán tehetünk rá a lenyitott tetőre. S ha elered az eső, az egész folyamatot kezdhetjük újra - persze fordítva -, de a tető becsukása előtt még meglepően konstatálhatjuk, hogy a zárómechanika önmagába harap, a fekete fényezést a fémig koptatva.

Ezen hiányosságok miatt félig beárnyékolódik a rövid szélvédőnek köszönhetően roadsteres nyitottságot produkáló kabrió élvezete, holott a kupéhoz képest valamelyest szerényebb karosszéria-merevség még mindig a helyén van, ráadásul a tető ügyesen szigetel: 130 km/h-nál 5 dB-lel halkabb a Chevrolet a Mazdánál, ami valljuk be, óriási differencia.

A Camaróval kényelmesebben lehetünk úton

Akkor ki nyer a szürke hétköznapokban? Senki, mivel ezzel a két autóval nincsenek szürke hétköznapok. Kompromisszumok akadnak, de ha akarunk, találunk melléjük olyan kupét, amely ezek jó részével leszámol. S egymás viszonylatában? A Camaro körülbelül annyival kínál többet, mint amennyivel drágább, de mindkét modell bőven ad teret a költségesebb, prémium konkurenciának is.

De mi történik, ha szabadjára engedjük a lóerőket? A következő oldalon kiderül!