„Az élet értékének mércéje az, hogy hányszor lett lelkünk igazán izgatott.” Bár Soichiro Honda örök bölcsességét cége manapság sajnos csak mérsékelten szolgálja ki, szerencsére több olyan modell akad a piacon, melynek használata lelkünket ikarusi magasságokba emeli. Nem kell ehhez luxusprémium, földhözragadtabb összegekért is miénk lehet a vezetés teljes élménye. Például egy Mazda MX-5-tel. Vagy esetleg kétszer ennyi kell? Hát íme, a bal sarokban a Chevrolet Camaro kabrió jelentkezik.
8 éve jóformán változatlanul van velünkA Mazda MX-5 az autóipar élő dinoszaurusza. Bár hallani az új generációról pletykákat, az még a horizonton délibábozódik, így még a 2005-től piacon lévő, immár második külső kozmetikázásán átesett 'NC' modellel kell beérnünk. Frissítés ide vagy oda, a típus semmit nem változott a korábban tesztelt példányhoz képest: 160 lóerő, hatfokozatú kézi váltó, önzáró differenciálmű, hátsókerékhajtás, vászontető, egyszerű belső és letisztult külső fogad. Nem kérdés, sallangmentes örömautó ez a javából! A japán roadstert vezetve fel sem tűnik, hogy a manapság már alapnak tekinthető automata fényszóró, hármat villanó index és társai hiányoznak, a szűk belső térben kemény műanyagok vesznek körül, egyszerű kapcsolókkal. Nem kiemelkedő a motor, nem hajszálpontos a kormányzás, s nem igazán gyors a futómű sem. Viszont vezetésének minden perce így, 8 év távlatából is óriási élvezet.
Az őszinte autó - galériaHogy miért? Mert a vezetési élményt nem most találták fel. A szűk autó szűk üléseiben szinte azonnal egybeforrunk a géppel, a vászontetőt kézzel lenyitva mindennél gyorsabban és egyszerűbben dobhatjuk le vállunkról a bezártság érzetét, s ott vannak az őszinte reakciók, a keresztben történő autózásra hangolt futómű, a gépzajok, a szél zúgása, a napsugarak tűzése – nem pihentető, nem kényelmes, de minden ott van, ami a pilóta és az utas felhőtlen boldogságához kell.
A nyugodt suhanásba berobban valami V8-as robajjal
Ördögi tekintettel - galériaÁm a visszapillantó tükörben hirtelen ördögi tekintet tűnik fel. A Chevrolet Camaro őrjöngve, vad hangorkán kíséretében érkezik, apró tűszúrásként szertefoszlatva az idilli képet. A tengerentúli izomkolosszus hiába új modell az európai piacon, a motorterében található szerkezethez képest a japán roadster űrtechnikát képvisel, s a formák is a dicső '60-as évek emlékeit örzik. Szív még nem dobogott ilyen hevesen. A vágy fellángol,…
…hiszen a mai világban mind többet, s többet akarunk. A Camaro pedig kétszer annyit ad mindenből. Kétszer akkora, kétszer vadabb, kétszer dögösebb, kétszer annyian férnek el benne, s legalább kétszer (sőt, több mint két és félszer) erősebb, miközben közel kétszer nehezebb is. Vajon a könnyű japán acél ledönti az amerikai tankot? A hétköznapokban, a közúton és a versenypályán kiderül.
A hétköznapok
Diszkontvételek? - galériaPersze minden relatív, ám kimondottan diszkont vételekről beszélünk. Végtére is prémium szemszögből egy Porsche Boxster S-t és egy Jaguar XK-R Convertible-t tennénk a szorítóba. Fehér köpenyes tesztautóink viszont hozzájuk képest alig féláron kínálják magukat, mégis meglehetősen sokat adnak. Persze 8,3 (MX-5) és 15,3 (Camaro) millió forintot akkor sem lehet aprónak nevezni, ha mindkét autó már alapáron közel teljes felszereltséggel kínálja magát. De miért is teszünk le ennyit az asztalra?
10 éve is elment volna - galériaAz MX-5 koncepcióját mindenki ismeri: a japán roadsterben két személy foglalhat helyet, akik mögött a kézzel könnyen kezelhető, de rosszul szigetelő vászontető mellett még 150 liternyi csomag férhet meg. Szerencsére a fejlesztők az utastérben túlságosan nem fukarkodtak a rekeszekkel, melyek közül a központi zárható, de kompromisszumot a komor, egyszerű belső tér miatt is kötnünk kell.
A motor elárulja: balra a Chevy, jobbra a Mazda
Megéri a pénzét; a bőrborítás vörös színe 150 ezer forintA Camaro más tészta: a közel 100 százalékos ráfordítás már álló helyzetben is reálisnak tűnik. A fél méterrel nagyobb tengelytáv és a 81 centiméteres plusz hossz meghozza a maga gyümölcsét. 180 centiméteres magassággal hátul még elférünk magunk mögött, a beltérben pedig az egyszerű, kemény műanyagok mellett jutott hely finom megoldásoknak, a résekből előszökő hangulatvilágításnak és a bőrborításnak. Az elöl-hátul jobb térérzet (a fejtér például jobb, mint az e téren szűkös kupéban) mellé felszereltségben sok pluszt nem kapunk: hiába lett széria a Boston hifi és az érintőkijelző, előbbi semmivel sem szól szebben, mint a kissé dobozhangú alap hifi, utóbbihoz pedig hiába is próbálunk navigációs rendszert rendelni, ugyanis az nem elérhető. Így maximum az elektromos ülésekkel és a szélvédőre különféle információkat vetítő HUD-dal vághatunk fel az MX-5 tulajának.
Kicsatol, motoroz, elcsomagol - régimódi a Camaro teteje
A vászontető miatt ő ugyanis legyinteni fog ránk: elektromosan jóval hosszabb procedúra a Camaro kivetkőztetése, ráadásul az autó árához nem méltó módon kézzel kell ki- és beakasztanunk a tetőt, és csak álló helyzetben kivitelezhetjük a folyamatot. Ám a mechanika lenyitott „sapkával” is kilátszik, a vászon pedig nagyobb tempónál belebeg. Mindezt megelőzendő kiszállhatunk és előbányászhatjuk a szűk nyílású, de csukott állapotban 328 literes csomagtartóból az autóhoz járó, 28 litert lefoglaló műanyag takaróelemet, amelyet kb. egyperces barkácsolás árán tehetünk rá a lenyitott tetőre. S ha elered az eső, az egész folyamatot kezdhetjük újra - persze fordítva -, de a tető becsukása előtt még meglepően konstatálhatjuk, hogy a zárómechanika önmagába harap, a fekete fényezést a fémig koptatva.
Ezen hiányosságok miatt félig beárnyékolódik a rövid szélvédőnek köszönhetően roadsteres nyitottságot produkáló kabrió élvezete, holott a kupéhoz képest valamelyest szerényebb karosszéria-merevség még mindig a helyén van, ráadásul a tető ügyesen szigetel: 130 km/h-nál 5 dB-lel halkabb a Chevrolet a Mazdánál, ami valljuk be, óriási differencia.
A Camaróval kényelmesebben lehetünk úton
Akkor ki nyer a szürke hétköznapokban? Senki, mivel ezzel a két autóval nincsenek szürke hétköznapok. Kompromisszumok akadnak, de ha akarunk, találunk melléjük olyan kupét, amely ezek jó részével leszámol. S egymás viszonylatában? A Camaro körülbelül annyival kínál többet, mint amennyivel drágább, de mindkét modell bőven ad teret a költségesebb, prémium konkurenciának is.
De mi történik, ha szabadjára engedjük a lóerőket? A következő oldalon kiderül!