Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az eddig csak egyszerűen az egyik legolcsóbb négykerekű eszközként kínált Daewoo Matizt Chevrolet Sparkot is megragadta az új idők szele: a tervezők ugyanis figyelemfelkeltő külsőt, és ehhez illően merész belsőt faragtak hozzá. De a sikeres mini hagyományos  tulajdonságairól is igyekeztek nem megfeledkezni.

Beszálló a vagány autók világába - galériaEz a gyakorlatban annyit tesz, hogy ha csukott szemmel, és kissé tompult érzékekkel ülünk be az autóba, az elődmodellhez hasonló méretű tér, és kissé magas üléspozíció fogad. Azonban így mégsem vezethetünk, és ezt a gondolatfonalat követő érzék-visszanyerés az a pont, ahol – legyen akár éjjel vagy nappal – a konzervatív ízlésvilágú felhasználó ijedten menekül el az autótól, soha többé nem próbálva a kuka tesztelők szembecsukós tanácsait.

Ugyanis a Spark a generációváltással a semmilyenből egy csapásra valamilyen lett, amely kimondottan dicséretes előrelépés egy 2-3 millió forintos autó esetében. Ez, amellett, hogy megmutatja: a Fiat 500-on, vagy a MINI-n innen is van élet, ha a formai játékosságról van szó, a vásárlók ízlésének változását is mutatja. Bizony, úgy tűnik, hamarosan vége lesz a szürke, lélektelen praktikusságra ügyelő dobozautóknak. Véleményt formálni - legyen az pozitív vagy negatív - ugyanis jobb, mint beleszürkülni a tömegbe.

A Spark merészen kiáll maga mellett, sőt, újdonsült vagányságával a fiatalok között is némi népszerűségre tehet szert. Bár sok férfi/fiú továbbra is „cikinek” tartja a kisautót, ebben azért meg lehet jelenni az egyetem előtt is, a hölgyeknek pedig kimondottan jól áll a morcos formákkal teletűzdelt apróság. Különösképp feminin tesztautónk, amely a külső mellett belül is vöröslött. A harsány szín gáláns alkalmazása a hullámot formázó műszerfal két oldalán végigfutó betéteken/tárolórekeszen és az ajtózsebeken érhető tetten, emellett pedig az ülésekre is került néhány lágyan futó csíknyi az érzéki színből. Még itt sem áll meg a dizájnorgia, ugyanis a műszerpult középső része szénszálat imitáló műanyagot kapott, miközben a műszerek a kormányra költöztek: itt az analóg sebességmérő óráját a 80-as évek futurisztikus elképzeléseit imitáló, digitális visszajelző köríti. Mindehhez a megvilágítás rideg és modern kékeszöld, amely állíthatatlan fényereje miatt hosszabb éjszakai utakon kissé zavaró lehet, és nem teljesen illeszkedik a tesztelt példány hangulatához.

A formatervezők egyedül a váltókart nem méltatták semmire, talán érezték, hogy ez a Spark egyik leggyengébbre sikerült része. A közepesen hosszú utakon járó szerkezet ugyanis hajlamos az akadásra, és bár feszesen jár a kulisszájában, nem jó érzés kezelni. Néha inkább hátra is kívánkozunk a vezetőülésből; ott az arányaihoz mérten magas kisautóban felnőttek számára is teljesen kényelmes tér fogad – hosszában és magasságban Szemből elég marcona - galériaegyaránt. Persze csodák nincsenek, így a 3,7 méternél is rövidebb hosszba a hatalmas csomagtartó már nem fér bele, de a hátsó ülések ledöntésével még a legnagyobb bevásárlótúrák során is becsülettel helytáll a morcos törp.

A vagány külső révén akár 100 lóerőt is elképzelhetünk a motorháztető alá, de a valóság kevésbé izgalmas képet mutat. A tesztautóban ugyanis a 81 lóerős, 1,2 literes csúcsmotor szolgált (az alapmotor egyliteres, 68 lóerős), amely már megfelelő dinamikával ruházta fel a vezetővel is egy tonna alatti összsúlyú kisautót. Azonban az alsó tartományban nem nevezhető túl nyomatékosnak a négyhengeres egység, így a szükséges teljesítmény kicsikarásához pörgetni kell a motort. Ezzel nincs gond, ugyanis ahogy azt már megszokhattuk a kategóriában, a váltó áttételei rövidek, melynek hátulütője csupán autópályán jelentkezik, ahol a Spark kimondottan hangossá és viszonylag iszákossá válik. Valószínűleg emiatt haladta meg a normakörön magához vett benzin mennyisége a gyárilag előírt értéket, de tény, hogy így sem fogyaszt vészesen sokat a legkisebb Chevrolet – 7 literrel már fokozottabb városi használatnál is eljártunk vele.

A legdrágább verzió - 3 millió forintértHa már rátértünk a költségekre, vessünk egy pillantást az árlistára. Alapmotorral már 2 millió forinttól hazavihető a Spark, vagyis egységnyi dizájnelemet a Chevrolet háza táján mérnek a legolcsóbban. Persze azért már ekkor is érdemes félmilliót hozzátenni a csomaghoz, hogy többek között azért klímát találjunk az autóban. Ami az „egykettes” motort illeti, ez csak a legdrágább, LT felszereltségi szinthez elérhető, melynek hárommilliós árába már automata légkondicionáló, hathangszórós hifi, 4 könnyűfém felni, sportos lökhárító és csomagháló is belefért – felárat csak a metálfényezésért és a minden típushoz elérhető (65 000 forint) menetstabilizálóért fizethetünk.

Utóbbi egyébként már csak megfizethető ára miatt is kipipálandó az extralistán, ráadásul tényleg jól kézben tartja a kis egyterűek magasságával birokra kelő autót. A puha hangolású, ám néha felütő futómű nem is igazán kívánja a száguldozást – a gyorsulásmérést is az állandóan elugráló, így rendesen megtapadni képtelen orr miatt "bukta" a Spark.

Ami sokakat megoszt - galériaAz árakhoz visszakanyarodva tehát viszonylag világos a legkisebb Chevrolet pozíciója: az autózás világába beszállót nyújtani, úgy, hogy némi önkifejezésre is adódjon lehetőség. Ezen a pályán pedig szinte verhetetlen a Spark, de ha a szubjektív formáról elvonatkoztatva a teljes csomagot nézzük, néhányan borsot törhetnek az orra alá. Ilyen például a már említett kis egyterű kategória egyik versenyzője, az éppen pont beszállómodellként jó ajánlatnak számító, ám szintén nem tökéletes Nissan Note – bár hasonlóan szerelve félmillióval drágább, mint a Spark, de motorja és váltója egyértelműen jobban muzsikál, miközben az általa kínált tér még nagyobb. Nem szabad elfeledkezni a Suzuki Splash-ről sem, amely most akciósan, jól felszerelten 2,76 millióért kínálja magát – fogyasztási tesztünkben pedig szenzációsan alacsony étvágyról tett tanúbizonyságot. Ennél már csak a Daciánál kapunk olcsóbban autót, ahol egy kevésbé jól felszerelt Sanderót már 2,5 millióért elvihetünk.

Jól látszik, hogy a kategóriában óriási a verseny a vásárlók kegyeiért, ezért az ízlés erősen beleszólhat a választásba. A Spark épp emiatt van szerencsés helyzetben, ugyanis a merészebben futó tervezői ceruzák révén képes kiemelkedni a tömegből – ez pedig néhány gyenge pontját is palástolni fogja.

Néhány szóban: A Spark nem tökéletes autó, de viszonylag kedvező árával beszállást kínál a merészebb külső-belső formatervű négykerekűek világába, az eddig inkább az idősebb korosztály által vásárolt modell így a fiataloknak is bátran kelleti magát. 

Előnyök: Vagány forma; Méreteihez képest tágas beltér; Városban takarékos motor; Kedvező ár

Hátrányok: Akadós váltó; Tökéletlen futómű; Autópályán hangos

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek