Amikor az importőr felajánlotta számunkra a MINI Cooper S Cabrio tesztautót, azonnal igent mondtam, annak ellenére, hogy tudtam, sok újdonságot nem tartogat az autó a stílusosan elegáns ‘Sidewalk’ felszereltséget leszámítva, hiszen már több alkalommal járt nálunk az aktuális MINI, amely 2014-es bevezetésétől kezdve eget rengetően sokat nem változott. Igen ám, de vannak olyan autók, amelyekből a tizedik verziót is lelkesen fogadjuk be és a kabrió MINI-k kétségtelenül ebbe a táborba tartoznak – főleg Cooper S kivitelben, közel 200 lóerővel.

Annak ellenére azonnal lecsaptam az autóra, hogy két kisgyermekünkkel sokat pakoló család hírében állunk. Viszonylag későn, októberben látogatott el hozzánk a MINI, de az utolsó, persze meglehetősen hűvös 2020-as őszi napsugarakat kiélveztük vele. Egy ilyen nyomorult évben, mint 2020 volt, különben is lélekmelengető egy ilyen mókagép. Nem volt kérdés, hogy két gyerekülés ide, sok csomag oda, a MINI-vel utazunk le 3 napra a balatoni hétvégére. És tudják, mi a zseniális ebben az autóban? Az, hogy szűkösen bár, de befértünk, ami bármilyen kétülésessel esélytelen lett volna. Amennyiben hátul nem ülnek gyerekek ('teljes méretű' felnőttek számára kényelmetlen hátul csücsülni), elöl meglepően jó a tétérzet, minden irányba rendben van a helykínálat és az ülések is nagyok, kényelmesek, igaz, a tesztautóban feláras sportülésekben foglalhattunk helyet.

Az aktuális MINI generáció már közel 7 éve piacon van, de még mindig üde színfoltja az utcaképnek; főleg kabrió kivitelben

A gyerekek nem panaszkodtak, a pakolás tekintetében pedig nyilván kellett kompromisszumokat hozni, de azért a legkisebbre összecsukható imádott babakocsink el tudott jönni velünk, ami már eleve nagy szó. Külön kiemelném, hogy a kis alapterületű, szűk nyílású csomagtér hiába picike, a csukott vászontetőnél magasabbra helyezhető kalaptartó révén egészen sok mindent bele lehet szuszakolni, amolyan nem túl elegáns emeletes zacskós pakolási módszerrel. De itt a lehetőséget kell díjazni: nyilván nem alkalmas családi autónak a MINI Cabrio, ám ha második autóként szolgál, néha simán kivitelezhető vele szép időben egy-egy hétvégi családi kabriózás. És ennek örüljünk!

Már sokszor említettük, hogy az élmény tekintetében a MINI kínálja a piac egyik legélvezetesebb kabrióját: miközben a legtöbb nyitható tetejű modellnek laposan el van nyújtva a szélvédője, amely így nagyon közel kerül az elöl ülők fejéhez, jelentősen behatárolva a nyitottság élményét, a MINI meredek szélvédője messze van a fejünktől, remek szabadságérzetet és kilátást garantálva. Ezáltal kicsit huzatos az autó nyitott tetőnél, de nem vészes a helyzet és a kicsire összecsukható szélterelő sokat segít, cserébe ilyenkor kétszemélyes a beltér. Az imént említett pozitív tulajdonság kapcsán örömteli, hogy a belépő MINI Cabrio ugyanúgy tudja ezt, mint a csúcsmodell, tehát az élménydús kabriózás-élmény szériában jár.

A tesztautó apropóját a divatos 'Sidewalk' felszereltség adta, de a MINI Cabrio lényegét nem ez adja – galéria

A modell nyilvánvalóan így is luxuscikk; a MINI eleve egy kultuszmárka, amelynek négykerekűi túlárazott divattermékek hírében állnak. Ez részben megfelel az igazságnak, azonban az elmúlt években nagyot változott az autópiac: minden autó rengeteget drágult, de a MINI-k ára kevésbé szállt el az elmúlt időszakban, mint a ‘kommerszebb’ autóké.

Így lehetséges, hogy egy igencsak magas élményfaktorral megáldott MINI kabrió listaáron alig kerül többe, mint egy átlagos belépő kompakt: odáig jutottunk, hogy egy ‘átlagautó’ durván 7 milliótól startol (listaáron pl. egy Ford Focus 7,1 milliótól indul dísztárcsákkal, 1-literes motorral), miközben 7,5 milliótól megkapjuk a kabrió MINI-t is, egy tisztességes 136 lóerős 1,5 literes turbómotorral. Félre ne értsenek, a MINI Cabrio nem egy családi kompakt helyettesítő terméke, de meglepően szerény a különlegesség felára egy teljesen ‘kommersz’ autóhoz képest.

Már 7,5 millió forinttól beülhetünk egy új nyitható tetejű MINI-be – ez sok pénz, de nem a mai újautópiaci viszonylatban...

Mondanom sem kell, hogy a metálkék színben pompázó, számtalan apró stílusos kiegészítővel, egyebek mellett mintás tetővel és brit zászlós (nyilván LED-es) hátsó lámpákkal is tarkított teljesen felszerelt, automata váltós, közel 200 lóerős Cooper S Sidewalk tesztautó listaára nagyon messze van a hét és fél milliótól, de az a jó, hogy mindenki pénztárcájának és ízlésének megfelelően tudja összeállítani a modellt, a lehetőségek tárháza szinte végtelen. Ha akarjuk, szupercuki csajos autót tudunk varázsolni a MINI-ből, de abszolút férfias konfigurációt is készíthetünk. A páratlan élmény minden esetben szériatartozék, akárcsak az igényes, jól szigetelt vászontető.

A MINI tetejét az elektromos mozgatószerkezet mintegy 18 szekundum alatt képes kinyitni vagy becsukni, ráadásul a művelet nem csupán álló helyzetben, hanem 30 km/h-s tempóig hajtható végre. A tetőszerkezet és a plusz merevítések alkalmazása a keménytetős háromajtós testvérhez képest különben bő egymázsányi pluszt jelent, amit okkal cipelünk: a nyitott MINI a négyüléses kabriók mezőnyében a merevebb modellek közé tartozik.

A kiváló minőségű vászontető révén csukott tetővel meglepően kulturált a MINI Cabrio

Csukott helyzetében a fém-műanyag-vászon kombinációjú tető hozza a kategóriától várható szintet. Ha úgy tartja kedvünk, a széria napfénytető funkció által beengedhetünk némi szabad levegőt, igaz, ilyenkor igencsak meglehetősen huzatossá válik az utastér, de kis tempónál (főleg lehúzott oldalablakokkal) hangulatos a napfénytető funkció is. Persze a vászontetős MINI egyértelműen, hallhatóan hangosabb ‘normál’ testvérénél, ám ezt legtöbbször csak az oldalról/hátulról érkező külső zajokon érhetjük tetten, a menetzaj nem válik zavaróvá.

A kilátást tekintve a hagyományos MINI modellek sem álltak túl jól – itt legalább a közlekedési lámpák szemmel tartásával nincs gond, mert tetőablakként is elhúzhatjuk a tetőt, rálátást nyújtva a jelzésekre. Minden mással viszont akad gond, hátrafelé például csukott tetővel a kis ablakon keresztül keveset látunk (a tolatókamerát mindenképpen ajánlott megrendelni), a lenyitott (hátracsapott) tető pedig még a középső visszapillantóba is betakar, vagyis előfordul olyan élethelyzet, hogy a középső tükörben semmit nem látunk a mögöttes forgalomból.

A tető széria 'vászontető' funkciója menő, de elég huzatos és hangos

Elég gyorsan kell menni és akkor nem kell a tükröt figyelni, mondhatjuk viccelődve, a sebes és mókás autózásra pedig tökéletesen alkalmas a kabrió is. Végtére is, egy kétliteres turbómotor dolgozik a lemezek alatt 192 lóerővel és a pincétől a padlásig végigkísérő 280 (túltöltéssel átmenetileg 300) Nm nyomatékkal. Sport módban pedig ilyen durrogós hangaláfestéssel:

Már csak ez megér önmagában pár százezer forintot; igaz, a 136 lóerős 1,5 literes 3-hengeres turbómotorhoz képest a négyhengeres Cooper S ennél többet, közel 1,2 millió forintos felárat jelent, de ha hozzávesszük a látványosabb külső megjelenést, a magasabb alapfelszereltséget, a komoly menetteljesítményeket, valamint a hangot és az értéktartást, összességében nem is jön ki kedvezőtlenre a végső matek. Arról nem beszélve, hogy 8,7 millió forinttól startol manuális váltóval a Cooper S kivitel, miközben odáig jutottunk, hogy a legolcsóbb Mazda MX-5-be 8,45 milliótól tudunk beülni – és utóbbihoz csak két ülés meg egy vérszegény 130 lóerős 1,5 literes motor jár… a 2-literes, 184 lóerős (szívó)motorral 10,8 millió forintba kerül az MX-5, miközben 10,3 milliótól a MINI Cabriót már a 231 lóerős John Cooper Works kivitelben vihetjük haza...

A Cooper S kivitel még mindig izgalmas, a karosszériaverziótól függetlenül

Tesztautónkra visszatérve, a 192 lóerős turbómotor már-már sportos menetteljesítményeket szavatolt. Bár 2020 novemberétől, az Euro 6d norma miatt már ‘csak’ 178 lóerőt képes leadni a Cooper S-ek motorja változatlan csúcsnyomaték mellett, lefogadnánk, hogy a papíron 14 lóerős hiányt kevesen fogják megérezni, főleg, hogy időszakos túltöltés funkcióval van ellátva az új motor, amivel kb. 10%-t erősödik a gyári anyagok szerint.

Az általunk még 192 lóerővel tesztelt Sidewalk kivitel különben mérésünk során 7 másodperc alatt abszolválta a 0-100 km/h-s sprintet, de ennél is meggyőzőbb volt a minden tartományban rendelkezésre álló magas nyomaték érzésre, amihez kiválóan illeszkedik a MINI játékos futóműve.

Belül is tipikus MINI – a dizájn az első, az ergonómia másodlagos, a minőség kiváló

Bekapcsolt menetstabilizálóval ez egészen gyors, kiszámítható, dinamikus kanyarképességeket jelent, a rendszert félig kikapcsolva viszont bejön a képbe a popsi apró vagy igény szerint nem olyan apró csúsztatása, amivel kiválóan lehet együtt dolgozni. Félig keresztben autózni persze nem a leggyorsabb dolog a világon, de kétségtelenül mulatságos, főleg annak fényében, hogy egy orrnehéz elsőkerékhajtású modell a kiindulási alap.

A kormányzás lehetne érzékletesebb, de az MX-5-ön innen így sem panaszkodhatunk. Ehhez mérten a defekttűrő abroncsokat elhagyva és a kötelező, abszolút méltányolható felár ellenben kínált adaptív lengéscsillapítást megrendelve még a rugózás műfaját is egészen szépen letudja a MINI; persze az alapbeállítás kicsit így is feszes, de nem vészesen feszes.

Belül is tele van izgalmas részletekkel a Sidewalk kivitel

A feláras hétfokozatú duplakuplungos automata még mindig vegyes érzelmeket kelt. Bár a kétliteres motor bivalyerős, nem éppen kihegyezett, melynek okán a legfelső tartományban kicsit unottan húz, azért mi továbbra is maradnánk a kézi váltónál. Már csak azért is, mert az ajánlott váltófülekkel közel 700 ezer forint a felára, ami nem kevés pénz.

De megjegyezném, hogy a váltó szoftvere a korábbiaknál kifinomultabb: ügyesebb és éberebb a szerkezet, mint bevezetésekor, sport módban különösen élvezetes – összességében senkit nem tudunk lebeszélni róla, aki ódzkodik a kuplungozástól, de higgyék el nekünk, hogy a Cooper S élmény manuális váltóval az igazi. Az étvágyról nem beszéltünk: normakörünkön kicsivel 6 liter feletti értéket ért el a modell, konstans 130 km/h-nál 7,5 liter körüli az étvágy, míg sportosan autózva 9 liter körül számolhatunk, ami egyáltalán nem rossz eredmény a menetteljesítmények tükrében.

Néha-néha családi járgányként is megállja a helyét, ami nagy szó – mi örömmel elhasználnánk második autónak...

Az árakról már írtam; a 192 (vagyis immár 178) lóerős MINI Cooper S Cabrio manuális váltóval 8,7 millió forinttól startol, ami soknak hangzik, de ha megnézzük a jelenlegi piaci helyzetet, akkor meg kell állapítanunk, hogy nem drága. A Sidewalk felszereltségi szint 1,36 milliót kóstál, de semmi nem történik, ha kihagyjuk; okosan extrázva szerényebb felárral ki lehet hozni egy jól összerakott autót.

A váltó ízlés kérdése, de ha manuális váltóval nézem a csomagot, akkor 10 millió forint környékén alku nélkül is megáll egy kívánatos MINI, ami a kapott értékeket és élményeket nézve nem túlzó 2021-ben. A hajtáslánctól és a konfigurációtól függetlenül, hiába öregecske az aktuális MINI, a kiskocsi – különösen kabrió kivitelben – még mindig az autópiac egyik legüdébb színfoltja: szerethető, kívánatos, menő, és pont ezért szeretjük.

Meglepő, de kategóriájában abszolút jó vétel a MINI Cabrio – galéria

Néhány szóban

Ha a MINI kabriót most vizsgáljuk, akkor az autópiac, pontosabban az árak alapos átalakulása után a korábban gyakran túlárazott divattermékként aposztrofált modellből egy meglehetősen jó ár/érték arányú praktikus kis kabrió vált, ami ráadásul páratlan élményekkel ajándékozza meg utasait, főleg vezetőjét – ami különösen igaz a Cooper S kivitelre. A Sidewalk felszereltség maximálisan reflektál a márka stílusára, de nem ettől kívánatos a MINI Cabrio, hanem az alapkoncepció révén, ami szerencsére az összes verzióhoz, akár a ‘mezítlábas’ belépőkivitelhez is jár. Még mindig nagyon szerethető a nyitható tetejű MINI, amibe a jelenlegi piaci helyzetben már szinte Ford Focus áron be lehet ülni.

Előnyök: Kimondottan sokoldalú alapkoncepció; Egyedülálló kabrió élmény; Remek vezethetőség kiváló, mókás hangolású futóművel; Egészen jól használható hátsó ülések és csomagtartó; Erős, mégis takarékos motor élvezetes hangaláfestéssel; Prémium minőség, extrák; mai viszonylatban meglepően jó ár/érték/élmény arány

Hátrányok: Megszokást igénylő ergonómia; Zajos és huzatos „tetőablak” funkció; Korlátozott hátralátás nyitott és zárt tetővel egyaránt; Mivel erősen rétegmodell, a MINI Cabrio élmény sajnos csak keveseknek fog megadatni (de legalább az autómegosztót használva érdemes kipróbálni…)a

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek