Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

Egy leheletnyit nyers, de cserébe takarékos - galériaHa helyet foglalunk a széles hátúak számára (az állítható oldaltámasz ellenére is) kissé szűk feláras sportülésben, könnyen otthon érezhetjük magunkat. A tökéletes kiszolgálásról a villámgyorsan, ám mégis az esetek többségében rendkívül finoman és gazdaságosan kapcsoló nyolcfokozatú bolygóműves automata gondoskodik, amely jól beosztja a dízelmotor 1300-as fordulatnál már ébredező nyomatékát. A takarékosság oltárán feláldozott finom járást a start-stop elektronika feledteti – igaz, a mérnökök heves próbálkozásuk ellenére sem tudták még áthidalni az öngyulladós technika indításánál keletkező rángást. Ez a legelső start-stopos 320d óta ilyen, szokjuk meg.

Viszont ez a jelenség még bőven belefér az ebben a kategóriában korrekt szintbe, főleg mert nagyobb tempónál – mikor a motorzaj a háttérbe szorul – A fedélzeti és a valóság is szerény számot mutat.az X3 egyébként nagyon csendben siklik, ahogy azt hangerőmérőnk is bizonyította. Olyannyira, hogy 130 km/h-nál is éppen csak 1 decibellel hangosabb a nála alacsonyabb és jobban hangszigetelt 5-ösnél, még bőven ideális csendet teremtve a szellős kabinban. Emellett a fogyasztásra sem lehet panasz: ha nem használjuk ki a méréseink szerinti 8,7 másodperces 0-100-as sprintet, akkor gond nélkül 7 literes fogyasztási értékek szegődhetnek mellénk. Normakörünkön ráadásul 6,3 literrel is beérte az összkerékhajtású autó, ami igaz elmarad a gyárilag ígért 5,6-os értéktől, de ezért elsősorban a nagyobb kerekek és a gazdag felszereltség miatti többletsúly okolható – és ez így is több mint példás teljesítmény.

Önzáró diffik helyett itt az elektronika ügyeskedik.Főleg, ha úgy nézzük, hogy a 184 lóerős teljesítmény még éppen elég ahhoz is, hogy elővegyük sportos énünket és az automatát a dinamikusabb használatot szolgálni hivatott üzemmódba kapcsolva örömködjünk kicsit. Ebben a sárban, kavicson és aszfalton is remekül, kellő kiegyensúlyozottsággal dolgozó összkerékhajtási rendszer mellett az alap futómű is partner. A hangolás BMW-hez méltóan feszes, amely inkább csak alacsony tempónál válhat zavaróvá, de sietve, vagy nagyobb úthibákkal szembesülve már kijön az okos és igényes összeállítás előnye is: itt már a csillapítás kellemes, főleg annak tükrében, hogy végig stabilan, komoly oldaldőlés nélkül, sőt gyorsan közlekedhetünk a kemény oldalfalú, defektmentes abroncsokkal szerelt X3-mal.

Az egész felépítés kiegyensúlyozott sportossága ellenére senkit sem buzdítanék, hogy a 99.300 forint ellenében kínált sportos futóműbeállítás mellett döntve diszharmóniát okozzon. Viszont a kb. 365 ezer forintos tételként jelentkező dinamikus lengéscsillapítás (DDC) a remek automataváltó mellett a másik extra, amit kifejezetten ajánlunk: ő már a 35i-ben bizonyított és megteremti annak a lehetőségét, hogy már luxusautóhoz méltóan abszolváljuk az úthibákat.

A konkurensek szintjére árazva - remek képességekkellHa már felszereltségek: a korábban említett extrapolitikának és a jó/hasznos opciók számosságának következtében igazán nehéz dolga van annak, aki a 11,8 milliós alapár közelében akar maradni. A normafelszereltségünk szintjén – amely ez esetben tényleg csak az alapvetően szükséges dolgokat takarja – is már 13,23 millió forintot találunk a végszámlán, de egy igazán finom verzióért gond nélkül otthagyhatunk listaáron akár 17 milliót is, és akkor egy esetlegesen erősebb motorról – mondjuk a 30d-ről - még nem is beszéltünk.

Visszatérve a normaszinthez könnyen megállapíthatjuk, hogy a konkurensek is hasonló árszinten kínálják portékájukat. Az Audi Q5 például 170 lóerővel kerül 13 millióba, akárcsak a Volvo XC60, amely viszont 215 lóerőt mozgósít szép hangú, öthengeres dízelmotorjából – ám így sem lesz gyorsabb a BMW-nél. Még a Mercedes GLK 220 CDI jelenthet alternatívát a szegmensben, amely normaszinten 13,2 millióba kerülne – ha kapható lenne a hétsebességes automataváltó nélkül.

Viszont szó mi szó, a kategória legérettebb, leginkább kiegyensúlyozottan teljesítő alternatíváját jelenleg a BMW X3 adja, mégpedig motorváltozattól függetlenül – nem lehet vele mellényúlni.

Néhány szóban

Az új BMW X3 alapmodellként is rendkívül éretten áll a feladatához, a kategória jelenleg leginkább kiegyensúlyozott és érett tagját adva. Bár a tesztelt kivitel néhány apróbb részletébe bele lehet kötni, összességében egy bárki számára tökéletesen élhető mindenest tisztelhetünk a 20d kivitel személyében (is). Ennek ellenére a finom extrákra illetve az erősebb motorokra (például a remek 35i-re) érdemes áldozni – hiszen úgy gyakorlatilag egy másik autót kapunk, a szó legjobb értelmében.

Előnyök: Eltalált méretek kívül-belül; Jó összeszerelés és anyaghasználat; Sportos, de ügyes futómű; Nagyszerű automataváltó; Takarékos és kellően izmos dízelmotor; Jól teljesítő összkerékhajtás; Elfogadható alapár

Hátrányok: Nehezen csukódó ajtók (főleg a csomagtartóé); Alacsony hátsó üléspad; Kissé nyers dízelmotor; Az extrapolitika miatt csak boros felár ellenében lesz igazán finom

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek