Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Nincs is jobb egy sportos kisautónál, főleg, ha az nem is olyan kicsi. Ezúttal a „szabadjára engedett” 1,4-es turbómotorral érkezett hozzánk az Opel Corsa, igyekezve bizonyítani, hogy ahhoz, hogy tágas, minőségi és dinamikus kisautónk legyen, nem kell feltétlenül bankot rabolnunk.

A matricázás már sejtet valamit...Látszólag egy átlagos Corsa, izgalmasabb sárga fényezéssel, hangulatfokozó fekete matricákkal. Egy jó barát, melynek kis külső méretei tágas utasteret és kisautós, ám használható csomagteret rejtenek. Jó minőségű belső tér, szép formákkal és helyenként puha műanyagokkal, amelyet okos opciók széles választékával tömhetünk meg. Látszólag minden a szokványos, tesztünkből jól ismert állapotokat tükrözi. Egyetlen pont árulkodik az extráról, amelyet a motorház rejteget: a vörös TURBO felirat az autó hátulján.

...de választ csak a kis, vörös felirat adItt ugyanis teljes erejében teszi tiszteletét az 1,4 literes turbómotor, ellentétben a korábbi nagy összehasonlítónkban szereplő „levágott tetejű” 100 lóerős verzióval. Mindez 150 lóerőt és 220 Nm nyomatékot jelent, vagyis az Opel Adam S hajtásláncát, amelynek ráadásul a gondos súlycsökkentésnek köszönhetően nem is kell nagyobb tömeget mozgatnia. Ezzel pedig az Opel régebbi 1,4-es turbómotorja egészen dinamikus kisautót varázsol a Corsából, amelyet a 8,9 másodperces 0-100-as sprint is fémjelez.

Ez a fajta izgágaság pedig kimondottan jól áll a villámos modellnek, ugyanis a tervezők egészen közvetlen kormányzással és dinamikus használatra is alkalmas futóművel vértezték fel a típust. Előbbit kissé túlzásba is vitték: a volán középállásban túlságosan érzékeny, ezért nagyobb tempónál vagy nyomvályús úton folyamatos korrekciót igényel az egyenesfutás.

17-es keréken is egész ügyesen rugózik, kanyarban pedig megfelelő gumikon dinamikus

Ezzel szemben a futóműre nem lehet panasz: még a 17-es kerekekkel is bőven elfogadható kényelmet biztosít a hagyományosan elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros egység, miközben dinamikusan dolgoztatva egész üdítő dolgokra képes. Persze a kanyarvadászathoz a tesztautónkon feszül csökkentett gördülési ellenállás abroncsok nem a legalkalmasabbak, de megfelelő gumikkal egészen jót autózhatunk a Corsával – a típus képességei tehát jó összhangban vannak a teljesítményével.

Mielőtt azonban Suzuki Swift Sport-féle élményrakétát várunk, fontos megjegyezni, hogy a sportosság itt még sokadrangú szempont volt a fejlesztésnél. Az átlagosnál nagyobb teljesítmény inkább a magabiztosság és a dinamika fokozására, az előzések megkönnyítésére jó, vagyis a 150 lóerős Corsa inkább olyan társ, aki jó barátunk, de néha egy kis hancúrozásra is kapható, ellentétben az élvezetekkel szédítő sportos kis gépekkel.

Nem sport: a kellemes kisautó alapokhoz ad inkább egy kis pluszt

Ezt támasztja alá a motor karakterisztikája is. A turbómotor már az alsóbb fordulatokon is elemében van, ereje pedig egyenletesen fokozódik a fordulatszámmérő emelkedésével. 3-4 ezres fordulat környékén várnánk egy kis ugrást vagy belehúzást, az viszont elmaradt, így a felső tartományban kitartóan, de nem túl lelkesen húz az erőforrás. Leginkább ez érhető tetten a 0-100-as sprint 8,9 másodpercre mért értékén is, amely ugyan egészen dinamikus, viszont például egy papíron szintén 150 lóerős Volkswagen Polo mellett több mint egy szekundummal elmarad – és nem a plusz tömeg következtében.

Felül nem túl lelkes

Ő még a régebbi fejlesztésű 1,4-esMindez teljesen máshogy lenne, ha az Opel új fejlesztésű, közvetlen-befecskendezéses turbómotorja kerülne a Corsa lemezei alá. Az ugyanis nem csak nyomatékosabb (+20 Nm) változatlan teljesítmény mellett, de a nehezebb Astrát dinamikusabban mozgatja, érezhetően alacsonyabb fogyasztás mellett. A 6,2 literes normakör értékünk és a 6,8 l/100 km-es tesztfogyasztás ugyanis legfeljebb átlagos értékeknek számítanak manapság – a fejlettebb nagytestvér takarékosan hajtva több mint fél literrel kínál alá ennek.

A későbbiekben valószínűleg az új motor is beköltözik a Corsa lemezei alá, de ez nem azt jelenti, hogy a jelenlegi egységet le kellene írnunk. Az Opel kisautója ugyanis az egyetlen lehetőség arra, hogy listaáron 5 millió forint alatt izgalmas motorizáltságú kisautót kapjunk, sőt, realistán felszerelve 4,5 millióból elvihetjük – és akkor még az alkuról nem is beszéltünk. Ezzel szemben a legközelebbi konkurensek, az élvezetesebb, de kisebb Swift Sport vagy a gyorsabb, takarékosabb Polo GT hasonló felszereltség mellett 0,5-1,1 milliós ugrásra van, a legtöbb helyen pedig hiába is keresünk ilyen izmos kisautót.

Ezen a teljesítményszinten messze ide a legolcsóbb beülni

Érdemes befizetni a plusz lóerőkreA Corsa tehát a maga módján páratlan lehetőséget kínál, amelyet az is bizonyít, hogy az ideális választásnak számító 100 lóerős (1.4T) alternatívától mindössze 180 ezer forint ugrásra van az izgalmasabb kivitel. Vagy máshonnan nézve: a 150 lóerős benzines turbómotor elképesztő 760 ezer (!) forinttal kedvezőbb a 75 lóerős, 1,3-as alapdízelnél. Ha minden tekintetben ízig-vérig sportos kisautót szeretnék, az Opel arra is kínál megoldást, igaz a Corsa OPC körülbelül 1,6 millió forint plusz befektetést igényel.

Néhány szóban

Az új Corsa kellemesen hangolt futóművének csak egy valamire volt szüksége: egy izmosabb erőforrása. A 150 lóerős 1,4-es turbómotor személyében ezt megadja az Opel, méghozzá nem is elérhetetlen módon. Az egységből felül hiányzik a sportos lelkesedés, alul és középen viszont nyomatékos, dinamikus és ezért a benzinkúton sem büntet jelentősen. Mindehhez pedig jó hátteret biztosít a Corsa kisautókhoz mérten tágas, jó minőségű és okos belső tere.

Előnyök: Jó minőségű, tágas beltér; Nyomatékos turbómotor; Modern opciók; Ideális kompromisszumra hangolt futómű; Kivételes ár-érték arány

Hátrányok: Kissé mélyre került érintőképernyő; Átlagos méretű csomagtartó; Felül kedvetlen erőforrás; Középállásban túl érzékeny kormányzás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek