Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A japánok ikonikus kisautóját, mely 1999-ben lépett a pástra, és az ezredfordulókor az Év Autója címet is elnyerte, vélhetően nem kell olvasóinknak bemutatnunk.  A legfrissebb generáció idén debütált ráncfelvarrott változata azonban tartogat még meglepetéseket, hiszen a gyártó nem titkolt célja szerint nemcsak külső pompáját alakították át a kisautónak, hanem a lemezek alatti hangszerek is áthangoltan kerülnek a nagyérdemű elé.

Nézzük meg, milyen lett az európai-japán közös tervezés által éltre hívott új modell, mely a B-szegmens oszlopos harcosaként ismét versenyre az elismerésért, továbbá női szemmel vallatóra fogtam, hogy egy család egyetlen autóként is megállja-e a helyét, vagy marad kategóriájában? Tartsanak velem a felfedezőúton, jelen esetben a dízel kisautó birodalmába.

Nem lehet rámondani, hogy nőies lenne - igazi uniszex autó az új Yaris

Mielőtt sorra vennénk kívül-belül a tulajdonságokat, következzenek az első benyomások. A Yarist gyakran női autóként aposztrofálják, korábbi gömbölyded formája, praktikuma, városi használhatósága miatt. Az újdonság viszont már első ránézésre is rácáfol erre az előítéletre: éles formákkal, masszívabb megjelenéssel, erőteljes hűtőmaszkkal vonul elénk.

Könnyen mondhatnánk, hogy egészen új típust tisztelhetünk személyében, azonban a Toyota szakemberei nem titkolják, ráncfelvarrásról van csak szó. Lényeg a lényeg, igencsak átfogó beavatkozást eszközöltek a mérnökök.  85 millió euró, 576 000 ezer munkaóra és 1000 új alkatrész rejlik a japánok büszkeségében, amely formáját immáron az európai ízlésvilág igényeihez igazítva, a gyár brüsszeli és nizzai formatervező csapatánál nyerte el. Míg korábban 75-25 százalékos arányban a keleti tervezés dominált, ez az arány megfordult. Motorikusan továbbra is megtartották az eredeti hozzájárulást, de a formákat európai kezek rajzolták.

Közel 4 méter hosszú és bizony családi autónak is megfelel - galéria

Ha tüzetesen megnézzük, tudatos különválasztás történik a gyártó elképzelése szerint a kategóriák között. Az X-et formázó markáns orr a Yarison kívül csak az Aygo esetében tűnik fel, az Auris, Corolla, Verso, Avensis és Prius modellek továbbra is a hagyományos jegyeket hordozzák magukon. A két kisebb példány azonban magabiztosan tündökölhet, férfias attitűd dominál elöl, különösen a ledes nappali fényekkel gazdagodott lámpatestek társaságában.

Hátul szintén led-lámpákkal találkozhatunk, és az új lökhárító illeszkedik a vonalvezetésbe, tovább hangsúlyozva a masszív külsőt. Nőies formaterv? Ugyan, itt erről már szó sincs, ha nem is kifejezetten férfias, mégis domináns, úgyhogy kíváncsi leszek, hogy a hölgyvásárlók miként fogadják majd.

Tágas, tetszetős, átgondolt utastér - csak néhány apróság miatt bosszankodhatunk

Az autó belsejébe pillantva, nagy változásoknak lehetünk szemtanúi. Tesztalanyunk fehér külsővel és vadító piros-fekete belső kombinációban érkezett, ami férfi kollégáimnak igencsak megtetszett. Az ülések mellett a műszerfal is e két szín kombinációját vonultatja fel, ráadásul meg kell jegyeznünk, hogy az anyaghasználatra nem lehet panasz, a fekete dobozokat megfelelően ellensúlyozza a piros puha tapintása, szerethető anyaga.

A felszereltségi szintnek megfelelően bőrkormányt és bőr váltógombot kaptunk, és ami külön tetszett, az a kézifék és a váltó piros varrott szegélyezése. Üdítő kivitelezés egy kisebb kategóriában. A műszerfal átlátható, és középen kapott helyet az immáron 7 hüvelykesre nőtt Toyota Touch 2 névre keresztelt központi rendszer is, tolatókamerával és okostelefon-kompatibilis funkciókkal.  Előbbi nagyon hasznosnak bizonyult parkolás, kiállás közben, miközben a színes kép megfelelően adja vissza a hátunk mögötti viszonyokat. A multimédia rész szintúgy elismerésre méltó, s külön pozitívum, hogy a rendszer támogatja a MirrorLink funkciót, amivel okostelefonunk kijelzője egy az egyben megjeleníthető a központi képernyőn – kár, hogy csak néhány készülék támogatja ezt az ügyes lehetőséget.

A tesztautóban vörös-fekete hangulat fogadott - galéria

Időzzünk kicsit még belül, hiszen a vásárlók számára az összkép nagyon is döntő szempont. Már a beülés után lehet érezni, hogy itt valami egészen más komfortszintről van szó – jómagam napokig rajongója voltam az üléseknek. Korábban többnyire nagyobb autóknál tapasztaltam hasonlót, miszerint a lábtámasz és az ülőpad kellően hosszú, miközben mindenhol tart, és élmény benne ülni hosszabb távon.

A Yarisra ez mind igaz, még hátul is, és külön öröm, hogy kardánalagút sem szegi a középre szoruló kedvét. A fejtér nekem 175 centivel kiváló volt, de magasabb férfi utasaim sem panaszkodtak, ezért bátran merem mondani, hogy akár négy megtermett felnőtt teljes kényelemben utazhat a kis Toyotában, ami nagy szó. A belső kialakítás minőségi, színeiben variálható, de amellett sajnos nem tudok szó nélkül elmenni, hogy az ablakemelő gombjai letűnt időket idéznek, és komfortelektronikát továbbra is csak a vezető kapott. Sajnos az indexben sincs meg a billentésre hármat villantó funkció. Apróságok ezek a tervezés szempontjából, de mégsem érthető, miért hiányoznak, ahogy az sem, hogy a hasznos visszagurulás-gátló miért maradt ki a típus repertoárjából.

Nem csak dinamikusan néz ki, fürgén is mozog a 90 lovas dízellel - galéria

Érdemes azonban szót ejtenünk az áttervezett értékekről a lemezek alatt. Ahogy korábbi menetpróbánkon megírtuk, a motorkínálatot illetően benzines, dízel és hibrid hajtáslánc egyaránt elérhető; nálunk most a gázolajjal hajtott négykerekű vendégeskedett.  Amint a kulcsot elfordítjuk, jellegzetes dízel hangok csapnak fel, miközben a műszerfalon egy hasznos kontroll lámpa figyelmeztet kék színben arra, hogy a motor még hideg, a pörgetést hagyjuk későbbre.

Megfelelő idő elteltével aztán mosollyal az arcunkon csaphatunk a lovak közé, miközben a motor meglepően szépen, csendesen jár, számomra újszerű élményként, mert a dízelekkel kötött barátságom elég friss. Amiről tesztelő nőként maximális elismeréssel nyilatkoznék, az a váltó és a kuplung. A csúszáspont tökéletes, a váltó szintúgy, a sebességfokozatok kellő hosszúságúak; ha egy szóban kellene jellemezni, a tervezők eltalálták, méghozzá nagyon.

Szuper a váltó és a kuplung, erős a motor, jó közlekedni az autóval

Pedig törzsolvasóink talán tudják, hogy ezt az elismerést nálam kiérdemelni városi autó még nem igazán tudta. A Toyota lehetőséget ad arra, hogy minél szebben vezessünk, élménnyé varázsolva a sokszor unalmas váltásokat, amiket így sok hölgyvásárló kedvencévé fog tenni. Én is élveztem a robbanékony japán társsal elismerő pillantásokat begyűjteni férfi autósoktól, amikor nem fűztek nagy reményeket a hölgypilóta képességeihez egy-egy indulásnál, aztán faképnél hagytuk őket a Yarissal.

A vezetési élményre tehát nem lehet panasz, a kormány visszajelzése megfelelő, lágynak mondható. Menetközben a zajszint alacsony; a tervezés során zajszűrő kárpitozással és jóval több hangelnyelő anyaggal gazdagodott a belső, továbbá az ajtókárpitozás is ebben a szellemben van kialakítva, hogy minél kevesebb zaj terhelje a bent ülőket.  Nem fáradunk el hosszabb úton sem, és az összeszerelés is jól sikerült, nem recseg, nem nyikorog semmi.

4,5-5 liter között simán eljárhatunk vegyes üzemmódban, start/stop nélkül!

Kiskocsiról lévén szó nem lehet figyelmen kívül hagyni a manőverezhetőséget, amely téren van egy apró hibája a négykerekűnek. Az autó ergonómiai kialakítása számomra nem volt egyértelműen pozitív, ugyanis üléspozíciótól függetlenül előrefelé nem lehet jól kilátni, ami városi manőverezések során nem kényelmes.

Az autó formája a lefelé döntött kialakítás miatt becsapós térérzetet ad, nekem ez nem könnyítette meg a helyzetemet. Hátrafelé érdekes módon ez nem érződik, s a tolatókamera bár nagy segítség, nélküle is könnyedén tudjuk irányítani az autót. A vaskos biztonsági A-oszlop nemcsak ebben a modellben, hanem az egész szegmensben rontja a kilátást. A biztonság persze a legfontosabb szempont, és ez jól van így, a használhatóság tekintetében viszont tény, hogy nem kellemes.

Nagyon jó dolog a MirrorLink funkció - kár, hogy csak kevés telefon támogatja

Most ismét jöjjön néhány pozitívum. A teszt során tettünk egy kirándulást Dobogókőre is, ahol az autónak élesben kellett bizonyítania rátermettséget a kanyartulajdonságokat illetően. Itt a technikai újítások ismételten szerepet kaptak. Az új Yaris hátul keményebb gátlókat, miközben elöl és hátul egyaránt puhább rugókat kapott, s a finomabb hangolás érdekében átalakították a tervezők a lengéscsillapítókat.

A futóművet ért változtatások révén az autó jobban fekszik az autón, kevésbé dől kanyarokban, stabil úttartás jellemzi. Nem panaszkodhattam ezért a szerpentinen sem, ami pedig a városi használatot illeti, a futómű remekelt. Sikerült egy útépítés kellős közepébe kerülni egyik este, és hegyen-völgyön, buckákon remekül vette az akadályt, ritkán lehet ilyen puhaságot tapasztalni, annak ellenére, hogy nem a széria 14 colos, hanem a nagyobb, opcionális colos, dekoratív fekete felnik díszítették tesztpéldányunkat.

Akár négy 190 cm magas felnőtt is kényelmesen elfér a Yarisban

Fontos a fogyasztásról is szót ejtenünk, ugyanis pénztárcakímélő társunk lehet a típus. Az 1,4 literes, 90 lóerős dízelmotorral városban 4,7 liter volt a legjobb átlag férfi kollégáim részéről, nálam pedig 5,2 liter volt a mért érték. Vegyes használatot illetően sem fog nagyon 5 liter fölé emelkedni a mutató, ráadásul ha halk suhanás mellett környezettudatos verziót akarunk, a hibrid formájában ilyen is rendelkezésünkre áll, melynek motorháza alatt 1,5 literes benzinmotort plusz egy villanymotort találunk.

A fogyasztás miatt kár lenne aggódni, nem igazán fogjuk így sem átlépni az 5 literes küszöböt, és máris modern, tudatos városi autót kapunk – ráadásul az automataváltó kényelmével. Ha mindenképp a benzines erőforrást preferáljuk, az 1,33 literes benzines a menetpróbán mért 6,2 literes fogyasztásával nem kell, hogy szégyenkezzen, s a motor ár-érték aránya döntő érv lehet. Az 1-literes, kedvező árú alap erőforrás szintúgy érdekes, azonban utóbbi inkább a kis Aygóban brillírozik.

Fehérben különösen jól mutat az átdolgozott Yaris

Természetesen nem kerülhető el az árcédula sem, hiszen ez a kategória már pont azon a határon mozog, amikor egy családnak egyetlen autóként is remekül funkcionálhat, miközben szolgálatot kell teljesítenie hosszabb távon, s a városban is. Mit és mennyiért? Következzen a válasz.

A motorkínálat mellett több felszereltségi csomagot választhatunk Live, Live Plus, Active, Lounge néven, de ezeken belül is többféle opció áll rendelkezésre. A listát átböngészve érdekességekre bukkanhatunk.

Az 1,4 literes, 90 lóerős dízelmotorról egy rossz szót sem szólhatunk - remek darab

A legolcsóbb háromajtós verzió 1-literes motorral és Live felszereltséggel 2.790.000 forintért lehet a miénk, de akkor már célszerű az ötajtós mellett voksolnunk 3 millióért. Ez egyelőre még egy klíma nélküli, USB-t nem tartalmazó, 14 colos kereken guruló modell, amit még fel kell szerelnünk a komfortosabb hatásért. A különféle csomagok persze minden szinthez rendelkezésre állnak, de például hegymeneti elindulás-segítő rendszert, vagy sebességtúllépésre figyelmeztetőt egyikhez sem találtam. Bőrkormány, króm váltógomb, tolatókamera, vagy távirányítós központi zár csak az Active felszereltségi szinttől akad.

Az 1,3 literes, 99 lóerős benzines alapáron 3,7 millióért vásárolható meg, a hibrid ehhez képest egymillió forinttal több, viszont már tartalmazza az automatát. Tesztalanyunk, az 1.4 D-4D 90 lóerős dízel minden jóval megpakolta, Style Red csomagban érkezett hozzánk, s a remek hajtáslánccal a típus listaáron így 5,4 millió forintot kóstál.

Vegyék bátran az új Yarist, remek kisautó - galéria

Most pedig elérkezett az idő, hogy választ adjak a cikk elején feltett kérdésre. A Yaris formáját, méretét, belső komfortját és remek tulajdonságokkal rendelkező dízel hajtásláncát tekintve a család egyetlen autója is lehet, hiszen a hosszabb utakon is kényelmes, megbízható társ, ami ugyanúgy ajánlható családos anyukáknak, mint egy fiatalabb társaságnak a balatoni nyaralás kapcsán. Helyünk bőven lesz, a fogyasztás nagyon alacsony, és ahogy tesztünk példázta, a vezethetőség terén is sikerült magas szintre emelni a modellt - a pontos váltó és a robbanékony motor dinamikus vezetési élményt kölcsönöz.

A városi használhatóság tekintetében viszont már nem egyértelmű az elsőség. Ennek nem technikai és fogyasztási okai vannak, hanem az okok az ergonómiában keresendőek. A régi ’parkolózseni’ Yaris az elődhöz képest felnőve, más igényeket kíván kiszolgálni, viszont ha mindennap zsebkendőnyi parkolóhelyekre kell vadásznunk, nem ez a modell lesz a legideálisabb választás a beállások szempontjából.

Nemtől és kortól függetlenül ajánljuk, akármelyik hajtáslánccal

Amennyiben viszont hajlandóak vagyunk ebben a kérdésben kompromisszumra, a legjobban döntünk, mert a megújult japán kisautó minden bizonnyal kitartó, megbízható társunk lesz, hosszú távon, minden élethelyzetben. Abszolút ajánlható, és egyértelműen a kategória legjobbjai között van. A teszt lezárásaként pedig érkezzen egy kis videós összefoglaló az autóról, tőlem, szeretettel:

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek