Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Bármennyire erős manapság a középkategória, bármennyire igaz a tény, hogy egyre nehezebb fogást találni a szegmensbe érkező újdonságokon, az optimális, arany középutat jelentő megoldások mégsem gyakoriak a széles mezőnyben. A Kia egyszer nálam már kiérdemelte az arany középút jelzőt, s úgy tűnik, immáron egy kategóriával feljebb is neki kell címeznem ezt a díjat – a benzines tesztjét követően nálunk járt az új Kia Optima, józan dízelmotorral és automataváltóval, vagyis ideálisnak mondható összeállításban.

A Kia szép csendben, de jelen van - galériaAz üzleti világ, a flottakezelők által megtámogatott középkategóriában temérdek modell indul, amelyeket ráadásul mindenféle lelkiismeretfurdalás nélkül skatulyázhatunk be: a Ford Mondeo a klasszikus céges választás, a Škoda jellemzően az állami flottás autó szerepét tölti be, míg a Volkswagen Passat inkább tehetősebb, de a prémiumra nem kapható vevők jelöltje.

Ezzel szemben a stílusos alternatívát egyértelműen a Mazda 6 és az Opel Insignia jelenti, míg a másik két japán, a Toyota Avensis és a Honda Accord eltűnni látszik az autópiac süllyesztőjében, ahogy a Peugeot 508 sem lett a túl népszerű modell, miközben a Renault Talisman is üde színfoltként hat.

Az előbbiek között nincs tehát igazi Jolly Joker jelenleg az autópiacon, nincs olyan középkategóriás, ami mindenből tud egy picit, amolyan univerzális megoldásként. A Kia azonban már korábban is kitűnt az Optimával, mint egyedi, mégis korrekt ajánlattal. Noha szerkesztőségünk garázsában több ízben is járt a koreai középkategóriás, az új generációt fokozott érdeklődéssel vártuk. Vajon tud újat mutatni? Vajon a formatervével felül tudja múlni a markáns nyomot hagyó elődöt? Ezekre a kérdésekre is válasz érkezik a következőekben.

Markáns jelenség az utakon - galériaAz Optima, mint ahogy már említettem az előzőekben, már korábbi megvalósulásában is látványos formatervvel csábított, s szerencsére ezen a recepten nem változtattak a Kia szakemberei, nagyjából ugyanazokkal a motívumokkal operál az új modell is, csak valamivel frissebb minden részletmegoldása. A pirosban úszó tesztautót sok járókelő tátott szájjal és kíváncsi tekintettel kísérte végig, ami egyben ritka állapotot jelez.

Az Optima úgy arat elsöprően tetszést, hogy közben nem megosztó személyiség. Már csupán a méretével is tekintélyes jelenségnek számít az utakon, de a jellegzetes frontjával még fokozottabb a hatás. Mokány, mérges tekintete ellenére mégsem rideg, nem ellenséges, mi több, csábító a formaterve. Tény, hogy pirosban nagyon észrevehető szinte bármilyen környezetben, azonban talán fehér színben üvegtetővel a legszebb a konfiguráció. Summa summarum, a küllemet illetően mindenképp zöld pipa az indokolt.

Az ajtónyitást követően a beltérben viszont sok meglepetésre ne számítsunk, a Kiától jól ismert formai és műszaki megoldások köszönnek vissza ezúttal is.

Kormánykapcsolókkal is gangolhatunk - galériaA sok feketeség miatt kissé komor hangulatban mondhatjuk el a műszerfalról, hogy ergonómiailag rendben van, s az általános minőségérzetet illetően is ugyanilyen elismerően bólinthatunk. Az anyagok abszolút kellemes tapintásúak, a gombok, kezelőszervek pedig a minőségérzetet erősítvén elegendő ellenállást tanúsítva működnek. Az új központi rendszer szintén jó pontokat érdemel, hiszen könnyen kezelhető, logikusan épül fel és szép grafikát vonultat fel. Ezúttal Harman-Kardon hifit tartalmazott a csomag, amely a tőle elvárt színvonalban szólaltatja meg a melódiákat.

Kiemelendő a tágasság, amely persze az első sorban is megvan, de leginkább a hátsó traktusra jellemző – a lábtér tényleg fejedelmi, miközben a fejtér még a nyitható napfénytető mellett már csak átlagosnak mondható. A csomagtér ugyancsak méretes, noha a zsanérok belógása ebben a kategóriában már nem olyan elegáns megoldás, a burkolat azonban menti a helyzetet valamelyest.

Felszereltség, extrák tekintetében tesztalanyunk bőséges repertoárt vonultat fel, hiszen a bőr kárpittól a már említett napfénytetőn keresztül a szellőztethető ülésig minden szerepel, mi több, biztonsági tételek terén legalább ilyen bőséges a paletta. Van itt kérem sávelhagyásra figyelmeztető rendszer sávtartó funkcióval, holttérfigyelő, adaptív tempomat és ráfutásgátló.

Majd' 700 ezer a DCT váltó - galériaA többi gyártóhoz hasonlóan a Kia is kínál automata parkolórendszert, amely sajnos nem jól vizsgázott tesztünkön. A párhuzamost manővert még képes volt elfogadható módon végrehajtani, azonban merőlegesen olyan közel áll a referenciának számító, mellettünk álló járműhöz, hogy egyszer-egyszer már befejezni sem mertük a műveletet, olyan közel került egymáshoz a két sárvédő. A biztonság kedvéért többször is próbára tettük a rendszert, de mindig ugyanez az eredmény jött ki.

Hajtáslánc tekintetében ugyancsak kellemes kompromisszumra lelünk a koreaiak összeállítását illetően. A motorháztető alá egy 1,7 literes turbódízel került 141 lóerővel, a nyomatékváltó szerepét pedig egy hétgangos duplakuplungos automata tölti be.

A 1,5 tonnás Optima bódéját kifejezetten korrekten mozgatja az 1.7 VGT, s a karakterisztikája is szerethető, a váltóval együtt. A DCT menet közben selymesen kapcsolgat és az áttételezés is megfelelően illeszkedik a dízelmotor karakteréhez, egyedül kis tempónál tapasztalhatunk némi bizonytalanságot, illetve kúszva induláskor némi darabosságot.

Igényes, de kissé komor az Optima - galériaEzen felülemelkedve azonban minden kétséget kizáróan jó partner ez a hajtáslánc a mindennapokban, hiszen a kellő dinamika mellé kedvező étvágy társul. Autópályán 6 liter környékén harap az 1,7-es dízel Optima, míg városon kíbül 5-5,2 l/100km fogyasztással autózhatunk el, és városban is 6 liter alatt marad a mutató.

Amit még ki kell emelnünk, az a rendkívül jól sikerült zajszigetelés - első blikkre azt hittem, nem a kiírt tesztautót kaptam meg, hanem helyette egy benzines verzió kulcsát nyújtották át valamiféle hiba folytán. Alapjáraton is halk, de forgatva sem kér szót magának koreai négyhengeres, amitől utazóautónak is kiváló választás lehet.

Mindehhez kellemes kompromisszumot kötő futómű társul, feszességével a tempós kanyarokat is lehetővé téve, de közben szerencsére a komfortban sem esik csorba. A kormányzás a koreai konszern termékeként nem meglepő módon kissé plasztikus, az út felől érkező visszajelzés kevésnek bizonyul. Ezen, illetve a dinamizmuson javíthat a Drive Mode kapcsoló, amelyet Sport állásba helyezve valamivel keményebb lesz minden. Persze a mindennapokban sokkal jobb a gazdaságosabb és kényelmesebb ECO üzemmódot használni.

Szúrós a tekintete - galériaÖsszességében egy kifejezetten korrekt autót ismerhettünk meg az új Optima személyében, aminek viszonylag kevés olyan hibája van, amit tolerálnunk kell. Tágassága, valamint a csendes utastér kifejezetten nagy előny, s akkor még a dögös küllemről és a finom hajtásláncról nem is beszéltünk. Kategóriájában az Optima mindenképp optimális választás lehet, hiszen a 7 év garancia mellé praktikumot, egyediséget és tisztességes műszaki tartalmat kapunk. Mindezért, tehát a teletömött tesztpéldányért a Kia 10,6 millió forintot kér el, azonban egy józan, az Autó Pult normafelszereltségi kritériumait kielégítő példány már 8,6 millióért elhozható, természetesen az automataváltót is beleértve.

Ez már roppant versenyképes ajánlat amit a piacon nem sokan tudnak alullicitálni. Az Opel Insignia a szentgotthárdi 1.6 CDTI-vel és 136 lóerővel, 'csupán' hatgangos automatával hasonlóan felszerelve 9 millió feletti áron kapható, míg a 150 lóerős, kétliteres dízellel és DSG-vel összeállított Skoda Superb ugyancsak 9 millió felett indul, ahogy a Volkswagen Passat is. Nem meglepő módon ennek a Mazda 6 sem tud alámenni, a 150 lovas motorral, automatával és normasztinre szerelve ugyancsak 9,2 millió forint jön ki. A Kia Optima tehát nagyjából félmillióval licitál a többiek alá, amivel nagyon csaábító ajánlattá emelkedik - megfontolandó mindenképpen a középkategóriásokkal szemezők számára.

Néhány szóban

A vadonatúj Optima személyében ismét nagyot lépett a fejlődés útján a Kia. Az elegáns külső, a minőségi, ergonomikus belső és a modern extrák olyan elegyet alkotnak a kiváló ár/érték aránnyal, amivel igazán vonzóvá varázsolják a koreai középkategóriást. Az öregecske hajtásláncra ugyan ráférne már a csere, de a nyugodt autózáshoz ő is kiváló társ tud lenni. Éppen ezért vagyunk különösen mérgesek az olyan hibákra, mint a magasabbak számára élhetetlen fejtér, hiszen egy kicsit nagyobb odafigyeléssel az ilyen – nem is annyira apró – problémákat bizony könnyen kiküszöbölhették volna a gyáriak. Az Optima mindenesetre így is egy kiváló alternatíva a jóval magasabb áron futó konkurensekkel szemben.

Előnyök: Határozott, egyedi kiállás; Kifinomult kezelőszervek; Csendes hajtáslánc, moderált étvággyal; Remek ár/érték arány; Modern extralista; Tágas utastér

Hátrányok: Térdet kissé zavaró középkonzol; Érzéketlen kormányzás; Szorosan parkoló automatika; Komor utastér

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek