A prémium márkák kínálatában kifejezetten nagy keletje lehet a konnektoros hibrid hajtásláncoknak, hiszen ebben az árkategóriában már nem jelent túl nagy plusz kiadást megfizetni ezeket a modern megoldásokat. Tudja ezt a BMW is, és tökéletes érzékkel, pozicionálással és árazással mutatja be sorra konnektoros hibridjeit az iPerformance sorozat keretein belül. Nemrég legújabb ilyen típusuk, a BMW 530e iPerformance járt nálunk, hogy bizonyítsa, a dízeleknek – sőt, lassan a normál benzineseknek is – hamarosan leáldozik a csillaguk.
Le tud zárni a hűtőrács - galériaA BMW hatalmas erőkkel igyekszik az egész palettáját villanyosítani, még ha ez alatt „csupán” különböző hibrideket is értünk. Immár minden fontos modelljük elérhető konnektoros hibrid hajtáslánccal, ráadásul a bajorok célja nem az, hogy a paletta csúcsára helyezzék ezeket a változatokat, hanem sokkal inkább az, hogy valóban rávegyék az embereket, hogy válasszák ezeket a „zöld” változatokat. Ezt pedig kiváló érzékkel teszik, hiszen minden típusuk esetében úgy lövik be ezeknek a hibrideknek a teljesítményszintjét, hogy azok a legkelendőbb sávban helyezkedjenek el.
Nincs ez másként az 530e esetében sem, hiszen a 252 lóerős összteljesítmény az arany középutat jelenti, ráadásul kiváló alternatívát nyújt a talán legvonzóbb benzines és dízel hajtásláncoknak is – ez alatt pedig az 530i-re és az 530d-re gondolunk. Egy kis kompromisszumot persze megkíván a konnektoros hibrid egység, azonban a használat körülményeinek függvényében ez bizony elhanyagolható, sőt, kifejezetten vállalható és ajánlható lehet.
Gyönyörűek a 20 colos felnik - galériaA BMW i szériás autói ugyan kifejezetten arra mentek rá, hogy első ránézésre is jól beazonosíthatóak legyenek, azonban az iPerformance modelleknek egyáltalán nem ez a célja, így csupán azok ismerhetik fel őket, akik tudják a titkaikat. Az 530e esetében a típusjelzés, az első kerékjárati ívek mögött található i logók, a „vesék” kékkel díszített takarólemezei és a bal elöl lévő töltőnyílás tűnhet fel a zöld rendszám mellett – utóbbi azonban csak itthon van így, külföldön ez sem segít a felismerésben.
Az 5-ös így konnektoros hibridként is igazán impozáns látványt nyújt: elegáns, mégis sportos formák, agresszív, tekintélyt parancsoló tekintet és hatalmas méretek jellemzik. A teljesen LED-es, adaptív fényszórók ezúttal is kiválóan működtek, és rengetegen nézték meg az utcán az autót – noha ez többek között a zöld rendszámnak is köszönhető. Sokan jöttek oda érdeklődni a teszthét alatt, és még mindig meglepő, hogy a legtöbben azt gondolják, a zöld rendszám csak a teljesen elektromos modelleknek jár, így kissé csalódnak, amikor megtudják, hogy „csak” nagyjából 35 kilométert tud megtenni tisztán elektromosan a hibrid 5-ös.
Kiváló, de a head-up kijelző helyettesíti - galériaIlyenkor persze egy rövid magyarázat után rögtön belátják, hogy nem is olyan rossz ez a rendszer, sőt! Az első kérdésem általában az szokott lenni, hogy mennyit autóznak naponta, és legtöbbször már itt kiderül, hogy ha nem is mindig, de bizony az a 35 kilométer is elég lehet egy napra. Ugyanakkor, még ha ennél többet is autóznak naponta, akkor is szóba jöhet, hogy a munkahelyen töltik az autót, vagy legalább az általában legmagasabb fogyasztással járó városi szakaszokat kivédik az elektromos üzemmóddal. Az 530e-vel a teszthét alatt többször is sikerült bőven 4 liter körüli, vagy még az alatti 100 kilométereket produkálni, köszönhetően a különböző, választható üzemmódoknak, de az úgynevezett Auto eDrive – amikor magától dönt az adott hajtásmódról az autó – is nagyon okosan működik.
Érintős a képernyő, de a tekerőkapcsoló kiválóA külső mellett az utastérben sincs túl sok változás a normál változatokhoz képest: a váltó melletti eDrive üzemmód kapcsolót és a műszerfalon található töltöttség jelzőt leszámítva tulajdonképpen teljesen megegyezik az 530e a többi testvérével. Ezt pedig csak üdvözölni tudjuk, hiszen kiváló minőség, ergonómia és összeszerelés fogad minket az utastérben. A szellőztethető és fűthető, masszázsfunkciós, minden irányban elektromosan állítható fotelek királyi kényelmet biztosítanak. A digitális műszerfal ugyan minden fontos információt elénk tár, azonban így is lég ritkán nézünk rá, ugyanis a kiváló head-up kijelző minden adatról gondoskodik, legyen szó a média kezeléséről, a telefonhívásokról, a sebességről, az adaptív tempomatról, az önvezető funkciókról vagy éppen a táblafelismerőről.
Az iDrive továbbra is kiváló, és bár már érintéssel is lehet kezelni, mi még mindig inkább a tekerőkapcsolót favorizáljuk. A világos belső igazán otthonos, és a praktikum is a helyén van – nem volt hiányérzetünk a tárolórekeszek tekintetében, a telefonunkat pedig akár vezeték nélkül is tölthetjük bent. A helykínálat elöl hátul fejedelmi, ráadásul a kiválóan formázott hátsó ülések fűthetőek is – és akkor a négyzónás klímáról még nem is beszéltünk. Az 530e a csomagtér terén kívánja a legnagyobb kompromisszumot, ugyanis az alapból 530 literes űrt az akkumulátorok 120 literrel csökkentik – ugyanakkor a hátsó üléstámlák ledöntésével növelhetjük ezt az értéket, még ha nem is lesz sík a padló.
Töltögetni jó - galériaAz autó legizgalmasabb pontja azonban kétségtelenül a hajtáslánc: a 184 lóerőt és 290 Nm-es csúcsnyomatékot biztosító 2-literes négyhengeres benzines mellé egy, a 8-sebességes ZF váltóval egy házba épített, 113 tagú ménest és 250 Nm-es nyomatékot nyújtó elektromotor csatlakozik. A rendszer ezzel nagyon hasonló a 330e-ben már kipróbált egységhez. Csupán abban különbözik a kettő, hogy az 530e-ben egy nagyobb, 9,3 kWh-s akkumulátor van – ennek köszönhető az is, hogy a villanymotor önmagában nagyobb teljesítményre képes. Az összteljesítmény egyébként azonos a 3-aséval, így 252 lóerőt és 420 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít a vezető számára.
Ez pedig gyakorlatilag minden helyzetben elegendőnek bizonyul, nem is beszélve arról, hogy az elektromotornak, és annak azonnal érkező nyomatékának köszönhetően késlekedés nélkül reagál a parancsokra a hibrid egység. A 0-100-as sprint 6,5 másodpercre adódik, amely a hétköznapokban több mint elegendő – még ha teljesen lemerült akkumulátorokkal ennél valamivel lassabb is az autó, de ilyen ritkán fordul elő, ugyanis mindig figyel a rendszer, hogy ne legyen teljesen üres az egység.
Hatalmas autó - galériaAz 530e ráadásul végtelenül kulturált: csak az elektromotort használva ez természetes, de benzinmotorral sincs semmi hangja az erőforrásnak – nem sikerült olyan helyzetet teremtenünk, ahol ne tudnánk még suttogva is kommunikálni egymással. Persze padlógázra azért igyekszik egy kis morgós hangot hallatni, ami sikerül is neki, de ilyenkor sem az a cél, hogy sportautóban érezzük magunkat.
A 8-fokozatú automata váltó ezúttal is kiválóan működött, és bár a kormányzás most is az egyik leggyengébb pontja volt az autónak, egy fokkal még mindig jobb, mint az xDrive változatok esetében, de így sem szolgál szinte semmilyen visszajelzéssel – mintha túl nagy hatással lennének rá az egyébként kiválóan működő vezetéstámogató és biztonsági asszisztensek. Az erőcsúsztatások ugyan nem lehetetlenek, de erőlködni kell értük, és nem is igazán tükrözik a konnektoros hibrid nyugodt stílusát. A futómű kiváló: dinamikus kanyarokban is jól tart, és még az egyébként gyönyörű, 20 colos keréktárcsákat is eltűri – az úthibákat is szépen simítja ki.
Kisebb, de így is használható méretű - galériaA fogyasztásról már esett szó: amennyiben folyamatosan tudjuk tölteni az autót, úgy elképesztő eredményeket lehet produkálni vele – persze minden attól függ, hogy mennyit megyünk vele egy szuszra. Nyilvánvalóan nem nehéz olyan szituációt kitalálni, amiben kevésbé hatékony a konnektoros hibrid hajtáslánc, de az 530e akár töltés nélkül, normál hibridként is képes kiválóan működni, ráadásul az izmosabb benzines erőforrásnak hála az ilyen négykerekűek gyenge pontját, az autópályás használatot is ki tudja küszöbölni.
Álljon itt pár konkrét szám is a rend kedvéért: okosan és visszafogottan közlekedve akár töltés nélkül is képes 6 liter alatti átlagot produkálni a bajorok újdonsága, de ahogyan már említettem, folyamatos töltés mellett 4 liter alatti eredmények sem okoznak gondot. A töltés egyébként beállítástól függően – a hálózat képességeit figyelembe véve három fokozatban lehet állítani a töltés erősségét – 3-6 órát vesz igénybe, és 30-35 kilométert kényelmesen meg tudunk tenni vele, de odafigyelve a 40 sem lehetetlen.
Fejedelmi a hely - galériaA három különböző eDrive üzemmód jól használható: az automatikus mód okosan váltogatja a tisztán elektromos és a benzines erőforrást, de magas töltöttség mellett a villanymotort favorizálja. A Max eDrive-nál 140 km/h-ig nagy gázadásra sem indul be a belső égésű motor – csak padlógázra. A harmadik üzemmód esetében beállíthatjuk, hogy a töltöttség hány százalékát szeretnénk megőrizni későbbi felhasználásra. Az 530e esetében a kijelzővel ellátott távirányító is hasznos, ugyanis nyomon tudjuk követni rajta a töltés folyamatát.
Az 530e-ben azonban az egyik legjobb az árazása: szó se róla, nem olcsó a bajorok konnektoros hibridje, de a többi változathoz viszonyítva bizony kellemes árcédulával találkozhatunk. Az autó alapára 16,378 millió forint, és bár tesztautónk természetesen bőven 20 millió felett volt (24,65 millió), de józan felszereltséggel megállhat 19 millió alatt is az 530e. A gyakorlatilag teljesen azonos képességekkel rendelkező 530i-hez képest 900 ezer forint a felára, ami bizony ebben a kategóriában nem számít túl nagy összegnek, ráadásul okos használattal ezt hamar vissza is tudja hozni az autó – és akkor a zöld rendszám előnyeiről még nem is beszéltünk. A gyorsabb, 265 lóerős 530d már félmillióval többe kerül.
Konkurencia nem sok van: egyedül a Mercedes-Benz kínál közvetlen ellenlábast az E 350e képében, amely 286 lóerős összteljesítménnyel és 550 Nm-es csúcsnyomatékkal áll a vásárlók rendelkezésére, 18 millió forintos alapárral és kisebb tisztán elektromos hatótávval. A felső-középkategóriás prémiumok közül senki más nem kínál konnektoros hibridet, és a csillagosok sem igazán hirdetik az E-osztály ilyen verzióját, így a BMW 530e ebben a szegmensben könnyen piacvezető lehet – ez pedig nem is csoda, hiszen az 5-ös sorozat amúgy is elképesztő képességeit egy fokozottan hatékony hajtáslánc teszi még jobbá.
Néhány szóban
Az 530e iPerformance az 5-ös sorozat kínálatának arany középútját jelentheti minden szempontból: mindenre elegendő teljesítmény, fokozott hatékonyság és jó árazás teszi nagyon vonzó ajánlattá a konnektoros hibridet, és akkor a zöld rendszám egyelőre még meglévő előnyeiről nem is beszéltünk. Mindez ráadásul kiegészül az 5-ös egyébként is elképesztő tudásával és kényelmével, így az 530e, akárcsak a 330e, a típuscsalád optimális választása lehet azoknak, akik naponta átlagosan 50-100 kilométert tesznek meg, sűrűn használják városban az autót, és folyamatosan tudják tölteni azt. Ez így együtt igencsak sok feltételnek tűnik, de az autó egyébként minden körülmények között kiválóan feltalálja magát, így azok is nyugodtan dönthetnek mellette, akikre ezek közül csak néhány, vagy akár csak egy igaz.
Előnyök: Többet tud, mint egy 7-es; Fejlett extrák; Tökéletes átgondoltság; Minden szempontból kiváló hibrid hajtáslánc; Jó futómű; Csendes, minőségi belső tér
Hátrányok: Középállásban érzéketlen kormányzás; Legtöbb esetben a defekttűrő abroncsok kötelező béklyója






