Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Egy ideig azt hittük, sosem jön majd el a pillanat, amikor a BMW végleg megtörik az autóipar nyomasztó satuja alatt, de azért mélyen belül mindenki tisztában volt vele, hogy a bajorok sem tarthatnak ki a végtelenségig az eddig megtörhetetlen tradícióik mellett. A családi autóba csomagolt elsőkerekes hajtáslánc azonban csak az első lépés volt, hiszen idén – rákontrázva ezzel generációs lemaradásukra a csillagosokkal szemben – bemutatták az első hétüléses prémium egyterűt is.

Nagyobb lett a hátsója - galériaA BMW sokáig próbálta elkerülni az elkerülhetetlent, értve ezalatt az egyterűek szegmensébe való beszállást, és az elsőkerékhajtás bevezetését. A bajorok már olyan, elsőre talán teljesen logikátlannak tűnő kategóriát teremtettek, mint az X6 által fémjelzett terepkupék, ám a kompakt családi autókat kerülték, legalábbis eddig. Most azonban eljött az idő, hogy végre a bajorok rajongóinak se kelljen más márkák felé kacsingatni, ha mindenképpen egy egyterű mellett tennék le a voksukat.

Szemből nem látszik a turpisság - galériaA németek ráadásul rögtön a közepébe vágtak a dolgoknak, és az Active Tourer után nem sokkal – ezzel némileg borsot törve a nagy konkurens Mercedes B-osztály orra alá – bemutatták a Gran Tourert is, mely nem csak jóval nagyobb csomagtérrel, hanem némi felárért cserébe akár hét üléssel kecsegteti a sokgyermekes családokat. Mindeközben ráadásul igyekeztek minél többet megőrizni a márka legfőbb erényeiből is, és elöljáróban annyit azért elmondhatok, hogy nem okoztak csalódást.

Ugyan a BMW szinte minden lehetséges szögből megosztott már velünk néhány fotót az Active Tourernél szignifikánsan nagyobb hátsót kapó Gran Tourerről, a 20d erőforrással és összkerékhajtással szerelt tesztautó mégis okozott némi meglepetést első találkozásunkkor. Természetesen mindenkinek a saját ízlésére bízzuk, hogy miként vélekedik a családi 2-esről, de azt azért megállapíthatjuk, hogy az Active Tourer vonalaiból igyekeztek a lehető legtöbbet kihozni a formatervezők – ami a kategóriára jellemző dobozformából semmiképp sem könnyű feladat.

Kihozták belőle a maximumot - galériaNoha a Gran Tourerről a képek alapján szinte mindent elmondhatunk, de az kétségtelen, hogy a harmonikus jelzőt nem süthetjük rá az autóra. Mindezek ellenére élőben közel sem hat annyira utólagosnak a megnövelt hátsó, mint azt a monitort bámulva gondolnánk, miközben a BMW kompakt kínálatára jellemző sportos vonásokat a szemből az Active Tourerrel teljes egészében megegyező hétülésesre is sikerrel ültették át a tervezők – már amennyire mindez lehetséges volt.

A tesztautó egyébként egy rendkívül elegáns konfigurációban érkezett meg szerkesztőségünk garázsába, amit a látványos kék metálfényezés, a 18 colos felnik és a krómdíszítések szavatoltak, amire az utastér már kívülről is jól látható, krémszínű kárpitjai kontráztak rá. Ezt többek között a rengeteg extrát tartalmazó, 1,2 millióba kerülő Luxury Line biztosította a hétüléses egyterűnek, mely egyébként 21,4 centivel hosszabb (4556 mm) és 5,3 centivel magasabb (1608 mm), mint az Active Tourer, míg 1,8 méteres szélessége megegyezik az alapot adó testvérrel.

Rég láttunk ilyen váltókart BMW-ben - galériaAz utastérben sem kell nagy meglepetésre számítanunk, már ami az első sort és a vezető környezetét illeti. Ahogyan azt már említettem, a tesztautó kimondottan elegáns, krémszínű kárpitozással és látványos, „natúr” fabetéttel érkezett – éppen, mint a Csizsek kollégánál járt kistestvér. Noha a márkajelzések nélkül sem lenne kérdéses, hogy milyen autóban ülünk, a BMW többi autójánál tapasztalt egyhangúságot ezúttal sikerült némileg megtörniük a németeknek, amit a középkonzol kettétagolásával értek el.

A rádió és a kedvenc funkciók panelje alatt ugyanis egy kifejezetten praktikus tárolórekesz kapott helyet, és csak ez alá szerelték be a bajorok a klíma átlagosnál zsúfoltabb, ám így is tökéletesen átlátható kezelőszerveit. Ráadásul a BMW-ktől megszokott üzemmód választó kapcsolók is a középkonzol aljára költöztek, méghozzá egy ügyes és hangulatos billenő kapcsoló képében. Az iDrive-val kapcsolatban talán említenünk sem kell, hogy ezúttal is bizonyította kiváló kvalitásait. Ha valakinek kétségei lennének, az anyaghasználat továbbra is kiváló, és az összeszerelési minőségre sem lehet panasz – noha a tetőablak felől azért néha-néha hallani kisebb neszeket.

A leghátsó sor biztonsági öveire is figyeltekA perforált Dakota-bőrkárpittal rendelkező – elöl elektromosan állítható és memóriás – bőrfotelek nem csak az első sorban nyújtanak kiemelt komfortot, hiszen a középső pad széles skálán állítható ülőlapja és háttámlája mindenki számára biztosítja a megfelelő helyet és üléspozíciót. A tesztautóhoz természetesen megrendelték a Gran Tourer igazi újdonságának számító plusz két ülést is, melyektől természetesen nem szabad túl sokat várnunk, lévén egy kompakt méretekkel rendelkező egyterűről beszélünk. Ennek megfelelően leginkább gyerekek számára jelent megoldást a plusz két hely, mely körülbelül 175 centiméterig használható érdemben.

A BMW mérnökei azért igyekeztek a legtöbbet kihozni a harmadik sorból is, így az ülések formázása például kifejezetten jól sikerült, és a fejtámla és biztonságos magasságba emelhető. Noha nyilvánvalóan nem lesz túl kényelmes az utazás, a második sor üléseit előrébb húzva akár alacsonyabb felnőttek is vállalhatják a rövidebb utakat. A németek a praktikumra is kiemelt hangsúlyt fektettek, ami természetesen nem csak a középkonzoli tárolórekeszben nyilvánul meg.

Az utastérben számtalan helyen találkozhatunk hasznos zugokkal, és a csomagtérben is rengeteg okos ötlet segíti a pakolást. A kihúzható kalaptartónak is van külön helye, ha használnánk a harmadik üléssort, vagy a csomagoknak kell a hely. Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy a Gran Tourer nem csupán az ötnél több főt számláló családok számára lehet ideális, hiszen a csomagtér is jóval tágasabb lett a hátsó toldattal. Alapból 645 literrel gazdálkodhatunk, amit a második üléssor tologatásával, vagy éppen ledöntésével variálhatunk. A maximum 1905 liter, ami bizony már nagyon sok mindenre elegendő – és akkor az opcionálisan ledönthető anyósülésről még nem is beszéltünk.

Nem csak a csomagteret...A hét, vagy inkább 5+2 üléses BMW egyterű újdonságát természetesen kialakítása jelenti, de azért érdemes megemlékezni a 190 tagú ménest számláló hajtásláncról is. Ahogyan az már a teljesítményből is egyértelmű, a bajorok már a frissített kétliteres dízelt szerelték az autó motorterébe, melyet a tesztautó esetében a kiváló xDrive összkerékhajtás egészít ki. A Gran Tourer esetében egyébként ez a változat jelenti a csúcsot, ami bizony az árcédulán is meglátszik – de erről később.

...az üléseket is sokféleképpen variálhatjukA frissített 20d a 190 lóereje mellé 400 Nm-es csúcsnyomatékot társít, amit egy nyolcfokozatú automataváltón keresztül zúdít rá mind a négy kerékre. Ahogyan az már Csizsek kolléga tesztjéből is kiderült, a hosszmotorokhoz tervezett ZF szerkezet helyett a keresztmotoros 2-es egy Aisin féle váltóval érkezik, ami ugyan nem hozza a nagytestvér szintjét – kicsit többet gondolkodik, és vehemens gyorsításnál nagyobbakat ránt –, így is képes felülmúlni a legtöbb konkurens megoldását. Még a vitorlázó funkció is megvan benne, egyedül a BMW-től megszokott látványos előválasztó kart kell nélkülöznünk, ugyanis ez a szerkezet nem képes digitális jelekkel kommunikálni, így kellett a manuális váltókar.

A teljesítményre egyébként nem lehet panaszunk, a 190 lóerő szinte sportkompaktos képességekkel ruházza fel az autót, ami a gyári adatnál hajszállal rosszabb, ám még így is kiváló, 7,7 másodperces 0-100-as sprintre képes. Hiába az egyterű felépítés és az – eredetileg – elsőkerékhajtás, a BMW nem hazudtolta meg önmagát, és a sportosságot nem csak a gyorsulási adatok, hanem az autó viselkedése is bizonyítja. A futómű támogatja a dinamikus kanyarokat, és bár kényelmetlennek közel sem nevezhető, a kategóriához mérten bizony igencsak keményre sikerült a hangolása, amit az állítható felfüggesztés megrendelésével sem varázsolhatunk vajpuhává.

A head-up kijelző jó dolog - galériaEzen kívül a futómű felől érkező zajok zavarhatják még meg az egyébként pihentető utazást, amit ezúttal a frissített dízel hangja sem bont meg – a 2-es Gran Tourerben ugyanis kulturáltság terén érezhető a javulás. A fogyasztás azonban ezúttal sem nyűgözött le minket – legalábbis ahhoz képest, amit ígértek nekünk a bajorok a frissítéssel. Na persze megijedni nem kell, az alapból is 1,5 tonna felett lévő autó még jól megpakolva is képes volt 6,3 literes eredményre autópályás körülmények között, ami a kedvező országúti értékek és szintén 6 liter környékén alakuló városi fogyasztással elegyítve mindössze 5,5 literes normakört eredményezett.

Tesztautónk természetesen minden jóval fel volt szerelve, így a legmodernebb vezetéstámogató és biztonsági asszisztenseket is megkapta. Az adaptív tempomat, a sávváltásra figyelmeztető jelzés, a forgalomfigyelő, a táblafelismerő és a head-up kijelző is megbízhatóan és hasznosan teljesített – utóbbi esetében egy külön üveglapra vetíti az adatokat az autó. A sok extrának persze megkéri az árát a BMW.

A hangulatra egy szavunk sem lehet - galériaFigyelem! A következő sorokat csak erős idegzetű olvasóinknak ajánljuk. A nálunk járt 220d xDrive Gran Tourer árcéduláján bizony nem kevesebb, mint 17,35 millió forint szerepel, amit persze józan extrázással „akár” 13,16 millióig is leszoríthatunk. Az alapár egyébként 11,27 millió, ami már önmagában is igencsak borsos. Mindez persze a csúcsverzióra vonatkozik. Ha megelégszünk a 150 lóerős dízellel, és ledobjuk az összkerékhajtás legtöbbször felesleges túlsúlyát, máris több mint 1,5 millió forintot spórolhatunk – de csak ha megelégszünk a hatfokozatú manuális váltóval.

Az Active Tourerhez képest egyébként „mindössze” 400 ezer forinttal kell többet fizetnünk a tágasabb teret kínáló Gran Tourerért, noha a plusz két ülés megrendelésével ez az összeg még 262.900 forinttal nő – ami bizony szintén nem elhanyagolható. Amennyiben az igencsak takarékos és még sportosabb, 192 lóerős kétliteres benzinesre esik a választásunk, úgy már 2,29 millióval kevesebbért is hozzájuthatunk a Gran Tourerhez – igaz, ebben az esetben is manuális váltót kapunk.

Spórolhatunk az összekrékhajtáson - galériaHabár a 2-es Active Tourert házon belül is több modellel helyettesíthetjük, a Gran Tourer esetében már nem ez a helyzet, hiszen a BMW kínálatában nem találkozhatunk másik hétüléses típussal. Az újdonság nem csak márkán belül, hanem a prémium egyterűek szegmensében is egyedülálló, ugyanis az egyetlen valódi ellenfélnek mondható Mercedes B-osztály nem rendelkezik hasonló változattal. Persze ha kiterjesztjük az ellenfelek listáját a nem prémium gyártókra is, máris több lehetőséggel találjuk szemben magunkat.

A legkomolyabb kihívó talán az idei Genfi Autószalonon bemutatkozó új generációs Volkswagen Touran lehet, mely szintén elérhető hét üléssel és minőség terén is megközelíti a bajorok újdonságát. Noha hivatalos hazai árlista még nincs, hasonlóan magas felszereltséggel és teljesítménnyel a Volkswagen négykerekűje sem fogja olcsón kelletni magát – habár a BMW autójánál minden bizonnyal olcsóbb lesz még így is. Ugyanakkor azt is el kell mondanunk, hogy aki prémiumot szeretne, az áldozni fog a 2-es Gran Tourerre, amely kiválóan hozza a márkától megszokott minőséget és hangulatot, miközben akár hét személyt is képes elnyelni a gyomrában.

Néhány szóban

Megéri elgondolkodni a nagyobb verziónMár a 2-es Active Tourer is képes volt meggyőzni minket arról, hogy az új irány bizony nem feltétlenül rossz – még a tradíciók háttérbe szorítása mellet sem –, a Gran Tourer még inkább megerősítette bennünk az érzést, hogy a BMW komoly szándékokkal vágott bele az egyterűek gyártásába. A hétüléses változat is őrzi a BMW legfontosabb ismertetőjegyeit, miközben nem csak praktikusabb és jobban kihasználható, mint kisebb testvére, hanem akár plusz két ülést is képes biztosítani, ezzel új kategóriát teremtve a prémiumgyártók körében. Persze a pozitívumok mellett meg kell említenünk a kevésbé harmonikus külsőt is, nem is beszélve a hét üléssel már nem elhanyagolható felárról. A prémiumot persze meg is kell fizetni, amit a tesztautó szinte hihetetlen árcédulája is bizonyít. A 20d jelzésű erőforrás azonban ezúttal is bizonyította rátermettségét – ebben a kategóriában nem is kell ennél több.

Előnyök: Tágas, jól variálható belső tér; Hasznos plusz tér a kistestvérhez képest; Kiemelkedő szolgáltatások; Kiváló teljesítmény; Dinamikus futómű; Plusz két ülés

Hátrányok: Vastag A-oszlop; A tesztautó ijesztő árcédulája; Apróbb ergonómiai hiányosságok; Rosszul szigetelt futómű

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek