Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Mikor a legveszélyesebb egy ragadozó? Amikor zsákmánya számára láthatatlan marad. Úgy tűnik, jól ismerték a természet törvényeit a Jaguar tervezői, amikor megalkották az XF új generációját. Az alapjaiban megújult felső-középkategóriás szedán ugyanis kívül-belül visszafogottabb lett, és ezzel együtt teljesen új rétegeket is megszólít.

A Jaguar komolyan veszi az üzletet. Az új befektetők nyomása alatt az elmúlt években csúcsra pörögtek a fejlesztések malmai, az első igaz, teljesen új eredményekkel pedig már elkezdhetünk szorosabb ismeretséget kötni. Az XE, az új XF és a crossover F-Pace közös, teljesen új padlólemezen, jóformán egy éven belül érkezik meg – ahogy tesztünkből kitalálhatták, ezúttal a középső lépésnél tartunk.

Visszafogottabb, de tágasabb, hatékonyabb, okosabb és kedvezőbb

Másképp hangol prémiumraAz XF új generációba lépett, a trióból egyedüliként hagyva elődöt, mint összehasonlítási alapot a háta mögött. A két modellt közösen vizsgálva pedig azonnal feltűnik, hogy mennyit fordult a márkával a világ. Nem kétség: a Jaguar jóval nagyobb tömegeket akar becserkészni, amelyhez hajlandó jelenlegi pozíciójából lejjebb adni. Erre szükség is van, ugyanis bármennyire is furcsán hangzik, egyszerűen még mindig túl magas a márka megítélése ahhoz, hogy igazi prémium volumengyártó legyen. Sokan, ha meghallják a Jaguar nevet, drágább autóra gondolnak, mint az Audi, BMW, Mercedes trió tagjai, és így van ezzel több potenciális vásárló is, akiknél éppen ezért kimarad a megfontolásból a márka.

Hogyan lehet ezen változtatni? Mindenekelőtt lassan – erre nincs gyors gyógyír. A luxus sallangok elhagyása viszont jó ötlet lehet. Az új XF külső formája maradt elölről könnyen beazonosítható, és miközben modern felszereltségek aramadája áll a vásárlók rendelkezésére, a megoldások kívül és belül egyaránt jóval konzervatívabbak. Valamivel kevesebb a króm, kevésbé hangsúlyos a fa, némely részlet pedig már-már túlontúl elnagyolt.

XE gének, jóval tágasabb tálalásbanA külső viszont csak néhány formai megoldás tekintetében áll rokonságban a kistestvérrel, egyébként a moduláris padlólemezt alaposan kibővítették a tervezők. Ez pedig kimondottan jót tett a belső térnek, amelyben nyoma sincs a kistestvér szűkös, méretre szabott érzetének. Miközben a formák, a megoldások és a kidolgozás egy az egyben a kistestvér szintjén áll (amely már egy kissé kevésnek is mondható összhatásában ezen a szinten), a helykínálat terén ég és föld a különbség. Már elöl is minden irányban sokkal szellősebb a helykínálat, bátran terpeszkedhetünk, miközben az alacsony vezetőülésből egészen jó körpanoráma nyílik.

Ez így kissé méltatlan - galériaHátra beülve pedig rögtön megérezzük a 4,95 méteres hosszúság előnyeit. A luxuskategóriával kacérkodó külső méretek belül is meglátszanak, különösen lábtér tekintetében magasodik legtöbb riválisa fölé az XF, de fej- és válltér tekintetében is még az átlag felett teljesít. Mindez nem megy a csomagtér méretének rovására: az 540 literes rekesz igazán tágas, hosszú kialakítását ügyesen kihasználva elképesztő mennyiségű pakkot vihetünk magunkkal. Azért is akadt két kifogásolnivaló: egyrészt az ülésdöntés szabadon hátravezetett, húzógombos mechanikájának kialakítása a prémium szegmens bármely szintjén méltatlan. Másrészt pedig a csomagtér bal oldalán találjuk az AdBlue tisztaság-fokozó adalék betöltőjét – mivel ez azonban erősen maró hatású, nem mellesleg mérgező anyag, egyetlen óvatlan öntés maradandó károkat okozhat a kárpitban.

Finom részletek azért akadnakA puszta tágasság okán az XF erőteljesen elkülönül kistestvérétől, az XE-től. De nem úgy kialakításban. Ha nem lenne az elődtől örökölt, motorosan kinyíló szélső légbeömlő, valamint a nagy, középen végigvonuló betét, azt mondanánk, hogy nincs is lényegi differencia. Így azonban azért akad, de az összhatás marad hangsúlyosan konzervatív a minden verzióban kötelezően jelen lévő hatalmas alumínium felülettel és a zongoralakk betétekkel (fát csak a felső, körbefutó csík helyére, illetve az előválasztó tárcsa köré kérhetünk). A szépség szubjektív, de szerintünk biztosan van olyan jelenlegi XF tulajdonos, aki emiatt nem kívánja meg az új generációt.

A komótosabb kistestvér - van feljebbMárpedig a formák mögött valós, tartalmi fejlődés rejlik – olyan mértékű, amelyet tesztautónk teljes egészében be sem mutatott. Központi rendszer tekintetében ugyanis a teljesen megújult, de kisebb tudású darabot kaptuk. Miközben az elődhöz képest ez is sokat fejlődött, a rendszer így is mérsékelt tempóján bizony érezhetjük, hogy van még tér a fejlődésnek. A csúcsverzió bizonyára beváltja a hozzá fűzött reményeket, hiszen hardver tekintetében is jóval komolyabb, ráadásul esetében a műszercsoport is teljesen digitális, 12,3 colon pompázó megjelenítést kap. A funkcióját persze ellátja az alap egység is, de némelyik konkurens fejlettebb tud lenni ezen a szinten – a hozzávetőlegesen plusz 350 ezres befektetést mindenképpen ejtsék meg azok, akiknek kimondottan fontos a fejlett, gyors infotainment rendszer.

Hangulatunk szerint - galériaA belső tér kényelmére viszont nem lehet panasz. A kellően tágas ülésekben hosszú távon is pihentetően lehetünk úton, és a személyre szabhatóság is a helyén van. A hideg időszakban különösen örültünk a dízelmotorhoz képest kiemelkedően gyorsan működésbe lépő fűtésnek. A zajszinttel sem akadt nagy probléma: tempónál hagyományosan kiemelkedő csend honolt az utastérben, egyedül városi sebességeknél szökött be a dízelmotor jellegzetes kerepelése.

Hogy mit tud ezen kívül a dízelmotor? Örökölte-e kistestvére kiemelkedő dinamizmusát az XF? Vajon költséges-e még a Jaguar név? A következő oldalon kiderül. Kérjük, lapozzon!