Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Koncepció-összehasonlítónkat követően egyetlen kérdés marad nyitva. Melyik luxustriónk legjobb autója? Mindegyik – vágjuk rá azonnal a választ. Ám mielőtt olvasóink haragos szemekkel néznének, amiért arra biztatjuk őket, hogy a már eleve irreális 30 helyett rögtön 109 millió forintot költsenek tökéletes autóra, segítünk a döntésben.

Az autóipar csúcstermékei a galériábanEgy ideális fogyasztói világban minél drágább valami, annál többet ér. Vagyis az árból a minőségre lehet következtetni. Ám az egyenlet a valóságban rengeteg irányba billenhet. Egyrészt nem tudjuk, hogy kinek mi ér többet és az aszimmetrikus tudásra alapulva az árak terén is nagy szórás van. Magyarán, attól, hogy drága valami, még nem biztos, hogy jó. De van az a szint, ahol már rossz nem lehet.

Van az a szint, ahol már nem járhatunk rosszul

Magasra tett léc - galériaBMW, Jaguar, Lexus – három prémiumgyártó, akik mindannyian letettek valamit az asztalra. Bár stílusban különböznek, luxuskategóriás termékeik mégis közös célt vallanak, az igények minél magasabb szintű kielégítésének célját. De melyikük műveli ezt a legmagasabb szinten?

 

Belső tér, funkció, praktikum

A Lexus a legkisebb, de ez nem látszikAz első benyomások mindig meghatározóak, így annak ellenére, hogy a forma szubjektív terület, a trió tagjaihoz való közeledés nem tud nem nyomot hagyni szívünkben. Az érték tudata mellett a méretek is tiszteletet parancsolnak. Mind közül a Jaguar fordítja magára a legtöbb figyelmet: a tökéletes ívben feszülő, egymással összefonódó vonalak dinamikus, nyúlánk megjelenést kölcsönöznek a brit luxusautónak. A valós méreteket jól álcázza ez a külső, amelyben a feketének is segítsége van – korábbi ezüstszínű tesztautónk még tekintélyesebb kiállással rendelkezett. A kékvérű elegancia azonban kétségtelenül látható minden porcikáján, így az általunk megkérdezett emberek egyértelműen őt tartották a legdrágább autónak.

A Jaguar a leghosszabb, de nem a legtágasabb

A BMW tengelytávja óriási - galériaPedig éppen, hogy ő volt tesztflottánk legolcsóbb tagja, már ha ezt a kifejezést egy 32 millió forintos autónál egyáltalán használhatjuk. Azért a többieknek sem kellett panaszkodniuk: az F SPORT kiadásban még karakteresebb orral frissült LS és a szinte láthatatlanul megújult 7-es sem veszett el az XJ mellett. Pedig a Jaguar tesztünk leghosszabb autója, ám 5,12 méteres hossza mellett a tengelytávja, a szélessége és a magassága is kisebb valamivel a BMW-nél. A legkisebb autót a Lexus szolgáltatta – de beülve fordult a kocka.

Hátul a Lexus-ban van a legnagyobb térA japánok luxushajója mindig is kényelmével és praktikumával hódított és szerencsére a sportosítás ellenére sem maradt ez másként. Belül ő a legszellősebb, s hátul is itt találjuk a legtöbb helyet. Tőle alig 1-2 centiméterrel marad el a BMW, miközben érzésre minden kétséget kizáróan a Jaguar a legpasszentosabb. Igaz, ez sportos karakterét csak erősíti, aki pedig sofőrös autót keres, az mindegyik gyártó kínálatában megtalálja a hosszított kivitelt.

Miközben hátul mindegyik autóban rendkívül kényelmesen ülhettük, elöl a Jaguar könnyen szűkössé válhat. A magasabb sofőrök a fejteret fogják kevesellni, az alacsonyabbaknak pedig közelebbi üléspozíciójuk okán a széles középső alagút nyomhatja a könyökét. Utóbbi a BMW-nél már vajmi keveset zavar, még ha egy picit a lábtérből el is vesz – azért marad hely bőven.

A britek nagyon értenek a kifinomult részletekhez

Az összeszerelésre és az anyagok minőségére kár szót fecsérelni, igaz mindegyik márkánál különböző minőségű bőrkárpitok közül választhatunk, tetszés szerint bőröztetve az autó több részét. Azért még sem kerül rossz minőségű vagy kemény anyag kezünk ügyébe, sőt látóterünkbe sem, az összeszerelést illetően pedig csak kukacoskodni lehet – érdemi kritikát megfogalmazni nem.

Mindenhol finom élmények várnak - galériaEgyébként is rendkívül kellemes a miliő mindegyik autóban. Miközben magunkba szívjuk a bőr finom illatát, elábrándozhatunk azon, hogy mennyi mindenre gondoltak itt. Érdemes megcsodálni a Jaguar érintésre bekapcsolható belső világítását, élvezni ahogy a trió tagjai utánunk húzzák a rosszul becsukott ajtókat, végigsimítani a finom anyagokon vagy elcsodálkozni a szemnek kitalált formai játékokon. Aztán jöhet a modern technika!

Teret ad a fejlesztésnek - galériaA három nemes közül először a Jaguar-ban találhattunk teljes egészében kijelzővel megjelenített műszercsoportot. Sajnos azonban a brit megoldása jelentősen lemarad az időközben hasonló extrát kínáló BMW-é mellett: a bajor jobb felbontással, szebb színekkel és nem utolsó sorban jobb frissüléssel dolgozik. Az XJ-ben előfordult, hogy egy-egy visszaváltásnál akadozva emelkedett a fordulatszámmérő mutatója – ráadásul a kijelzőben rejlő variálhatósági lehetőségeket sem használták ki teljesen. A Lexus még a hagyományosabb technikára esküszik, de nála is tapasztalhatunk kétarcúságot: sportosabbra váltva az addigi teljesítmény-kijelző fordulatszámmérővé változik, miközben kék helyett vörös hangulatvilágítást kapunk.

Az LS-ben hagyományos óracsoport fogad, de ez is sokszínű

A Lexusé a legnagyobb, de a BMW-é okosabbA központi rendszerek terén is hasonló az állás. A BMW kommunikációs lehetőségek tárházát felvonultató képernyőjén és annak vezérlő forgótárcsáján játszva elmondhatjuk, hogy még mindig kiválóan látszik, hogy a bajor márka költi a legtöbbet K+F-re. Hozzá képest a Lexus óriási kijelzője megjelenítési látványosságban, kezelhetőségben és funkciók terén is fél fokkal elmarad, ám a japán gyorsan ellenpontoz a világ legjobb audiorendszerével. Az F SPORT kivitelhez szériában járó Mark Levinson hifi hangzásvilága bizony lekörözi a bajor tesztautó önmagában 1,6 millió forintos (!) Bang & Olufsen audiorendszerét. S a Jaguar? Csúcshifit a tesztautóhoz nem kaptunk, de így is látható, hogy ő inkább még a néhány évvel ezelőtti állapotot képviseli. Érintőképernyős navigációja kimondottan lassú, ráadásul a magyar menüben félrefordítást is találunk. A célnak megfelel, de tudását és az extralistát elnézve a Jaguar innováció tekintetében hátrébb áll.

De nem csomagtartóban. Bár egyértelműen az XJ adja a legkörülményesebben pakolható puttonyt, 520 literes térfogatával övé a legnagyobb űrtartalom, amelyet a BMW 500 litere, valamint a Lexus – teljes értékű pótkerékkel – 370 litere követ. Hiába, a hibridség megköveteli a maga áldozatát.

Papíron a Jaguar csomagtartója a legnagyobb, de a BMW-é jobban kihasználható

Melyiket jobb vezetni? Kinek melyik való? A következő oldalon kiderül!