Az 1,6 literes turbómotor beindításával tovább folytatódik a tánc, a kellemesen mormogós négyhengeres aláfestése szinte nélkülözhetetlennek bizonyul egy ilyen kaliberű négykerekűhöz, utazótempónál viszont hosszabb távon nem kellemes a búgó hang. A GTC-nek pedig igen nagy dicséret, ha azt mondom, hogy a leggyengébb pontja a csak erősen közepesre sikerült feltöltős erőforrás, valamint a hozzá kapcsolt kissé nehezen és hosszú utakon járó, de egyébként pontos váltómű. Mindez ugyanis azt is jelenti, hogy a magasabb fordulaton megtáltosodó, kissé iszákos motoroSport mód elésítve - galérian kívül ténylegesen elismerésre méltó egyveleget kaparinthatunk meg. A gyárilag megadott 7,2 literes átlagot normakörünkön 7,5 literes étvággyal közelítettük meg, de mindennapi használatot talán jobban reprezentáló tesztfogyasztás 8,7 literre adódott, aminél szebb eredményeket is kaptunk már 1,6 literes, 180 lóerős turbómotortól a Ford átiratában. Erejének viszont nincs hiányában az Opel erőforrása sem, s ezt a vehemens gyorsulások, az alacsony fordulaton is jó használhatóság, és a 8,1 másodpercre mért 0-100-as sprint is mutatja.
Az elöl pseudo-MacPherson-ra (függő csapszegesre) cserélt, hátul Watt-rudas kitámasztással operáló futómű pompásra sikeredett; az autó a kanyarokban sokszor könnyfakasztóan sokáig tapad, mosolyra bírva a sofőrt, de egy-egy markánsabb gázelvétellel temperamentumosabb tánclépésre is bírhatjuk a GTC fenekét.
A kormányzás közvetlen és informatív, a fék adagolhatóságát pedig sok más konkurens megirigyelhetné. Persze a téli gumik képességei jelentették ezúttal is a határokat, ám az autóhoz járó, kiválóan teljesítő Bridgsetone Potenza S001-es nyári abroncsokkal a kanyarsebesség fokozása nem okoz gondot.
A fentebb emlegetett 19 colos könnyűfém felnik azonban a futómű elemeiként már közel sem olyan hatásosak, mint a látvány terén. Még a kisebb úthibákon is érezni, hogy hatalmas görgőkön utazunk, amelyeknek mérhetetlen tömege egyértelműen kellemetlen hatással van a komfortra is. Igaz, a csábító külső rovására mehet, de érdemesebb kisebb felnikkel, akár 17, de legfeljebb 18-as darabokkal választani a GTC-t. A döntés a későbbiekben is előnyös lehet, hiszen a 19-esekre húzott abroncsok ára sem éppen a legkedvezőbb.
A kormányzás közvetlen és informatív, a fék adagolhatóságát pedig sok más konkurens megirigyelhetné. Persze a téli gumik képességei jelentették ezúttal is a határokat, ám az autóhoz járó, kiválóan teljesítő Bridgsetone Potenza S001-es nyári abroncsokkal a kanyarsebesség fokozása nem okoz gondot.
A fentebb emlegetett 19 colos könnyűfém felnik azonban a futómű elemeiként már közel sem olyan hatásosak, mint a látvány terén. Még a kisebb úthibákon is érezni, hogy hatalmas görgőkön utazunk, amelyeknek mérhetetlen tömege egyértelműen kellemetlen hatással van a komfortra is. Igaz, a csábító külső rovására mehet, de érdemesebb kisebb felnikkel, akár 17, de legfeljebb 18-as darabokkal választani a GTC-t. A döntés a későbbiekben is előnyös lehet, hiszen a 19-esekre húzott abroncsok ára sem éppen a legkedvezőbb.
Élményautónak szánták? Sikerült. A mindennapok során használható autót akartak építeni az Opelnél? Feladat kipipálva. Olyan végeredményt álmodtak meg a mérnökök, ami jóformán beleég a szemlélők retinájába? Szintén bólogathatunk. Az Opel mindezt úgy rakta össze, hogy közben olyan árat párosított a GTC-hez, amire roppant nehéz nemet mondani, akár az autó vonzerejét, akár a konkurencia felhozatalát tekintjük.
Lehetne jobb is a turbómotor - galériaA minden jóval felszerelt tesztautó a jelenlegi 620.000 forintos kedvezménynek köszönhetően 7.258.000 forintos árcédulával kecsegtet, amiért cserébe egy finom és tágas, többek között navigációval, (fél)bőrkárpittal, adaptív, kanyarkövető xenon-fényszórókkal és kétzónás klímával, továbbá állítható futóművel felszerelt 180 lóerős autót kapunk meglehetősen egyedi megjelenéssel. Bár a motor iszákossága kissé bántó, az 1,6-os turbós egység a legjobb társ a GTC-hez: az 1.4 Turbo vérszegénysége és alig alacsonyabb ára, a 165 lovas dízelmotor pedig 700 ezer forinttal drágább ára mellett a nem ide passzoló karaktere/hangja miatt eshet ki könnyen a körből. De sebaj, ha minden jól megy, Szentgotthárdon már az idei év végén megkezdődhet a 175 és 200 lóerős teljesítményszintekkel tervezett, teljes egészében új, közvetlen befecskendezéses 1,6 literes turbómotor gyártása, ami a plusz erő mellett csekélyebb étvágyával sokkal vonzóbb lesz, mint a mostani négyhengeresek.
A konkurencia háza táján szétnézve nem sok kihívóra találunk, az Alfa Romeo ugyanis nem kínál háromajtós modellt, ahogy (egyelőre) Focusból sem kapni hasonlót; egyedül a Hyundai, a Renault és a Volkswagen repertoárjában találunk érdemi ellenfeleket. Ám a Hyundai is hamar a perifériára kerül, hiszen az 1,6-os turbómotor még nem érkezett meg hazánkba, a 140 lovas szívó egység pedig kevés az összehasonlításhoz.
A Volkswagen Scirocco ellenben eséllyel pályázhat a GTC ellen, ő viszont az összegek képbe kerülésével vérzik el. Míg 180 lovas Astra GTC listaáron bőven 6 millió forint alatt indul (5,65 millió, mínusz a kedvezmény), Sciroccót legolcsóbban 7,15 millióért vehetünk, a csupán 122 lovas 1.4 TSI-vel. A méltóbb ellenfélnek Megéri az árát - galériaszámító 160 lovas turbóssal már legalább 7,45 millióba kerül a VW háromajtósa, amely például helykínálat terén elmarad az villámos versenyzőtől.
Surranópályán érkezik szintén 180 lóerővel a Renault garázsából a Mégane Coupé kétliteres turbója, amelynek 6 milliós listaára már kellemesebb a szemnek, ahogy az ebből leszámítandó 400.000 forintos kedvezmény is, ráadásul ezt az árat még temérdek extrát bepipálva sem tudjuk jelentősen feljebb pumpálni. Az extrémitások rabjai, akiknek nem számít a praktikum, a Peugeot RCZ-t is választhatják a remek, 1,6 literes BMW-vel közösen fejlesztett turbómotorral, ám az összehasonlítás itt már nem olyan egyértelmű, a magasabb árról nem is beszélve.
Néhány szóban
Az Opel újabb szép lépést tett előre az Astra GTC-vel, ugyanis a roppant izgalmas futómű, a lehengerlő forma, és az ennek ellenére megmaradt praktikum mind mellette szólnak. Motorizáltság tekintetében az 1,6 literes 180 lovas turbós benzines a legjobb választás, csupán a relatíve nagyobb fogyasztásával kell megbarátkoznunk. Talán a GTC nem tökéletes, ám összességében a pénzükért jelentős értéket kapunk, ami kategóriájának egyik legjobb vételévé teszi az autót.
Előnyök: Remek, gyors futómű; kupéhoz mérten tágas utastér; Tisztességes összeszerelési- és anyagminőség; Korrekt ár; Szép vonalak
Hátrányok: Hangosan járó váltó; Rendkívül korlátozott kilátás, nagy holtterek; Iszákos turbómotor; Utazótempónál kissé zavaró motorhang