Bárminemű irónia nélkül, őszintén örülünk annak, hogy még mindig léteznek olyan autógyártók – bár inkább csak modellek –, amelyeknél a praktikus, de sokszor unalmas racionalitás helyett a divat diktál. Általában nem feltétlenül ezek a típusok hozzák a legtöbb pénzt a konyhára a drága fejlesztési költségek és a visszafogottabb darabszám párosa okán, cserébe viszont ezek teszik színessé az autók világát.

Az olaszok hűek maradtak önmagukhoz és az egyediség, valamint az érzelemdús kivitelezés mind a mai napig kiemelt szempont autóik fejlesztése során; függetlenül attól, hogy a Fiatról, az Alfa Romeóról vagy bármely olasz sportautógyártóról beszélünk. A Fiat mindig erős volt abban, hogy viszonylag megfizethető áron tudott egy kis stílust és vidámságot csempészni ügyfelei életébe és a gyártó jelenleg is több olyan modellel büszkélkedhet, ami azon felül, hogy ‘csak’ egy autó, valójában több annál, és öltözteti, illetve megkülönbözteti tulajdonosait a többi ‘átlagautóstól’. Persze egy-egy ilyen modellnek elsősorban nem az a célja, hogy objektív szempontok szerint megverje az adott kategória húzómodelljeit, ám sokszor kevesebb a lemondás, mint gondolnánk.

3,5 év után alaposan felfrissítették az olaszok az 500X-et – galéria

A márka kínálatának gerincét a stílus szempontjából az 500-as modellcsalád képezi, amelynek legkívánatosabb tagja még mindig az öregecske, de még mindig szívdöglesztő ‘kis’ 500-as, ám ha némi praktikumnak is társulnia kell az egyediség mellé, akkor inkább az 500X jöhet számításba, amely az 500-as széria stílusát kompakt méreteket idéző karosszériában és divatos crossoveres felépítéssel tálalja. Különben talán nem sokan tudják, hogy a Fiat 500X a terepen igencsak ügyes Jeep Renegade ikertestvérének tekinthető, persze az 500X nem akarja megváltani a terepvilágot.

A vásárlók kegyeiért folytatott töretlen siker érdekében nemrégiben felfrissítették az olaszok közel 4 éve piacon lévő büszkeségüket, hozzánk pedig már meg is érkezett az első új 500X tesztautó. Ezúttal jóval többről van szó, mint egy érintőleges ráncfelvarrásról, hisz bár az alapok nyilván maradtak, vadonatúj fejlesztésű hajtásláncok jelentek meg a kínálatban, amikkel eddig nem találkozhattunk. Különben jó tudni, hogy az 500X nem csak márkáját tekintve olasz, hanem gyártása is Olaszországban, Melfiben folyik – ez manapság egyre kevésbé magától értetődő...

A részletekre is odafigyeltek a tervezők – galéria

Az új széria már első ránézésre is frissebb képet fest, holott jellegzetes formái nem sokat változtak. A divatos, akár teljes LED-es első fényszórók (amelyek nem mellesleg 20 százalékkal jobban világítanak, mint a korábbi opcionális xenon lámpák), a finoman átrajzolt hűtőrács és az újragondolt első lökhárító tesz róla, hogy ne keverjük össze az előddel, és ugyanez igaz a hátsó lámpatestekre és lökhárítókra is. Végül, de nem utolsó sorban egy harmadik, Urban nevű dizájn csomag is csatlakozott a Cross és a City Cross kivitelek mellé, ám fehér tesztautónk utóbbi irányzat képviselője.

A méretek persze alig változtak, ám nem is volt szükség további méretnövekedésre, hiszen az 500X jelenleg is a kategória egyik legnagyobb képviselője, ráadásul nem csak kívülről egészen terebélyes, hanem belterében is el lehet férni: a második sorban például két 180-185 cm magas utas kényelmesen ül, ráadásul az alapheyzetben 350 literes csomagtér sem ad okot panaszra, aminek praktikumát tovább fokozza a dupla csomagtérpadló. Az 500X különben 427 cm hosszú, 180 cm széles, 1,6 méter magas, tengelytávolsága pedig 2.570 mm.

Érdekes módon nem kisautós, hanem egészen komoly padlólemezen nyugszik az 500X

Az autó különlegessége, hogy a Jeep Renegade-del együtt egy saját padlólemezt használ, vagyis a legtöbb ellenlábassal ellentétben nem egy kisautó-platform adja az alapját. Ez egyben azt is jelenti, hogy az 500X alapjai egészen igényesek, amit a többlengőkaros hátsó futómű egyértelműen alátámaszt – a legtöbb konkurensnek be kell érnie csatolt lengőkarokkal. A konkurenseknél igényesebb futómű áldásos hatása a gyakorlatban is érezhető, és bár a tesztautó csinos 18 colos kerekei mindent megpróbáltak megtenni annak érdekében, hogy csökkentsék a futómű kényelmi kvalitásait, érződik az autón, hogy jó alapokon nyugszik.

A hangolás különben (szerencsére) inkább puha, mint kemény, kisebb kerekekkel pedig remek lenne az összkép, de ebben a felállásban az úthibákon kicsit ideges az autó, ami maximálisan érthető, hiszen egyik kisautó sem szimpatizál a 225 mm széles 18 colos papucsokkal. Cserébe viszont egészen jót lehet vele autózni, és bár a karosszéria terhelésváltásra kissé billegős, egészen élvezetes mókázni az 500X-szel, kanyarokban pedig meglepően dinamikus a közepesen magas építésű olasz.

A futómű korrekt, de a 18 colos kerekek nem tesznek jót neki – galéria

A formaelemekre visszatérve, az összkép még igényesebb irányba lépett, a frissítés szelét pedig a megújult formaterven felül három új szín (Italia kék, Techno sötétzöld és Elefántcsont gyöngyház) és két friss könnyűfém keréktárcsa (egy 17 és egy 18 colos) jelzi. Összesen különben 14 szín áll a vásárlók rendelkezésére.

Az utastér többek között egy szebb megjelenítésű 7-colos érintőkijelzőn keresztül működtethető és a legfrissebb szoftvert futtató multimédiás rendszerrel – ami ismeri az Android Auto és Apple CarPlay funkciókat is, ráadásul szériában –, modernebb műszercsoporttal, egy áttervezett, immár teljesen kerek kormánykerékkel, részben friss formákkal és kárpitokkal találkozhatunk.

Erre a képre kattintva a Fiat 500X menetpróbájának galériája nyílik meg

Elefántcsont fényezésű tesztautónk utastere – aminek műszerfalán nagy felületen visszaköszönt a külső fényezés, így hangulatos fehér színben pompázott szinte az egész – igencsak hívogató volt a barna színű, világos kéderrel ellátott bőrülések révén, amelyek már-már luxusautós miliőt varázsoltak az enteriőrbe.

Annyira hangulatos ez a belső, hogy véleményünk szerint bőven megéri 315 ezer forintos felárát a bőrkárpitozás, amivel az opció nem is számít drágának. Persze minden jóval felszerelte az importőr a bemutatópéldányt, így kaptunk digitális klímát, ülésfűtést és tényleg szépen szóló Beats csúcshifit, vagyis mindent, mi szem-szájnak ingere.

Hívogató a beltér, főképp a barna bőrkárpitozással, aminek felára nem is olyan vészes

Az 500X belseje tehát nem igazán ad okot panaszra, pusztán két negatívum tűnt fel nekünk: az egyik, hogy az ülőlapok lehetnének egy hajszállal hosszabbak, illetve jó lenne, ha magasabbra lehetne állítani a dizájnos, de kissé kemény kerek fejtámlákat (persze ez csak a magas vezetőket és utasokat zavarhatja), továbbá a máskülönben remekül dolgozó multimédiás érintőképernyő helyzete kicsit furcsa: olyan érzésünk támadt, mintha kicsit el lenne fordítva az utas felé.

A helykínálat különben elöl abszolút szellős, de azért hátul egy mai kompakt modell egyértelműen tágasabb az 500X-nél, igaz, a Fiat nem is akar nagyautó lenni. A komfort teljesen rendben van, akárcsak a zajszigetelés, így nagyobb tempónál is egészen kellemes az 500X-ben ücsörögni.

Hátul nem kimondottan szűk az 500X, de vannak nála tágasabbak a szegmensben – galéria

Az extralista kibővült a frissítés alkalmával, akárcsak az alapfelszereltség: például minden ráncfelvarrott 500X-hez szériában jár a közlekedési táblafelismerő, a sávtartó rendszer, valamint az intelligens tempomat, ami a közlekedési táblafelismerővel összedolgozva egyetlen gombnyomásra beállítja a felismert sebességhatárt.

Opcionálisan egyebek mellett holttérfigyelőt, követési távolságra figyelmeztető rendszert és önálló vészfékező asszisztenst rendelhetnek biztonsági fronton az ügyfelek, de persze kérhető első-hátsó parkolóradar, tolatókamera, keresztirányú forgalomfigyelő, távolsági fényszóróvezérlés és számos egyéb modern biztonsági, illetve kényelmi tétel, vagyis technológiai fronton nagyot lépett előre az 500X. És üdvözítő, hogy az opciós tételek felára a földön mozog, vagyis nem igényel súlyos milliókat a modell felextrázása.

A frissítés egyik legnagyobb újdonsága, az 1-literes, 3-hengeres Firefly benzinmotor

A legjelentősebb változások a lemezek alatt – a motortérben és leginkább benzinfronton – történtek, hiszen megjelent a kínálatban a friss fejlesztésű ‘Firefly’ turbós motorcsalád, melynek legkisebb tagja az aktuális trendeknek megfelelően 1-literes és 3-hengeres, 120 lóerőt és 190 Nm-t biztosítva. Első körben épp ezzel az új literes benzinessel érkezett meg hozzánk a tesztautó.

Az ‘építőkocka-motorcsalád’ következő lépcsője a négyhengeres ‘egyhármas’ 150 lóerővel és 270 Nm-es csúcsnyomatékkal, ami remekül mozgatja a kis crossovert: alig 9 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből 100 km/h-ra az 500X-et, az autó végsebessége pedig eléri a 200 km/h-t. Mindkét új turbós benzines közvetlen befecskendezéses, hengerenként 4 szelepes, a szelepvezérlésről pedig az olaszok jól ismert ‘MultiAir’ technológiája gondoskodik. Csak azt sajnáljuk, hogy az ‘egyhármas’ Firefly egységhez nincs kézi váltó: kötelezően jár hozzá egy hatfokozatú automata.

Kellemes társ a 6-fokozatú kézi váltó – galéria

Az általunk első ízben tesztelt belépőmotorhoz ellenben egy könnyen, jól kapcsolható hatfokozatú manuális váltó jár, amit nagyon kellemes kapcsolgatni, de a túl gyors váltásokat azért nem szereti. És hogy milyen az új szív? Nem keltett csalódást. Persze a hangszínről rögtön meg tudják állapítani a hozzáértők, hogy 3 henger dolgozik a motorházban, hiszen 1.600/percig kicsit remeg a motor, majd pedig érkezik a karakteres 3-hengeres hang.

A 120 lóerő és a 190 Nm a mindennapi közlekedéshez elég, amit kiválóan jeleznek a menetteljesítmények (11 másodpercen belüli 0-100 km/h-s sprintidő és közel 190 km/h-s végsebesség); korábban nagyjából egy 1,8 literes szívó benzinmotor hozta ezeket az értékeket. Ennek megfelelően nyomatékból sincs hiány, már alacsony fordulatszámon is terhelhető a kis szív, a fordulatszám emelkedésével pedig egészen lelkes a gép – 120 lóerő nem kevés és szerencsére nem is érződik kevésnek.

Jól használható a multimédiás rendszer

Az új 1.0 Firefly turbó a fogyasztás tekintetében – legtöbb kategóriatársához hasonlóan – sajnos nem tud csodát, étvágya valós körülmények között megfelel egy korábbi 1,6 literes benzinesének: országúton egészen hatékony és óvatos gázpedál-kezeléssel akár 5 liter/100 km körüli étvággyal jutalmazza meg a vezetőt, autópályán és városban viszont közel 8 litert kortyol, így a valós étvágy inkább 7-8 liter körül mozog, mint a gyári adatok szerinti 6 liter környékén.

Benzinmotort választva különben az erő minden esetben az első kerekekhez érkezik. Apropó, a kiforrott szívómotorok kedvelői számára jó hír, hogy a jelenlegi, 110 lovas 1,6 literes E-Torq motor megmarad a palettán, amely ráadásul feltöltött testvéreivel ellentétben benzines részecskeszűrő nélkül is teljesíti az Euro 6d-TEMP normákat.

Már 5 millió forinttól be lehet ülni a frissített Fiat 500X-be – galéria

És hogy mennyi az új 500X ára? A 110 lovas 1,6 literes szívó benzinessel az Urban belépőmodell listaáron 4,95 millió forinttól indul. A 120 lovas 1-literes turbós szív felára nem éppen csekély, 450 ezer forint, igaz, esetében 5 helyett 6 váltófokozat jár.

A modell különben három felszereltséggel – Urban, City Cross és Cross – kérhető, és már az alapváltozat is meglepően sok hasznos tételt tartalmaz, mondhatni a kategóriában egyedülállóan jó a kis olasz bázisfelszereltsége. Persze az autót alaposan felextrázva szépen megugrik a vételár, amit kiválóan bizonyít minden földi jóval felszerelt tesztautónk ára, de ez teljesen megszokott a piacon, a többi márkánál is így van.

A kék fényezés is nagyon jól áll az autónak – menetpróba galéria

Amennyiben a konkurensek listaáraival összehasonlítjuk az új Fiat 500X-et, a felszereltséget is latba véve kiderül, hogy nem is drága a divatos olasz, technikailag és tulajdonságait tekintve pedig szintén rendben van, ráadásul 5 éves garanciája is kedvező, így ha megnyeri Önöket a divatos crossover kedves tekintetével, nyugodtan térjenek be valamely Fiat kereskedésbe egy jó ajánlatért, mert minden bizonnyal nem fognak csalódni az új 500X-ben.

Persze a különlegesség árát nem érdemes a ‘tömegmodellekével’ versenyeztetni, a divatos 500X nyilván soha nem lesz olyan olcsó, mint mondjuk egy Suzuki Vitara, de nem is ez a cél. Cserébe viszont különleges és nem áll belőle két ugyanolyan minden utcasarkon...

Nyilván vannak nála olcsóbb modellek is a kategóriában, de divatosabbak aligha – új Fiat 500X galéria

Néhány szóban

A Fiat 500X nem feltétlenül akar tömegtermék lenni és minden bizonnyal nem is lesz az, hiszen egy divatmodell árban nem tudja felvenni a versenyt a piachódításra tervezett ‘tömegautókkal’. Cserébe viszont a kedvelt kis crossover kategória egyik legüdébb színfoltja az olasz, amely nem csak remek formatervvel és egyedi stílussal, de modern technológiai színvonallal rendelkezik. Az 500X igényes alapokon nyugszik, számtalan extrával kecsegtet, új motorjai pedig a technológia aktuális állását képviselik. Az 120 lóerős 1-literes, 3-hengeres Firefly benzines nyilván nem váltja meg a világot, de elegendően dinamikus – csak azt sajnáljuk, hogy az új 1,3 literes 4-hengeres nem érhető el manuális váltóval. A frissítés összességében jól sikerült.
Előnyök: Még mindig megunhatatlan, kedves és vidám formavilág; Hangulatos utastér; Jól használható multimédiás rendszer okostelefon-tükrözés funkcióval; Igényes alapok; Korrekt futómű; Könnyű vezethetőség; Egészen vidám, hangulatos 3-hengeres motor; Jó felszereltség és megfizethető extrák; 5 év garancia; Nem áll minden utcasarkon
Hátrányok: A hátsó sorban és a csomagtér tekintetében néhány konkurens azért tágasabb; Inkább az utas, mint a vezető felé fordított központi kijelző; Kicsit kulturálatlan 3-hengeres motor nem túl jó fogyasztással; A fejtámlák nem húzhatóak ki elég magasra
Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek